Jump to content
Annons

REAPER version 3.00


Valle

Recommended Posts

Annons

Åsså en liten snabbguide...

Reaper är en programvara för professionell Audio/Midi musikproduktion — inspelning, redigering, mixning och mastring samt distribution. Med andra ord, inget märvärdigare än t.ex. Samplitude, Sonar, Cubase eller Logic.

Om du redan är nöjd med din nuvarande programvara/DAW, t.ex. Cubase eller ProTools m.fl, så finns det kanske ingen anledning att byta upp dig — såvida du inte vill ha det där lilla extra att kunna ta med din DAW vart du än går. Reaper kan nämnligen installeras på och köras från en USB, rätt av pang på rödbetan! Inget strul med import/export till olika programmiljöer, filformat och system när du vill flytta dina projekt från en studio till en annan.

Om nothantering är en avgörande del av ditt liv finns det heller ingen anledning att se åt Reapers håll, om din aktuella programvara redan erbjuder någon fancy nothantering/utskrift.

Du behöver däremot inte pröjsa $800 för en tredjeparts plugg för att få ditt "favorithårdvarusound" längre, en sådan plugg finns nämligen med största sannolikhet redan med i Reapers samling av högkvalitativa pluggar. Däribland en kompressor som tack vare en hel uppsjö parameterval kan efterapa i princip vilken mjuk- och hårdvarukompressor som helst, konvolverande reverb med oändliga inställningsmöjligheter, komplex FFT-EQ/Kompressor (såväl icke- som linjär), och mycket mycket mer.

Vad har hänt sedan version 2? Jävligt mycket! Separata "lanes" för allehanda automation; gruppering av spår (folders); effektpluggarnas olika parametrar kan styras från associerade kontroller/knappar från "mixerbordet"; in-line MIDI-redigering; projekten kan öppnas i olika "tabbar"; helt omdesignat arbetsgränssnit med massor av tillkomna hjälpmedel, inom såväl menyer, verktygsfält samt, givetvis, grafik.

Oja, på tal om grafiken, gissa vem som ingick i Reapers s.k. Theme Team som jobbade fram den nya looken... 😛

Jag kommer inte på mer just nu... men jag återkommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh, ser ju grymt ut! Tyckte den förra versionen (2.någonting?) såg rätt tråkig ut rent utseendemässigt, men den här ser ju mycket trevligare ut! 🙂 "Memory use improvements" gillar jag, har haft lite problem med ett riktigt tungt projekt som har legat på gränsen till att inte vara spelbart.

EDIT: Laddade hem det och testade lite, första intrycket är wow vad mycket lättare det är! Från att tidigare ha ett projekt som laggat även om man har stängt ner alla andra applikationer, laggade det inte alls även om jag hade uppe alla mina vanliga program. Mycket bättre översikt över automation också, nu ligger det inte tillsammans längre. Tummen upp!

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Reaper är en programvara för professionell Audio/Midi musikproduktion — inspelning, redigering, mixning och mastring samt distribution. Med andra ord, inget märvärdigare än t.ex. Samplitude, Sonar, Cubase eller Logic.

Om du redan är nöjd med din nuvarande programvara/DAW, t.ex. Cubase eller ProTools m.fl, så finns det kanske ingen anledning att byta upp dig

Med betoning på byta upp sig. 😉 Nej men om man har två datorer så finns det kanske ingen anledning till släpa runt på en dongel(som är lätt att tappa bort) och då kan ju Reaper vara ett bra komplement.

Oja, på tal om grafiken, gissa vem som ingick i Reapers s.k. Theme Team som jobbade fram den nya looken... 😮

Hmm vem på det här forumet kan det vara? Inte en aaaaning. Demonproducenten? 😄 Grafiken ser klart bra ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Reaper-license sedan tidigare så uppgraderingen var gratis.

Ser bra ut! Det var lite ovant att det nya temat var så mörkt. Man vänjer sig nog snart och det är ju ganska behagligt att vila ögonen på får jag ju erkänna.

Nya features som omedelbart stod ut var "folder i folder" -grejen. Det har jag saknat ibland faktiskt. Den andra var separata "lanes" för envelopes. Det tar upp mer plats i projektet, men det blir å andra sidan lättare att editera rätt envelope när de får ett eget spår.

Jag är så jäkla nöjd med att jag bytte till Reaper från Cubase. För mina behov fingerar det mycket bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska testa den nya versionen, själv blev jag lite arg för ett halvår sedan. Jag trodde aldrig att Reaper skulle vara så bra som det är men testade ändå det bara några dagar efter jag hade uppgraderat Cubase till femman. Hade jag vetat att Reaper är så bra som det är så hade jag aldrig uppgraderat, nästa gång jag känner att jag behöver uppgradera mjukvaran kommer jag definitivt att se över andra program före uppgraderingen av den jag har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...