Jump to content
Annons

varför två mickar?


the610

Recommended Posts

har tittat på lite gamla livespelningar med diverse band, bl.a genesis från 72 och någon yes-konsert och jag undrar varför sångarna har två mikrofoner ihoptejpade. är det en för utljud och en för monitor eller en för ut och en till inspelning? aaa, jag klurar som fan på det där men tänkte att någon kanske vet så slipper jag gå omkring och vara pucko.

hey!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Antagligen en mick för PA't och en för inspelning. Men som du säger kan det finnas en massa andra orsaker till varför man använder två parallella mickar. T ex om den ena går direkt till PA't och den andra går till en vocoder eller förstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

T ex om den ena går direkt till PA't och den andra går till en vocoder eller förstärkare.

Skulle man bara kunna dela signalen i så fall? Jag vet inte...

Jag tror nog mest på att det är en kondensator för inspelning och en dynamisk för PA:t.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle man bara kunna dela signalen i så fall? Jag vet inte...

Obsalut, men 1972 var det ovanligt med aktiva splittar. Och det finns problem med att splitta signalen passivt från en mick till två ingångar, t ex fantommatning och i vissa fall att nivån dämpas p g a impedans. Två parallella mickar är en rätt enkel och smidig lösning...

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Amen - det fattar ni väl...

En mick - hög volym

Två mickar - högre volym

Tre mickar - jävligt hög volym...

... 🙂

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)
Amen - det fattar ni väl...

En mick - hög volym

Två mickar - högre volym

Tre mickar - jävligt hög volym...

Så var nog i alla fall principen på Ebba Grön's konserter i Rågsved som man kan se bilder ifrån 😕

Huvudet på spiken - precis den jag hade i tankarna...

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Amen - det fattar ni väl...

En mick - hög volym

Två mickar - högre volym

Tre mickar - jävligt hög volym...

Så var nog i alla fall principen på Ebba Grön's konserter i Rågsved som man kan se bilder ifrån 😉

Huvudet på spiken - precis den jag hade i tankarna...

//Nemo

Fast eftersom jag sett dessa bilder i ett live-klipp i dokumentären som heter nåt i stil med "en spark i röven på varrenda kotte" så är det nog kanske två mickar pga av att de som gjorde inspelningen ville ha bättre ljud...

Men annars så tycker jag att vi antar att man använder två eller flera mickar för att det blir skithög och lagom punkig volym då! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det har med ljudet/ljudbilden att göra. På samma sätt som många producenter använder fler mickar vid inspelning i studio för att få till ett goare sound.

Tex: används ju ofta en ambiensmikrofon i studiosituationer och ibland mickar man upp med två eller fler precis framföör ljudkälllan också.

16 horsepower har två mickar till sång, men de är lite separerade så han kan göra ett 'mick-byte' när han behagar.

Framlidne Dimebag Darrell hade ju tre stackar med olika ljud och en jävla massa mikrofoner när han spelade in 'Far Beyond Driven'.

Link to comment
Dela på andra sajter

Obsalut, men 1972 var det ovanligt med aktiva splittar. Och det finns problem med att splitta signalen passivt från en mick till två ingångar, t ex fantommatning och i vissa fall att nivån dämpas p g a impedans. Två parallella mickar är en rätt enkel och smidig lösning...

Facit

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det inte att använda 2 mikrofoner för att dämpa publikljud? Vill minnas något dylikt, ena mikrofonen fasvänds vilket leder till att publikljudet som når mikrofonerna ungefär samtidigt fasas bort medan sångaren som sjunger in i den ena mikrofonen förblir relativt "oförstörd".

Eller så har jag hittat på det helt själv, nåja i mitt huvud låter det nästan som en vettig idé förutom fasfelen som kommer att finnas i sångarens röst.

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...