Jump to content
Annons

Börja spela gitarr


musicpanda88

Recommended Posts

Hej hej! Har funderat lite i *host* 3-4 år nu på att faktiskt lära mig spela på min Ibanez el-gura som står här hemma och dammar. Har en uppsjö av böcker här hemma om gittarspel men jag är ändå lite osäker på vart jag ska börja, målet är att bli så pass bra att jag kan kompa mig själv till lättare låtar men frågan är om jag ska börja med att traggla skalor eller ackord samt om jag ska börja att med en gång lära mig vart alla toner sitter på gittarren dvs. memorera det :rolleyes: För er som undrar så kan jag redan mer än medel i musikteori och är hyffsad på piano samt skolad i sång, så har lite smått koll på hur skalor, ackord osv förhåller sig till varann i övrigt, så behöver inte traggla nån ny teori såsom not läsning, och nej jag vill inte lära mig tabulatur det känns bara konstigt för mig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lär dig detta:

1. De vanliga visackorden som E, G, A, C osv.

2. Barréackord (ackord där du använder vänsterhandens pekfinger ungefär som ett capodaster. Då kan du dessutom utan problem ta så kallade "powerchords"

3. Ett par varianter av den mollpentatoniska skalan

När du kan detta har du en bra grund som räcker till den mesta pop/rock-musik du kan tänka dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Lyssna/härma/planka låtar och riff som du gillar. Spela in och lyssna hur det låter. Det är så underbart finurligt med gitarr att man aldrig blir fullärd. Och spela ihop med andra. Det teoretiska kan komma sen. En bok jag gillar är 100 lätta låtar för gitarr. Står ackord ovanför texten till kända låtar och hur man tar ackorden bredvid. Metronom kan vara till hjälp. Ta hellre ut enkla melodier än tråkiga skalor, tex Astrid Lindgrensånger. Och framförallt: Ha tålamod. Seså...rocka nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

De flesta frågor är ett påstående och inte en fråga. Den här hör dit. Du kan redan spela piano och du vet vad som krävs för att lära dig och du har redan litteratur. Förstår inte riktigt vad ditt egentliga syfte var?? Få uppmuntran och få en spark för att komma igång? I såna fall är det bättre du säger det istället. Vet ingen som nånsin klagat och ångrat de börjat lira gura. Man tröttnar aldrig på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ta hellre ut enkla melodier än tråkiga skalor, tex Astrid Lindgrensånger. Och framförallt: Ha tålamod. Seså...rocka nu!

Ja skalor tillhörde inga favoriter och det utmärkt lära mig spela utan dem. Men lära sig en AL-låt? Om snubben vill spela rocknroll så inte fan vill man sitta och traggla med en sån låt? Är du helt jävla galen din norrlänning? 🙂 Har du druckit för lite Norrlandsguld nu igen? Dags att fylla på :rolleyes: Hade nån sagt åt mig att öva på en sån låt när jag började hade risken varit mycket stor att jag hängt av mig guran för gott. Det bästa är lära sig lätta låtar som man gillar och inom den genre man helst vill spela. Jag fick lära mig själv och genom guitarworld och såna tidningar. Här fanns det fan i mig inte vid den tiden nån som lärde ut spela metal när jag började. Inte vad jag visste eller såg hur jag än letade. Det var bara gamla standardskolan för gitarr då så då fanns det bara få alternativ. Idag finns det gott om det. Det var inte bättre förr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe. Jag tog AL som exempel för att det är fina melodier. Jag tycker du drog citatet ur sitt sammanhang med det jag skrivit innan. Killen är ju nybörjare...vad är det då för fel att lära sig en melodi man kan nynna på? Jag drog ett exempel. Självklart ska man spela det man gillar. Sen att bara spela rock n roll kan ju bli tråkigt å enkelspårigt....eller :rolleyes:

Skalor har jag lärt mig till fördärvelse. Skicka upp en öl då die hard! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lär dig detta:

1. De vanliga visackorden som E, G, A, C osv.

2. Barréackord (ackord där du använder vänsterhandens pekfinger ungefär som ett capodaster. Då kan du dessutom utan problem ta så kallade "powerchords"

3. Ett par varianter av den mollpentatoniska skalan

När du kan detta har du en bra grund som räcker till den mesta pop/rock-musik du kan tänka dig.

Jag tycker att Emil har lyckats sammanfatta det imponerande bra!

Ska jag lägga till nåt så vore det kanske punkten innan Emils 1:a. "0. Lär dej kompa till Knocking on heavens door (helt klart Guns' version)". Den är lagom spretig i ackorden så att ackord-handen får in "känslan". Sen går du över på punkt 1 och lär dej resten av de 7 + 7 typiska/raka ackorden.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag tycker att Emil har lyckats sammanfatta det imponerande bra!

Lär dej kompa till Knocking on heavens door (helt klart Guns' version)".

Och om man han tycker de suger? Ja Dylan suger i alla fall enligt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Emil med ett viktigt tillägg:

Det kan synas vara självklart men det tål att upprepas; börja i rätt ände och lär dig hela låtar. Spela ackorden. Då får du överblicken och en förståelse för hur man bygger upp låtar. Jag gjorde misstaget i början att traggla enstaka riff och skalor utan jag fick någon kontinuitet i mitt spelande.

//KG

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller på och försöker lära mig spela, och har nog i princip gjort enligt Emils 2 första punkter.

Men jag har grymt svårt att få till barréackorden! Nån som har nåt bra tips, eller är det bara öva öva öva som gäller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Spela "Jag hade en gång en båt". Börja med ett D. Det är nog den bästa låten att börja med. Det är långt mellan ackordsbytena och man hör ganska snabbt inne i skallen, eller liksom känner på sig vilket ackord man ska byta till.

Ett allra första sätt att öva upp gehöret.

De tre ackorden är D, G och A. Barréackord kan man spara med ett tag. Man ska ju öva upp ett litet sväng i högernäven med, inte bara sitta och titta så att man trycker ner strängarna på rätt ställe.

Öva på bara. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är öva öva öva som gäller. Jag hade grymt svårt för barréackord när jag började lira också, vill jag minnas. Eftersom jag lirade (försökte!) metal enbart på den tiden såbörjade jag med att skippa visackord och barré. Körde med "heavy ackord" som vi kallade det, power chords alltså. För att ta ett G; G-C, eller om man lyckades få till alldeles G-C-G. :rolleyes: Se där, där har du ett halvt barré. Det kommer med tiden...

Jag vet inte om det är jag som upplever det så här men när det gäller att lära mig att lira så har utvecklingen alltid varit väldigt mycket "trappa". Alltså man övar övar övar och tycker att det händer inte ett skit. Så rätt vad är när man nästan gett upp så sitter det helt plötsligt. Glädjen står högt i tak! Sedan börjar på något nytt svårt och övar övar övar utan att det händer något - kan kännas extremt segt ibland!

Två saker som jag tycker är bra för att lära sig:

1. Lira i ett band om man har möjligheten. Är enormt mer utvecklande än att sitta själv och harva.

2. Lira till musik som du gillar - oavsett om det är barnvisor eller heavy metal så måste man ju njuta av musiken på något sätt. När jag var 11 år gammal började jag lira bas, Gene Simmons var min förebild. Så kommer man till musikskolan och gubben sätter fram noter med "En sjöman älskar havets våg". Basgången lät ju inte ens som "En sjöman älskar havets våg"; motivationen rätt ner i avloppet.

För övrigt skall jag köpa en elgitarr till min dotter när hon fyller fyra till hösten...

Jag: Vill du lära dig spela gitarr då?

Hon: Ja, jag vill lära mig spela mutarr.

Jag: Ehm, ja kul men det heter gitarr!

Hon: Ja! Mutarr!

Link to comment
Dela på andra sajter

och nej jag vill inte lära mig tabulatur det känns bara konstigt för mig. :rolleyes:

Ehhhh va? Finns det någon anledning att inte lära sig tablatur?

Tar kanske 5 minuter att lära sig hur det fungerar!

Öppnar minst sagt nya världar när det gäller att lära sig gitarr

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ehhhh va? Finns det någon anledning att inte lära sig tablatur?

Tar kanske 5 minuter att lära sig hur det fungerar!

Öppnar minst sagt nya världar när det gäller att lära sig gitarr

Skitlätt till skillnad från noter. Försökte för länge sen lära mig det men gav upp. Knepigt och så jäääävla tråkigt. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer, tabulatur är lätt, finns ingen anledning att skippa. Jag är i princip notanalfabet (kan traggla mig fram, men det tar åratal), men tabulatur är hur enkelt som helst. Det enda kruxet är att det egentligen inte finns någon takt/rytm-indikering, man måste veta på ett ungefär hur låten går.

Sen håller jag med om att du skall spela låtar du själv tycker om. Inget tar död på spelglädjen så lätt som att spela musik man inte gillar. Passa på att öva lite på gehöret genom att ta ut låtar du inte kan sedan tidigare. Blanda gärna låttyper så att du inte bara lär dig "vanliga" ackord eller power chords.

En grym grej som jag snappat upp via nån video på nätet är ett trick för att få in rörelser snabbt i muskelminnet. Om du har problem med en passage, öva den i ultrarapid. Kör så långsamt att du omöjligt kan spela fel. Repetera några gånger. Kör sen aningen fortare än du klarar av, så att du inte kan undvika att spela fel. Växla sen fram och tillbaka och anpassa hastigheten allt eftersom du blir bättre. Efter lite slit så sitter passagen och du kan spela den utan att ens tänka på vad du spelar. Svinbra för t.ex. picking som kan vara lurigt. Funkar för en hel del annat än bara gitarr också...

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja skalor tillhörde inga favoriter och det utmärkt lära mig spela utan dem. Men lära sig en AL-låt? Om snubben vill spela rocknroll så inte fan vill man sitta och traggla med en sån låt? Är du helt jävla galen din norrlänning? 😛 Har du druckit för lite Norrlandsguld nu igen? Dags att fylla på 😉 Hade nån sagt åt mig att öva på en sån låt när jag började hade risken varit mycket stor att jag hängt av mig guran för gott. Det bästa är lära sig lätta låtar som man gillar och inom den genre man helst vill spela. Jag fick lära mig själv och genom guitarworld och såna tidningar. Här fanns det fan i mig inte vid den tiden nån som lärde ut spela metal när jag började. Inte vad jag visste eller såg hur jag än letade. Det var bara gamla standardskolan för gitarr då så då fanns det bara få alternativ. Idag finns det gott om det. Det var inte bättre förr.

Är det därför din "Filemapp" haglar av grymma låtar!? 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Var en hel del bra svar här tackar för dem, gör så att jag skippar barreackorden till en början 😄 En sak jag tycker är jobbig med gitarr är att hitta alla tonerna, det verkar helt enkelt inte riktigt lika logiskt som att köra dem på piano, men ska pröva mig fram lite och jo Diehard det är lite igång kickning man behöver ibland 😉 De böcker jag har om gitarr är lite småjäkliga för de börjar snacka 50 sidor skalor så fort man öppnar dem 😄 Ser tråden som besvarad nu tack igen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller på och försöker lära mig spela, och har nog i princip gjort enligt Emils 2 första punkter.

Men jag har grymt svårt att få till barréackorden! Nån som har nåt bra tips, eller är det bara öva öva öva som gäller?

Svårt att ge tips över nätet, men de flesta som har problem med barréackord gör felet att de försöker trycka med pekfingret över strängarna och hålla emot med handen på baksidan av halsen, det är skitsvårt. Istället ska man hålla emot med pekfingret mot strängarna och trycket ska komma ifrån tummen på baksidan av halsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Var en hel del bra svar här tackar för dem, gör så att jag skippar barreackorden till en början ☺️ En sak jag tycker är jobbig med gitarr är att hitta alla tonerna, det verkar helt enkelt inte riktigt lika logiskt som att köra dem på piano, men ska pröva mig fram lite och jo Diehard det är lite igång kickning man behöver ibland 😉 De böcker jag har om gitarr är lite småjäkliga för de börjar snacka 50 sidor skalor så fort man öppnar dem :rolleyes: Ser tråden som besvarad nu tack igen 😆

Det finns videos som enbart tar upp vissa artister och band. Kan vara värt investera i. Bl a finns http://www.licklibrary.com/default.aspx

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Är det därför din "Filemapp" haglar av grymma låtar!? :rolleyes:

Japp precis. Nä nu har jag inte tid sitta här. Ska öva några Lapp-Lisa låtar i helgen. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...