Jump to content
Annons

EZ eller AD


JnC (oregistrerad)

Recommended Posts

Gilbert skrev -

Lite fel att jämföra EZ mot AD tycker jag. SD2 mot AD vore mer rättvist eftersom EZ bara kostar 995:- och AD 1995:-

Håller med här. Prisskillnaden är rätt stor även om båda är billiga.

Jag föredrar AD framför EZ.

SD2 är skitball.

Hälsningar

Tomas H

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker EZ är lättare att programmera och få bra flows, men ljuden går ju knappt att förändra och det låter rätt tråkigt.

AD kan man pilla mycket med och det kan låta skitbra, men den är inte lika lätt att hantera och programmera i min mening (inte för att jag är proffs på det).

Sen är ju prisaspekten viktig såklart som många redan påpekat. Är du inte så kräsen och enkelt vill kunna få fram bra trumkomp så skulle jag säga EZ. Vill du däremot ha

riktigt bra ljud samt att du kanske är rätt duktig på att programmera trummor säger jag AD.

Kolla även upp Superior 2 kanske?

Jag använder iaf AD nu. Rätt schysst eftersom jag kan få riktigt vassa trummljud som låter naturliga, men kan även med några knapptryck få dem att bli artificiella (jag gillar att blanda), och sånt går inte så bra med EZ t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Nackdelen är att om man köper nåt som EZ är att man snart upptäcker just att det inte går göra så mycket mer med. I början kan det ju vara allt man behöver men när man blir bättre på mixa och känner lusten för att lära sig bli bättre och kunna skulptera fram sitt eget ljud behövs det annat än EZ för det. Men å andra sidan kan man ju uppgradera till SD ganska billigt. Bättre skaffa EZ då just pga av det går uppgradera och inte blivit nåt pengaslöseri på nåt som sen man knappt använder. Vem har inte i början investerat i pluggar som man sen bara ligger där och skräpar? Men det är alltid lätt vara efterklok.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Fördelen med EZD är att det är pissenkelt och man kommer igång fort. Det finns riktigt bra patternbibliotek också. Jag tycker dessutom det låter riktigt bra, FÖRUTOM cymbal och ride, de låter riktigt värdelöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelen med EZD är att det är pissenkelt och man kommer igång fort. Det finns riktigt bra patternbibliotek också. Jag tycker dessutom det låter riktigt bra, FÖRUTOM cymbal och ride, de låter riktigt värdelöst.

Jag måste nog också säga ez drummer, för där finns inte så mycket och välja på bara att tuta och köra. Men då är Vintage kittet ett måste, jag står nämligen inte ut med ezdrummers grundljud. Om du vill ha en massa valmöjligheter så tycker jag personligen att ett samplingsbibliotek är ett bättre alternativ...

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det var den åsikten jag hade med angående AD och anledningen till att jag sålde den. Än mer att skruva på? Japp men det är det som är kul.

Om det kan ju de lärde tvista. Jag tycker inte alls att det är kul att hålla på o mecka en massa med att tweaka fram ljud... lite grand går an men jag har väldigt kort tålamod med sånt pill.

Link to comment
Dela på andra sajter

mallorcamange (oregistrerad)

Jag använder främst Ez när man har lite bråttom då deras midifiler är betydligt bättre. När det sedan är allvar så får man skruva fram det bästa man kan och då är det lite olika vilka expansioner m.m. jag använder.

Edit: MINNS ni tråden jag skapade för något år sedan om samma ämne där ngn medarbetare för AD gick in och skrev ner EZ och det var fullt krig i tråden stundtals och där ADs VD gick ut och tog tag i allt som medarbetaren ställt till med????? Finns väl kvar här i forumet någonstans....

https://www.studio.se/index.php?showtopic=33034&hl= där var länken tror jag.

Gud så skönt att vara hemma i Sverige igen. Solen skiner f-n jämt på mallis!

Redigerat av mallorcamange
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill inte skriva ner AD men jag tycker att många är för generella med att skriva ner EZ trumljud. OK kanske inte EZ grunduppsättningen är världens bästa men det är verkligen hög kvalitet och glöm inte att det finns många bra och billiga tillägg för EZ som alla har en fantastisk uppsättning av nya lopar. Favoriter är Nashville och Claustrophobic även om jag är övertygad om att dom andra är bra men jag har ingen erfarenhet av dessa förutom Latin Percussion.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Mja, men det går inte komma ifrån att EZ låter ganska så plastig. Visst, det är ett bra arbetstverktyg men så mycket mer tycker inte jag att den duger till.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Är ingen expert på mixning men jag har hört grejer som bara använder Nashville som låter fördjävla bra visserligen var dom trummorna spelade live och inte lopar. Men jag antar att det mesta sitter i fingrarna och framför allt öronen. Annars kan man ju alltid uppgradera till Superior.

Link to comment
Dela på andra sajter

Volvo är världens sämsta vinterbil. Hatar den mest i världen. Svart är bäst då slipper man tvätta skiten!😠

Du har aldrig haft en svart bil va? Varenda damkorn syns ju på en sådan, hela våren och sommaren är det helt hopplöst med allt pollen och annars syns vattenfläckar som torkat osv....

Hur som helst, Jag tror nog båda är ungefär likvärdiga, det handlar nog mer om hur man arbetar. Själv hade jag tagit EZ eftersom de funnits på marknaden längre - framtida support är viktigare än funktioner, slutar det komma uppdateringar osv är man ju rökt så småningom.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

EZ drummer skulle jag valt vilken dag som helst veckan. Provade AD men vart inte riktigt nöjd. Inte alls faktiskt. Det var någonting med...nej, det höll inte helt enkelt. Inte för mig i alla fall.

Anledningen till att jag gillar EZ är att det dels är

a) lätt/snabbjobbat

😛 jäkligt bra samplingar (framförallt Nashville-setet

c) svenskt 😛

På minussidan finns såklart att inställningsmöjligheterna är något begränsade så att man kanke tröttnar efter ett slag.

Men kiten är väldigt trevliga.

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag har förstått det är EZdrummers filer 16-bit och AD's är 24-bit. Sen vad man föredrar för kvalité, det är väl olika. 😛 Ska man bara använda trummorna till att göra en snabbskiss så är kanske EZ bättre. I och med att de är billigare. Annars kan jag inte se (och höra) vad som skulle göra EZ bättre än AD.

Jag gillar att man även kan få till riktigt skruvade ljud i AD (och snabbt går det!). Sen medföljer det några tusen midi-filer även till AD. Lätt att komma igång. Riktigt EZ faktiskt. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu inte gillar ljuden i EZ (eller AD för den delen), kan man inte behålla midi't och byta ut samplingarna när det närmar sig mix?

Tänker att man har ett midispår i sitt DAW som man enkelt flyttar till ett annat spår i sequensern där midifilen istället får styra en sampler? Kan man inte göra så?

(Jag har ingen av dessa produkter, så jag kanske är ute och cyklar)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu inte gillar ljuden i EZ (eller AD för den delen), kan man inte behålla midi't och byta ut samplingarna när det närmar sig mix?

Tänker att man har ett midispår i sitt DAW som man enkelt flyttar till ett annat spår i sequensern där midifilen istället får styra en sampler? Kan man inte göra så?

(Jag har ingen av dessa produkter, så jag kanske är ute och cyklar)

Tycker det fungerar sådär, alla samplingsbibliotek ölåter annorlunda beroroende på anslagsnivåer m.m. och dessutom kan de vara mappade annorlunda på keyboarden.

Men... det går ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

EZ drummer skulle jag valt vilken dag som helst veckan. Provade AD men vart inte riktigt nöjd. Inte alls faktiskt. Det var någonting med...nej, det höll inte helt enkelt. Inte för mig i alla fall.

Anledningen till att jag gillar EZ är att det dels är

a) lätt/snabbjobbat

😄 jäkligt bra samplingar (framförallt Nashville-setet

c) svenskt 🙁

På minussidan finns såklart att inställningsmöjligheterna är något begränsade så att man kanke tröttnar efter ett slag.

Men kiten är väldigt trevliga.

/CHAE

I mina ögon håller dina argument för Addictive Drums också 😕 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon skriver att EZ låter plastigt, men jag håller inte med. Även om det till viss del redan är mixat så kan man mixa till det att låta riktigt jäkla bra. Har spelat upp det på diverse amerikanska musikerforum och ingen har direkt gissat eller ifrågasatt att det inte skulle vara en riktig trummis.

Många klankar på dessa trumprogram, men sanningen är att man får ett bättre trumljud med dessa än att försöka micka upp ett trumset och spela med en riktig trummis om man inte sitter i en värstingstudio med värstingproducenter och tekniker. Programmerar man bra så låter det hur bra som helst. Finns ingen anledning att gnälla. Folk på denna typ av forum vill väl kanske visa att de vet och kan, men vanliga lyssnare kunde inte bry sig mindre. De kommer aldrig ifrågasätta trummandet om det inte är för jävligt programmerat vill säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon skriver att EZ låter plastigt, men jag håller inte med. Även om det till viss del redan är mixat så kan man mixa till det att låta riktigt jäkla bra. Har spelat upp det på diverse amerikanska musikerforum och ingen har direkt gissat eller ifrågasatt att det inte skulle vara en riktig trummis.

Många klankar på dessa trumprogram, men sanningen är att man får ett bättre trumljud med dessa än att försöka micka upp ett trumset och spela med en riktig trummis om man inte sitter i en värstingstudio med värstingproducenter och tekniker. Programmerar man bra så låter det hur bra som helst. Finns ingen anledning att gnälla. Folk på denna typ av forum vill väl kanske visa att de vet och kan, men vanliga lyssnare kunde inte bry sig mindre. De kommer aldrig ifrågasätta trummandet om det inte är för jävligt programmerat vill säga.

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är trummis och har både AD och EZ för triggning när jag repar med bandet i min lgh. Vi kör hyfsat avancerad fusion/funk

och även om jag gillade EZ förut måste jag säga att AD är bättre på de flesta plan (nu pratar vi iofs bara ljud).

Det jag gillar mest med AD är suget i pukorna (Sonor), som jag inte hittar i EZ (eller deras expansionspack).

Både snare och hats är mer närvarande. Dock gillar jag inte AD's genomträngande cymbaler som måste komprimeras

och eq'as lite (eller bara dras ner) för att inte gå mig på nerverna.

Detta är alltså den trumplugg jag föredrar när jag sitter framför monitorer, eller med lurar och har ett par andra typer på klav och gura

i lurarna. Sedan kan det ju vara annorlunda för en som bara vill drag 'n drop enkla spår till kanalen för att ha en fungerande idé

eller sitta och programmera, vilket blir en helt annan femma.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Checka in låten på min Myspace. Där har jag använt EZ drummer Nashville expansionen. Funkar kanon. www.myspace.com/martinklem

Nashville expansionen låter nog bäst av EZ expansioner funkar till de flästa stilar med i mitt tycke

btw skön låt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att både EZ och AD är mer låtskrivarverktyg än någonting jag skulle använda i en produktion. De är snabba och lätta att jobba med. EZ vinner över AD på grund av att rumsljuden i AD gör mig illamående. Jag vill dock tillägga att jag inte har testa Nashville expansionen.

Det går att få till bra trumljud i båda programmen men det är inte mycket mindre jobb än att skruva fram ett riktigt bra ljud i ett större program, t.ex. SD2 eller BFD2. Om man väljer ett av dom större programmen med helt omixade samplingar så får man ju dessutom öva på att mixa trummor som är så nära perfekt inspelade man kan komma istället för att mixa om färdigmixade trummor så de ska passa i sammanhanget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar med EZ drummer Nashville i min studio och jag måste behandla hantera dem som vanliga oprocessade trummor. Komprimera, filtrera och allting sånt själv. Men dom låter så bra i grunden så man kan tro att dom är processade från början.

Det roliga är dock att många av mina referenslåtar jag använder har precis detta trumset på original låtarna. Så det passar mig kanonbra att köra EZ drums Nashville edition.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att både EZ och AD är mer låtskrivarverktyg än någonting jag skulle använda i en produktion. De är snabba och lätta att jobba med. EZ vinner över AD på grund av att rumsljuden i AD gör mig illamående. Jag vill dock tillägga att jag inte har testa Nashville expansionen.

Det går att få till bra trumljud i båda programmen men det är inte mycket mindre jobb än att skruva fram ett riktigt bra ljud i ett större program, t.ex. SD2 eller BFD2. Om man väljer ett av dom större programmen med helt omixade samplingar så får man ju dessutom öva på att mixa trummor som är så nära perfekt inspelade man kan komma istället för att mixa om färdigmixade trummor så de ska passa i sammanhanget.

Samplingarna är lika oprocessade i Addictive Drums som i SD2 och BFD2 😄

Lite kul att du inte gillar rumsljudet i Addictive Drums, för jag föredrar det helt klart framför rummen i ovanstående pluggar. Men det är ju en ren smaksak såklart 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...