Jump to content
Annons

På jakt efter boost-pedal


überfuzz

Recommended Posts

Jag är på jakt efter en boost-pedal som inte mixtrar just något med ljudet.

När jag spelar live, även i replokalen, brukar jag boosta signalen till förstärkaren. I dagsläget använder jag en kompressor, men jag sugen på att byta till en ren boostpedal. Jag tar gärna emot lite tips på olika pedaler.

/p

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

MXR Micro Amp använder jag och är kalasnöjd.

Vill man ha en "finare" pedal med en, enligt MXR, renare boost så finns deras MC-401 Line driver som jag själv hade tidigare.

Kan i ärlighetens namn inte påstå att jag hörde någon skillnad mellan pedalerna.

Finns ju en massa botique-pedaler om du är inne på sånt också men då är det ju helt andra priser.

Link to comment
Dela på andra sajter

MXR Micro Amp använder jag och är kalasnöjd.

Vill man ha en "finare" pedal med en, enligt MXR, renare boost så finns deras MC-401 Line driver som jag själv hade tidigare.

Kan i ärlighetens namn inte påstå att jag hörde någon skillnad mellan pedalerna.

Finns ju en massa botique-pedaler om du är inne på sånt också men då är det ju helt andra priser.

Tack för tipsen, jag ska se till att testa MXR micro amp:en så fort jag får chansen.

Är det någon som testat moody sounds boost kit. Är det ett svenskt företag? Det skulle ju kunna hamna på pluslistan för att köpa deras boost.

Link to comment
Dela på andra sajter

En kompis till mig har en "Tube screamer" Tror den heter Ibanez TS7 eller nått sånt. 🙂 Ska boosta signalen rätt bra.

Hahaha. TS en boost 😉

Men kör på mxr'en. Seymor duncan ska ha någon liknande grunka men har inte testat den så.

Själv använder jag Morley volume+. Volympedal med ställbarlägstanivå. Så kan jag ha lägstanivån inställt för rytmdelar och sedan steglöst bestämma volymen på solot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Marshall gör en pedal, "bluesbreaker". Den kan man antingen välja att ha som en sorts overdrive, eller som en ren booster. Då är det bara en volym att vrida på, plus av o på förstås. Kanske finns beg för ett par hundra.

Jag har en sån som det är fel på omkopplaren på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland undrar jag varför jag ber om hjälp, jag blir bara villrådig när jag får så många bra tips... 😄 Just nu är jag inne på att försöka komma över en pedal har minimal påverkan av ljudet.

Jag låg vaken i natt och ritade ett komponentschema för en enkel förstärkare, i huvudet. Det som höll mig vaken var övergångsdistorsionen mellan övre och undre halvperioden. (Det borde gå att jämna ut det om jag räknar fram bra komponenter.) Om jag hittar schysta delar, eller om jag hittar en byggsats, så tror jag att jag kastar ihop en och testar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag låg vaken i natt och ritade ett komponentschema för en enkel förstärkare, i huvudet. Det som höll mig vaken var övergångsdistorsionen mellan övre och undre halvperioden. (Det borde gå att jämna ut det om jag räknar fram bra komponenter.) Om jag hittar schysta delar, eller om jag hittar en byggsats, så tror jag att jag kastar ihop en och testar.

Då kanske detta kit kan vara nåt?? har inte prövat själv men det kostar inte så mycket att pröva..

http://www.musikding.de/product_info.php/i...ooster-kit.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som testat moody sounds boost kit. Är det ett svenskt företag? Det skulle ju kunna hamna på pluslistan för att köpa deras boost.

Killen som har Moody sounds är en eldsjäl som heter Albin. Extremt hjälpsam och kunnig. Han har hängt mycket på olika forum och tagit till sig synpunkter från alla som sysslar med musik & pedaler. Kan inte rekommendera någon mer än honom när det gäller pedalbygge.

Han har också byggsatser, du verkar kunnig. Så varför inte köpa en sådan? Han har också hjälpt folk att prata modifikationer när de viljat göra om ljudet i en pedal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kanske detta kit kan vara nåt?? har inte prövat själv men det kostar inte så mycket att pröva..

http://www.musikding.de/product_info.php/i...ooster-kit.html

Perfekt, mitt schema såg lite annorlunda ut, om det skiter sig är dingen en bra kandidat. Tack!
köp nobels blåa booster, den bostar ljudet och ändrar inte karaktär! glöm tubscreamer den gör om ljudet rätt mycket.
Jag har för mig att jag testat den, och en drös olika pedaler. Pedaler som så att säga har i uppgift att färga ljudet. Ingen fungerar bra till det jag vill ha den till. Det blir en line booster av något slag.
Killen som har Moody sounds är en eldsjäl som heter Albin. Extremt hjälpsam och kunnig. Han har hängt mycket på olika forum och tagit till sig synpunkter från alla som sysslar med musik & pedaler. Kan inte rekommendera någon mer än honom när det gäller pedalbygge.

Han har också byggsatser, du verkar kunnig. Så varför inte köpa en sådan? Han har också hjälpt folk att prata modifikationer när de viljat göra om ljudet i en pedal.

Moodyn har en extra potentiometer (vridknapp). Lite fjantigt kanske, men jag hoppas på att hitta en med så lite trix som möjligt.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
midnightrambler (oregistrerad)

Jag har nyligen byggt en Moody boost. Den gör det den utlovar och den gör det bra, rekommenderas. Fast jag har ju inte jämfört med andra pedaler.

Det var kul att bygga den också, vill anse att det är rätt enkelt men man bör väl ha lite erfarenhet kanske plus en ok lödkolv.

Link to comment
Dela på andra sajter

I full färd med att bygga en själv. Det blir en klass AB förstärkare, jag är inte säker på att är ett vedertaget begrepp, men det var så vi sa när jag pluggade. Klass AB förstärkare har positiv/negativ förstärkning med överlappning av perioderna. Förstärkningen jag räknat fram är ca 20. Det är egentligen också ett frågetecken, om förstärkningen är lagom.

Nu behöver jag lite kontakter etc. Vet någon här något bra ställe man kan köpa ifrån?

@midnightrambler - Hur ser kopplingschemat ut för den pedalen, på ett ungefär?

Link to comment
Dela på andra sajter

midnightrambler (oregistrerad)
I full färd med att bygga en själv. Det blir en klass AB förstärkare, jag är inte säker på att är ett vedertaget begrepp, men det var så vi sa när jag pluggade. Klass AB förstärkare har positiv/negativ förstärkning med överlappning av perioderna. Förstärkningen jag räknat fram är ca 20. Det är egentligen också ett frågetecken, om förstärkningen är lagom.

Nu behöver jag lite kontakter etc. Vet någon här något bra ställe man kan köpa ifrån?

@midnightrambler - Hur ser kopplingschemat ut för den pedalen, på ett ungefär?

Anvisningen med schemat finns på deras web http://moodysounds.com/download/boost_swe_manual.pdf

Dom säljer även löst alla sortes delar till pedaler. En annat ställe att kolla är http://www.gitarrdelar.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...