Jump to content
Annons

Är jag för slapp?


Stoneyoung

Recommended Posts

Så länge det flyter på går det ju hur bra som helst, men som i skolan finns det inget facit i den här matteboken.

Ibland sitter man med värsta idéerna och får ihop nått skitcoolt, men kan inte bygga vidare, får kortslutning i hjärnan,

projektet sjunker till botten och blir en loop på 1:20 som mest.

Hur kass får en låt lov att vara? Man hör ju låtar hela tiden som nån slängde ihop medans han klippte naglarna lixom.

Hur gör man den bra rakt igenom?

Vem fan bestämmer om låten är bra?!😏

Som mina projekt ligger jag på botten och kan inte simma.

Jag kvävs av min ångest och kan inte rimma.

Redigerat av Stoneyoung
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vem fan bestämmer om låten är bra?!😏

Christer Björkman, såklart.

Nej, men seriöst så känner jag igen mig. Brukar också producera lite minutslånga loopar som bäst, tyvärr. Det bästa är väl egentligen att inte sluta när man håller på utan skriva "färdigt" låten – i alla fall ett första utkast.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Christer Björkman, såklart.

Nej, men seriöst så känner jag igen mig. Brukar också producera lite minutslånga loopar som bäst, tyvärr. Det bästa är väl egentligen att inte sluta när man håller på utan skriva "färdigt" låten – i alla fall ett första utkast.

Heh jo men det är ju där det går åt helsike. Det blir så stressigt på nått sätt och hela låten håller inte samma kvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner åxå igen mig! Mitt råd är att hålla det enkelt å inte sväva ut å visa alla sina skills på varenda låt. Lyssna på de låtar du gillar å härma lagomt fast med en egen "Magic Touch".

Keep the flame burning!

Hum där sa du nått faktiskt.

Tror det kan vara så att jag kanske letar efter ett sound och få det att låta grymt istället för att göra nått vettigt. Nästa låt blir till att bara köra med standardljud osv och lyfta låten med skills(?😄) istället för tvärt om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även jag har problem med att göra klart låtar. Men inte för att dem blir för korta, utan för att det helt enkelt blir så långa. Tror jag har tre ofärdiga låtar liggandes nu ungefär och alla är på nio minuter, ge eller ta.

Redigerat av Krokodil
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Låter som en gammel målvakt i IFK. Har han många bollar i luften eller vadå?

Nä snarare att han suger och slickar på två 😄😆

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Hur kass får en låt lov att vara?

Hur gör man den bra rakt igenom?

Sluta ha en massa krav på dig. Det finns inget som är så hämmande för kreativiteten att ha krav på sig. Kreativitet kommer fram genom lek. Och lek ska som sagt vara kravlös. Annars blockerar man bara sig. Skriv, spela dig fram. Det går inte tänka att nu ska jag göra en toppenlåt. Att ha som mål göra topplåtar är bra att ha som mål. Men det ska man inte tänka på när man väl skapar en. Men glöm för allt i världen att inte enbart lyssna in dig på andra som du gillar i samma genre. Då slutar det bara med att du låter som en sämre kopia.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som att du spelar in låten samtidigt som du skriver den? Prova att tvinga dig själv att skriva nånting som är en hel färdig låt innan du ens öppnar DAWen. Om du gör elektronisk musik gäller fortfarande samma sak, skriv klart allting utanför datorn innan du börjar pilla med ljud och grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

spelar aldrig in nuförtiden utan att ha låten färdigt i huvet. Det blir aldrig några frustrerande halvprojekt.

Och sen ibland förbereda jag mig med att kolla tonart, bpm och samla inspiration innan jag sätter igång. Och så en rejäl uppkavling av ärmarna och en gnutta skit samma, det här är bara lek.

Link to comment
Dela på andra sajter

spelar aldrig in nuförtiden utan att ha låten färdigt i huvet. Det blir aldrig några frustrerande halvprojekt.

Och sen ibland förbereda jag mig med att kolla tonart, bpm och samla inspiration innan jag sätter igång. Och så en rejäl uppkavling av ärmarna och en gnutta skit samma, det här är bara lek.

bra tips, i write down on my screen with my whiteboardpen!

...

oh shit 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste ju bero på vilken ambitionsnivå man har. Kanske är det inte fel att "bara" göra loopar?

Samtidigt som det är kul att göra loopar, spela för spelandets skull och så vidare, så kanske du har som målsättning att komma vidare: Att göra klart, sätta punkt och kanske spela musiken för andra.

Då gäller det, precis som alla andra redan har sagt, att helt enkelt göra jobbet. 😱

När den första inspirerande sessionen (loopen, i ditt fall) känns "slut" så gnetar man på ändå, och plötsligt har man ett halvt arrangemang och den där gnistan kommer tillbaka. Så är det iallafall för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många fin tips här!

Ska testa några av dom nästa gång jag sätter mig ner och gör nått. Att inte ge sig verkar ju iaf vara A och O:)

Ni som säger att ni sätter er ner och "skriver". Hur gör ni då? Typ skriver en text, testar lite ackord och sen skriver ner på ett papper eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förr spelade jag alltid in samtidigt som jag gjorde låtarna. Det gick lååååångsamt att få färdigt låtar då.

Har man heltidsarbete och barn blir man kanska frustrerad av att aldrig få någon låt färdig. Jag fick en ofrivillig paus i mitt musicerande och hade då tid att tänka igenom mitt musikskapande. Därefter ändrade jag min process en del.

Nu för tiden börjar jag med att spela mig fram till vers och refräng (piano eller gitarr) tillsammans med ett gnolande till melodi (har svårt med texterna). Har ett anteckningsblock som jag kladdar i, ackordföljder och textrader. Därefter spelar jag in en vers och en refräng. Försöker få fram samma känsla i soundet som jag hade i tankarna när jag jammade fram den men bara grovt. Sedan klipper och klistrar tills jag får en hel låt med vers ref vilken ordning som nu känns bra och tomrum där det känns som att ev brygga och stick skall vara.

Sedan skriver jag färdigt hela texten (som kan ändras senare för att stämma med flytet i låten, justering av melodi etc). Först därefter påbörjar jag själva inspelningen av låten, när jag har en bra ide' om slutresultatet. Produktiviteten har ökat mångfalt på detta sättet för mig.

Speciellt texter.

Glöm inte att det krävs en hel del arbete med att få fram en färdiginspelad låt men musik skall vara roligt. Är det inte det så gör något annat en stund. Men oavsett vad man håller på med så måste man ligga i och jobba för att få resultat. Det gäller överallt hela livet.

Hur mycket jobb krävs det inte för att bygga en studio t ex. Den blir ju inte färdig för att man ägnar flera timmar åt att välja vilken färg man skall ha på mattan när studion väl är klar :-) Var sak har sin tid.

Men som sagt först och främst: Musik skall vara roligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner igen mig. Det handlar som många sagt bara om att ge sig fan på att bli klar. Det finns lite olika knep som kan hjälpa en på traven: Sluta alltid jobba mitt i något så blir det lättare att börja igen, till exempel. Eller sätt upp ett mål, till exempel "jag ska göra en färdig låt i veckan" (givetvis anpassat efter hur snabbt du jobbar). En deadline gör att man får lite eld i baken, oavsett vad det gäller.

Och viktigast av allt: Du lär dig mer på att göra dåliga låtar än på att inte göra några låtar alls...!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som säger att ni sätter er ner och "skriver". Hur gör ni då? Typ skriver en text, testar lite ackord och sen skriver ner på ett papper eller?

Ja du vet liksom, tar ett instrument och... skriver låten. Heh. Man skriver låten? På samma sätt som man gjorde innan det fanns datorer och innan det fanns inspelningsutrustning. Man kan väl skriva på papper om man behöver, men liksom, att man... skriver en låt. Jag vet inte hur man ska förklara tydligare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som att du spelar in låten samtidigt som du skriver den? Prova att tvinga dig själv att skriva nånting som är en hel färdig låt innan du ens öppnar DAWen. Om du gör elektronisk musik gäller fortfarande samma sak, skriv klart allting utanför datorn innan du börjar pilla med ljud och grejer.

Oj, det skulle aldrig funka för mig. Själva ljudpillandet ÄR ju ofta själva låten i mycket elektronisk musik. Nåt som jag brukar göra ibland när jag saknar lite inspiration är att prova ett nytt grepp: typ bounca ut en loop från låten som jag sen hackar upp och drar igenom en massa konstiga effekter.

En annan bra grej tycker jag är att lägga över låtidén på mp3-spelaren och lyssna på den lite då och då i olika situationer. Ofta när jag kommer på en bra fortsättning på en låt är det inte när jag sitter och stirrar på en massa midiklossar på skärmen, utan kanske när jag t.ex. är på väg till jobbet. Då skriver jag ner idéerna i mobilen och kanske sjunger in en snutt i diktafonen för att komma ihåg.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
När den första inspirerande sessionen (loopen, i ditt fall) känns "slut" så gnetar man på ändå, och plötsligt har man ett halvt arrangemang och den där gnistan kommer tillbaka. Så är det iallafall för mig.

Så sant, så sant. Den där inspirerande vågen är kortvarig. Resten är bara arbete. Sen är ju kreativitet något som man måste jobba fram. Har man fastnat är det bara låten ligga till nästa dag eller så. Själv brukar jag då gå över till någon annan och återkomma då och då och se vad jag får fram. Och fram får jag förr eller senare när det lossnar. Det är inte ovanligt man sitter och spelar något och inser vänta...det här skulle nog kunna passa in i den låten och gör det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bestäm dej, fokusera, var metodisk. Vill du verkligen så är det ärligt talat inte så svårt. Men glöm aldrig att tio halvfärdiga låtar är mycket bättre än en färdig.

Håller inte med. Jag höll på så tidgare.

Sen gick jag över till att göra klart eller slänga.

Möjlightvis kan man ha 2-3 låtar på gång samtidigt men inte 10 st en-minutssnuttar.

Min brorsa har en annan approach. Han gör en låt per månad - punkt slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag har precis börjat "komma loss lite" och få färdigt låtar. Jag tror det är viktigt att inte fastna i traditionella former. Typ, oj nu har jag en A-del och en B-del, måste göra en c-del eller så. Skriv en del se vart den leder dig det kanske inte alls är någon AABA form eller så, det kanske en del och nästa del är helt annorlunda och sen hittar den aldrig tillbaka. Känn känslan och skriv det första som kommer upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har faktiskt kommit in i ett riktigt bra flow nu och blir nöjd med allt jag gör. det flyter på från intro till outro:) Får till och med till bra texter!

Jag gör en grund nu som inte är så avancerad sen så bygger jag om och gör den mer intressant typ.

Tänker även ut låtar i huvudet som jag nynnar in i ljudinspelarn. Allt från trumkomp till refränger:D

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra! Då vet vi ett sätt som funkar då. Jag får ta och prova det själv, gör också bara enminuterslåtar och börjar nog från fel håll.

Ska försöka få tummen ur och lägga sång på en låt nu till helgen. Kan ladda upp den och den första versionen så får du höra skillnaden:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det rent generellt arbetas alldeles för mycket på egen hand ute i stugorna. När man är flera som jobbar tillsammans med musik, så triggar man varandra. I lyckliga stunder kan resultatet bli större än summan. Så mitt tips till alla som kör fast är att be kollegan/kompisen titta förbi. Hon har säkert ett par gyllene idéer som hjälper dej komma vidare.

Det ska vara roligt att jobba. Och är man fler så ökar förutsättningarna för att det ska bli så. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

chrillen (oregistrerad)

Känner mycket väl igen mig i de flestas tankegångar, man är i sig själv sin största kritiker och egna krav kan ställa till det rejält ibland. Jag brukar starta med ett trumkomp, när jag sitter och övar eller bara spelar bakom trummorna snubblar jag ibland över ett komp som känns bra, snabbt som attan slår jag igång inspelningen och spelar kompet ett par takter, sedan brukar jag spela in ett antal enkla fills som passar ihop bra med kompet. Sedan plockar jag fram liknande ideer som jag spelat in på gitarren och letar efter något som känns bra, samma med pianot. Basen läggs på av en kompis som sitter i en annan del av landet, där kommer alltid kreativa kommentarer och ideer på förändringar. På det har viset får jag snabbt fram en bra grund att finslipa vidare till något mer "färdigt", har massvis av dessa grovt tillyxade ideer sparat, men väldigt få färdiga. Så jag rblev glad för kommentaren att det är bättre med tio ofärdiga än en klar 😉 Eftersom jag sjunger så jäkla illa blir det nästan uteslutande instrumental musik så textknåpandet "slipper" jag.

Ytterligare ett sätt att "skapa" och vara kreativ bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha jag känner igen mig. Jag har nog ett par 40-50 tal 1minutare liggandes på datorn. Men som någon nämnde är det väl bara att köra på sitt första utkast. Det är ju då det nästan alltid blir som bäst. Åtminstone hur man vill att låten ska ligga. instrumenten kan man ju fixa senare i efterhand. Bara men vet hur allt ska ligga på ett ungefär, typ. Intro, lead intro, klimax intro, klimax, klimax outro, lead outro, outro.

Btw så är Christer Björkman min morsas kusin. haha 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...