Jump to content
Annons

Studiofestival #26 — RESULTAT


Valle

Recommended Posts

Då så! Från mig och festivalhögkvarteret kommer följande bestuckna poängfördelning.

Men först lite reflexioner:

01. Countryälskling

"Man of Constant Sorrow"-ankompanjemang med mycket Simon/Garfunkel — såg framför mig en riktig brakfyllefest i en lada någonstans ute i vildmarken. Supermysig låt! Men, och inte för att det för min del gör låten sämre på något sätt, jag ställer mig lite försiktigt undrande till varför bidragsgivaren lät så pass många otajtheter och på gränsen till falsk sång passera avsyningen.

02. Must've Been The Whiskey

Countryrocklåt med puls och egentligen goda förutsättningar. Fast jag är inte så stort fan av låtar — som i det här fallet — som saknar en egentlig refräng; låtens struktur är vers, vers, stick, solo, vers, stick, vers, slut. Jaha? Ett stort minus är det katastrofalt misslyckade slide-liret. Det framgår hur tydligt som helst att slideutövaren simply doesn't have a slightest clue hur man gör.

03. My Old Lady

Jag gillar inte munspelet! Men resten är suveränt härligt att lyssna på! Soundet för mig tillbaka till The Beatles Revolver-tiden, en av mina all times favoritalbum. Men vad var det jag hörde — "I'm a two timer, I'm a — twoooo timer"? Snacka om att lägga ut trails... 😄 Jag förstår dock inte det oerhört långa slutet... det varade liksom hela en (1) minut och 15 sekunder, dvs ca 42,85% av låtens totala längd.

04. No Sadle

Den här låten får mig att, förutom Chris Rea, tänka på en kall(!) öken — en lååång nattlig tur (ritt) genom en kall månbelyst öken, längtan att få finna minsta tecken på liv förutom de ylande "hundarna". Jag gillade låten rätt av direkt, trots att den på sätt och vis också har en viss melankolisk tyngd över sig. Jag älskar steel-gitarren på sina förekommande ställen (äkta?) — och jag blev heltokig i durbrytningen vid 2:52!

05. Number One

Det här var lite av en myspysig låt (menat som en komplimang). Man "nickar" med genom hela låten med en brett leende på läpparna. Dock tyckte jag att verserna var lite för anonyma, i total kontrast till refrängerna som däremot lyfte låten rejält. Trots att jag tycker att den här låten — i alla fall refrängen — lätt skulle kunna komma från något Nashville-läger, så tänker jag på — och ta nu inte detta fel, någon — BOPPERS! Huga! Men för min del blev det nostalgi. För efter Ace Frehley var Peter Jezewski en som jag som barn (i smyg) tyckte var jävligt cool!

06. Om Skam Och Ensamhet

Underbart arr! Ett sorts känslo-crescendo! Även om jag faktiskt anser att samtliga festivalbidrag i princip ryms inom de ändå så vida countryramarna, och även om det här bidragets sångares sångröst är hur "country" som helst, så är väl den här låten lite på G att hoppa över staketet. Men det gör inget; en mycket fin låt med vacker text som högg till rejält i bröstregionen.

07. The Rivers Shore

WOW! Det här var djupt, tjockt och (be)rusande! Rejält medryckande låt, måste jag säga. En av festivalens absolut starkaste och genomträngande refränger. Ett megastort plus till sångaren som inte bara vågade utan även, om än inte fullt ut, fick till den där countryrösten med "målbrottsbrytningar" på rätt ställen — Garth Brooks (en av countryns största) blev miljonär på det där, you know. Nåja... Men vad är det som händer precis i början av låten?

08. Rodeo Man

Whoohoo! Rodeo Ma-än... HA! Påminner mig om en "favorit"-sångare från ett annat sammanhang. Visst, humor, och kanske något tvångsplitad rallartext, men jag fastnade för den här låten redan vid "I wanna be a..", precis i början, efter piskan. Men jag är rädd för att "heavy"-partiet mer skadar än gynnar låten som helhet. Jag ville liksom att låten skulle fortsätta med det härliga country blue grass-svänget hela vägen. Istället blev det nästan som att man föll i trans vid "Since I was young...", bara för att explosivt ryckas ur densamma vid "I wanna be a Rodeo Man", hälla i sig en 6:a JD och slå bootklackarna i tacket!

09. Sweet Candy Jane

Yes! Me like! Me love! Tjena Bolan! Hela den här låten gungar från början till slut. Och när den är slut vill man gunga en gång till — och sedan en gång till! Precis som med låt #3 ovan slussas jag tankemässigt 30, 40 år tillbaka i tiden när jag lyssnar på den här låten; fast här befinner jag mig i en studio med en blåaktig dimma hängande över mig, orsakad av alla människors konstanta cigarettrökande; överallt ser jag hel- och halvtömda JD-flaskor, samt speglar med spår av vetemjöl på. Och jag vill SÅ vara där... på riktigt! Tjejen som körar/lead-backar lyfter dessutom låtens helhetsintryck till ännu högre nivåer. Så jävla bra!

10. Välkommen Hem

Spooky låt... Musiken (ackompanjemanget) skulle kunna vara hämtad från någon av Partons tidigare utgivningar (t.ex. "But You Know I Love You"), och då vill man tycka att det är riktig blå-country det handlar om. Men så fort man hör sången, med svensk sång/text, så är även den här låten, precis som bidrag #6 ovan, på väg att sjappa lägret. Men jag kan inte annat än njuta av låten som sådan, dess iver i sångens berättelse jämte de smekande körerna i slutet. Jag "såg", när låten var slut, att den drog över med 27 sekunder över högst tillåtna längd, men låten kändes som 2:27. Det säger kanske något...

Poängfördelning:

8 poäng :: 09. Sweet Candy Jane

6 poäng :: 07. The Rivers Shore

4 poäng :: 04. No Sadle

2 poäng :: 03. My Old Lady

1 poäng :: 10. Välkommen Hem

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 118
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Tjena!

Här kommer mina röster men innan dess så vill jag hylla några företeelser här på forumet.

Först:

Folk som analyserar, likt Valle, som skriver rader för att hjälpa eller lyfta en grej med deras ord.

Stort är ordet.

Sedan har vi Laxlaxlax:

Som är pedagogisk och hjälper folk med stora som små problem.

Sedan gillar jag acceptansen hos alla här...en fredgsöl är välkommen, ibland kapar man nån, ibland hyllar man nån, sånt händer och det görs ofta med charm, men det framgår inte alltid. Då kan man skicka fram en sån här figur!

😛 = Jag är hungrig!

Enough said:

Tack VALLE! Vilket coolt tema, jag vart helt ställd och detta öppnade mina gluggar en aning!

MIDItrummor var ju som jag skrev tidigare dödsstraff och mina poäng delas ut med tanke på svänget.

Sedan kanske låten håller ändå...jamen då är väl FORT KNOX öppet då!?

8 poäng: "No sadle" Ska det inte stavas "No saddle"? Så jäkla cool låt, snygg sång...vill sitta med sångaren och dricka bourbon, RIDE ON!

6 poäng: "The rivers shore" Jag och min fru har redan älskat till den, säger inget om låten, säger mer om min fru!? Hm!!

4 poäng "Country älskling" bra sväng, lite mera sex i skiten så hade jag köpt det hela vägen!

2 päng "Must´ve been the whisky" Vilket KISS-riff, sedan vart det country!

1 päng "Rodeo man" Bra hook, synd på den stela versgången och miditrummorna.

Cool Runnings!

Alla utanför poängplats var grymma, hade lite för mycket fingrar i kakburken!! Shoot!

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

kom just ihåg att det böjar dra ihop sig för att hinna rösta, måste bara hitta lappen med komentarer så det får bli imorgon.

Link to comment
Dela på andra sajter

När kommer röstslutspurten?

Eller är det ungefär så här många som brukar rösta? :rolleyes:

/aROCKER

Brukar ju komma precis innan avslut (och straxt efter) men jag har inte sett nån exakt tid för avslut så jag antar att det är midnatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan rösta fram till midnatt, rent formellt sett.

Informellt sett så kan man rösta tills dess att jag postar sammanställningen. Med andra ord, röster som kommer in efter midnatt har en viss, men inte självklar, chans att räknas med i slutresultatet. Om allt går enligt planerna finns resultatet upplagt lagom till de flestas morgonkaffe imorgon bitti.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja då var det dax att rösta, problemet är att varje gång jag lyssnar så blir jag tvungen att ändra poäng ordningen för det är alltid någon låt som blivit bättre. bäst att skynda mig innan jag hinner ändra mig igen! 🙂

men först lite kommentarer:

Countryälskling: helt ok låt får lite proggkänsla, tänker på Fria proteatern och rekyl mm. mer än country.

Must´ve been the wiskey: Bra låt väl arrad och mixad. minus för hårdrocks början på gitarrsolot.

My Old lady: får lite Bob Dylanmeets country känsla, också en bra låt.

No Sadle: lite som DAD lät på första plattan ännu en bra låt.

Number One: Tänkte på Roy orbison när jag hörde denna och den blir bara bättre för varje gång jag lyssnar även om fiolerna låter overkliga men det gör inget.

om skam och ensamhet: ingen country känsla för mig här, mer progg eller visa.

Rodeo man: hemsk dansbands country med vassa miditrummor och stråkar,men ändå låter det mycket country även om det inte är bra country (i mina öron) bra sång dock.

Sweet candy jane: här hör jag väldigt lite country men desto mer Aerosmith, mott the hoople och annat 70-tals rock. men det är en bra låt!

The Rivers shore: hemskt virvel ljud, skulle funkat bättre till 80-tals hårdrock än här. annars är det en bra låt och bra körer. tänker mer på Nick caves murder ballads än på country. låter lite irlänskt också.

välkommen hem: mer progg! tänker lite på jan hammarlund . hör ingen country i detta tyvärr.

poängen blir:

8 p till must´ve been the wiskey

6 p till Rodeo man

4 p till Number one

2 p till no sadle

1 p till my old lady

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har roat mig med att snabbräkna röstningsresultaten så här långt, och kan meddela att det är rejält tätt i toppen.

Det är "nästan" så att en röstpost kan ändra placeringarna, top tre. Kommer att bli en kamp på mållinjen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, här kommer en snabbrecension!

8p - No Sadle - Härlig låt, Låter som filmmusik till nåt gammalt "Bonanza" avsnitt, skitbra gitarrspel.

6p - Must´ve Been The Whiskey - proffsig produktion, lekfullt och välspelat. Bra sång, tighta körer

4p - Old Lady - fick lite " O Brother Where Art Thou" feeling

2p - Sweet Candy Jane - Inte så mycket country kanske, men en skitbra låt

1p - The River Shore - Mycket bra refräng

Stilpoäng till refrängen i "Rodeo Man" för dialekten 😳

Mvh

Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

morgonte (oregistrerad)

Ajajaj, sistaplatsen svider lite, faktiskt. Men nån ska ju vara sist också. Och alla snälla och konstruktiva kommentarer är bra att ha som plåster på såren. Grattis, JonasW förresten, till en välförtjänt seger!

Men här måste jag faktiskt få fråga lite på era kommentarer, för att jag inser att jag gjort en missbedömning någon stans och vill gärna veta var. Jag får väl böja mig för den samlade expertisen som (till skillnad från mig) inte anser att ”Om skam och ensamhet” är en countrylåt, men jag undrar:

1.Vad är det i ”Om skam och ensamhet” som gör att det inte blir country i era öron?

2.Om det inte är country, vad är det då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis, en värdig vinnare - attans vad nära vi knep full pott, jag/vi brukar ju hamna i bottenskiktet vanligtvis 😄

Själv gav jag vinnaren 8 poäng, så ingen kan anklaga mig för att vara taktiker 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ajajaj, sistaplatsen svider lite, faktiskt. Men nån ska ju vara sist också. Och alla snälla och konstruktiva kommentarer är bra att ha som plåster på såren. Grattis, JonasW förresten, till en välförtjänt seger!

Men här måste jag faktiskt få fråga lite på era kommentarer, för att jag inser att jag gjort en missbedömning någon stans och vill gärna veta var. Jag får väl böja mig för den samlade expertisen som (till skillnad från mig) inte anser att ”Om skam och ensamhet” är en countrylåt, men jag undrar:

1.Vad är det i ”Om skam och ensamhet” som gör att det inte blir country i era öron?

2.Om det inte är country, vad är det då?

Hehe, har också kommit sist några gånger, man vänjer sig 🙂

Problemet med egna låter är väl att man blir 'döv' och inte hör det som borde höras.

Din låt är skitbra och väl utförd, men det är mer Mikael Wiehe och cafe'program för mig än country 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

1.Vad är det i ”Om skam och ensamhet” som gör att det inte blir country i era öron?

Samma fenomen som gör att Shania Twains låtar inte alltid låter country i andras öron, trots att hon är en av de största inom just genren country.

Men att diskutera huruvida något bidrag i den här festivalen är "country" eller inte, är som att diskutera huruvida guld är metall eller inte. "Om skam och ensamhet" är guld, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Weeeehaw! 🙂

Trodde inte jag kunde vinna sånt här men se det gick! Stort tack till alla som röstade så snällt på min låt 😄

Själv tycker jag ju att flabb och Carl Caddellos "no saddle" var bäst, ni fick ju min 8:a. Måste fråga, var all instrumentation riktig? Alltså spelade ni allt själva eller är det samplingar med? (är väl mest lap steel jag undrar över) låter väldigt genuint iaf, mycket bra genomfört!

Ska direkt börja fila på nästa festival, får väl dra igång en förslagstråd snart, ska bara komma på nån idé själv först. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort grattis till dig JonasW!

Tycker det är roligare om du själv bara kör på med inriktningen och då är det bara att ta tjuren vid hornen om man vill vara med!

Morgonte tyckte det var trist att vara förlorare...men det är väl dom som inte deltog som är det va!?

Väldigt vass omgång, men för mig är det ju country om vissa av dom klassiska attributen finns med.

Är man sedan en etablerad countryartist och tar ut svängarna så placeras ju den låten under country per automatik.

Så kommer temat 80-tals disco så förväntar man sig lite överjobbiga reverb och delay+ en massa keyboards/syntar, eller!?

Grattis ännu en gång, kan man nyktra till nudå efter denna borbounperiod? 🙂

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

Först: Grattis JonasW. 🙂

Sen: Jag och flabb har alltid haft som ledstjärna att hamna bland de bästa men INTE vinna (då måste man ju hålla nästa festival) så man kan ju säga att vi vann 🙂

Tack alla som deltagit och de som röstat. Festivalerna förgyller vardagen.

Själv tycker jag ju att flabb och Carl Caddellos "no saddle" var bäst, ni fick ju min 8:a. Måste fråga, var all instrumentation riktig? Alltså spelade ni allt själva eller är det samplingar med? (är väl mest lap steel jag undrar över) låter väldigt genuint iaf, mycket bra genomfört!

Allt i vår låt är spelat (hmm verkligt och midi) förutom knästålgitarren. Den är byggd av mängder av samplingar som jag satt med en hel dag, puh! (och syrsorna - de är också samplingar)

Till Er som tyckte att vår låt (No saddle) var lik andra artisters låtar, så var det helt oavsiktligt. Vi är inte så duktiga att vi med vilje kan efterlikna andra 😄

Vi startade med två teman som sakta men säkert utvecklades till låten. Vi snackade inte oss fram till vad det skulle vara utan det blev bara vad det blev.

Grattis igen; alla som deltagit. Jäkligt kul festival!!

ps. Jag vill ha 80-talsfestival nästa gång 🙂 ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är Ration viktigast, ni vet skivförsäljningen hade jag ju legat bland dom fyra första, muahahaha!!!

Ja ä int bitter, 🙂🙂🙂

Tack Valle, och alla medtävlare, känns jobbigt att bli slagen av 2st KISS-wannabes (no names!) 😄

Nu förväntar jag mig "dödsmetall" så vi får med Diehard mfl, hehehe!

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

morgonte (oregistrerad)
Samma fenomen som gör att Shania Twains låtar inte alltid låter country i andras öron, trots att hon är en av de största inom just genren country.

Men att diskutera huruvida något bidrag i den här festivalen är "country" eller inte, är som att diskutera huruvida guld är metall eller inte. "Om skam och ensamhet" är guld, tycker jag.

Tack, Valle och flabb, jag tvivlar inte alls på att min låt är riktigt bra och en av de bästa jag skrivit alldeles oavsett vilken genre den kan anses tillhöra. Jag inser att det kan låta som att jag vill klaga på att jag hamnade sist, men dålig förlorare är det sista jag vill vara. Den som lär av sina misstag är alltid en vinnare... 🙂

Men nu har jag verkligen försökt skriva just countryrock, och tyckte själv att jag låg hyfsat nära mittfåran i den stilen. När då så pass många anser att det är på gränsen till country över huvud taget 😄 är det uppenbart att jag, som flabb skriver "inte hör det som borde höras", och då vill jag veta vad jag missat. Är det kompet som pekar fel? Rösten? Text på svenska? Ämnesval? Ingen banjo? Arret? ...eller något helt annat...?

Jag vet att det är svårt att svara på, man får ett intryck, men att bena ut hur det intrycket uppstår är en annan sak. Om någon ändå ville försöka så är jag mycket tacksam!

I brist på urbeningsförsök är det alltid en hjälp att få svar på min andra fråga "Om det inte är country, vad är det då?". Det ger också en fingervisning vad som pekar fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort grattis Jonas W och tack Valle för gott generalskap!

Satt från början med en låt som drog lite åt countryhållet (tyckte jag iaf 🙂 ) och

såg om denna countryfestival... 😄 Tack till Åsa Wetter för som alltid tjusigt körande på slutet!

Tror att genretrohet, Macahan och treminutersgräns inverkade på resultatet och så även mina

röstsiffror. Att sjunga på svenska är då ett minus. Hade enbart rört sig om att rösta på

"bästa låt" hade mina siffror varit något annorlunda.

Tack för poäng och sköna kommentarer om Magnell, "spooky" och "progg".

edit: Bättre koll på slutresultatet!

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Till Er som tyckte att vår låt (No saddle) var lik andra artisters låtar, så var det helt oavsiktligt.

Ja, jag gnällde ju över detta faktum, men jag tror dig (ingen ironi).

Jag har själv råkat ut för det. Jag skrev en låt med en personlig och självupplevd text en gång

och var mycket nöjd tills jag kom på att det var en kopia av en Pugh R låt. Agrhh.....

Hur som helst: grattis till pallplatsen!

/Hv

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första vill jag gratta vinnaren Jonas för segern och för den fängslande låt som berörde mig mycket.

En liten nyfiken fråga kanske, men jag är nyfiken på sångeffekterna, reverbet t ex?

För det andra vill jag säga lite förlåt till Slejnard för det här med pungen och köksbordet.

Visst var det menat med glimten men jag borde gjort som aRocker mycket riktigt påpekade:

Sedan gillar jag acceptansen hos alla här...en fredgsöl är välkommen, ibland kapar man nån, ibland hyllar man nån, sånt händer och det görs ofta med charm, men det framgår inte alltid. Då kan man skicka fram en sån här figur!

😎 = Jag är hungrig!

Faktum var ju att jag var 100 på att aRocker stod bakom Candy J och jag tänkte liksom smacka på en "upplagd puck"

som man säger i hockeykretsar. Ja, du förstår om du har läst aRockers tidigare poster.

Det pratades om flickor i kören, fanns det sådana? och vem spelar trummor egentligen?

Vill även tacka festivalgeneralen Valle, för en mkt proffsig genomförd festival.

Inga otydligheter och lösa trådar, bra jobbat!!

/Hastalavista

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...