Jump to content
Annons

Studiofestival #26 — RESULTAT


Valle

Recommended Posts

I brist på urbeningsförsök är det alltid en hjälp att få svar på min andra fråga "Om det inte är country, vad är det då?". Det ger också en fingervisning vad som pekar fel.

OK, jag ska försöka. Och då tänker jag gräva långt, långt ner, dit ljuset aldrig når... Fast jag är rädd att du ändå inte kommer få mycket ut av det. Vi får se.

Så här tycker jag:

Din låt kan delas upp i tre delar: en sångdel, en basdel samt en trum-del. Det är ungefär så ditt arr också är uppbyggt. De tvår första delarna säger varken eller, huruvida det är "country", utan "bara" att det är en jävligt bra låt. Men när den sista delen, trum-delen, kör igång händer något. När jag lyssnade på låten första gången och kom till just det partiet, så upplevde jag spontant en genre-riktning — mest tack vare orgeln. Tror jag. Men jag "såg" en bild av "Gyllene Tider", anno tidigt 80-tal...

Så kanske blev det lite 80-tals-tonårspop över det hela.

Pop, alltså! Kanske?

Fast vem fan är jag att bedöma sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 118
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

För det första vill jag gratta vinnaren Jonas för segern och för den fängslande låt som berörde mig mycket.

En liten nyfiken fråga kanske, men jag är nyfiken på sångeffekterna, reverbet t ex?

För det andra vill jag säga lite förlåt till Slejnard för det här med pungen och köksbordet.

Visst var det menat med glimten men jag borde gjort som aRocker mycket riktigt påpekade:KLART DET SKA DASKAS PUNG OCH VEM GÖR DET BÄST HÄR PÅ FORUMET!?

Du slog 2 flugor i en smäll och Slejnard rånade mig på en placering och allt, lägger aldrig mer trummor åt den liraren, hehe!

 

Faktum var ju att jag var 100 på att aRocker stod bakom Candy J och jag tänkte liksom smacka på en "upplagd puck"

som man säger i hockeykretsar. Ja, du förstår om du har läst aRockers tidigare poster.

Det pratades om flickor i kören, fanns det sådana? och vem spelar trummor egentligen?

Vill även tacka festivalgeneralen Valle, för en mkt proffsig genomförd festival.

Inga otydligheter och lösa trådar, bra jobbat!!

/Hastalavista

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första vill jag gratta vinnaren Jonas för segern och för den fängslande låt som berörde mig mycket.

En liten nyfiken fråga kanske, men jag är nyfiken på sångeffekterna, reverbet t ex?

Sången är lagd med en U47 FET och sen är det bara lite komp, eq och space designer i logic, har för mig att det är en lätt stereo delay också.

Link to comment
Dela på andra sajter

morgonte (oregistrerad)
OK, jag ska försöka. Och då tänker jag gräva långt, långt ner, dit ljuset aldrig når... Fast jag är rädd att du ändå inte kommer få mycket ut av det. Vi får se.

Tack, Valle! Du är guld, tycker jag! 😮

Jag instämmer för övrigt i hyllningskören vad beträffar festivalen. Mycket bra genomförd på alla sätt och vis! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Det pratades om flickor i kören, fanns det sådana?

/Hastalavista

Tjenare, är det "flickorna" i kören på Slejnards låt Sweet Candy Jane du funderar över så är det jag 😎

Så jädra kul var det att lägga kör på den sköna låten!

Grattis till segraren också får jag tillägga lite storsint 😮

Redigerat av Wetter
Link to comment
Dela på andra sajter

Tajt i toppen ser jag. Lite snöpligt för tvåan.

Rätt låt vann enligt mig, den jag gav mest poäng... Tvåan och trean var rätt balla med. 😎

Sen tycker jag även att det borde vara så att alla som är med åtminstone kan vara med och rösta. Bjuda på det liksom. Lite dåligt att avstå. 😮

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

Tajt i toppen ser jag. Lite snöpligt för tvåan.

Rätt låt vann enligt mig, den jag gav mest poäng... Tvåan och trean var rätt balla med. 🙂

Ändå gav du mig bara 1p, *snyft* 😎

Sen tycker jag även att det borde vara så att alla som är med åtminstone kan vara med och rösta. Bjuda på det liksom. Lite dåligt att avstå. 😮Jasså vem? Häng den personen, vi snackar ju country/vilda western, hehe!

Link to comment
Dela på andra sajter

No way, ingen rör våran sweet candy Jane!

citerar Cooper:

We got other uses for you darling, hm! 😮

Tack för din sånginsats, lyfte låten rejält men säg inget till Slejnard han kan bli lite jobbig då, chill!

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

aRocker - 1p är väl bättre än inget? Nu är du sådär "glaset halvtomt". 😄

Mera flaskan va? Tack för din röst ännu en gång!

Visst blir du med själv nästa vända?

Detta är ju riktigt kul, speciellt om man får jobba ihop med några.

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort grattis JonasW till vinsten!

Som jag skrev i den andra tråden så är ju Country en sååååååååå breeeeeeeeed musikstil. Att därtill lägga ordet rock gör det inte enklare och där fastnade jag med Sweet Candy Jane. 🙂 Hade det bara funnits en lapsteel å banjo i närheten så kunde jag nog lurat er, och få låten mer åt countryhållet. Tack alla iaf för de braiga omdömena! 🙂

Hastalavista: Helt okej med pungen i bordet...jag tog det rätt! 😄

aROCKER fick en slask med bas/gitarr å en av mina körer där han fick uppdrag att lägga raka men svängiga trummor och det fixade han ju med bravur! Tack, riktigt kul att grejsmojscha låtar med dig. 🙂

Sen gjorde jag klart mina delar och frågade Åsa Wetter lite försynt om hon ville göra en insats. Och vilken fenomenal sånginsats det blev från hennes sida sen...guldgulguld!!! Tusen tack Åsa för att du ville vara med, jag hoppas på fler samarbeten. 🙂

Spana in hennes låtar är ett tips för alla som vill höra öronfröjd å lisa för själen...

Keep rockin´countryboys and girls!

PS: Lyssnar fortfarande en del på låtarna och det är ett bra tecken...jag gillar dem alla!

Link to comment
Dela på andra sajter

grattis till vinnaren och det jag hade gissat helt fel på flera bidrag vilka som gjort vilken låt. bra jobbat alla!

ang "om skam och ensamhet"

som du spelar på gitarren i början (och hela låten) brukar man inte spela (vad jag vet) i country, det är väl lite mer funk/disco teknik.

sologitarren som kommer in är väl typiskt country. sen borde basen vara lite spara sammare.

rösten7framförandet går ju mer åt progg eller dansband än country.

Johnny cash: a boy named sue här kan du höra lite hur gitarren låter jämfört med din.

funk guitar lesson 2 du spelar ju lite mer så här på gitarren.

Link to comment
Dela på andra sajter

tänkte på nästa festival, (deltog inte i denna för jag kända att jag inte klarade av att spela country plock på gitarren.)

en 70-tals rock festival! kan det vara nått?

det gjordes ju otroligt mycket bra rock och hårdrock och det är ju ganska brett om man tänker på Kiss, Sparks, Aerosmith, mott the hoople, T rex, sweet, black sabbath, ELO osv. finns ju både softare akustiska grejer och tyngre/hårdare band och även sånt med mycket klaviatur för dem som inte har sträng instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Passar på att tacka för alla gratulationer 🙂

Och lite funderingar inför nästa festival:

Om jag nu skulle va så fräck (likt förre generalen 🙁) att jag helt enkelt bara bestämmer själv vad nästa festival blir, hur många skulle faktiskt ställa upp på dödsmetall? Jag menar det är ju inget kul om vi är 3 stycken som skickar in då.

Är det någon som, när det blir dags, skulle kunna ställa upp med utrymme på en server? Har inte tillgång till nån själv så det skulle vara väldigt snällt om nån ställde upp med det.

Det var väl ungefär det för den här gången... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Dödsmetall? Va e de? Högljut skrik och skrän? 🙂

Allvarligt talat så tror jag att jag i så fall står över festivalandet för första gången.

Jag tror att jag inte ens skulle orka lyssna in mig.

Tusan jag har blivit som min morsa var när jag var 20. Hon tyckte att all min musik var bumpabumpa 🙁😮

Men finns det tillräckligt med intresse så tycker jag att du ska köra på det. Det är ju du som bestämmer.

När det gäller serverutrymme finns det gratisalternativ. http://www.storegate.se/ Här kan man lagra och dela ut gratis upp till 2 Gb på ett konto. (Nej, jag jobbar inte där) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående StudioFestival #27 (alltså kommande festival)...

Det är inte säkert att det blir något för min del, oavsett tema. Men jag backar sign. sixties idé om 70-TALSROCK fullt ut! Abso-fucking-lut! Heja! Heja! För min gissning är att, om det har upplevts vara knapert med bidrag förr, så kommer JonasW att överösas med festivalbidrag om temat blir 70-talsrock!

Dessutom har jag redan förutspått vinnaren: ingen annan än forumets 70-talsrocksnickare #1 — LARSSON!

Så då kan vi kanske å andra sidan lika bra skita i det och ta ett annat tema...

Nä, fan — jag pushar för 70-TALSROCK! 🙂

Dödsmetall är givetvis också OK...

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående StudioFestival #27 (alltså kommande festival)...

Det är inte säkert att det blir något för min del, oavsett tema. Men jag backar sign. sixties idé om 70-TALSROCK fullt ut! Abso-fucking-lut! Heja! Heja! För min gissning är att, om det har upplevts vara knapert med bidrag förr, så kommer JonasW att överösas med festivalbidrag om temat blir 70-talsrock!

Dessutom har jag redan förutspått vinnaren: ingen annan än forumets 70-talsrocksnickare #1 — LARSSON!

Så då kan vi kanske å andra sidan lika bra skita i det och ta ett annat tema...

Nä, fan — jag pushar för 70-TALSROCK! 🙂

Dödsmetall är givetvis också OK...

Vf inte 80 tals rockpop då istället 🙂🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Vf inte 80 tals rockpop då istället

Självklart! varför inte... men då inbegrips förhoppningsvis också jag-vill-se-ut-som-joey-tempest-men-lirar-lika-anonymt-som-Impellitteri-hårdrock i begreppet "rockpop".

80-talsrocken var ju egentligen det som gällde när jag som tonårssnorvalp själv började lira (rock) på allvar. Mycket nostalgi i det där.

Kan givetvis även det bli ett smash-hit festivaltema, som jag också hejar på!

It's the final count down... tututu tuuuut... dididiti tiiii... da da daa daaa...

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart! varför inte... men då inbegrips förhoppningsvis också jag-vill-se-ut-som-joey-tempest-men-lirar-lika-anonymt-som-Impellitteri-hårdrock i begreppet "rockpop".

ååååå! Han kan sin hårdrock 🙂

Har några plattor med Rob Rock och grabbarna i Impellitteri 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Har några plattor med Rob Rock och grabbarna i Impellitteri 🙂

Har också en (1) platta — VINYL!!! —, nämnligen Stand In Line (1988). Förutom det intressanta att Graham Bonnet för andra gången gör en cover på en gammal cover — dvs Impellitteri gör en cover på Rainbows cover (1979, med Bonnet) på Russ Ballards låt "Since You Been Gone" (1976) — så är plattan i övrigt rätt så sug-glad.

Chris (Impellitteri) största nackdel är väl att han till utseendet är skrämmande lik fiktivfiguren Nigel Tufnel (Christopher Guest) från lika fiktiva Spinal Tap. Eller så är det tvärtom, att det är en nackdel för "Nigel", jag vet inte...

EDIT: Gjorde om infogad bild på Chris, eller om det nu var Nigel, till länk istället: Nigel is Chris is Nigel

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge det finns intresse tycker jag att dödsmetall skulle vara kul bara för att det är annorlunda mot vad det brukar vara för festivaler. Jag menar även om man inte gillar döds är det ju bara göra ett försök, jag hatar country men det gick ju 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge det finns intresse tycker jag att dödsmetall skulle vara kul bara för att det är annorlunda mot vad det brukar vara för festivaler. Jag menar även om man inte gillar döds är det ju bara göra ett försök, jag hatar country men det gick ju 🙂

Det känns ju som att det är roligare om det är en utmaning + att det kan vara skitroligt att höra olika tolkningar av musiken.

Jag ser gärna att det blir death och då ska jag försöka pressa fram nått!🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

😕 Och det var jag som råkade nämna det i förbifarten som en känga åt att jag vill ha med Diehard mfl.

Blir det dödsmetall...ja man måste ju pressa fram nåt och jag tror att vi vanliga rockers inte kommer att nå fram men det blir nog ascoola hybrider!

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

kan man ite ha med trash, speed och liknande metal också i såfall så blir det lite bredare

från maiden till napalm death.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...