Jump to content
Annons

Studiofestival #26 — RESULTAT


Valle

Recommended Posts

Annons
  • Svar 118
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

morgonte (oregistrerad)

Tusen tack Valle och sixties för hjälpen med att reda ut "ickecountryfaktorn" i ”Om skam och ensamhet”. Och här följer den sanna historien: 😉

”Om skam och ensamhet” är till stor del gjord med inspiration från Don Gibsons ”Oh lonesome me”. Jag ville visserligen ha ett modernare, rockigare sound men med samma känsla som den låten: en svängig låt om olycklig kärlek. Texthooken hade jag i byrålådan. Ackordföljden snodde jag med små ändringar från Kris Kristofferson's ”Sunday morning coming down”.

Alla gitarrer + trummor är från Band-in-a-box, en Realstyle (bara audiospår, inga midi) under countryfliken som heter ”Pop Nash Rock”(!). Själv har jag lagt sång, orgel och bas (dvs spelat in en midikopia av BIAB:s audiospår för att kunna byta basljud). Jag försökte även kopiera elgitarren via midi, men det lät apa! Värre än midifiol!

När då kommentatorerna med en mun (9 av 11) säger nästan ordagrant "inte mycket country här" fattar jag ingenting. Driver ni med mig eller? 😮😕

Nej, det tror jag inte, men jag tror som equality att det var ett minus att sjunga på svenska i den här festivalen. Anledningen är att det finns inte så mycket country överhuvudtaget på svenska, och den som finns sorterar ofta under andra benämningar som dansband, progg, pop och singer/songwriter (t ex Ola Magnell, som trots att låtarna är hur mycket country som helst ändå kallas progg och inget annat). När man då söker referenser i huvudet till en låt på svenska är det lättare att hamna hos Wiehe och Gessle i stället för hos Don Gibson eller Steve Earle.

Sixties har dock alldeles rätt i att den akustiska gitarren är ovanligt funkig för en countrylåt. Jag skriver gärna under på att det inte är klassisk country, och inte ren country, men jag håller fast vid att det fortfarande är country! Pilutta er! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

morgonte (oregistrerad)

Dödsmetall - det vore nåt för min proggtenor att sätta stämbanden i... 😕 Nej, så roligt ska ni inte få, men ett bredare metal-tema kan jag tänka mig att åtminstone försöka få ihop något till. Annars supportar jag 70-talsiden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för en kul och lärorik festival och grattis till vinnaren.

Placeringen sporrar till skärpning ☺️

Det stod ganska tidigt klart att min röst inte skulle fixa sydstatsgrötandet så det blev lite för poppigt. Sedan rann tiden iväg och det blev midifiol i stället för att hyra in svärfar.

Well - 80-tal låter trevligt, dödsmetall avstår jag förmodligen.

PS. Har dålig koll på country (gillar Shania) och på svenska är det väl bara Mats Rådberg och Alf Robertsson som jag kan relatera till. Men bra musik är alltid bra musik, oavsett genre. DS.

Rock on!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är dödsmetall? Kan man få några exempel?

Ställer kanske upp, bara för att prova på något man aldrig skulle gjort annars, och få höra hur skoj resultatet blir. Mitt första utkast till "No Sadle" (gillar felstavningen med ett D) försöktes efter Johnny Cash lyssningar, ut kom något som kanske mer skulle passat i Bollibompa.

Något jag skulle vilja haft i Countrylåten var plockgitarr eller sånt där ballt banjospel, men det gick bort då jag inte klarar av det 🙂

70-tals hårdrock skulle jag gilla, men det är ju bara för jag är så "gammal", vänta 10 år så sitter ni där och 'alla' vill köra 90-talsrock, men ingen 80-tal? *hihi*

*nynnar på Wheels of Steel*

Vinnaren bör inte vara rädd för att nyttja sitt pris, att välja nästa festival, det går inte göra alla tillfreds när det gäller tema ändå ☺️

Hälsningar 45-åringen

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är dödsmetall? Kan man få några exempel?

Beror lite på vad för döds man menar, folk har så olika uppfattning, men vi kan ju ta lite spridda exempel.

En klassiker, Florida döds.

Svensk variant, lite mer melodisk.

Lite trashigare variant a'la Carcass

Lite gore också.

Finns ju hur mycket döds som helst och lika många varianter.

Problemet jag ser med att ha ett bredare metaltema är att de som väljer att göra döds inte kommer få några röster då "renare" metal kommer gå hem hos fler, därför tycker jag det skulle vara kul med en renodlad dödsfestival 🙂

Vinnaren bör inte vara rädd för att nyttja sitt pris, att välja nästa festival, det går inte göra alla tillfreds när det gäller tema ändå 🙂

Nä men jag skulle känna mig som en väldigt misslyckad festivalgeneral om det inkom 4 bidrag till festivalen ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror lite på vad för döds man menar, folk har så olika uppfattning, men vi kan ju ta lite spridda exempel.

En klassiker, Florida döds.

Svensk variant, lite mer melodisk.

Lite trashigare variant a'la Carcass

Lite gore också.

Finns ju hur mycket döds som helst och lika många varianter.

Problemet jag ser med att ha ett bredare metaltema är att de som väljer att göra döds inte kommer få några röster då "renare" metal kommer gå hem hos fler, därför tycker jag det skulle vara kul med en renodlad dödsfestival 🙂

Nä men jag skulle känna mig som en väldigt misslyckad festivalgeneral om det inkom 4 bidrag till festivalen ☺️

Hu vilka hemska låttitlar! 🙂

Jag kan inte growla eller skrika eller spela för fort men jag är på ändå, kunde jag göra dansbandsmusik och country så skall jag väl klara av detta med hihi 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hu vilka hemska låttitlar! ☺️

Jag kan inte growla eller skrika eller spela för fort men jag är på ändå, kunde jag göra dansbandsmusik och country så skall jag väl klara av detta med hihi 🙂

Du kan ju alltid lägga på världens dist på rösten:D Då räcker det ju att du släpper en fjärt så blir det growl hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

morgonte (oregistrerad)
Det gäller ju att hitta nåt "Band-in-box" som är dödsmetall eller 70-tal...blir svårt, hehehe! 😆

/aROCKER

Nej, nån dödsmetall-stil har jag inte sett, men mainstreammetal och 70-tal finns. Annars är programmet helt outstanding på country och jazz, finns hur mycket som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dödsmetall!

Jag är fett på ( trummar dubbelkagge på låren )

EDIT: tycker det skulle vara mer vettigt att bara rösta efter bästa låt i nästa festival, och låta genren vara en inspiration. Det blir lite knipslugt om alla ska dela samma definition av en genre. Och mindre lekfullt, tycker jag.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, jag gillar tanken på att ni som är såna superproducers försöker sätta rätt ljudbild till rätt genre etc.

Jag la mera prio på att hitta countrydetaljerna än att nödvändigtvis göra en "hookig"/hitlåt i denna countryfestival.

Ex. Skulle vi köra 70-tal och nån dänger in alla ingredienserna i B.Ö.C´s ljudbild och sedan kommer aROCKER, Slejnard eller Valle och kör över han med en mindre tidstroget KISS-track så skulle jag lägga rösterna och vikten på hans prestation, helt klart!

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

fördelen med döds är att man inte behöver skriva någon text.

finns det inte väldigt melodisk döds med mycket keyboards eller kallas det något annat?

tänkte på dimmu borgir eller vad de heter. har aldrig gillat döds metallen, slayer var ju väldigt bra och Terrorizer hade en del bra låtar. hur är det med Black metal? Mercyful fate var ju riktigt bra också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mercyful fate var ju riktigt bra också.

Mercyful Fate var ett band som jag diggade skarpt när det begav sig (Melissa-plattan)... fast det är väl lite åt Black Metal-hållet. Om det får räknas in i "döds"-dito, så blir det ju eventuellt lite fler bidrag som kan tänkas ramla in.

Alla dessa kategoriseringar... det är ju nästan som att det bara är att hitta på ett! Hmm... Finns det något som heter — känsliga läsare varnas — Stupidasscocksuckingmotherfucking Metal än?

Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla kan inte det bli lite bredda lite till en "hårdrocksfestival". 🙂

På så sätt finns det något som jag kan relatera till. Även om jag inte direkt lyssnar på det heller.

Men dödsmetall och dess likar är helt omöjligt för mig att ens förstå hur det är uppbyggt. Jag hittar liksom ingen röd tråd.

I mina öron (och ögon) är det mest en komisk variant av höghastighetsoljud 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla kan inte det bli lite bredda lite till en "hårdrocksfestival". 🙂

På så sätt finns det något som jag kan relatera till. Även om jag inte direkt lyssnar på det heller.

Men dödsmetall och dess likar är helt omöjligt för mig att ens förstå hur det är uppbyggt. Jag hittar liksom ingen röd tråd.

I mina öron (och ögon) är det mest en komisk variant av höghastighetsoljud 🙂

Det är ju just det som är problemet, då får ju dödsen inga röster 🙂

Men vi får se vad vi kokar ihop!

Link to comment
Dela på andra sajter

fördelen med döds är att man inte behöver skriva någon text.

finns det inte väldigt melodisk döds med mycket keyboards eller kallas det något annat?

tänkte på dimmu borgir eller vad de heter. har aldrig gillat döds metallen, slayer var ju väldigt bra och Terrorizer hade en del bra låtar. hur är det med Black metal? Mercyful fate var ju riktigt bra också.

Det kallas melodisk deathmetal.

Dark Tranquility - Terminus

In flames - Colony. För er som kan spela ORGAN

http://www.youtube.com/watch?v=xXxN3fuGmaU

Syntintro:D

http://www.youtube.com/watch?v=g6ewv23BCrw...PL&index=39

Link to comment
Dela på andra sajter

Hugg igång nu JonasW, är sugen på att veta tema...ska jag börja med rödvin och färga håret kolsvart eller amfetamin och "kamma" till mig.

Eller käka grönsaker och spara ut håret som alla dödsmetallare...kanske bara köpa en svart läderslips till min turkosa pilotskjorta!?

....ja, man vill ju veta snart, hehehe!!

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jag har redan börjar pilla på lite grejer, jag kommer ha svårt undvika lite melodier så kanske tillåta lite olika stilar i 'höghastighetsoljudet' som Cadello skrev (lugn, jag skall nog lura med han på lite orgelmania eller growlfrenesi 🙂 )

Så, kör vi? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...