Jump to content
Annons

Diskant utan Starka S?


MrMarcus

Recommended Posts

Hejsan! Hur kan man få en skön mjuk diskant med inte så vassa ess eller äckligt Bi ljud utan att de hörs som man lespar på S en? Är det multibands kompressor en viss eq man kan köpa eller så? Skulle ni kunna ge tips på hur ni mixar och så. Har waves pluggar och Sonalksis och en oxford Eq.

Här är ett exempel.

http://www.zshare.net/audio/57170290e4f96c1a/0290e4f96c1a/

Jag äger en Röde nt1a samt en Se electronic se1000s Och kör med Presonus Eureka Preamp

Ni är så jävligt underbara om ni tar er tid och svara. Har sökt utan att finna några år nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vill inte använde de esser den förstör ljudet. iaf wave Rdeesser Har faktiskt provat Sonalksis multibands kompressor som de essre och den funkar rätt okey. Men jag har inga starka S ljud vid inspelningen så ska jag skära bort från mellan registret 1000hz ner till 60hz med runt 3-6db ist för att höja diskanten?

Link to comment
Dela på andra sajter

de-esser "förstör" ljudet bara om man inte ställer in alla pluggar rätt. Rätt använt så finns det inget bättre sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ingen transparent de-esser, lika lite som det finns en transparent kompressor. Ju mer diskant desto tydligare hoppar essen fram, desto hårdare jobbar de-essern och desto tydligare hörs det när den jobbar.

Du kan minska essen vid inspelning genom att hitta en placering av micken där luftflödet från s-ljuden inte är lika starkt. Ju bättre micken passar rösten desto mindre eq behövs och förhoppningsvis stannar essen kvar i mixen (istället för att hoppa fram).

I mix. Tvärtom vad Chris skriver kan det faktiskt löna sig att lägga en de-esser tidigt i signalkedja. Det beror på hur du sedan processar sången. Ska det på massa enhancers, kompressor och dist är det bra att tämja essen en aning redan innan. Det innebär inte att du slipper de-essa i andra änden av signalkedjan, men den sista de-essern behöver förhoppningsvis int ejobba lika hårt (bli lika uppenbar).

Det finns de-essers som låter dig vara än mer kreativ. Eiosis E2deesser kan splitta upp signalen i "s" och övrigt, som du sedan kan processa helt individuellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Det finns ingen transparent de-esser, lika lite som det finns en transparent kompressor. Ju mer diskant desto tydligare hoppar essen fram, desto hårdare jobbar de-essern och desto tydligare hörs det när den jobbar.

Du kan minska essen vid inspelning genom att hitta en placering av micken där luftflödet från s-ljuden inte är lika starkt. Ju bättre micken passar rösten desto mindre eq behövs och förhoppningsvis stannar essen kvar i mixen (istället för att hoppa fram).

I mix. Tvärtom vad Chris skriver kan det faktiskt löna sig att lägga en de-esser tidigt i signalkedja. Det beror på hur du sedan processar sången. Ska det på massa enhancers, kompressor och dist är det bra att tämja essen en aning redan innan. Det innebär inte att du slipper de-essa i andra änden av signalkedjan, men den sista de-essern behöver förhoppningsvis int ejobba lika hårt (bli lika uppenbar).

Det finns de-essers som låter dig vara än mer kreativ. Eiosis E2deesser kan splitta upp signalen i "s" och övrigt, som du sedan kan processa helt individuellt.

Jag brukar lägga de-esser innan EQ, just för att den ska jobba på de ess som finns från början och inte behöva komprimera mer än nödvändigt (som tex om man lägger den efter en EQ som lyfter diskant).

Visst är det bra att stå rätt i förhållande till micken, men om man vrider den för mycket eller sjunger mycket ovan/under membranet så påverkar det nästan hela ljudet mer negativt än det faktiskt minskar essigheten.

Vissa mickar är snällare på essen, har dock aldrig varit med om en mick som man slipper de-essa, kanske för att jag kör rätt hård kompression på sången i allmänhet...

Sen kan man ju lära sig att sjunga mindre essigt också, vissa sångare trycker verkligen till på sibilanta ljud och tänker/vet inte att det blir mer problematiskt för den som producerar/mixar.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill inte använde de esser den förstör ljudet. iaf wave Rdeesser Har faktiskt provat Sonalksis multibands kompressor som de essre och den funkar rätt okey. Men jag har inga starka S ljud vid inspelningen så ska jag skära bort från mellan registret 1000hz ner till 60hz med runt 3-6db ist för att höja diskanten?

nej den förstör inte ljudet om du ställer in den rätt

men du kan också använda en multibandskompressor om du ställer in den rätt också

om du inte har starka s-ljud vid inspelningen, varför behöver du sänka dom?

drar du på för mycket diskant?

gör inte det

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...