Jump to content
Annons

Hur ska man sjunga i dubbarna?


Sphinxter

Recommended Posts

Har läst lite här på forumet om hur man dubbar sång.

Sjung in fler gånger, panorera, se till att det är tajt, startar och slutar på samma ställen, 2 spår, 3 spår, dista dubbarna, komprimera skiten ur dubarna,etc.

Ok detta fattar jag. Men jag har inte kunnat hitta något om hur man ska sjunga in dubbarna.

Jag menar ska man sjunga lika starkt. Jag läste nånstans att man ska inte ta i lika mycket. Nån annanstans stod det att man ska sjunga i en annan stämma. Antar att det beroro på musikstil och vilken effekt man är ute efter.

Men har någon lust att skriva lite om hur ni gör och för vilken stil i sådana fall. Skulle vilja få tips om främst tyngre rock/hårdrock o metal. Ni får gärna lägga till lite om vilka effekter ni använder

Jättetacksam om någon vill posta lite om det här.

Om jag missat att det finns en tråd om detta så ber jag om ursäkt. posta gärna en länk i sådanafall. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag menar ska man sjunga lika starkt. Jag läste nånstans att man ska inte ta i lika mycket. Nån annanstans stod det att man ska sjunga i en annan stämma. Antar att det beroro på musikstil och vilken effekt man är ute efter.

Jag börjar med att göra en liten förtydligande :

Dubb = En till tagning av samma sång

Stämma = Samma melodi fast i en annan stämma tex om du sjunger i C kanske stämman är i E och en till i G

Och nu går vi vidare till hur jag oftast gör.

Beroende på låt och hur man vill att Leaden ( Huvudsången ) ska vara så spelar jag in den en gång och behövs det Dubbar spelar jag in två stycken.

I refrängerna spelar jag sedan in leaden tre till fem gånger per stämma och ifall det behövs kanske bara vissa ord för att förstärka vissa meningar.

I verserna spelar jag oxå oftast in Adds m.a.o kanske en kör med tre stämmor eller en mening i versen som vi spelar in stämmor på.

Sedan låter jag en tagning vara i mitten , en till vänster och en till höger.Hur långt ut jag panorerar dom olika stämmorna samt leaden beror på vad som händer i låten och hur jag vill att ljudbilden ska vara.

Ibland kopierar jag även Leaden till ett nytt spår och gör lite galna Delay , Vocoder , Autotune , Pitch Shifter , Dist eller annat som gör att den kan låta mer spännande och dramatisk.

EQ , Kompressor , Delay , Reverb är Oftast på och ibland även dom galna effekterna.

Sedan e det bara att fixa , trixa och mixa tills det låter bra.

Skälet till att man dubbar , och då försöker sjunga så likt som den förra tagningen är att dom små små skiftningar i ton och volym gör att sången låter bredare och större.Nu är det väl inte så himla mycket dubbning och stämmor i dagen hårdrock/Metal men om du lyssnar på tex Whitesnake , Europe och liknande hör du tydligt stämmor och annat.

Mer vanligt mer dubbar och stämmor och små adds är annars i RnB och Pop musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjung in fler gånger, panorera, se till att det är tajt, startar och slutar på samma ställen, 2 spår, 3 spår, dista dubbarna, komprimera skiten ur dubarna,etc.

Du glömde: borsta tänderna. Diftongerna blir SÅ mycket tydligare då!

ps: ursäkta. det är en sån dag. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Artikulation för bövelen! Glöm inte artikulation.

Jag dubbar nästan alltid, allting, och är i synnerhet väldigt petig med artikulation. Ju fler dubbar desto tydligare måste man uttala texten — ibland till den grad att det känns överdrivet och till och med ser fånigt ut. I annat fall är risken att det blir en massa oidentifierbart väsen av alltihop. T.ex. skulle slarviga dubbar av sångfrasen "ritch ratch filli bom bom bom" lät kunna resultera i:

Uiff uaff illi bwomf bwomf bwomf!

Och det är inte... bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag dubbar nästan aldrig leadsången. Men jag vet att det kan vara fint och effektfullt att göra så.

Däremot stämmor dubbar jag gärna och mycket.

Så här ser det ut för mig: Jag brukar lägga tvåstämmiga stämmor mot min leadsång. Stämmorna dubbar jag en gång. Och i panoreringen gör jag något som inte verkar vara så vanligt när jag läser i forumet. Jag låter inte en dubbad stämma ligga i vänster och den andra dubbade stämman i höger utan jag blandar dem. Dvs stämma A och B ligger både i höger och vänster. För mig så brukar det här räcka oh det ger en fin och bred ljudbild.

My weapon of choice: REVERB!! Mycket och stort!

Sedan HUR jag sjunger dubbarna...: Jag brukar nog allmänt försöka sjunga mjukare och inte lika artikulerat.

Som du märker får du många olika svar och det enda som går att ta fasta på är att du får testa dig fram vad du tycker är snyggt och som passar den produktion du håller på med.

Redigerat av everlastingrecords
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...