Jump to content
Annons

Köpa Hammondorgel?


Tracer

Recommended Posts

Hittade en Hammondorgel på en lokal begagnat-butik.

Nu har inte jag superkoll på el-orglar men vet att Hammond

är ett känt märke, kan det vara värt att köpa den?

Kollade bara lite fort ifall den fungerade och det verkade

den göra. Testade inte så mycket men det kom ljud iallafall.

Tror att det kan vara en modell från T-serien p.g.a att

det finns en kassettband-station på den. Har kollat runt

på lite bilder på nätet och det är inte T-100/T-200/T-500

eller T-522 (den är dock väldigt lik T-522:an)

Hur mycket kan orgeln vara värd ungefär? Förstår att det kan

vara svårt att värdesätta när man inte vet exakt modell men

mellan tummen och pekfingret på en höft kanske?

/ Mvh Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har ägt 2 st olika modeller av Hammond. första var M100 sen den andra var en A100. man brukar säga att Hammond B3 är den mest kända modellen men A100 har exakt samma ljud. det är inte mycket som skiljer mellan a100 och b3 förutom att a100 har inbyggda högtalare. (dom tog jag ur) och körde ljudet igenom ett Leslie 145. om du vill ha riktigt hammond ljud så SKALL du ha ett leslie tycker jag iallafall.

jag sålde min senaste för 38000:- med leslie det var ingen som orkade flytta runt den längre funderar på att köpa en XK33C non gång i framtiden. samt ett leslie 122.

men en "L100, M100" får man för i mellan 7000:- - 12000:-

HADE gott MVH www.andersekengren.se

Link to comment
Dela på andra sajter

T 522 hade jag en som jag sålde för 12.000:- men det var i början på 90-talet, vet inte vad en sån står i nu, du kan ha tur och hitta en för 3-5000:- men troligtvis lär du få betala mer, med tanke på den sjukt höga prisbilden idag på tex Fender Rhodes som man fick för en spottstyver i slutet av 80-talet och en bra bit in på 90...

T står för transistor, alltså inga rör i orgeln alls, lite cleanare än säg M100 eller L100, för att få ett fett ljud ska du köra ut signalen från en speciell punkt på förstärkarsteget till en rörtopp typ VOX AC50 och sen till ett externt Leslie, då får du growl!

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kommit fram till efter många om och men att det var

en Hammond Maverick (från L5000-serien har jag för mig).

Tydligen en nästintill värdelös modell, så jag skippar köpet

för den här gången.

Är ingen inbiten orgel-spelare heller, hade mest hoppats på

att göra ett fynd och sen sälja vidare till någon som var mer

intresserad.

Tack för svaren i alla fall.

/ F

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan absolut inget om hammondorglar så jag borde säkert inte svara, men ändå! En kompis tog med mig när han skulle köpa beg hammond för att jag skulle hjälpa till att bära. Kommer inte ihåg modellen men det var ingen B3, i alla fall. Den lät inte alls som det Hammondljud man vant sig vid att höra. Vi åkte därifrån med svansen mellan benen. Kompisen hade sen varit i kontakt med någon som var duktig på orglar. Denne hade berättat att Hammond har gjort många olika modeller och att de kunde låta väldigt olika, både mellan modeller och enskilda exemplar. När man pratar om Hammond-ljudet i rock-sammanhang så var det tydligen B3:an och någon mer modell som gällde. Sen är det också sant att den Hammond-orgel vi tänker på i rocksammanhang ofta körs genom ett Leslie och det brukar inte heller vara lätt att bära, vare sig fysiskt eller ekonomiskt!

Men sicket döbra fräckeljud det blir om organisten vet vad han/ hon sysslar med! Att det inte används mer?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en Hammondorgel på en lokal begagnat-butik.

Nu har inte jag superkoll på el-orglar men vet att Hammond

är ett känt märke, kan det vara värt att köpa den?

Tror bestämt att du varit på Emmaus! Orgeln har stått där i hundra år ungefär. Jag och vår keyboardist var dit och skruvade, men det lät inget vidare så vi skippade köpet. Du gjorde rätt.

/Erik D

Link to comment
Dela på andra sajter

Polaren som spelar keyboard har ljuden i en burk det har väl de flesta. Sen har han en sorts volympedal som i ena läget gör att det låter piano, i det andra orgel, i mitten orgel och piano samtidigt. Det grymmaste orgelljudet har har kallas "With a little help from my friend", det är det absolut bästa jag hört, det låter lika som orgeln i liveversionen av låten när Joe Cocker sjunger den på Woodstock. Till ljudet har han en Dynacord(?) burk i racken som simulerar Leslie precis, det bara gurglar och rosslar av dist om han vill det, helt underbart. Så det finns fuskgrejer som låter nästan bättre än orginalet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Polaren som spelar keyboard har ljuden i en burk det har väl de flesta. Sen har han en sorts volympedal som i ena läget gör att det låter piano, i det andra orgel, i mitten orgel och piano samtidigt. Det grymmaste orgelljudet har har kallas "With a little help from my friend", det är det absolut bästa jag hört, det låter lika som orgeln i liveversionen av låten när Joe Cocker sjunger den på Woodstock. Till ljudet har han en Dynacord(?) burk i racken som simulerar Leslie precis, det bara gurglar och rosslar av dist om han vill det, helt underbart. Så det finns fuskgrejer som låter nästan bättre än orginalet.

Javisst! för ett tag sedan testade Studio en plugg som emulerade Hammondorglar. Har för mig att den nästan fick full pott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...