Jump to content
Annons

Line Audio CM3 till trummor?


HoboRec

Recommended Posts

Använder sm57or för närmickning av trummor för tillfället. Blev lite sugen på att köpa ett gäng Line Audio CM3 för att komplettera lite. Läste på deras hemsida att de ska funka bra för närmickning av trummor m.m. Någon som har erfarenhet eller åsikter om detta? Har fått för mig att man kanske kan få lite mer transienter, och därmed lite "klipp" i ljudet, med kondensator än med dynamiska. Stämmer detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har själv inte testat CM3'or på trummor. Kan tänka mig att de kan vara bra även som överhäng.

Jag har hört av en snubbe att de inte riktigt ska orka med trummor. Att de "säckar ihop". Men jag vet inte själv.

Som sagt "hört av en snubbe" väger ju inte så tungt, men det kanske finns nån som kan dementera påståendet.

Jag har två Cm3'or som jag kör på akustisk gitarr. Jag är hur nöjd som hur helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nyss närmickat trummor med dem! Köpte tre st CM3 för att sätta på pukorna, virveln skulle jag ha en SM 57 på. Kvällens trumsetet hade bara en häng och en golvpuka så när jag lyssnat lite på virveln genom SM57 tyckte jag den lät sämre än vad pukorna gjorde, så jag satte en CM3 även på virveln. Jag hade sargfästen, men mickarna är så små att man kan ha dem en liten bit från skinnet, det hade jag.

Har bara lyssnat i lurar på det, inte genom monitorerna, och är ingen studioexpert men jag tyckte det lät skitbra, väl värt att testa. De tål 130 db enligt specen.

Som kuriosa kan jag nämna att på denna min andra inspelning med Buzzking´s frångick jag Glyn Johnsmetoden. Tycker den låter konstigt, skum stereobild. Golvpukan får ett helt annat sound eftersom den micken kommer så nära jmf med hängpuksmicken. Hade lite god tid på mig idag att testa. Vi spelade in live med Tascamportani kväll med så jag hade bara fyra kanaler att vifta med till trummorna. Förra gången hade jag bara tre... Så denna gång tänkte jag spela in keyboarden i mono till förmån för en kanal till på trummorna.

Nu körde jag de tre CM3 närmickarna genom min livemixer, mono, och genom lite lätt analog rackkompressor till en kanal på portan, baskaggens E/V ND686 på en kanal och som mer normalt x/y överhäng på varsin kanal hade jag Röde NT2-A. Den ljudbilden tycker jag är suverän. Nu kunde jag ha överhänget närmare trummorna än med Glyn Johnsmetoden, då måste man hissa den ena micken till samma avstånd som det är till utsidan av golvpukan

När allt var riggat o klart får jag veta att keyboardkillen inte kommer alls, han var sjuk! Jag kunde kört närmickarna i stereo också. Men det här lät också bra, plus att den här trummisen inte heller denna session spelade ett enda slag på golvpukan! Men han hade efter förra inspelningen lyssnat hur burkarna lät och sen stämt dem, så det var bättre tjong i dem idag.

Fick idag min nya Sennheiser E906 också som jag mickade sologitarren med. Klart bättre än SM57 som jag tycker vässar diskanten lite fult.

Jag är mest van att spela och sjunga, men det är sjukt roligt att vara ambulerande inspelningsstudio! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu spricker jag snart av nyfikenhet herr GuitarNilsson 🙂 . Jag vill höra ljud från dina inspelningar efter allt du skrivit å mecklat med på sistone. Bara ett liiiiiitet klipp, snääälla?

Inspelningarna är ju inte klara. De vill ha med saxofon på låtarna fast de inte haft nån sån snubbe med när låtarna skrivits. Inte bra enligt mig, det kommer knappast att tillföra nåt. Och nu i kväll spelade vi in fyra låtar, då var den unge herr pianist sjuk tyvärr. Hade jag en firewiresladd kanske jag kunde göra en mix på bara trummor och lägga ut? De lät skitbra i kväll. Fast hur man lägger ut ljudklipp och sånt där fattar jag inget av, det ger mig ångest.

Fast nu sticker jag bort i helgen. Jag ska spela i DN-skrapan i Nollåtta! Tjänar feta mikrofonpengar... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Inspelningarna är ju inte klara. De vill ha med saxofon på låtarna fast de inte haft nån sån snubbe med när låtarna skrivits. Inte bra enligt mig, det kommer knappast att tillföra nåt. Och nu i kväll spelade vi in fyra låtar, då var den unge herr pianist sjuk tyvärr. Hade jag en firewiresladd kanske jag kunde göra en mix på bara trummor och lägga ut? De lät skitbra i kväll. Fast hur man lägger ut ljudklipp och sånt där fattar jag inget av, det ger mig ångest.

Fast nu sticker jag bort i helgen. Jag ska spela i DN-skrapan i Nollåtta! Tjänar feta mikrofonpengar... 🙁

- " Jag ska köpa mickar för pengarnaaaaaaaaa.....-å mixa trummor på ängarnaa...."

Lycka till på giget! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade i natt på det jag spelade in. Nu tyckte jag inte virveln lät så där superbra genom CM3an. I hop med 2 st NT2-A som överhäng lät det bra, men nja... SM 57 är nog bättre till virveln. Till pukorna lät de väldigt bra, helt klart. Och där tar de upp cymbalerna fint också.

Jag körde ju de här tre CM3-mickarna genom min billiga Soundcraftmixer plus pyttelite komprimering innan de nådde den digitala portan på en gemensam monokanal, det gjorde kanske att de tappade skärpan lite.

Och dessutom har jag inte ens provat nån eq alls på trumljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! Om de funkar bra till pukor så köra jag nog på då. Så får jag väl prova mig fram med virveln. Men det är inga problem med ljudnivån så det spricker i mickarna i alla fall?

Överhäng har jag redan bra mickar till så det är egentligen bara till närmickning jag är nyfiken på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör själv med föregångaren CM2 som OH mickar.. främst live.. Tycker dom är lättrattade även om dom är en aning runda i diskanten.. Men det vill jag ha live.. Men att ha dom som närmickar på pukor och virvel det vetta rackarn??? Eventuellt kanske som undermic på virveln för att mica/mixa in sejare, Annars kör jag nog hellre med Sm57 eller om möjlighet finns Sennheiser MD421.. CM2/CM3 är ju småmembrans electretmicar.. Dom klickar för mycket och eventuell överstyrning låter superilla tycker jag. 🙂 Fast pris prestandan ska man inte klaga på.. Line Audio CM3 är MYCKET prisvärda mikrofoner 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Liiite off topic, men det är endast av ren välvilja.

CM3 är galet bra livemickar. Alla former av slagverk/percussion låter suveränt. På glockenspiel är en CM3a ovärderlig!

Har alltid med mig ett par i mitt case...

Storleken spelar ingen roll..höhö.. vi kallar dem för pittamickar..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Har setat och testat lite ljud på akustisk gitarr i kväll, med CM3, NT2-A och NT1-A. Slutsatsen är att två st CM3 i X/Y stereo väldigt nära ljudhålet, ca 7 cm låter väldigt snyggt, men backar man bort dem bara ett par dm från gitarren låter de väldigt tunt, eller rent ut sagt dåligt jämfört med Rödemickarna som man kan köra både nära och längre i från.

Nån mer som upplevt att de låter bäst mycket nära? Är det kanske så generellt med småmembranare? :rolleyes:

Lina Sandell for president!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...