Jump to content
Annons

DIY-byggprojekt, The CrunchCab!


Recommended Posts

...jag vet!

...men jag kan inte rå för det!

JAG BARA MÅSTE SE OM JAG FIXAR DET HÄR!!! 😉

Projektet:

Två stycken enkel 12" kabinett för gitarrinspelning.

 

Kabinetten ska ha olika ton för olika applikationer.

Ett med snabbt, krispigt högt mellanregister.

Ett mjukt med fantastisk strängseparation i det låga mellanregistret.

En vettig ritning att kunna laddas hem för den som i framtiden önskar bygga nåt liknande!

Så varför ge sig i kast med detta då?

Det är kul med DIY!

Min vetskap om inspelning av gitarr tenderar att dra mot att enkla 12" kabinett de facto ger ett större, intensivare och rikare ljud!

Små kabinett är enkla att förflytta samt justera inne i en eventuell isobox likt min egna konstruktion.

En önskan att tillförskanska mig kunskap nog för att kunna återge den uppfattning jag anser vara ett bra gitarrljud!

Fler tonala möjligheter i studion då det unika är av största vikt i dagens allt tätare musikproduktioner.

Jag har inte den ringaste aning om vart jag ska börja med detta projekt annat än att som sist, förkovra mig i kunskap och med detta, kunna färdigställa resultatet innan sommaren.

Hoppas det låter lika kul som tanken är i min skalle!

Take care bangeerz för nu kör vi resa nummer två!

Med det allra vänligaste...

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kul projekt!

Även om det är väldigt audiofilcentrerat och hifi-inriktat kan diyAudio.com vara en bra kunskapskälla. Var länge sen jag var inne där, men det finns säkert ett och annat gitarrhögtalarbygge. Tänk bara på att ta en del av "sanningarna" som sprids där med en nypa salt ibland. För gitarrhögtalare har man ju inte riktigt samma mål heller, men det kan ändå vara värdefullt att kolla på hifi-grejer, för att se hur konstruktörerna tänker.

Finns också en del bra svenska sidor med högtalarteori och byggen, men jag minns inga adresser på rak arm.

Har du några planer på hur respektive högtalare skall se ut än? Öppen/stängd låda t.ex.? Det låter iofs som att du fortfarande samlar fakta, tycker själv det är en av dom roligaste bitarna. Lycka till, skall bli spännande att se vad du kommer fram till.

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas det låter lika kul som tanken är i min skalle!

Det gör det, väldigt spännande 😱 .

Tjenna TTT!

Jo vi får se vart det här landar!

Någonstan måste man ju börja!?

Var inne på Celestions webbsajt och de hade fantastisk bra ljudexempel på hur deras element verkligen låter samt dess användningsområden.

Celestion - Tone selector

Jag är ju väl bekant med Fane element i och med min gamla Hiwatt.

Känns som att detta ljud redan kan uppnås med tanke på min fyrtolva jag redan har i kabinettet men lägger upp länken här i alla fall.

Fane - Guitarspeakers

Som vanligt när man söker information så hittar man en uppsjö av det.

Det kluriga i processen är att bena ut vad som verkligen är användbar info för projektet.

Vilka "gubbar/gummor" är det som verkligen har koll på grejjerna?

Hittade den här massiva länken!

DIYAudio

Man får väl påstå att namnet talar för sig självt!

I starten på mitt sökande så försöker jag även applicera tillvägagångsättet jag använde när jag byggde akustikbehandlingen.

Jag behöver en akustisk kalkylator av något slag så tips på detta vore kanon!

I övrigt så söker jag även någon form av referenstabeller för hur olika kabinettkonstruktioner samt träslag, påverkar ljudet tonalt!?

Som när jag byggde Helmholtzresonantlådan så var det självklara valet spånskiva till exempel.

Dock använder de flesta kabinetttillverkare björkplyfa vilket jag antager beror på en kompromiss för att tåla en massa stryk på vägen!?

Så har ni några tips eller länkar!?

Upp med dom här.

Det kanske rent av är fler som är sugna på att haka på i byggandet?

Täjk käär!!

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul Cruncher!

Kan knappt vänta på videon.

Så länga kan du ju spana in mitt gamla bygge.

DrHans gamla 2x12 byggtråd

DrHans

Jäklar va bra!

Visste att det fanns resurser här på forumet!

Hittade dock inte länken när jag sökte efter högtalarbyggen.

Va snyggt det blev och jag förmodar att det är bra drag i lådan!

Ska in och råstudera ditt bygge!

Tack för länken DrHans!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäklar va bra!

Visste att det fanns resurser här på forumet!

Hittade dock inte länken när jag sökte efter högtalarbyggen.

Va snyggt det blev och jag förmodar att det är bra drag i lådan!

Ska in och råstudera ditt bygge!

Tack för länken DrHans!!

/Cruncharn'

Kan berätta att jag efteråt även satte två stödbalkar mellan bastycket och baffeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har byggt två lådor. en med 2x10" pioneer (!!!) högtalare som låter kanon för mitt spel. (stonerrock och jazz) När jag spelar distat låter den grumligt och skitigt, precis som jag vill ha det, och den så känslig för lite effekt, så högtalardisten kommer snyggt och rätt snabbt när jag drar på lite volym. Lådan i sig är inte så djup, men har två basreflexportar på framsidan i form av runda hål. Snabb och väldigt betonad på det låga mellan.

Sen har jag byggt en låda med 4x6" högtalare. Här snackar vi snabbhet. Det låga mellanregistret är så snabbt att jag blir rädd. 🙂

Jag tror, så här på rak arm, att mina lådor skulle låta fantastiskt i stereo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fasen va gött att höra med fler byggare här på forumet!

Tanken är att bygga snabba, slutna kabinett då de ska användas för inspelning och inget mer.

Faskancellering är enda anledningen till varför jag väljer att köra enkel 12". Detta baserat på mina egna kunskaper!

Jag har aldrig haft chansen att få jobba med en låda med små element likt en Gallian Kreuger eller liknande så jag har inga erfarenheter från dessa mer än hörsägen.

Dock är jag nyfiken på detta!

Det jag kommit fram till under dagen är i alla fall följande.

Celestion G12T-75 bör vara ett element som kommer kunna ta hand om det mellanregister-klistret jag söker. Att kunna ersätta en SM57 med en liten kondensatormikrofon men ändå kunna behålla "limmet" runt 2500 Hz är målet med denna låda.

Kolla in videon från Shadows Fall här så hajar ni nog vad jag menar:

Shadows Fall - Lyssna på kompet i videon högst upp på webbsajten!

För den andra lådan så lutar det åt Celestion Blue eller G12H.

Kanske rent av klassikern Super-8!?

Den måste palla transienter utan denna värld.

Som motsats till den "limmande" lådan så ska denna få ta hand om det stickiga ljudet och med detta kunna spela in till exempel staccato-guror eller supervassa basar!

Nå väl.

Jag försöker hitta vidare i djungeln om olika träslag och varför man använder vissa till vad!

Vad kom du fram till DrHans när du kopierade Mesa-kabinettet!?

Täjk käär!!

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Är jättenyfiken på din lilla fyra IDF!

Kasta upp ritningar om du vill dela med dig!

Dr.Hans:

Du pratar om att göra lådan djupare??

Överallt pratas det om att förhållandet på lådan ska vara 1:1:0.6 för att eliminera stående vågor i ett slutet kabinett.

Putta upp dina tankar!

/Tha' Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte så här.

Ett cabinett låter som det gör inte bara beroende på vilket element som sitter i utan även på storleken och konstruktionen.

En 4x12:a låter fortfarande stort inspelat även om bara ett av elementen spelar.

Så storleken på utrymmet i lådan gör sitt.

Efter att ha kollat runt på olika lådstorlekar och märkte att Engl och Mesa hade ganska lika mått. Så jag utgick ifrån dem som grund.

Sen anpassade jag mig till gallret jag fick tag i och byggde efter det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaaa.. Jag förstod väl det.. 😏 Tydligare snabbare bas och mindre rumble/hoande på frekvenser runt 150 - 220 Hz va eller? Vilken skillnad märkte du?

Kan berätta att jag efteråt även satte två stödbalkar mellan bastycket och baffeln.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte så här.

Ett cabinett låter som det gör inte bara beroende på vilket element som sitter i utan även på storleken och konstruktionen.

En 4x12:a låter fortfarande stort inspelat även om bara ett av elementen spelar.

Så storleken på utrymmet i lådan gör sitt.

Efter att ha kollat runt på olika lådstorlekar och märkte att Engl och Mesa hade ganska lika mått. Så jag utgick ifrån dem som grund.

Sen anpassade jag mig till gallret jag fick tag i och byggde efter det.

Att ha kört fyrtolvkabinett med bara ett element har man ju gjort.

Och innan man fattat att man måste kortsluta de övriga elementen, så tycker man att man är jätteduktig på en massa knep och knåp! Ha haha!! 😱

Vi har totalt olika uppfattning om vad som ger ett "stort" gitarrljud, det hajjar jag ju!

Naturligtvis så bygger ju detta på de erfarenheter man skaffat sig genom åren och ett högtalarkabinett är ju som bekant ganska likt ett järnspett!

Nå väl!

Om man tar ett Marshall-kabinett så upplever jag i alla fall dessa som väldigt "middiga"!

Jämför man mot mitt egna Hiwatt-kabinett så är ju just djupet en vesäntlig skillnad.

Jag får för mig att detta måste tas i åtanke ordentligt när klurandet runt storlekarna ska börja ta form.

Projektet är ju i sin vagga för tillfället så många vägar ska besökas innan man sätter ner första spadtaget.

Dock blev jag ordentligt sugen på att bygga ett liknande kabinett för livebruk som du har gjort Dr.Hans.

Jag förmodar att du utförde industrispionage på hög nivå när du började måtta upp ditt bygge!

Finns det möjlighet att få ta del av dina erfarenheter i skriftlig form? Typ en ritning eller liknande?

Annars får jag åka och besöka musikinstrumentsleverantörer och ta på mig ninjadräkten!! 😄

Gott att ha dig med på resan Dr.Hans!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaaa.. Jag förstod väl det.. 😱 Tydligare snabbare bas och mindre rumble/hoande på frekvenser runt 150 - 220 Hz va eller? Vilken skillnad märkte du?

Grejen är den att det vart ingen skillnad. Men efter att någon skrev att jag borde stoppa dit en tvär emellan så gjorde jag det när jag ändå skruvade upp den igen för att koppla om elementen från 4ohm till 8ohm.

Men det gjorde ingen märkbar skillnad för ljudet.

Men jag ville ändå nämna det för att klargöra hela bygget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cruncher:

Jag har ingen ritning.

Jag kan måtta lådan om du vill.

Du ser ju exakt hur jag byggt den i tråden.

Du borde väl åka runt och lyssna på lite 1x12:or.

Jag har idag tre kabinett.

Alla med V30.

1st Engl 4x12

1st DrHans 2x12

1st Randall isolations box 1x12

Kan spela in något med Engln och Randallådan åt dig om du vill.

Du kan få mått på isolådan med.

Kanske kunde du i din forskning lyssna på lite Kabinett impulser ( känns lite konstigt och udda men även dåliga förslag väcker udda ideér, eller? )

/ DrHans

Link to comment
Dela på andra sajter

Cruncher:

Jag har ingen ritning.

Jag kan måtta lådan om du vill.

Du ser ju exakt hur jag byggt den i tråden.

Du borde väl åka runt och lyssna på lite 1x12:or.

Jag har idag tre kabinett.

Alla med V30.

1st Engl 4x12

1st DrHans 2x12

1st Randall isolations box 1x12

Kan spela in något med Engln och Randallådan åt dig om du vill.

Du kan få mått på isolådan med.

Kanske kunde du i din forskning lyssna på lite Kabinett impulser ( känns lite konstigt och udda men även dåliga förslag väcker udda ideér, eller? )

/ DrHans

Det där var inte alls dumt!

Lyssna på impulser är ju helt klart en väg att gå som definitivt ska kollas upp.

Vore jättekul om du ville göra en enklare inspelning av kabinetten.

Det vare bra om man kunde få höra dessa i ett rum likaså så man hör hur dom "andas" och projicerar.

Gällande bygget så oroar jag mig inte det minsta. Dina bilder visar klart och tydligt hur du gått tillväga.

Måtten vore av stort värde dock så om du känner att du har tid till övers, shoot!

En snabb fråga!

Lyssnade du runt på olika element innan du bestämde dig för just V-30 elementet?

Vad var det som gjorde att du körde på detta?

Med tanke på att du har detta element i samtliga dina lådor så tolkar jag lite fritt att det till viss del även rör sig om en personlig preferens i valet av element.

Naturligtvis så är jag väl medveten om det dagliga användandet av just V-30 element i studios runt om i världen men...

Överallt så pratar varje inhouse-tekniker om det där speciella kabinettet som finns i studion, som alltid låter perfekt.

Början på mitt sökande måste få börja på ett kliniskt plan där fakta måste göras gällande.

Något i stil med..

"-Detta element är skapat för att leverera krispigt högt mellanregister så vid inspelning kommer du få en EQ-puckel vid detta specifika frekvensområde...!"

Efter att detta har gjorts så kommer fakta få göras om till sånt som min egna kunskap består av. Erfarenheter genom praktiskt handhavande!

Jag pratade med Emulator om detta bara för ett par dagar sedan där dialogen var vad verklig kunskap är.

Jag har inget egentligt behov av den sakliga faktan i mitt praktiska handhavande med ett kabinett men, det finns en tröskel för förståelsen om bakomvarande fakta som gör sig gällande, när sökandet ska omsättas till praktik.

...samtidigt lär det en eventuell läsare mer om varför man väljer en viss låda till vissa applikationer!

Kör på om du har tiden Dr.Hans!!

Vänligen.

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Cruncher:

Ahh...du hade inte tänkt på impulser va!!!

Ska se om jag har några 1x12 impulser liggandes på någon gammal hårdisk.

Angående V30: har testat och spela in lite olika lådor och de med V30 tyckte jag lät bäst inspelat helt enkelt. Så jag har fastnat för hur de låter.

Pysslar mest med metal.

Kan måtta dem när jag orkar ;-)

Kan inte spela gitarr själv nu då jag har brutit armen.

Det bästa vore ju om du spelade in något med din stärkare.

Du har säkert preamp out eller en effektloop du kan få ut lajnsignal ifrån.

Sen kan jag reampa den genom en av mina stärkares slutsteg.

Och använda en mick som du vet hur den låter tex en sm57:a placerad på en punkt du vet hur den låter tex uppe vid grillen vid konens kant.

Annars kan jag ju reampa något gammalt.

Bara du berättar hur du vill ha det inspelat.

/DrHans

Hur låter det?

Redigerat av DrHans
Link to comment
Dela på andra sajter

Är jättenyfiken på din lilla fyra IDF!

Kasta upp ritningar om du vill dela med dig!

Dr.Hans:

Du pratar om att göra lådan djupare??

Överallt pratas det om att förhållandet på lådan ska vara 1:1:0.6 för att eliminera stående vågor i ett slutet kabinett.

Putta upp dina tankar!

/Tha' Crunch'

Kan försöka fixa det imorgon. Som arbetslös har man all tid i världen! 😄

Kan skicka upp lite ljudex. med om det skulle önskas

Link to comment
Dela på andra sajter

Cruncher:

Ahh...du hade inte tänkt på impulser va!!!

Ska se om jag har några 1x12 impulser liggandes på någon gammal hårdisk.

Angående V30: har testat och spela in lite olika lådor och de med V30 tyckte jag lät bäst inspelat helt enkelt. Så jag har fastnat för hur de låter.

Pysslar mest med metal.

Kan måtta dem när jag orkar ;-)

Kan inte spela gitarr själv nu då jag har brutit armen.

Det bästa vore ju om du spelade in något med din stärkare.

Du har säkert preamp out eller en effektloop du kan få ut lajnsignal ifrån.

Sen kan jag reampa den genom en av mina stärkares slutsteg.

Och använda en mick som du vet hur den låter tex en sm57:a placerad på en punkt du vet hur den låter tex uppe vid grillen vid konens kant.

Annars kan jag ju reampa något gammalt.

Bara du berättar hur du vill ha det inspelat.

/DrHans

Hur låter det?

Kanon!

Fixar detta till helgen då jag ska ut och knega igen... suck!

Att man aldrig får göra klart nåt hahahaha!!!

Thanx!

/Tha' Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade egentligen tänkt vänta tills tråden växt några sidor, för att sen vältra mig i helgläsning. 😄 men nyfikenheten tog över. Det blir säkert jättebra å spännande att följa!

Att det kommer gå åt java Slejnard!!!

Jösses... vågar knappt tänka på det!

Peace!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

The CrunchCab. Trodde du sadlat om till taxi mannen 😄

Vore nästan kul!!!

Måla dom gula med skackränder på som en gammal Schecker-cab!!!

Med kostnaden på dom här jäkla lådorna så lär jag ju få köra taxi resten av mitt liv för att dryga ut med!!!!

Ha ha ha!

"-CrunchCab - Vi tar dig på en resa du aldrig kunde listat ut!"

Ha ha ha ha 😄

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...