Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag Àr pÄ att köpa ett par nya mikrofoner. Troligtvis tvÄ CM3'or för att spela in akustisk gitarr.

Men jag har aldrig riktigt fÄtt rÀtsida pÄ hur folk brukar göra med akustisk gitarr...

Alla tidningar, filmer och tutorials jag hittat i Àmnet visar hur man spelar in gitarr, med EN mikrofon.

Men nÀr jag lyssnar pÄ plattor sÄ lÄter det som de flesta ÀndÄ spelar in i stereo.

SÄ vad Àr praxis? Om jag har en lÄt med 2 akustiska gitarrer, bas, trummor, en elgitarr, sÄng och keyboards.

Är det vanligast att man spelar in i sterero Ă€ndĂ„? Eller blir det en tydligare mix med monospĂ„r?

Om jag ska spela in en ensam gitarr sÄ tycker jag sjÀlv att stereo lÄter absolut bÀst.

Nu vet jag ju att det inte finns ett "rÀtt" sÀtt att göra det pÄ. Men det finns ju oftast lösningar som de flesta tycker Àr bra.

Hur gör ni?

Annons
Postat (redigerat)

Bor du i Malmö fÄr du gÀrna komma hem till mig och testa, jag har tvÄ cm3or som jag anvÀnder flitigt, pÄ akustisk gitarr och annat. Tycker det lÄter bra hur jag Àn gör, sÄ jag har inte brytt mig om vad jag gör.

Redigerat av laxlaxlax
Postat

brukade lira in med med tvÄ stycken "pennor" förut, det funkade, och man fick bra bredd, detta funkar bÀst i ett arr dÀr du har flera bas/lÀgre mellanregistersinstrument =)!

nu förtiden kör jag mest in pÄ en stormembranare, oftast en TLM103a genom en rörpreamp (i mitt fall TLA 5051) och om jag vill ha bredd dubbar jag den och breddar ut, det blir jÀvligt snyggt om det Àr tajt =) man kan Àven variera spelsÀtten och fÄ en roligare lÄt =)

lyssna gÀrna pÄ den senaste produktionen dÄ jag gjorde sÄ med Simon Strömstedt =)

Hoppas det hjÀlper!

Postat
brukade lira in med med tvÄ stycken "pennor" förut, det funkade, och man fick bra bredd, detta funkar bÀst i ett arr dÀr du har flera bas/lÀgre mellanregistersinstrument =)!

nu förtiden kör jag mest in pÄ en stormembranare, oftast en TLM103a genom en rörpreamp (i mitt fall TLA 5051) och om jag vill ha bredd dubbar jag den och breddar ut, det blir jÀvligt snyggt om det Àr tajt =) man kan Àven variera spelsÀtten och fÄ en roligare lÄt =)

lyssna gÀrna pÄ den senaste produktionen dÄ jag gjorde sÄ med Simon Strömstedt =)

Hoppas det hjÀlper!

Claes brukar propagera för att anvÀnda tvÄ mickar, en kardioid mot ljudföremÄlet (ha!) och en 8-kopplad i sidled bakom. Det blir en sorts monostereo som ska vara vÀldigt bred. Fast om det Àr bra pÄ ak gitarr vete 17. Claes bör nog beskriva sjÀlv.

Postat

Jag brukar alltid köra stereo, mest pĂ„ rutin, för det blir nĂ€stan alltid bra. Är man osĂ€ker kan man ju köra en stormembranare framför som om man spelade in mono, och komplettera med nĂ„n annan mick bakom, pĂ„ halsen, över axeln eller vad man nu vill, som man bara anvĂ€nder om man tycker det behövs.

Postat (redigerat)

m/s (mid/side) uppmickning brukar jag föredra. AlltsÄ en stormebranare/smÄmebranare med njure karaktÀr (mid) och en stormembranare med 8-kopplad karaktÀr (som side). Sen sÀtter man upp dem som pÄ bliden pÄ denna lÀnk http://www.wikirecording.org/Mid-Side_Microphone_Technique

Redigerat av Apep
Postat (redigerat)

Tack ska ni ha för bra hjÀlp och vÀnliga erbjudanden!

Nu har jag lite mer kött pÄ min smala musikerben....

Jag hittade den hÀr artikeln ocksÄ:

http://www.humbuckermusic.com/acguitrectec.html

Riktigt bra, med ljudexempel och bilder.

Han visar ocksÄ hur det blir nÀr man spelar upp det i mono, med tanke pÄ fasfel.

Min favorit dÀr Àr Space Pair, version A. AlltsÄ en mic pÄ 12:e och en mot stallet.

Hoppas fÄ klart mitt lilla rum snart sÄ jag kan testa! har lÄnat hem ett par CM3'or för att prova.

Redigerat av Tophe
creel (oregistrerad)
Postat
Tack ska ni ha för bra hjÀlp och vÀnliga erbjudanden!

Nu har jag lite mer kött pÄ min smala musikerben....

Jag hittade den hÀr artikeln ocksÄ:

http://www.humbuckermusic.com/acguitrectec.html

Riktigt bra, med ljudexempel och bilder.

Han visar ocksÄ hur det blir nÀr man spelar upp det i mono, med tanke pÄ fasfel.

Min favorit dÀr Àr Space Pair, version A. AlltsÄ en mic pÄ 12:e och en mot stallet.

Hoppas fÄ klart mitt lila rum snart sÄ jag kan testa! har lÄnat hem ett par CM3'or för att prova.

Usch, ingen av de dÀr inspelningarna lÀt ju bra. Det enda som var godkÀnt var XY-uppmickningen, men den lÀt ocksÄ lite "instÀngd" och inte naturligt.

Jag tror pÄ att micka rakt, pÄ rÀtt avstÄnd, rÀtt placering och med rÀtt mick.

Postat
Usch, ingen av de dÀr inspelningarna lÀt ju bra. Det enda som var godkÀnt var XY-uppmickningen, men den lÀt ocksÄ lite "instÀngd" och inte naturligt.

Jag tror pÄ att micka rakt, pÄ rÀtt avstÄnd, rÀtt placering och med rÀtt mick.

hehe.. ja, att micka RÄTT Ă€r nog alltid bĂ€sta lösningen. Jag tycker det lĂ„ter som han spelar pĂ„ en riktigt kass gitarr pĂ„ inspelningarna.

Men man fÄr en bra bild av vad de olika mick-positionerna gör.

creel (oregistrerad)
Postat
Jag spelar alltid in i mono.

Fast det Àr kanske för att mitt ljudkort inte tillÄter mer Àn en mikrofon Ät gÄngen..

Du kan ju alltid spela in det en gĂ„ng till med annan mickposition 😏 Men dĂ„ gĂ€ller det att man Ă€r tajt 😎

:rolleyes:

Elof (oregistrerad)
Postat

Jag kor nastan alltid mono. Tycker det ar svarare att fa in acke i en mix om den ar inspelad i stereo. Om jag far en acke inspelad i stereo slutar det nastan alltid med att jag valjer den sida som later bast och struntar i den andra. Det kanns som att stereoinspelning av acke ger en onodig bredd pa ett litet instrument. Det later nastan onaturligt, speciellt om man ar nara. Om jag vill ha bredd sa ska det vara strangarna som ska vara i stereo och det har jag aldrig fatt nan snygg spridning pa. Da dubbar jag hellre. Om gitarren ar ensam eller bland valdigt fa instrument kan det vara snyggt om den ar stereomickad ibland. Jag ar kanske ingen stereokille overlag heller.

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Jag kor nastan alltid mono. Tycker det ar svarare att fa in acke i en mix om den ar inspelad i stereo. Om jag far en acke inspelad i stereo slutar det nastan alltid med att jag valjer den sida som later bast och struntar i den andra. Det kanns som att stereoinspelning av acke ger en onodig bredd pa ett litet instrument. Det later nastan onaturligt, speciellt om man ar nara. Om jag vill ha bredd sa ska det vara strangarna som ska vara i stereo och det har jag aldrig fatt nan snygg spridning pa. Da dubbar jag hellre. Om gitarren ar ensam eller bland valdigt fa instrument kan det vara snyggt om den ar stereomickad ibland. Jag ar kanske ingen stereokille overlag heller.

Jag hÄller med dig till 100%.

Jag tror pÄ att dubba tvÄ mono, om man vill ha stereo.

Redigerat av creel
  • 2 veckor senare...
Postat

Men om man spelar in gitarr och sÄng samtidigt kanske man kan micka med tvÄ mickar en för sÄng (nÀra munnen)och en för gitarr (vid gitarrhÄlet).

PÄ sÄ sÀtt borde vÀl sÄngmicken Àven ta upp gitarr ungefÀr i huvudhöjd (sÄ som man sjÀlv brukar höra gitarren om ni förstÄr vad jag menar) och dÄ skapa en slags stereoeffekt pÄ gitarrspÄret. Jag kanske Àr helt ute och cyklar?

Är det nĂ„gon som har testat detta eller brukar köra sĂ„?

Postat
Men om man spelar in gitarr och sÄng samtidigt kanske man kan micka med tvÄ mickar en för sÄng (nÀra munnen)och en för gitarr (vid gitarrhÄlet).

PÄ sÄ sÀtt borde vÀl sÄngmicken Àven ta upp gitarr ungefÀr i huvudhöjd (sÄ som man sjÀlv brukar höra gitarren om ni förstÄr vad jag menar) och dÄ skapa en slags stereoeffekt pÄ gitarrspÄret. Jag kanske Àr helt ute och cyklar?

Är det nĂ„gon som har testat detta eller brukar köra sĂ„?

Jo, men det blir ju bara stereo om du panorerar ut dem. I sÄ fall fÄr du ju sÄngen nÀstan bara Ät ena hÄllet och gitarren Ät det andra.

Postat

Har provat en del nu med tvÄ CM3'or. Testade Àven med en Cm3 och en Studio Proj. B1.

Dubbning Àr inte ett alternativ tyvÀrr. Det blir inte bra i den musik jag spelar in.

TvÄ cm3'or lÄter riktigt trevligt. Skulle vara kul att prova ett par redigt bra pre-amps för att se vad som hÀnder.

Med B1 vid stallet och cm3 vid 12:e, 14:e sÄ lÀt det lite mer öppet. SvÄrt att avgöra om jag gillar det lite tajtare soundet

hos tvÄ smÄmembranaren bÀttre Àn det aningen mer övertonsrika men mindre samlade soundet med tvÄ olika.

Postat

HÄller med Elof, mono om det Àr en kompgitarr. Stereo om det Àr en sologitarr eller att den ska ta vÀldigt stor plats i mixen.

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Jag köpte tre Line Audio CM3 idag som jag testade ihop med en Röde NT2-A pÄ akustisk gitarr. CM3orna körde jag i stereo, helt utpanorerade, genom en ART DPSll stereopreamp med möjlighet till rör och med digital utgÄng som jag kopplade till portastudions digitala ingÄng. Röden körde jag mono direkt pÄ mickingÄngen pÄ portan. Efter att rattat lite gain sÄ blev ljudet helt makalöst. Min gamla Epiphone lÀt som en Gibson. StÀngde jag av Röden blev ljudet sÀmre, likasÄ om jag stÀngde av tvÄ eller den ena CM3an. BÀst ljud var med preampens vÀljare pÄ just "rördrift och ak guitar".

Jag Àmnar ha CM3orna Àven vid nÀrmickning av trummor, sÄ jag köpte Àven mickfÀsten för trumsargen. Kom pÄ att det gick sÄ hÀr bra att sÀtta ihop det hela i ett paket pÄ bara ett stativ. Fy f-n vad bra det lÀt. Varmt, stort, brett, perfekt bas, mid och diskant, all eq helt pÄ noll. Rekomenderas. Och att CM3 ska lÄta trÄkigt har jag svÄrt att förstÄ.

post-8284-1232577117_thumb.jpg

post-8284-1232577232_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat
HÄller med Elof, mono om det Àr en kompgitarr. Stereo om det Àr en sologitarr eller att den ska ta vÀldigt stor plats i mixen.

Precis min erfarenhet! NÀr jag lÀser trÄden slÄs jag av just detta: Det Àr ju skillnad pÄ vad för funktion, plats och sound en akustisk gitarr skall ha. Sen finns det nylonstrÀngat, stÄlstrÀngat, 6- och 12-strÀngat, med eller utan plektrum, nagel- eller fingertoppsanslag. Alla de hÀr sakerna kÀnner jag att man bör tÀnka igenom kontra hur man har tÀnkt sig att gitarren skall lÄta i den fÀrdiga mixen. Det finns ju lÄtar dÀr ack guran nÀrmast har en percussiv roll och man nÀstan bara hör de rytmiska anslagen. Sen finns de lÄtarna dÀr t ex en tolvstrÀngad Àr sjÀlva "motorn" i ljudbilden. Jag tycker det kÀnns som om tvÄ ganska olika sÀtt att planera för avseende mickning och alla de saker jag nÀmner ovan.

creel (oregistrerad)
Postat

Guitar Nilsson: Upp med ljudklipp! 🙂

Hehe, ditt stativ med mickar ser ut som rena roboten 🙁

Men upp med ljudklipp Àr du jÀttesnÀll, man blir nyfiken pÄ hur det kan lÄta!

Postat

Tack för alla svar!

Jag Àr ocksÄ jÀttenyfiken pÄ hur det lÄter om heer Nilsson's mickning. Det ser riktigt intressant ut!

Synd att jag bara har tvÄ preamps.

Skulle gÀrna prova att anvÀnda min Studio Project B1:a i mitten och CM3 pÄ A/B.

Postat (redigerat)

Satt vid spakarna en gĂ„ng dĂ„ gitarristen tog fram sin gura (stĂ„lstrĂ€ngad), och sa att "det Ă€r en stereo-gitarr". 🙁

Undertecknad smyg-himlade lite med ögonen först, men jag mĂ€rkte snart att det var nĂ„t skumt .. för nĂ€r man linade gitarren sĂ„ fick man bara med de tre tjockaste strĂ€ngarna. Men, med en tvĂ„-ledar sladd (stereo) sĂ„ hördes alla. Var bara det att de tre tjockare strĂ€ngarna hamnade i vĂ€nster kanal och de tre tunnare i höger. 🙂 Jag trodde det satt tvĂ„ mickar i lĂ„dan, men det kan inte heller ha stĂ€mt, för isoleringen mellan vĂ€nster och höger kanal var total - noll överhörning.

Skumma var att den var ny (1995) alltsÄ en modern och vÀldigt vÀlbyggd sak, och kostade 15 papp dÄ (kollade upp det). Gubben som lirade var inte heller den typen som plockar isÀr saker och bygger om hemma sjÀlv. Om karln drog ett rakt ackord, sÄ blev man sjösjuk i kontrollrummet .. gick frÄn ena vÀggen och slutade vid den andra. SÄ fort han började spela Ringa-ranga komp sÄ flydde folk ur kontrollrummet. (det var innan jag kom pÄ att jag borde panna till mitten).

Jag har aldrig hört om andra gitarrer som har sÄn inbyggd mickning, och jag ser inte heller nÄgon direkt praktisk tillÀmpning. MÄ vara att man kan reglera balansen mellan höga och lÄga strÀngar separat, kontrollera basen bÀttre och sÄ .. men ... att "bara ta fram, koppla in och köra" gÄr ju inte med en sÄn gura. Helt sjukt.

Redigerat av Opus99
Postat
Guitar Nilsson: Upp med ljudklipp! 🙂

Hehe, ditt stativ med mickar ser ut som rena roboten 🙁

Men upp med ljudklipp Àr du jÀttesnÀll, man blir nyfiken pÄ hur det kan lÄta!

Ja, men va f-n jag Àr sÄ förb dyslektiskt med datafiler och format och allt sÄn dÀr att jag hÄller pÄ att fÄ informations-stress-nervous-breakdown. Jag Àr jÀvligt glad att jag kommit sÄ lÄngt att jag fattar portan nÄgorlunda.

Har nyss suttit och kollat pÄ jumbo-Epiphonen och bestÀmt att jag ska lÄta tillverka tvÄ smÄ u-profiler som jag ska skruva fast pÄ gitarrens "horn". Sen kan jag fÀsta trummickshÄllarna och tvÄ CM3 dÀr. Det kommer nog att se lite sjukt ut, men det kommer inte att vara i vÀgen och liveljudet kommer att bli i vÀrldsklass. Att jag gör skruvhÄl i gitarren gör inget om jag fÄr det ultimata ljudet. I studion behöver jag inte vara blickstilla heller, stormembranarn en bit bort reagerar ju inte pÄ smÄ rörelser.

post-8284-1232629544_thumb.jpg

Postat
Satt vid spakarna en gĂ„ng dĂ„ gitarristen tog fram sin gura (stĂ„lstrĂ€ngad), och sa att "det Ă€r en stereo-gitarr". 🙁

Undertecknad smyg-himlade lite med ögonen först, men jag mĂ€rkte snart att det var nĂ„t skumt .. för nĂ€r man linade gitarren sĂ„ fick man bara med de tre tjockaste strĂ€ngarna. Men, med en tvĂ„-ledar sladd (stereo) sĂ„ hördes alla. Var bara det att de tre tjockare strĂ€ngarna hamnade i vĂ€nster kanal och de tre tunnare i höger. 🙂 Jag trodde det satt tvĂ„ mickar i lĂ„dan, men det kan inte heller ha stĂ€mt, för isoleringen mellan vĂ€nster och höger kanal var total - noll överhörning.

Skumma var att den var ny (1995) alltsÄ en modern och vÀldigt vÀlbyggd sak, och kostade 15 papp dÄ (kollade upp det). Gubben som lirade var inte heller den typen som plockar isÀr saker och bygger om hemma sjÀlv.

Jag har aldrig hört om andra gitarrer som har sÄn inbyggd mickning, och jag ser inte heller nÄgon direkt praktisk tillÀmpning. MÄ vara att man kan reglera balansen mellan höga och lÄga strÀngar separat, kontrollera basen bÀttre och sÄ .. men ... att "bara ta fram, koppla in och köra" gÄr ju inte med en sÄn gura. Helt sjukt.

Kan vara en typ "enmansbandsgura" dÀr vitsen Àr att köra de tre basstrÀngarna i en separat bas-stÀrkare, ev med octaver.

Postat

Kom igen dÄ Nilsson! Bjurra pÄ en ljudfil dÄ!

Jag ska nog ta och köpa mig en Art Tube MP sÄ jag kan köra tre mickar och testa lite jag med!

PÄ mÄndag blir det test pÄ jobbet med tvÄ Cm3'or och en Milab. Ska bli kul!

Postat
Kom igen dÄ Nilsson! Bjurra pÄ en ljudfil dÄ!

Jag ska nog ta och köpa mig en Art Tube MP sÄ jag kan köra tre mickar och testa lite jag med!

PÄ mÄndag blir det test pÄ jobbet med tvÄ Cm3'or och en Milab. Ska bli kul!

Jag vet ju fan inte hur man fĂ„r ut ljudet ur portan, in i datorn och ivĂ€g till forumet. Jag Ă€r för gammal och söndersupen för att fatta sĂ„nt modernt! 🙂

Fast jag har specialskrivit en kort instrumental för tvÄ guror, jumbowestern och nylonare... Jag kanske borde gÄ upp och spela in... men f-n strÀngarna Àr gamla och halvdöa de med.

Jag dricker Irish Coffe pĂ„ Paddy och Gevalia kokkaffe. Paddy Ă€r den goaste visky som finns absolut! 🙂 :)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.