Jump to content
Annons
  • Tips som hjälper dig lyckas i studion, del 4: Effekter och allmänna tips

    Vi har vaskat fram några värdefulla tips för att lyckas i studion, indelade i totalt åtta olika kategorier. Detta är 4:e och sista delen och berör effekter och slutligen allmänna tips.

    Studio.se

    effekter_red.jpg.ceb46061660a52e562a533129da54a71.jpg

    Del 1: Tips som hjälper dig lyckas i studion, del 1: Gitarr, trummor och sång
    Del 2: Tips som hjälper dig lyckas i studion, del 2: Inspelning och produktion
    Del 3: Tips som hjälper dig lyckas i studion, del 3: Mixning

    Effekter

    50. Konvolverande galenskap
    Mest kända för att låta realistiska är konvolverande reverb (impulsreverb). Men vågar du bryta mot reglerna så kan de också skapa ljud och klanger som du inte hittar någon annanstans. Ta ett steg bort från vanliga impulser och öppna istället korta ljudfiler i reverbet. Trumsamplingar brukar vara ett bra område att börja på, men leta även runt efter effektljud och dylikt. Exempelvis Waves har, om du har ett konto (kostnadsfritt) hos dem sitt IR Convolution Reverb Library som är ett konvolverande reverb bibliotek. Även Voxengo här.

    ir-library_red.jpg.507ab71ab953363720f0ea8078d79444.jpgWaves IR Convolution Reverb Library.

    51. Föränderliga filter skapar variation
    Om du har exempelvis en synt- eller gitarrfigur som upprepas flera gånger i en låt, försök skapa lite variation genom att använda ett lågpassfilter med en skärningsfrekvens som varieras med tiden. Prova att spela in en automatiserad frekvensförskjutning eller använd ett filter som kan styras av en lfo. Prova i sådana fall olika vågformer på lfo:n om möjligheten finns.

    filter.jpg.8e9d794317f600b568ef9e471b6097c3.jpgOm du använder ett filter som kan styras av en lfo, kolla om denna kan användas med olika vågformer och se hur det låter med dessa.

    52. Effekter på reverbreturen
    Den generella regeln är att reverb används för att ge realistisk rumskänsla i mixen. Bryt mot reglerna och lägg istället effekter efter reverbet. Med chorus blir reverbet större medan en phaser ger en svepande metallisk reverbsvans. Med en kompressor som har sidechain-funktioner kan du istället ge reverbet ett pumpande sväng. Eller gör tvärtom, lägg en effekt innan reverbet. Med en gate kan du exempelvis få reverbet att enbart klinga vid riktigt starka signaler. Något som påminner lite om en fattigmansversion av sångljudet på David Bowies monsterhit Heroes.

    155619411_DavidBowieHeroes_red.jpg.adb1eceb39c596dec21620a76dec808c.jpgMed en gate kan du exempelvis få reverbet att enbart klinga vid riktigt starka signaler. Något som påminner lite om en fattigmansversion av sångljudet på David Bowies monsterhit Heroes.

    53. Vänd på rumsklangen
    Reverserad rumsklang är en klassiker som är enkel att åstadkomma i ditt inspelningsprogram. Vänd först på den ljudsnutt som du vill lägga effekten på och kör den sedan genom ett reverb. Spara resultatet som en ljudfil och lyft in den på ett annat ljudspår. Nu är det bara att vända på ljudsnutten igen, så att den spelas upp åt rätt håll, men med bakvänd rumsklang.

    54. Distorsion på rätt sätt
    Om du använder en distorsionsplugg och har rattat fram ett ljud med rätt karaktär, men som kanske är lite väl skitigt, prova att placera en parametrisk eq eller ett filter efter distorsionspluggen i effektkedjan och städa upp i de frekvenser som orsakar problem.

    1324072634_distorsionparattsatt.jpg.d55b56e120cd3cfb231f5b2920fa6d0b.jpgEn parametrisk eq efter distorsionspluggen i effektkedjan och städa upp i de frekvenser som orsakar problem.

    55. Dubblera en melodislinga
    Ett knep som kan ge ytterligare en dimension till en melodislinga är att skapa en kopia av ljudspåret, tonhöjdsförändra det en oktav uppåt och sedan eventuellt förskjuta melodin med ett rytmiskt delay. Prova eventuellt att lägga på ett reverb på det tonhöjdsförändrade melodispåret och lägg det nivåmässigt en bit under huvudmelodin.

    56. Kombinera effekter på nya sätt
    För att skapa unika och spännande effekter, bygg långa kedjor av effektpluggar. Här gäller det att våga experimentera och inte ta något för givet. Reverbet måste inte alltid hamna sist i kedjan. Låt rumsklangen passera genom en flanger och ett delay för att skapa nya klanger. Eller placera en långsamt svepande flanger precis före reverbet.

    57. Extra krydda åt trumloopen
    Om du vill skapa drastisk variation i en trumloop kan du prova följande effektkedja: ett reverb med ganska stor rumsstorlek men kort tid, ett temposynkat delay (prova inställningen 1/32*2) och slutligen en kompressor med mycket korta attack- och release-tider. Ställ in kompressorns tröskelvärde så att inte alltför mycket av trumloopens rytmiska innehåll går förlorat. Sedan kan du experimentera med olika delaytider tills du uppnår önskad effekt. Prova med att placera en gejt allra sist i kedjan om du tycker att ljudbilden skulle må bra av att städas upp en gnutta.

    58. Röster som vandrar i stereobilden
    Ett recept på en effektkedja som kan fungera bra för att få sångspåret att vandra i stereobilden är som följer: ett temposynkat stereodelay med en gnutta feedback och några millisekunders tidsförskjutning mellan vänster och höger kanal, en flanger och slutligen en eq som skär bort bas och höga frekvenser – detta för att inte förstöra tydligheten hos sångspåret. Kedjan placeras med fördel som en sendeffekt, som automatiseras så att den bara aktiveras på enstaka ord eller fraser i slutet av en sånginsats.

    1787585988_Blattstreck.thumb.png.d2a32aad8c0237eda00c04e93fcfea9e.pngAllmänt

    59. Förlängningssladd räddar usb-nyckeln
    Köp en kort usb-förlängningssladd till din bärbara dator och anslut usb-nyckeln till den. Kontakten på sladden sticker inte ut lika långt som usb-nyckeln vilket minskar risken för att skada usb-nyckeln, men även kontakten på moderkortet. Något som annars kan bli en riktigt dyr och tråkig historia.

    usb-forlangning_red_.jpg.e32c337b262489ac93ae879f118d19be.jpgFörlängningssladd för usb-nyckeln.

    60. Gratis är gott
    På nätet finns gott om gratispluggar. Många är dessutom riktigt bra och förutom kraftfulla syntar går det att hitta bra kompressorer, snygga reverb eller helt galna effekter som formar ljudet till något helt nytt. Bra sidor att ta en titt på är Kvr Audio och Don’t Crack. Väldigt många pluggtillverkare har också en del gratispluggar, så gå in direkt på tillverkarnas webbsidor och kolla runt.

    61. Håll datorn städad
    ...men ibland kan det också bli för mycket av det goda och det är lätt hänt att plugg-mappen blir en salig röra. Se till att städa upp mellan varven och ta bort pluggar du inte använder. I vissa inspelningsprogram kan du även ordna upp bland pluggarna så att det blir lättare att hitta. Med en välsorterad pluggmapp blir mixarbetet både roligare och enklare.

    62. Gnisslande studioprylar
    Köp en flaska 5-56 eller symaskinsolja som du har stående i studion. På så vis kan du snabbt åtgärda gnisslande baskagge- och pianopedaler, eller annat som kan förstöra en inspelning.

    1738869777_CRC5-56_red.jpg.e5d887c89309c8e0313e6b489c4c3b60.jpgSpraya bort oljud. Mekaniskt gnissel åtgärdas lätt med en lagom dos 5-56.

    63. Referenslåtar avslöjar lyssningen
    Ta fram fem av dina favoritlåtar, gärna från olika genrer. Lyssna på dem i bilen, i studion, i sommarstugan och när du hjälper till att rigga upp liveljud. Nästa gång du behöver mixa något i en ny studiolokal tar du fram skivan och lyssnar igenom låtarna en gång. Tjugofem minuter senare har du en hyfsad koll på hur lyssningen i studion låter.

    64. Gratis koll på frekvenserna
    När du inte riktigt vågar lita på hörseln kan det vara bra med en grafisk representation av vad som händer i frekvensspektrat. Span från Voxengo är en gratisplugg (för Windows och Mac) som ger dig just detta.

    91vgtzd9g-3_red.jpg.54a3384a95d410c8068ada7df7c9c9a1.jpgVisuell hjälp. Span är gratispluggen som ger dig frekvenskoll.

    65. Bocka av i checklistan
    Om du ska ut på ett gig med datorn eller spela in ett band i deras replokal gäller det att inte glömma något hemma. Gör därför en checklista med alla saker du måste ha med dig, och gå igenom den innan du åker hemifrån.

    Till exempel: dator, ljudkort, usb-dongel, tele/xlr-kablar, hörlurar, adaptrar, midi-klaviatur,  grenkontakt. Ta gärna med reservkablar, man vet aldrig när den där olägliga glappkontaken behagar uppstå.

    checklista_red.jpg.2895377dbf09e45e749288d0814b8db5.jpgBocka av checklistan.

    66. Lägg bra inställningar på minnet
    Om du lyckats ratta fram precis rätt inställning på din hårdvarukompressor eller mickförstärkare, se då till att lägga den på minnet! Eller, ännu bättre, plocka fram mobilen eller digitalkameran och fotografera rattarnas position. Samla sedan bilderna med dina favoritinställningar i en katalog på hårddisken och namnge dem efter ljudet det resulterade i, till exempel ”slapbas med rätta Larry Graham-knorren”.

    tkaudio.jpg.e9762214c848c28e478c12c89391696d.jpgKoll på rattarna. Plocka fram mobilen och dokumentera.

    67. Håll koll på serienumren
    Spara alla serienummer till dina musikprogram i ett lösenordsskyddat textdokument, eller kanske ännu bättre en programvara som håller reda på allt detta åt dig, som exempelvis 1Password. Det är bra att ha till hands om du ska ladda ned uppdateringar eller göra nyinstallation av programmen.

    68. Spara flera kopior av dina låtar
    Dagens inspelningsprogram har ofta obegränsat antal ångrasteg, men ibland kan det vara bekvämt att återgå, eller kanske bara jämföra med, en tidigare version av projektet. Därför är det en god idé att ibland spara en ny version av projektet, till exempel med en ny siffra som suffix: 2, 3 och så vidare.

    69. Rätt ordning på effektpluggarna
    Det kan löna sig att läsa på lite extra om hur just ditt inspelningsprogram hanterar signalgången. I värsta fall blir man lurad att tro att den är en helt annan. I exempelvis Logic så lägger vi pluggarna i den ordning vi önskar på följande sätt: Först en eq följt av en kompressor – de justeringar du gör med eq:n ovan kommer påverka hur komprimeringen på ljudmaterialet blir. Sist ligger en gain för att öka/sänka volymen på hela kanalen utan att ovan pluggar påverkar ljudmaterialet.  Om du vill skära bort oönskat basinnehåll, så att det inte passerar igenom eventuella andra effekter, måste du alltså lägga en separat eq-plugg först i kedjan.

    1507849063_pluggarnairattordning.jpg.9c62ff1cf52138435270aadcb60a10eb.jpgKoppla rätt. Vet du verkligen hur signalgången i ditt inspelningsprogram är upplagd? Det är ett måste att känna till. Och att veta hur pluggarnas ordning påverkar varandra.

    70. Dags att köpa ett dsp-kort?
    Går din dator på knäna när du sitter med tunga mixar? Då är det kanske dags att investera i dsp-hårdvara som avlastar din dator. Exempelvis finns ett antal olika modeller från Universal Audio.

    71. Köp en uppsättning olika mickar
    Ingen röst är den andra lik, vilket får som följd att det inte finns någon mikrofon som passar alla sångröster. Dessutom vill man ju ha olika sångljud i olika genrer. Därför är det en god idé att ha en liten uppsättning olika mikrofoner i studion.

    72. Satsa på en extern eq
    En länk i produktionskedjan som du inte får slarva med är valet av eq. Det är kanske inte lika spännande att lyssna sig fram till en bra eq som det är att välja en snitsig delayplugg, men faktum är att många eq-pluggar inte låter särskilt bra, åtminstone inte i jämförelse med externa hårdvaruenheter. Därför kan det vara en god idé att satsa på en hårdvaru-eq, eller att lägga en slant på någon av de bästa mjukvarupluggarna. När du testar olika eq-pluggar, lyssna extra noga efter hur de arbetar i det övre mellanregistret och uppåt. Här brukar skillnaden vara som störst.

    73. Läs igenom handböckerna
    Vi vet att det är mycket roligare att spela in musik än att läsa trista handböcker, men för att du ska kunna utnyttja din utrustning fullt ut och på rätt sätt är det värt besväret att plöja igenom handböckerna.

    74. Hjälp för låtskrivare
    Kört fast i låtskrivandet? Litteratur som vi kan rekommendera är Eva Hillereds bok "Lathund för låtskrivare" som finns att köpa som e-bok eller pdf på Studio.se här, eller i fysisk form på hennes webbsida här. Det finns också programmet Masterwriter  som hjälper dig med textförfattande, åtminstone om du skriver på engelska.

    75. Jamma på nätet i realtid
    Det finns idag ett flertal pluggar för att samarbeta med andra via nätet i realtid. Bland annat Jamalus och Sonobus 

    sonobus_screenshot_1800.jpg.f1429c15a705eccdd4b1295541b5247e.jpgSonobus.

    1787585988_Blattstreck.thumb.png.d2a32aad8c0237eda00c04e93fcfea9e.png

    Av Mats Stålbröst och Markus (Majken) Höglund.


    Artikeln publicerades ursprungligen 2006-09-26. Uppdaterad 2021-04-16.


    Användarrespons

    Recommended Comments

    5-56 är bra om man har problem med rost.  Den löser upp rost och skapar en hinna som skyddar mot mer rost. Men det blir också klibbigt och samlar med tiden på sig damm. Har man inte rost så är det förmodligen bättre med någon form av kisel eller teflon baserad olja.

    Link to comment
    Dela på andra sajter



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...