Jump to content
Annons

Diggar du ABBA din mes?


Valle

Recommended Posts

Hur lĂ„ng tid tog det innan du erkĂ€nde för din umgĂ€ngeskrets/dina kollegor att du faktiskt diggade ABBA — minst lika mycket som din sĂ€kert tio gĂ„nger mer vĂ€rdelösa favoritartist?

Ni som Ă€r födda sent 1980-tal kan ignorera frĂ„gan, om ni vill eller kan, eftersom ABBA för er Ă€r ungefĂ€r vad The Beatles Ă€r för mig — "VaddĂ„, Ă€r inte [The Beatles|ABBA] nĂ„got som alla alltid har diggat?". DĂ€remot kan ni kanske svara pĂ„ följande istĂ€llet:

NĂ€r gissar ni att ni kommer ut ur garderoben med att Britney Spears faktiskt Ă€r en lysande musikartist — sĂ€kert tio gĂ„nger mer vĂ€rdig Ă€n er vĂ€rdelösa favoritartist?

Att svara aldrig Àr ganska fÄnigt (det Àr bara att inse att det kommer att hÀnda).

Nej, Britney Spears Àr inte sÀrkilt originell, inte sÀrskilt mycket mer Àn vad ABBA kanske var pÄ sin tid. Om nu nÄgon skulle hÀnga upp sig pÄ just den detaljen...

En helt annan sak, inte sĂ€rskilt nutida kanske, men Ă€ndĂ„ rolig: artister som anses sĂ„ himla kommersiella och "kulturfarliga" i början av sin karriĂ€rer, blir vad det lider lik förbannat förgudade. ABBA var (Ă€r) ett typiskt exempel. De var musikers — "sina egnas" — favorithatobjekt nĂ€r det begav sig. Inte ens ultraflankpolitiska musikerorganisationer kunde stoppa framfarten av dessa "anhĂ€ngare" till den kulturella arenans förintelse.

Undra dock hur mÄnga av dÄtidens ABBA-"hatare" (inte nödvÀndigtvis ultraflankpolitiska sympatisörer) som sedan gick pÄ Chess och Mamma Mia... Inte för att det direkt spelar mig nÄgon roll.

Thank me for your music! And shut the fuck up!

Happy Friday!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Jag har alltid gillat ABBA och har Àrligt talat aldrig riktigt förstÄtt mig pÄ folk som har kÀnt sig tvungna att smyga med att de gillar dem.

Lysande musik, helt enkelt - och musik som kommer att överleva vĂ€ldigt lĂ€nge! 😛

Beatles har jag dĂ€remot aldrig varit sĂ€rskilt glad för (nu rĂ€knas jag vĂ€l som hĂ€dare av vissa... 😉 ) - och Britta Spjut finns inte ens pĂ„ skalan... 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag gillade ABBA som liten. Sedan upptÀckte jag hÄrd rock, lite senare metal och iom detta var det kört. Det handlade inte sÄ mycket om att inte erkÀnna att man tyckte de var bra, de fanns liksom inte med i vÀrldsbild. Det var inte aktuellt att lyssna pÄ "mjuk" musik. DÀremot tycker jag att de Àr rÀtt bra nu för tiden, men det Àr en annan femma. Och personligen tycker jag inte att BS Àr nÄgot att ha men det fÄr jag vÀl stÄ för. Jag fÄr obehagskÀnslor av att lyssna pÄ hennes sÄ kallade sÄng.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nja, sĂ„dant ĂŒber kommerciellt som Brittney Spears och ABBA tilltalar mig inte.

Musik ska vara en konst, ingen mÄngmillards penga industri, dÄ har vi tappat syftet med det hela.

SjÀlv Àr jag trött pÄ alla dessa simpla lÄtar, POP Àr en musikstil som har varit den samma sedan 90-talet, alla POP lÄtar som producerades under 1998 till exempel skulle rÀcka för gott eftersom att det inte finns nÄgot nytt koncept i de lÄtar som blir skrivna 10 Är efter.

Det jag försöker sÀga Àr att det Àr en allt för simpel stil, sjÀlvklart att folk lyssnar pÄ den om nu radion har spelat samma lÄtar (inte bokstavligen, men ni förstÄr sÀkert vad jag menar) gÄng efter gÄng efter gÄng, det blir en hjÀrntvÀttningsprocess till sist.

"Rix fm, bÀst musik just nu" <- Just nu? Ni har inte bytt lÄtar efter 10 Är, eller det kanske ni har men det lÄter fortfarande samma.

Visst ska en genré ha ett eget sound, men vad fan hur mycket Àr inte stulet nÀr det gÀller pop? PLAGIAT OCH PENGAR = POP

Det Àr min Äsikt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Tja, jag vĂ€xte ju upp med ABBA sĂ„...Aldrig förnekat att jag gillat dem. Men sen föll det ocksĂ„ tillbaka för mig dĂ„ jag övgick till rock och slutligen hĂ„rdrocken sĂ„dĂ€r i början av 80-talet. Det var inte jag heller som hade ABBA-plattorna utan mina syskon som Ă€gde dem. Köpte kanske för tio Ă„r sen bĂ„da ABBAgold. Det var ett lĂ„ngt uppehĂ„ll det. Sen vart det inget mera med det förrĂ€n för nĂ„gra Ă„r sen och dĂ„ blev det alla plattorna. Lyssnade igenom de hela sommaren, minst, hur mĂ„nga gĂ„nger som helst. De Ă€r briljanta. Finns sĂ„ mĂ„nga bra lĂ„tar som skulle kunnat blivit hits och förtjĂ€nar spelas mer Ă€n uttjatade Dancin Queen(som aldrig varit nĂ„gon favoritlĂ„t för min del.) t ex Soldiers som Ă€r grymt bra lĂ„t. đŸ˜Č

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Musik ska vara en konst, ingen mÄngmillards penga industri, dÄ har vi tappat syftet med det hela.

Vilket, vems, syfte dÄ?

Ja det dĂ€r fĂ„r du förklara nĂ€rmare. All musik Ă€r en del av penga industri. Har vi tappat hela syftet dĂ„ överhuvudtaget med musiken? Ska det vara gratismusik dĂ„? Eller den kassa proggmusiken med kassa musiker, dĂ€r Stickan Andersson och ABBA var hatobjektet nr.1? đŸ˜Č

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag lyssnade pÄ ABBA nÀr jag var liten. Sedan glömde jag liksom bort dom i tonÄren i och med att jag upptÀckte "egen" musik.

Under 90-talet började ABBa-lÄtar dyka upp i soundtrack till olika filmer (ofta australienska har jag för mig) vilket gjorde att jag ÄterupptÀckte dom till viss del.

Har idag stor respekt för lÄtskrivandet, produktionen och framförandet. Vissa trum- och basgrejer Àr riktigt sköna!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Musik ska vara en konst, ingen mÄngmillards penga industri, dÄ har vi tappat syftet med det hela.

Vilket, vems, syfte dÄ?

Ja det dĂ€r fĂ„r du förklara nĂ€rmare. All musik Ă€r en del av penga industri. Har vi tappat hela syftet dĂ„ överhuvudtaget med musiken? Ska det vara gratismusik dĂ„? Eller den kassa proggmusiken med kassa musiker, dĂ€r Stickan Andersson och ABBA var hatobjektet nr.1? đŸ˜Č

Det Àr bara jag som inte gillar att man gör det för pengarnas skull, visst livnÀr sig mÄnga pÄ musik. Om man vÀl har sig ett namn som sÀljer, inte behövs det nÄgon talang för att man ska göra nÀsta superhit dÄ? Bara det Àr frÄn den personen sÄ Àr det bra...

Fel i mina ögon. FrĂ„n början var det vĂ€ll endĂ„ inte meningen att man skulle kunna bada i pengar efter varje lĂ„t som man har skrivit/lĂ„nat đŸ˜Č

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Gillade dem inte för det kunde man inte. NĂ„ja, en del var vĂ€l ok,dĂ„. Men var man hĂ„rdrockare sĂ„ gick det inte riktigt för sig. Å andra sidan lirade jag Elton John pĂ„ piano trots att det inte heller var sĂ„ himla kĂ€ckt. Men det sket jag i. Sedan ramlade jag tillbaka lite till att lyssna efter Chess ungefĂ€r. Men sedan har jag kommit pĂ„ hur grymma och roliga produktioner det var, och dĂ„ skaffade jag allt som fanns.

Favvo-lÄtar Àr lite spretiga och mÄnga, men tvÄ Àr i alla fall "Under Attack" för produktionen och "Slipping Through My Fingers" som jag spelade en del efter att dottern fötts. Och jÀdrar va fort ungar vÀxer som texten förtÀljer. Hej Hopp!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nja, sĂ„dant ĂŒber kommerciellt som Brittney Spears och ABBA tilltalar mig inte.

Musik ska vara en konst, ingen mÄngmillards penga industri, dÄ har vi tappat syftet med det hela.

SjÀlv Àr jag trött pÄ alla dessa simpla lÄtar, POP Àr en musikstil som har varit den samma sedan 90-talet, alla POP lÄtar som producerades under 1998 till exempel skulle rÀcka för gott eftersom att det inte finns nÄgot nytt koncept i de lÄtar som blir skrivna 10 Är efter.

Det jag försöker sÀga Àr att det Àr en allt för simpel stil, sjÀlvklart att folk lyssnar pÄ den om nu radion har spelat samma lÄtar (inte bokstavligen, men ni förstÄr sÀkert vad jag menar) gÄng efter gÄng efter gÄng, det blir en hjÀrntvÀttningsprocess till sist.

"Rix fm, bÀst musik just nu" <- Just nu? Ni har inte bytt lÄtar efter 10 Är, eller det kanske ni har men det lÄter fortfarande samma.

Visst ska en genré ha ett eget sound, men vad fan hur mycket Àr inte stulet nÀr det gÀller pop? PLAGIAT OCH PENGAR = POP

Det Àr min Äsikt.

TÀnk om din musik skulle bli en milliardindustri dÄ skulle det bli ett annat ljud i skÀllan :-) Det Àr som att sÀga att pengar blir man inte lycklig av men dom som sÀger det Àr dom som inte har nÄgra.Sen kan jag vÀl hÄlla med att BS och andra artister suger och skivbolagsdirektörerna gnuggar hÀnderna nÀr dom hÄvar in stÄlar hehe

Redigerat av flash
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nja, sĂ„dant ĂŒber kommerciellt som Brittney Spears och ABBA tilltalar mig inte.

Musik ska vara en konst, ingen mÄngmillards penga industri, dÄ har vi tappat syftet med det hela.

SjÀlv Àr jag trött pÄ alla dessa simpla lÄtar, POP Àr en musikstil som har varit den samma sedan 90-talet, alla POP lÄtar som producerades under 1998 till exempel skulle rÀcka för gott eftersom att det inte finns nÄgot nytt koncept i de lÄtar som blir skrivna 10 Är efter.

Det jag försöker sÀga Àr att det Àr en allt för simpel stil, sjÀlvklart att folk lyssnar pÄ den om nu radion har spelat samma lÄtar (inte bokstavligen, men ni förstÄr sÀkert vad jag menar) gÄng efter gÄng efter gÄng, det blir en hjÀrntvÀttningsprocess till sist.

"Rix fm, bÀst musik just nu" <- Just nu? Ni har inte bytt lÄtar efter 10 Är, eller det kanske ni har men det lÄter fortfarande samma.

Visst ska en genré ha ett eget sound, men vad fan hur mycket Àr inte stulet nÀr det gÀller pop? PLAGIAT OCH PENGAR = POP

Det Àr min Äsikt.

TÀnk om din musik skulle bli en milliardindustri dÄ skulle det bli ett annat ljud i skÀllan :-) Det Àr som att sÀga att pengar blir man inte lycklig av men dom som sÀger det Àr dom som inte har nÄgra.Sen kan jag vÀl hÄlla med att PS och andra artister suger och skivbolagsdirektörerna gnuggar hÀnderna nÀr dom hÄvar in stÄlar hehe

Klart att jag skulle bli glad, men det Ă€r inte för pengarna jag gör musik đŸ˜Č Sen att hitta ett skivbolag som skulle stĂ„ ut med att jag fortfarande bara skulle göra lĂ„tar dĂ„ jag kĂ€nner för det och inte för att de vill dra in lite pengar och fĂ„ in lite nytt material Ă€r en annan kluring đŸ˜Č

Kanske de bĂ€sta lĂ„tarna var de första som artisterna blev signerade med, dĂ„ har ju hjĂ€rnorna pĂ„ skivbolagen sĂ€tt hur duktiga de Ă€r 😉 och det Ă€r innan de vill att man ska göra musik pĂ„ rullband dvs.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Nja, sĂ„dant ĂŒber kommerciellt som Brittney Spears och ABBA tilltalar mig inte.

Musik ska vara en konst, ingen mÄngmillards penga industri, dÄ har vi tappat syftet med det hela.

SjÀlv Àr jag trött pÄ alla dessa simpla lÄtar, POP Àr en musikstil som har varit den samma sedan 90-talet, alla POP lÄtar som producerades under 1998 till exempel skulle rÀcka för gott eftersom att det inte finns nÄgot nytt koncept i de lÄtar som blir skrivna 10 Är efter.

Det jag försöker sÀga Àr att det Àr en allt för simpel stil, sjÀlvklart att folk lyssnar pÄ den om nu radion har spelat samma lÄtar (inte bokstavligen, men ni förstÄr sÀkert vad jag menar) gÄng efter gÄng efter gÄng, det blir en hjÀrntvÀttningsprocess till sist.

"Rix fm, bÀst musik just nu" <- Just nu? Ni har inte bytt lÄtar efter 10 Är, eller det kanske ni har men det lÄter fortfarande samma.

Visst ska en genré ha ett eget sound, men vad fan hur mycket Àr inte stulet nÀr det gÀller pop? PLAGIAT OCH PENGAR = POP

Det Àr min Äsikt.

TÀnk om din musik skulle bli en milliardindustri dÄ skulle det bli ett annat ljud i skÀllan :-) Det Àr som att sÀga att pengar blir man inte lycklig av men dom som sÀger det Àr dom som inte har nÄgra.Sen kan jag vÀl hÄlla med att PS och andra artister suger och skivbolagsdirektörerna gnuggar hÀnderna nÀr dom hÄvar in stÄlar hehe

Klart att jag skulle bli glad, men det Ă€r inte för pengarna jag gör musik 🙂 Sen att hitta ett skivbolag som skulle stĂ„ ut med att jag fortfarande bara skulle göra lĂ„tar dĂ„ jag kĂ€nner för det och inte för att de vill dra in lite pengar och fĂ„ in lite nytt material Ă€r en annan kluring 😉

Kanske de bĂ€sta lĂ„tarna var de första som artisterna blev signerade med, dĂ„ har ju hjĂ€rnorna pĂ„ skivbolagen sĂ€tt hur duktiga de Ă€r 🙂 och det Ă€r innan de vill att man ska göra musik pĂ„ rullband dvs.

Nja nu Ă€r du Ă€ndĂ„ lite naiv. đŸ˜Č Vem Ă€r det som sagt att ABBA gjorde det enbart för stĂ„larna? Du tror vĂ€l inte de lade ned all tid och energi bara för stĂ„larnas skull? Nu Ă€r det sĂ„ att ingen gör nĂ„got enbart för stĂ„larnas skull. Det dĂ€r Ă€r en klyscha som inte Ă€r sann. Det finns alltid flera skĂ€l till varför man gör nĂ„got. StĂ„larna Ă€r en del av belöningen men inte den enda.

Ja du lĂ€r vĂ€l aldrig hitta ett skivbolag med den instĂ€llningen. đŸ˜Č Det Ă€r klart att de vill och behöver dra in stĂ„lar. Man kan vĂ€l inte ge ut nĂ„got för konstens skull utan att tjĂ€na pĂ„ det? De skulle ju gĂ„ back om de inte tjĂ€nade nĂ„got pĂ„ det de gav ut.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tror inte att nĂ€r abba gick upp pĂ„ scenen i Brighton 74 och tĂ€nkte, vinner vi det hĂ€r sĂ„ kommer vi bli vĂ€rldens största band och sĂ€lja 400 miljoner plattor sĂ„.. skĂ€rp er nu!! Är guran stĂ€md?

Simpla poplÄtar? Har vi en kvasi bergman hÀr eller? SÀtt er ner och börja ta ut deras lÄtar och lyssna pÄ harmonierna. Förklara sen vad som Àr simpelt! Iofs sÄ kan man vÀl ifrÄgasÀtt just "simpelt" Jag skulle sÀga genialiskt!

SÀtt tre mollackord pÄ raken och sÀtt en glad harmoni pÄ det. Eller ta en simpel melodi och sÀtt tretton ackordsfÀrgningar pÄ det.

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

De var musikers — "sina egnas" — favorithatobjekt nĂ€r det begav sig.

Glöm det, i sjÀlva verket ville alla yrkesmusiker i landet jobba med Abba, det var vÀnstermedia (dvs all media i Sverige pÄ 70-talet) och proggarna som hatade Abba.

SjÀlv tycker jag Abba var otroligt ojÀmna, det tyckte jag redan som liten plutt nÀr jag fick den andra samlingsskivan - hÀlften discorökare, hÀlften euroschlager, vad Àr grejen med det liksom?

För övrigt Àr din jÀmförelse med Britney helt skev. Jag gillar verkligen Max Martin, Britney skiter jag i.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tror inte att nĂ€r abba gick upp pĂ„ scenen i Brighton 74 och tĂ€nkte, vinner vi det hĂ€r sĂ„ kommer vi bli vĂ€rldens största band och sĂ€lja 400 miljoner plattor sĂ„.. skĂ€rp er nu!! Är guran stĂ€md?

Simpla poplÄtar? Har vi en kvasi bergman hÀr eller? SÀtt er ner och börja ta ut deras lÄtar och lyssna pÄ harmonierna. Förklara sen vad som Àr simpelt! Iofs sÄ kan man vÀl ifrÄgasÀtt just "simpelt" Jag skulle sÀga genialiskt!

SÀtt tre mollackord pÄ raken och sÀtt en glad harmoni pÄ det. Eller ta en simpel melodi och sÀtt tretton ackordsfÀrgningar pÄ det.

StĂ€md? Vem fan bryr sig om den Ă€r stĂ€md? Det Ă€r ingen som lyssnar pĂ„ den Ă€ndĂ„, alla bara kollar in glittret och formen!!! (Ni som sett den vet nog vad jag refererar till... 🙂) För övrigt hĂ„ller jag med, det Ă€r skenbart simpla lĂ„tar. Jag lyssnade riktigt noga pĂ„ en rĂ€cka utvalda lĂ„tar som vi lirade i ett coverband för nĂ„gra Ă„r sedan. Prod och arr Ă€r mer Ă€n örat hör vid en slarvig lyssning, mycket mer faktiskt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Glöm det, i sjÀlva verket ville alla yrkesmusiker i landet jobba med Abba, det var vÀnstermedia (dvs all media i Sverige pÄ 70-talet) och proggarna som hatade Abba. (...)

För övrigt Àr din jÀmförelse med Britney helt skev. Jag gillar verkligen Max Martin, Britney skiter jag i.

Glöm det...

Det fanns alltsÄ inga musiker, livnÀrande pÄ sina proggare, som "hatade" ABBA?

Jag vet inte riktigt vilken "jÀmförelse" du snackar om. Men ÀndÄ, vilken för diskussionen drÀpande skillnad gör du pÄ produktionsförhÄllandet Andersson/Ulvaeus + FÀltskog/Lyngstad och Martin + Spears?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AlltsÄÄ... Nu Àre sÄhÀr att abba har gjort bland de sjukt snyggaste grejer som finns!

Visst lÄtarna överlag Àr helt OK... tom riktigt bra... Men vissa detaljer/delar som finns i lÄtar Àr sÄ SJUUUUUUUUUUKT snygga ibland. Man förstÄr liksom inte!

USCH!

(nÄgra öl i kroppen nu vilket garanterar 100% sannig)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

De fÄr vara hur duktiga som helst pÄ att arrangera och snickra harmonier. Jag tycker (och tyckte redan som pojke) att de var glÀttiga och att de aldrig sjöng för mig. Om det inte trÀffar i hjÀrtat spelar det liksom ingen roll hur bra hantverket Àr.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...