Jump to content
Annons

otippad

Recommended Posts

Tjena!

Jag brukar spela in i 24/96 (ett underbart format som borde vart pĂ„ cdskivor tycker jag) 😎

NÀr jag sedan öppnar filen i Wavelab sÄ kan man dra ner samplingsfrekvensen till 44,1

och sen kan man spara som 16bitars men dÄ kan man inte vÀlja Dither... Blir detta fel pÄ nÄt sÀtt?

Jag har hört att diskanten ska bli vass utan dither, men det blir den inte..

Rekomenderar ni ett annat tillvÀgagÄngssÀtt?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Dithering eller inte Àr rÀtt sÄ omdiskuterat.

Som jag förstÄtt det sÄ hörs skillnaden enbart i riktigt lÄga (volymmÀssigt) partier, som t.ex. fade outs.

Jag brukar slÀnga pÄ dithering som sista steg av automatik, det gör nog ingen större skillnad för musiken, men det försÀmrar ju inte heller...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag brukar ha som grundregel att alltid köra dithering nÀr jag samplar nedÄt i ordlÀngden.

Det brukar jag bara göra som sista steg, till 16 bit, sÄ vanligtvis blir det bara en dithering. Men om man ska köra dithering frÄn 32 bit till 24 nÀr man ska skicka 40 separata spÄr till nÄgon mixerkille, som sitter med logic, protools, samplitude, som bara lÀser upp till 24 bitar .. det vete katten. 40 spÄr med ditheringbrus pÄ varje .. skulle kunna bli ett problem.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
nej har ett rÀtt billigt CME-kort

Svarar du pÄ frÄgor stÀlld till Opus?

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag brukar spela in i 24/96

Nu vill jag inte dra igÄng nÄgon debatt i Àmnet (det har diskuterats tillrÀckligt). Men att spela in i 96kHz tycker jag Àr lite onödigt, speciellt med ett billigare kort dÀr ADCn troligtvis gör ett sÀmre jobb i 96 Àn i 44.1

Mest ett slöseri med hÄrddisk och prestanda med andra ord.

Men 24bit Àr dÀremot oftast befogat.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

HĂ„ller med Rainy!

I spelar man pop sÄ rÀcker det med 44.1kHz och 24 bitar.

Och jag tycker dither Àr en bra idé att anvÀnda.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

InstÀmmer ocksÄ!

Om slutmediat Àr audio-CD, sÄ Àr det ingen mening att spela in i mer Àn 44.1kHz. Om slutmediat dÀremot Àr DVD-audio, Àr det en annan frÄga...

Hör du stor skillnad mellan 44.1 och 96 samplingsfrekvens, sÄ beror det med största sannolikhet pÄ att din omvandlare (A/D eller D/A eller bÄda) fÀrgar ljudet kraftigare (pÄ grund av de analoga kretsarna i omvandlaren) vid den ena frekvensen - snarare Àn att det blir "bÀttre"...

Diskanten blir inte vass utan Dither, utan som andra har varit inne pÄ, sÄ blir upplösningen sÀmre vid fadeout och vÀldigt tysta passager, om man inte har Dither. Dither lÀgger till ett noga utrÀknat brus som samverkar med ljudet och fÄr det att behÄlla ett högre bitdjup Àven vid lÄga volymer, dÀr det utan Dither kanske bara skulle ha bestÄtt av 8 bits och inte hade lÄtit kul alls... Hur kul lÄter 8-bitsljud? Med Dither blir det inte sÄ illa förrÀn man Àr nere pÄ sÄ lÄg volym att det inte lÀngre hörs.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ytterligare en som hÄller med de föregÄende talarna.

Det finns lite olika dither-algoritmer (noise-shaping) och har du möjlighet sÄ kan du testa olika för att se vilket som passar din musik bÀst. Och dither kan tillföra en liten ökning av dB sÄ mixa sÄ att du iallafall har 0.1 tillgodo innan.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Mmm, har du 32 bitars AD Opus?

Du kanske menade att om man inte har 32 bit AD sÄ spelar det ingen större roll om man kör 32 nÀr man ÀndÄ hör 24?

För det Ă€r ju en jĂ€kla diskussion 😼

Med tanke pĂ„ att det inte existerar nĂ„gra 32-bits omvandlare, sĂ„ Ă€r den diskussionen att betrakta som ganska akademisk... 😄

Det Àr inte lönt att spela in i mer Àn 24-bit, eftersom omvandlaren inte levererar mer Àn 24-bit - men om man sedan bearbetar en ljudfil, sÄ Àr det bra att spara i 32-bit FP, eftersom man dÄ har kvar decimalerna ocksÄ - och inte bara förkortar resultaten till heltal. Alla DAW kan anvÀnda olika bitdjup i samma projekt, eftersom det numera inte finns nÄgra DAW-program som jobbar med mindre Àn 32-bit FP internt - och finns det en ljudfil som har lÀgre upplösning, sÄ lÀggs det bara till nollor för att fylla ut.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Att spela in i 32 bitar Àr att kasta bort diskens prestanda och lagring samt att om man flyttar projekt sÄ mÄste man som du var inne pÄ ÀndÄ ta ned till 24 bitar om man vill mixa i ett tex PT system.

Och du lagrar tomrum bara, de sista bitarna har ju ingen information.

Och eftersom din DAW som Claes var inne pÄ ÀndÄ behandlar din fil i realtid i 32 bitar sÄ kan jag inte sÄ nÄgon anledning utom dÄ du skall "bounca ned" en behandlad fil till 32 bitar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jo 32 bitars omvandlare finns faktiskt, kom ut runt 2002. Jag har blivit presenterad för 32 bits omvandlare, pÄ bild alltsÄ, och folk bl.a. pÄ gearslutz har haft sina vilda diskussioner om för- och nackdelar om dem. Det Àr förstÄs inte 32 bits flyttal utan 32 bit fixpunkt och dom kostar som zÀtan, för dom var tvugna att tillverka otroligt tysta passiva komponenter. Jag tror inte dom serietillverkas, Àn ..

Men sĂ„ lĂ€nge man kör internt sĂ„ har ju 32 bitars flytpunkt en enormt större noggrannhet i upplösningen Ă€n 24 bit. DĂ€r ser jag en tydlig fördel med det. Upplösningen Ă€r 8 bit mer, 192 db headroom och en upplösning som Ă€r dynamisk, som anpassar sig efter ljudmaterialet istĂ€llet för tvĂ€rtom. Materialet blir betydligt noggrannare renderat och man kan dessutom redigera och lĂ€gga till teoretiskt sett hur mycket som helst utan att oroa sig för att ordlĂ€ngdskapning ska döda frĂ€sch-heten i ljudet. Jag sjĂ€lv tycker det kĂ€nns lite följsammare med datorn med, eftersom datorns arkitektur anvĂ€nder sig av 32 bitar floating point matte. Även cubase (för de som anvĂ€nder det) jobbar internt med 32 bit fp vare sig man kör 24 bit eller ej (Sonar kör t.o.m. 64 bits internt, medan Protools kör 32 internt och 48 i mixermodulen). 24 mĂ„ste ju hela tiden delas med 3 för att passa in i ett 32 baserat system.

Men vilket som, kör man 24 bitars omvandlare sÄ trunkeras ordlÀngden i ljudkortet pÄ vÀgen ut, eller i vissa fall sÄ har ljudkortet en egen filtrering/dithering som appliceras i realtid. SÄ, att sÀga att man lyssnar till 32 bitar fp Àr ju fel.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Att spela in i 32 bitar Àr att kasta bort diskens prestanda och lagring samt att om man flyttar projekt sÄ mÄste man som du var inne pÄ ÀndÄ ta ned till 24 bitar om man vill mixa i ett tex PT system.

Och du lagrar tomrum bara, de sista bitarna har ju ingen information.

Och eftersom din DAW som Claes var inne pÄ ÀndÄ behandlar din fil i realtid i 32 bitar sÄ kan jag inte sÄ nÄgon anledning utom dÄ du skall "bounca ned" en behandlad fil till 32 bitar.

Jag har tvÄ sammanhÀngade (personliga) skÀl till att köra 32bit:

1. Mitt mixerkort jobbar i 32bit (32 data, 24 coef, 42 acc) och ibland routar jag runt lite plus plockar ut effekter/EQ/compressor frÄn det.

2. Jag glömmer bort att stĂ€lla om inspelningen om jag Ă€ndrat ....... ja det Ă€r vĂ€l dĂ€rför egentligen 🙂

En sak jag inte vet dock (som kan förstöra hela resonemanget) men som ni kanske vet:

Hur funkar det egentligen att föra över 32bit float till ett 32 bit mixerkort?

NÄgot sÀrskilt att tÀnka pÄ/nackdel/fördel eller sker det hyfsat transparant?

GĂ€ller kanske inte i trĂ„dskaparens fall ... flĂ„t för hijackingen ... 😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag mÄste nog sÀga att för hemmabruk och för proffsbruk sÄ gÀller 24 bitar.

Kan inte se nÄgon anledning till att spela in i 32 bitar.

Om nu kommersiella studios spelar in pÄ 24 bitar sÄ kan jag inte se nÄgot behov för amatörer att köra 32 bitar.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Att spela in i 32 bitar Àr att kasta bort diskens prestanda och lagring samt att om man flyttar projekt sÄ mÄste man som du var inne pÄ ÀndÄ ta ned till 24 bitar om man vill mixa i ett tex PT system.

Och du lagrar tomrum bara, de sista bitarna har ju ingen information.

Och eftersom din DAW som Claes var inne pÄ ÀndÄ behandlar din fil i realtid i 32 bitar sÄ kan jag inte sÄ nÄgon anledning utom dÄ du skall "bounca ned" en behandlad fil till 32 bitar.

Jag har tvÄ sammanhÀngade (personliga) skÀl till att köra 32bit:

1. Mitt mixerkort jobbar i 32bit (32 data, 24 coef, 42 acc) och ibland routar jag runt lite plus plockar ut effekter/EQ/compressor frÄn det.

2. Jag glömmer bort att stĂ€lla om inspelningen om jag Ă€ndrat ....... ja det Ă€r vĂ€l dĂ€rför egentligen 😎

En sak jag inte vet dock (som kan förstöra hela resonemanget) men som ni kanske vet:

Hur funkar det egentligen att föra över 32bit float till ett 32 bit mixerkort?

NÄgot sÀrskilt att tÀnka pÄ/nackdel/fördel eller sker det hyfsat transparant?

GĂ€ller kanske inte i trĂ„dskaparens fall ... flĂ„t för hijackingen ... đŸ˜Č

Vad Àr det för kort? Om det sitter internt i datorn, sÄ jobbar det sÀkert i den upplösning som ditt DAW-program jobbar.

Om det Àr externt som kopplas in pÄ Firewire, sÄ Àr jag ocksÄ ganska sÀker pÄ att det ocksÄ följer DAW-programmet.

Om du har ett ljudkort i datorn, som du kopplar en extern omvandlare till via ADAT-I/O, sÄ Àr det dÀremot max 24-bit eftersom Lightpipe-protokollet inte stöder högre Àn 24-bit (med S/Mux kan man dÀremot komma upp pÄ 192kHz samplingsfrekvens om man vill - men dÄ anvÀnder man alla 8 kanalerna i kabeln till bara 2 kanaler eftersom originalprotokollet bara har stöd för upp till 48kHz och man dÄ fÄr dela upp data mellan fler kanaler för att det ska funka).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tackarr för alla bra svar! đŸ˜Č

Jag ska nog Àndra till 24/44.1. Det var nog just bitdjupet som gjorde att jag upplevde bÀttre ljud

Det tror jag ocksĂ„. 😎

Mellan 16-bit och 24-bit kan man uppleva ganska rejÀl skillnad.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad Àr det för kort? Om det sitter internt i datorn, sÄ jobbar det sÀkert i den upplösning som ditt DAW-program jobbar.

Om det Àr externt som kopplas in pÄ Firewire, sÄ Àr jag ocksÄ ganska sÀker pÄ att det ocksÄ följer DAW-programmet.

Om du har ett ljudkort i datorn, som du kopplar en extern omvandlare till via ADAT-I/O, sÄ Àr det dÀremot max 24-bit eftersom Lightpipe-protokollet inte stöder högre Àn 24-bit (med S/Mux kan man dÀremot komma upp pÄ 192kHz samplingsfrekvens om man vill - men dÄ anvÀnder man alla 8 kanalerna i kabeln till bara 2 kanaler eftersom originalprotokollet bara har stöd för upp till 48kHz och man dÄ fÄr dela upp data mellan fler kanaler för att det ska funka).

Det Àr faktiskt tvÄ gamla DS2416 kort, kaskadkopplade och Àven ett kaskadkopplat AX16-AT kort (adat, internt) in frÄn tvÄ tango24 (externt) sÄ alla 16 kanalerna gÄr in digitalt. Visserligen bara 44.1kHz 24-bits men först in i mixern och sen in i "datorn". Jag var bara lite nyfiken pÄ om det flyttas relativt rent frÄn DS-mixern in i mjukvaran. Men det verkar vara sannolikt iallafall...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 3 mĂ„nader senare...
Det tror jag ocksĂ„. 🙂

Mellan 16-bit och 24-bit kan man uppleva ganska rejÀl skillnad.

Fast gör man verkligen det?

Jag trodde att vi kom fram till i denna trÄd att bitdjupet (16 eller 24) vid lyssning endast pÄverkade brusnivÄns placering, frÄn lÄg vid 16 bitar till Ànnu lÀgre vid 24 bitar (nÄgot som kan dyka upp vid bearbetning som t ex vid kraftig komprimering av mÄnga spÄr, eftersom vÀldigt tysta partier kan förstÀrkas upp och sammantaget kan bruset börja höras).

Om nÄgon pÄstÄr att ljudet blir hörbart "bÀttre" eller "klarare" med 24 bitar tar jag vÀldigt gÀrna emot en detaljerad förklaring till det (eller lÀnkar)!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om nÄgon pÄstÄr att ljudet blir hörbart "bÀttre" eller "klarare" med 24 bitar tar jag vÀldigt gÀrna emot en detaljerad förklaring till det (eller lÀnkar)!

det handlar snarare om att det blir lÀttare att jobba nÀr man spelar in

man behöver inte vara sÄ noga med nivÄerna

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är det nĂ„n som provat att spela in i 8itars lĂ€ge (om det finns)

flera kanaler i 8bit, skulle vara kul att höra hur det lÄter =P

LÀgg en bitcrusher som första insert pÄ varje kanal i ditt musikprogram. Det ger ungefÀr samma effekt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

LÀgg en bitcrusher som första insert pÄ varje kanal i ditt musikprogram. Det ger ungefÀr samma effekt.

Gör det verkligen det?

Jag tÀnkte till exempel om man jÀmför bitcrusher som insert och samplingar frÄn en gammal emulator 1 el. 2.

Fast jag Àr ingen expert pÄ varken emulator eller bitcrusher.

flera kanaler i 8bit, skulle vara kul att höra hur det lÄter =P

Alan Wilder i Depeche körde en stor mĂ€ngd ljud frĂ„n sin Emulator (började med Construction Time Again) och alla de samplingarna och ibland trummorna Ă€r 8-bit. Inte varenda spĂ„r kanske men en hel del. Jag gillar det. 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Gör det verkligen det?

Jag tÀnkte till exempel om man jÀmför bitcrusher som insert och samplingar frÄn en gammal emulator 1 el. 2.

Fast jag Àr ingen expert pÄ varken emulator eller bitcrusher.

Vet inte om jag har anvÀnt en emulator. DÀremot har jag fingrat pÄ en Fairlight II (vill jag minnas att det var).

NÀr jag skrev bitcrusher menade jag egentligen bitreducerare, dvs inte de extrafunktioner som kan tÀnkas finnas i en bitcrusherplug sÄsom resampler, dist etc.

Teoretiskt sett funkar en bitreduktion efter inspelning likadant som en bitreduktion vid omvandling.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om nÄgon pÄstÄr att ljudet blir hörbart "bÀttre" eller "klarare" med 24 bitar tar jag vÀldigt gÀrna emot en detaljerad förklaring till det (eller lÀnkar)!

det handlar snarare om att det blir lÀttare att jobba nÀr man spelar in

man behöver inte vara sÄ noga med nivÄerna

Ja precis. Men det som fick mig att undra var detta:

Tackarr för alla bra svar! :rolleyes:

Jag ska nog Àndra till 24/44.1. Det var nog just bitdjupet som gjorde att jag upplevde bÀttre ljud

Det tror jag ocksĂ„. 🙂

Mellan 16-bit och 24-bit kan man uppleva ganska rejÀl skillnad.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du behÄller ju mer dynamik om du kör i högre upplösning. Varje digital bearbetning gör att det inspelade ljudet tappar dynamik och dÀrför Àr det bÀttre att starta pÄ sÄ högt bitdjup som möjligt. Om du spelar in med 16-bit och hÄller dig pÄ bristningsgrÀnsen som toppnivÄ, sÄ har du i bÀsta fall 16 bitar frÄn början (men mer troligt Àr att du har 15 bitar). Om du i stÀllet har startat pÄ 24-bit, men skapat ett "headroom" genom att backa lite i nivÄ vid inspelningen, sÄ ligger du kanske pÄ ca 20 bitar frÄn början - och har alltsÄ mycket bÀttre dynamik i originalljudet Àn vad du har en chans att fÄ nÀr du kör med 16-bit. Den skillnaden Àr definitivt stor nog att mÀrkas tydligt. Att öka samplingsfrekvensen ger en mycket mer subtil skillnad (om nÄgon alls...).

Även om man i sista steget kör Dither ner till 16-bit (audio-CD), sĂ„ har man genom hela mixprocessen haft högre upplösning och har dĂ€rför kunnat behĂ„lla originalinspelningen sĂ„ intakt som möjligt genom alla steg i effekter, eq etc. Sedan pajar man allt det fina med en brickwall-limiter som tar bort all dynamik - och naturligtvis genom att till sist mosa sönder det till en MP3-fil... :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...