otippad Postat 6 december 2008 AnmĂ€l Dela Postat 6 december 2008 Tjena! Jag brukar spela in i 24/96 (ett underbart format som borde vart pĂ„ cdskivor tycker jag) đ NĂ€r jag sedan öppnar filen i Wavelab sĂ„ kan man dra ner samplingsfrekvensen till 44,1 och sen kan man spara som 16bitars men dĂ„ kan man inte vĂ€lja Dither... Blir detta fel pĂ„ nĂ„t sĂ€tt? Jag har hört att diskanten ska bli vass utan dither, men det blir den inte.. Rekomenderar ni ett annat tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt? Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
android Postat 7 december 2008 AnmÀl Dela Postat 7 december 2008 Dithering eller inte Àr rÀtt sÄ omdiskuterat. Som jag förstÄtt det sÄ hörs skillnaden enbart i riktigt lÄga (volymmÀssigt) partier, som t.ex. fade outs. Jag brukar slÀnga pÄ dithering som sista steg av automatik, det gör nog ingen större skillnad för musiken, men det försÀmrar ju inte heller... Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Opus99 Postat 7 december 2008 AnmÀl Dela Postat 7 december 2008 Jag brukar ha som grundregel att alltid köra dithering nÀr jag samplar nedÄt i ordlÀngden. Det brukar jag bara göra som sista steg, till 16 bit, sÄ vanligtvis blir det bara en dithering. Men om man ska köra dithering frÄn 32 bit till 24 nÀr man ska skicka 40 separata spÄr till nÄgon mixerkille, som sitter med logic, protools, samplitude, som bara lÀser upp till 24 bitar .. det vete katten. 40 spÄr med ditheringbrus pÄ varje .. skulle kunna bli ett problem. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 7 december 2008 AnmÀl Dela Postat 7 december 2008 Mmm, har du 32 bitars AD Opus? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
otippad Postat 7 december 2008 TrÄdstartare AnmÀl Dela Postat 7 december 2008 nej har ett rÀtt billigt CME-kort Mmm, har du 32 bitars AD Opus? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 7 december 2008 AnmÀl Dela Postat 7 december 2008 (redigerat) nej har ett rÀtt billigt CME-kort Svarar du pÄ frÄgor stÀlld till Opus? Redigerat 7 december 2008 av Analogfreak Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Opus99 Postat 7 december 2008 AnmÀl Dela Postat 7 december 2008 Mmm, har du 32 bitars AD Opus? Tok ne .. har inte rÄd med sÄnt. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 7 december 2008 AnmÀl Dela Postat 7 december 2008 Jag brukar spela in i 24/96 Nu vill jag inte dra igÄng nÄgon debatt i Àmnet (det har diskuterats tillrÀckligt). Men att spela in i 96kHz tycker jag Àr lite onödigt, speciellt med ett billigare kort dÀr ADCn troligtvis gör ett sÀmre jobb i 96 Àn i 44.1 Mest ett slöseri med hÄrddisk och prestanda med andra ord. Men 24bit Àr dÀremot oftast befogat. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 7 december 2008 AnmÀl Dela Postat 7 december 2008 HÄller med Rainy! I spelar man pop sÄ rÀcker det med 44.1kHz och 24 bitar. Och jag tycker dither Àr en bra idé att anvÀnda. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 7 december 2008 AnmÀl Dela Postat 7 december 2008 InstÀmmer ocksÄ! Om slutmediat Àr audio-CD, sÄ Àr det ingen mening att spela in i mer Àn 44.1kHz. Om slutmediat dÀremot Àr DVD-audio, Àr det en annan frÄga... Hör du stor skillnad mellan 44.1 och 96 samplingsfrekvens, sÄ beror det med största sannolikhet pÄ att din omvandlare (A/D eller D/A eller bÄda) fÀrgar ljudet kraftigare (pÄ grund av de analoga kretsarna i omvandlaren) vid den ena frekvensen - snarare Àn att det blir "bÀttre"... Diskanten blir inte vass utan Dither, utan som andra har varit inne pÄ, sÄ blir upplösningen sÀmre vid fadeout och vÀldigt tysta passager, om man inte har Dither. Dither lÀgger till ett noga utrÀknat brus som samverkar med ljudet och fÄr det att behÄlla ett högre bitdjup Àven vid lÄga volymer, dÀr det utan Dither kanske bara skulle ha bestÄtt av 8 bits och inte hade lÄtit kul alls... Hur kul lÄter 8-bitsljud? Med Dither blir det inte sÄ illa förrÀn man Àr nere pÄ sÄ lÄg volym att det inte lÀngre hörs. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
cborg Postat 8 december 2008 AnmÀl Dela Postat 8 december 2008 Ytterligare en som hÄller med de föregÄende talarna. Det finns lite olika dither-algoritmer (noise-shaping) och har du möjlighet sÄ kan du testa olika för att se vilket som passar din musik bÀst. Och dither kan tillföra en liten ökning av dB sÄ mixa sÄ att du iallafall har 0.1 tillgodo innan. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Opus99 Postat 8 december 2008 AnmĂ€l Dela Postat 8 december 2008 Mmm, har du 32 bitars AD Opus? Du kanske menade att om man inte har 32 bit AD sĂ„ spelar det ingen större roll om man kör 32 nĂ€r man Ă€ndĂ„ hör 24? För det Ă€r ju en jĂ€kla diskussion đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 8 december 2008 AnmĂ€l Dela Postat 8 december 2008 Mmm, har du 32 bitars AD Opus? Du kanske menade att om man inte har 32 bit AD sĂ„ spelar det ingen större roll om man kör 32 nĂ€r man Ă€ndĂ„ hör 24? För det Ă€r ju en jĂ€kla diskussion đź Med tanke pĂ„ att det inte existerar nĂ„gra 32-bits omvandlare, sĂ„ Ă€r den diskussionen att betrakta som ganska akademisk... đ Det Ă€r inte lönt att spela in i mer Ă€n 24-bit, eftersom omvandlaren inte levererar mer Ă€n 24-bit - men om man sedan bearbetar en ljudfil, sĂ„ Ă€r det bra att spara i 32-bit FP, eftersom man dĂ„ har kvar decimalerna ocksĂ„ - och inte bara förkortar resultaten till heltal. Alla DAW kan anvĂ€nda olika bitdjup i samma projekt, eftersom det numera inte finns nĂ„gra DAW-program som jobbar med mindre Ă€n 32-bit FP internt - och finns det en ljudfil som har lĂ€gre upplösning, sĂ„ lĂ€ggs det bara till nollor för att fylla ut. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 8 december 2008 AnmÀl Dela Postat 8 december 2008 Att spela in i 32 bitar Àr att kasta bort diskens prestanda och lagring samt att om man flyttar projekt sÄ mÄste man som du var inne pÄ ÀndÄ ta ned till 24 bitar om man vill mixa i ett tex PT system. Och du lagrar tomrum bara, de sista bitarna har ju ingen information. Och eftersom din DAW som Claes var inne pÄ ÀndÄ behandlar din fil i realtid i 32 bitar sÄ kan jag inte sÄ nÄgon anledning utom dÄ du skall "bounca ned" en behandlad fil till 32 bitar. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Opus99 Postat 8 december 2008 AnmĂ€l Dela Postat 8 december 2008 (redigerat) Jo 32 bitars omvandlare finns faktiskt, kom ut runt 2002. Jag har blivit presenterad för 32 bits omvandlare, pĂ„ bild alltsĂ„, och folk bl.a. pĂ„ gearslutz har haft sina vilda diskussioner om för- och nackdelar om dem. Det Ă€r förstĂ„s inte 32 bits flyttal utan 32 bit fixpunkt och dom kostar som zĂ€tan, för dom var tvugna att tillverka otroligt tysta passiva komponenter. Jag tror inte dom serietillverkas, Ă€n .. Men sĂ„ lĂ€nge man kör internt sĂ„ har ju 32 bitars flytpunkt en enormt större noggrannhet i upplösningen Ă€n 24 bit. DĂ€r ser jag en tydlig fördel med det. Upplösningen Ă€r 8 bit mer, 192 db headroom och en upplösning som Ă€r dynamisk, som anpassar sig efter ljudmaterialet istĂ€llet för tvĂ€rtom. Materialet blir betydligt noggrannare renderat och man kan dessutom redigera och lĂ€gga till teoretiskt sett hur mycket som helst utan att oroa sig för att ordlĂ€ngdskapning ska döda frĂ€sch-heten i ljudet. Jag sjĂ€lv tycker det kĂ€nns lite följsammare med datorn med, eftersom datorns arkitektur anvĂ€nder sig av 32 bitar floating point matte. Ăven cubase (för de som anvĂ€nder det) jobbar internt med 32 bit fp vare sig man kör 24 bit eller ej (Sonar kör t.o.m. 64 bits internt, medan Protools kör 32 internt och 48 i mixermodulen). 24 mĂ„ste ju hela tiden delas med 3 för att passa in i ett 32 baserat system. Men vilket som, kör man 24 bitars omvandlare sĂ„ trunkeras ordlĂ€ngden i ljudkortet pĂ„ vĂ€gen ut, eller i vissa fall sĂ„ har ljudkortet en egen filtrering/dithering som appliceras i realtid. SĂ„, att sĂ€ga att man lyssnar till 32 bitar fp Ă€r ju fel. Redigerat 8 december 2008 av Opus99 Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
cborg Postat 8 december 2008 AnmĂ€l Dela Postat 8 december 2008 Att spela in i 32 bitar Ă€r att kasta bort diskens prestanda och lagring samt att om man flyttar projekt sĂ„ mĂ„ste man som du var inne pĂ„ Ă€ndĂ„ ta ned till 24 bitar om man vill mixa i ett tex PT system. Och du lagrar tomrum bara, de sista bitarna har ju ingen information. Och eftersom din DAW som Claes var inne pĂ„ Ă€ndĂ„ behandlar din fil i realtid i 32 bitar sĂ„ kan jag inte sĂ„ nĂ„gon anledning utom dĂ„ du skall "bounca ned" en behandlad fil till 32 bitar. Jag har tvĂ„ sammanhĂ€ngade (personliga) skĂ€l till att köra 32bit: 1. Mitt mixerkort jobbar i 32bit (32 data, 24 coef, 42 acc) och ibland routar jag runt lite plus plockar ut effekter/EQ/compressor frĂ„n det. 2. Jag glömmer bort att stĂ€lla om inspelningen om jag Ă€ndrat ....... ja det Ă€r vĂ€l dĂ€rför egentligen đ En sak jag inte vet dock (som kan förstöra hela resonemanget) men som ni kanske vet: Hur funkar det egentligen att föra över 32bit float till ett 32 bit mixerkort? NĂ„got sĂ€rskilt att tĂ€nka pĂ„/nackdel/fördel eller sker det hyfsat transparant? GĂ€ller kanske inte i trĂ„dskaparens fall ... flĂ„t för hijackingen ... đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
base10 Postat 8 december 2008 AnmĂ€l Dela Postat 8 december 2008 Pluggarna som jag anvĂ€nder till mastring har ju dither funktion, sĂ„ ja đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 8 december 2008 AnmÀl Dela Postat 8 december 2008 (redigerat) Jag mÄste nog sÀga att för hemmabruk och för proffsbruk sÄ gÀller 24 bitar. Kan inte se nÄgon anledning till att spela in i 32 bitar. Om nu kommersiella studios spelar in pÄ 24 bitar sÄ kan jag inte se nÄgot behov för amatörer att köra 32 bitar. Redigerat 8 december 2008 av drloop Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 8 december 2008 AnmĂ€l Dela Postat 8 december 2008 Att spela in i 32 bitar Ă€r att kasta bort diskens prestanda och lagring samt att om man flyttar projekt sĂ„ mĂ„ste man som du var inne pĂ„ Ă€ndĂ„ ta ned till 24 bitar om man vill mixa i ett tex PT system. Och du lagrar tomrum bara, de sista bitarna har ju ingen information. Och eftersom din DAW som Claes var inne pĂ„ Ă€ndĂ„ behandlar din fil i realtid i 32 bitar sĂ„ kan jag inte sĂ„ nĂ„gon anledning utom dĂ„ du skall "bounca ned" en behandlad fil till 32 bitar. Jag har tvĂ„ sammanhĂ€ngade (personliga) skĂ€l till att köra 32bit: 1. Mitt mixerkort jobbar i 32bit (32 data, 24 coef, 42 acc) och ibland routar jag runt lite plus plockar ut effekter/EQ/compressor frĂ„n det. 2. Jag glömmer bort att stĂ€lla om inspelningen om jag Ă€ndrat ....... ja det Ă€r vĂ€l dĂ€rför egentligen đ En sak jag inte vet dock (som kan förstöra hela resonemanget) men som ni kanske vet: Hur funkar det egentligen att föra över 32bit float till ett 32 bit mixerkort? NĂ„got sĂ€rskilt att tĂ€nka pĂ„/nackdel/fördel eller sker det hyfsat transparant? GĂ€ller kanske inte i trĂ„dskaparens fall ... flĂ„t för hijackingen ... đČ Vad Ă€r det för kort? Om det sitter internt i datorn, sĂ„ jobbar det sĂ€kert i den upplösning som ditt DAW-program jobbar. Om det Ă€r externt som kopplas in pĂ„ Firewire, sĂ„ Ă€r jag ocksĂ„ ganska sĂ€ker pĂ„ att det ocksĂ„ följer DAW-programmet. Om du har ett ljudkort i datorn, som du kopplar en extern omvandlare till via ADAT-I/O, sĂ„ Ă€r det dĂ€remot max 24-bit eftersom Lightpipe-protokollet inte stöder högre Ă€n 24-bit (med S/Mux kan man dĂ€remot komma upp pĂ„ 192kHz samplingsfrekvens om man vill - men dĂ„ anvĂ€nder man alla 8 kanalerna i kabeln till bara 2 kanaler eftersom originalprotokollet bara har stöd för upp till 48kHz och man dĂ„ fĂ„r dela upp data mellan fler kanaler för att det ska funka). Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
otippad Postat 8 december 2008 TrĂ„dstartare AnmĂ€l Dela Postat 8 december 2008 Tackarr för alla bra svar! đČ Jag ska nog Ă€ndra till 24/44.1. Det var nog just bitdjupet som gjorde att jag upplevde bĂ€ttre ljud Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 8 december 2008 AnmĂ€l Dela Postat 8 december 2008 Tackarr för alla bra svar! đČJag ska nog Ă€ndra till 24/44.1. Det var nog just bitdjupet som gjorde att jag upplevde bĂ€ttre ljud Det tror jag ocksĂ„. đ Mellan 16-bit och 24-bit kan man uppleva ganska rejĂ€l skillnad. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
cborg Postat 8 december 2008 AnmÀl Dela Postat 8 december 2008 Vad Àr det för kort? Om det sitter internt i datorn, sÄ jobbar det sÀkert i den upplösning som ditt DAW-program jobbar.Om det Àr externt som kopplas in pÄ Firewire, sÄ Àr jag ocksÄ ganska sÀker pÄ att det ocksÄ följer DAW-programmet. Om du har ett ljudkort i datorn, som du kopplar en extern omvandlare till via ADAT-I/O, sÄ Àr det dÀremot max 24-bit eftersom Lightpipe-protokollet inte stöder högre Àn 24-bit (med S/Mux kan man dÀremot komma upp pÄ 192kHz samplingsfrekvens om man vill - men dÄ anvÀnder man alla 8 kanalerna i kabeln till bara 2 kanaler eftersom originalprotokollet bara har stöd för upp till 48kHz och man dÄ fÄr dela upp data mellan fler kanaler för att det ska funka). Det Àr faktiskt tvÄ gamla DS2416 kort, kaskadkopplade och Àven ett kaskadkopplat AX16-AT kort (adat, internt) in frÄn tvÄ tango24 (externt) sÄ alla 16 kanalerna gÄr in digitalt. Visserligen bara 44.1kHz 24-bits men först in i mixern och sen in i "datorn". Jag var bara lite nyfiken pÄ om det flyttas relativt rent frÄn DS-mixern in i mjukvaran. Men det verkar vara sannolikt iallafall... Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Pierre Postat 30 mars 2009 AnmĂ€l Dela Postat 30 mars 2009 Det tror jag ocksĂ„. đMellan 16-bit och 24-bit kan man uppleva ganska rejĂ€l skillnad. Fast gör man verkligen det? Jag trodde att vi kom fram till i denna trĂ„d att bitdjupet (16 eller 24) vid lyssning endast pĂ„verkade brusnivĂ„ns placering, frĂ„n lĂ„g vid 16 bitar till Ă€nnu lĂ€gre vid 24 bitar (nĂ„got som kan dyka upp vid bearbetning som t ex vid kraftig komprimering av mĂ„nga spĂ„r, eftersom vĂ€ldigt tysta partier kan förstĂ€rkas upp och sammantaget kan bruset börja höras). Om nĂ„gon pĂ„stĂ„r att ljudet blir hörbart "bĂ€ttre" eller "klarare" med 24 bitar tar jag vĂ€ldigt gĂ€rna emot en detaljerad förklaring till det (eller lĂ€nkar)! Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 30 mars 2009 AnmÀl Dela Postat 30 mars 2009 (redigerat) Om nÄgon pÄstÄr att ljudet blir hörbart "bÀttre" eller "klarare" med 24 bitar tar jag vÀldigt gÀrna emot en detaljerad förklaring till det (eller lÀnkar)! det handlar snarare om att det blir lÀttare att jobba nÀr man spelar in man behöver inte vara sÄ noga med nivÄerna Redigerat 30 mars 2009 av Demonproducenten Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Tunnan och Moroten Postat 30 mars 2009 AnmĂ€l Dela Postat 30 mars 2009 Ăr det nĂ„n som provat att spela in i 8itars lĂ€ge (om det finns) flera kanaler i 8bit, skulle vara kul att höra hur det lĂ„ter =P Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
joachime Postat 30 mars 2009 AnmĂ€l Dela Postat 30 mars 2009 Ăr det nĂ„n som provat att spela in i 8itars lĂ€ge (om det finns)flera kanaler i 8bit, skulle vara kul att höra hur det lĂ„ter =P LĂ€gg en bitcrusher som första insert pĂ„ varje kanal i ditt musikprogram. Det ger ungefĂ€r samma effekt. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
cborg Postat 30 mars 2009 AnmĂ€l Dela Postat 30 mars 2009 LĂ€gg en bitcrusher som första insert pĂ„ varje kanal i ditt musikprogram. Det ger ungefĂ€r samma effekt. Gör det verkligen det? Jag tĂ€nkte till exempel om man jĂ€mför bitcrusher som insert och samplingar frĂ„n en gammal emulator 1 el. 2. Fast jag Ă€r ingen expert pĂ„ varken emulator eller bitcrusher. flera kanaler i 8bit, skulle vara kul att höra hur det lĂ„ter =P Alan Wilder i Depeche körde en stor mĂ€ngd ljud frĂ„n sin Emulator (började med Construction Time Again) och alla de samplingarna och ibland trummorna Ă€r 8-bit. Inte varenda spĂ„r kanske men en hel del. Jag gillar det. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
joachime Postat 30 mars 2009 AnmÀl Dela Postat 30 mars 2009 Gör det verkligen det? Jag tÀnkte till exempel om man jÀmför bitcrusher som insert och samplingar frÄn en gammal emulator 1 el. 2. Fast jag Àr ingen expert pÄ varken emulator eller bitcrusher. Vet inte om jag har anvÀnt en emulator. DÀremot har jag fingrat pÄ en Fairlight II (vill jag minnas att det var). NÀr jag skrev bitcrusher menade jag egentligen bitreducerare, dvs inte de extrafunktioner som kan tÀnkas finnas i en bitcrusherplug sÄsom resampler, dist etc. Teoretiskt sett funkar en bitreduktion efter inspelning likadant som en bitreduktion vid omvandling. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Pierre Postat 30 mars 2009 AnmĂ€l Dela Postat 30 mars 2009 Om nĂ„gon pĂ„stĂ„r att ljudet blir hörbart "bĂ€ttre" eller "klarare" med 24 bitar tar jag vĂ€ldigt gĂ€rna emot en detaljerad förklaring till det (eller lĂ€nkar)! det handlar snarare om att det blir lĂ€ttare att jobba nĂ€r man spelar in man behöver inte vara sĂ„ noga med nivĂ„erna Ja precis. Men det som fick mig att undra var detta: Tackarr för alla bra svar! Jag ska nog Ă€ndra till 24/44.1. Det var nog just bitdjupet som gjorde att jag upplevde bĂ€ttre ljud Det tror jag ocksĂ„. đ Mellan 16-bit och 24-bit kan man uppleva ganska rejĂ€l skillnad. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 30 mars 2009 AnmĂ€l Dela Postat 30 mars 2009 Du behĂ„ller ju mer dynamik om du kör i högre upplösning. Varje digital bearbetning gör att det inspelade ljudet tappar dynamik och dĂ€rför Ă€r det bĂ€ttre att starta pĂ„ sĂ„ högt bitdjup som möjligt. Om du spelar in med 16-bit och hĂ„ller dig pĂ„ bristningsgrĂ€nsen som toppnivĂ„, sĂ„ har du i bĂ€sta fall 16 bitar frĂ„n början (men mer troligt Ă€r att du har 15 bitar). Om du i stĂ€llet har startat pĂ„ 24-bit, men skapat ett "headroom" genom att backa lite i nivĂ„ vid inspelningen, sĂ„ ligger du kanske pĂ„ ca 20 bitar frĂ„n början - och har alltsĂ„ mycket bĂ€ttre dynamik i originalljudet Ă€n vad du har en chans att fĂ„ nĂ€r du kör med 16-bit. Den skillnaden Ă€r definitivt stor nog att mĂ€rkas tydligt. Att öka samplingsfrekvensen ger en mycket mer subtil skillnad (om nĂ„gon alls...). Ăven om man i sista steget kör Dither ner till 16-bit (audio-CD), sĂ„ har man genom hela mixprocessen haft högre upplösning och har dĂ€rför kunnat behĂ„lla originalinspelningen sĂ„ intakt som möjligt genom alla steg i effekter, eq etc. Sedan pajar man allt det fina med en brickwall-limiter som tar bort all dynamik - och naturligtvis genom att till sist mosa sönder det till en MP3-fil... Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.