Jump to content
Annons

Vilket AntiVirusprogram är bäst OM man ska ha det


debatt

Recommended Posts

Ja, vilket AntiVirusprogram ska man satsa på till sin stationära eller bärbara dator för musik?

Jag har genom åren haft Solomon, F-Secure, Ad-Aware, Nod32, Norton, McAfee, Panda.

Jag tycker Norton var jobbigast, för då kunde datorn hänga sig när jag höll på med något även om jag hade "stängt av" Norton. Verkar vara "marknadsledande", eftersom det ingår i många nya pc.

F-Secure som jag köpte via ComHem var bra, tror jag, den hittade rätt mycket vid sökningar, men kunde också den störa något. Framförallt så var en nackdel att det var svårt att få tillbaka F-Secure när datorn pajade, för det fanns aldrig på cd och om man skulle få tillbaka det via länk i mail var det krångligt att installera min nuvarande sskitdator - inte F-Secures fel kanske.

Ad-Aware verkar lysande. Jag har bara kört gratisvarianten som man kan ladda ned. Men jag ser det mer som ett nödlösningsprogram. Man drar igång gratisvarianten när F-Secure misslyckats, vilket var rådet jag fick från ComHem. Lite märklig policy, tycker jag. Vill man kan man köpa Ad-Aware och då får man en version som kan ligga på och tugga i bakgrunden. Hur mycket det stör vet jag inte. Men visst vill man kunna stänga av det vid musikinspelningen och det kanske man kan så att det verkligen är avstängt?!

Solomon eller rättare sagt Dr Solomon's AntiVirus ToolKit var det som jag allra först kom i kontakt med när det gäller antivirusprogram, 1999. Man fick prenumerera på uppdateringar så kom de från USA i brevlådan på floppy-disketter. Det låter som stenåldern, men så var det en bit in på det nya milleniumet faktiskt! Solomon var det bästa som fanns då upplevde jag det enligt tester osv. Det var relativt dyrt, men coolt och störde inte nämnvärt. Det gick bra att stänga av också vad jag minns. Finns det fortfarande?

Panda var en nödlösning jag körde med ytterst temporärt, i skarven mellan Solomon och något annat, tror jag. Det var harmlöst, men inte särskilt effektivt hos mig. Fick tipset av en kompis.

McAfee kunde jag ladda ned gratis från Nätet när mitt F-Secure gått ut och det var coolt på ett sätt - man visste verkligen att det var igång, för så fort man googlat så kom det upp rutor på skärmen om huruvida artiklarna var genomsökta någon gång efter virus. Det var ett tydligt program som jag nästan skulle kunna tänka mig att skaffa. Det ingår i en gratisversion på 1 månad, om jag köper den pc jag tänkt köpa.

Nod32 har jag nu och det verkar väldigt anonymt. Har inte testat det med musikinspelning, eftersom jag sitter med min skitdator och alla drivrutiner för ljudkortet etc har försvunnit. Jag vet bara att Nod32 vann ett Bäst i test nyligen. Jag använder gratisversionen. Sedan får vi se.

Men vilket AntiVirusprogram rekommenderar ni? Det ska vara ett som verkligen tillfälligt "försvinner" och inte ligger och mal i bakgrunden när man vill göra musik. Norton har jag avinstallerat på min skitdator för länge sedan, men ännu idag hittar jag spillror av det.

🙁

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns inget bäst, det finns bara passar-dig-bäst. AVG har jag kört flera år, det är gratis, jag har inte angripits av några virus (jo, men AVG har stoppat eventuella problem skall jag kanske skriva istället) och det är systemsnålt. Tre punkter som räcker för mig för att fortsätta AVG tills vidare... tills något bättre och ännu mer gratis kommer fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avast är GRATIS (!!) och väldigt bra. Det ligger inte och stör och fjantar som Norton brukar göra. Norton kostar ju också. Men avast kan man ju prova iaf. Då det är gratis 🙂

Just ja, såg att du nämnde McAfee. Har det just nu då jag fick det gratis i 60 dagar. Det är ju faktiskt bra också. Funktionen att den visar vad den har sökt igenom för sidor är väl ganska eget. Är ju inte gratis dock 😛

Redigerat av sandraML
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Hade Norman som ingick på min gamla dator. Man fick med den och använda den gratis i 3 år. Tyckte inte den drog något speciellt. Men skiten som kan få genom Comhem, som du nämnde är väl samma som bredbandsbolaget kör med. Testade bara i några dar och av installerade skiten. Drog allt för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)
Avast är GRATIS (!!) och väldigt bra. Det ligger inte och stör och fjantar som Norton brukar göra. Norton kostar ju också. Men avast kan man ju prova iaf. Då det är gratis 🙂

Just ja, såg att du nämnde McAfee. Har det just nu då jag fick det gratis i 60 dagar. Det är ju faktiskt bra också. Funktionen att den visar vad den har sökt igenom för sidor är väl ganska eget. Är ju inte gratis dock 😛

Kan också rekommendera Avast. Har heller inte upplevt att det stör när jag samtidigt jobbar i Cubase. Det uppdateras automatiskt, finns på svenska och är som sagt gratis (för privatpersoner).

Link to comment
Dela på andra sajter

Symantec Endpoint 11.

Samma företag som gör Norton, avskrämde mig i början också.

Men detta går inte att jämföra med Norton, då det är gjort för företag.

Jag har prövat alla dess olika avprogram men inget kommer i närheten av detta program.

Diskret till 100%, skyddar till 100% och scannar inte eller jobbar när man inte använder internet utan bara har den skyddsramen från inkommande trafik.

Finns också i x64 (tror dock Nod32 också har det nuförtiden).

Rekommenderar också då Nod32, men man bör vara vaken att det går inte att gå igenom lager av trojaner och virus med det programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med avast på stationära datorn och AVG laptopen, och tycker att AVG verkar bättre av de två. Det har hänt att jag (och en bekant) har råkat ut för virus som avast inte kunnat åtgärda, som man fått fixa på annat vis. Hur AVG hade reagerat på dessa vet jag i och för sig inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vilket AntiVirusprogram rekommenderar ni? Det ska vara ett som verkligen tillfälligt "försvinner" och inte ligger och mal i bakgrunden när man vill göra musik. Norton har jag avinstallerat på min skitdator för länge sedan, men ännu idag hittar jag spillror av det.

Jag har kört Windows virusfritt de senaste sex åren. Inget antivirusprogram installerat utan kör online-koll någon gång per år. Mer osynligt än så kan det väl inte bli.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vilket AntiVirusprogram rekommenderar ni? Det ska vara ett som verkligen tillfälligt "försvinner" och inte ligger och mal i bakgrunden när man vill göra musik. Norton har jag avinstallerat på min skitdator för länge sedan, men ännu idag hittar jag spillror av det.

Jag har kört Windows virusfritt de senaste sex åren. Inget antivirusprogram installerat utan kör online-koll någon gång per år. Mer osynligt än så kan det väl inte bli.

Vadå?

Jag har cirka 80000 intrångsförsök till min dator årligen, enligt rapporterna som kommer.

Och får brottas med ett eller flera virus och spionprogram varje vecka.

😎

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Men vilket AntiVirusprogram rekommenderar ni? Det ska vara ett som verkligen tillfälligt "försvinner" och inte ligger och mal i bakgrunden när man vill göra musik. Norton har jag avinstallerat på min skitdator för länge sedan, men ännu idag hittar jag spillror av det.

Jag har kört Windows virusfritt de senaste sex åren. Inget antivirusprogram installerat utan kör online-koll någon gång per år. Mer osynligt än så kan det väl inte bli.

Vadå?

Jag har cirka 80000 intrångsförsök till min dator årligen, enligt rapporterna som kommer.

Och får brottas med ett eller flera virus och spionprogram varje vecka.

😎

//:debatt

Det låter som lite överdrivet med 80000. Säger inte att det är du men om rapporterna är så höga så låter det lite väl mycket. Men hur ofta beror också på vilka siter man är inne på. Speciellt om man är inne illegala nedladdningssidor,porrsiter och liknande, då får man nog räkna med sånt 🙂

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Men vilket AntiVirusprogram rekommenderar ni? Det ska vara ett som verkligen tillfälligt "försvinner" och inte ligger och mal i bakgrunden när man vill göra musik. Norton har jag avinstallerat på min skitdator för länge sedan, men ännu idag hittar jag spillror av det.

Jag har kört Windows virusfritt de senaste sex åren. Inget antivirusprogram installerat utan kör online-koll någon gång per år. Mer osynligt än så kan det väl inte bli.

Samma här..tror det är sju. Med olika virusprogram och no problem. När det är dags för musik så stänger jag av nätet. Dock så undrar jag vad du menar med ovanstående - Inget antivirusprogram + online koll?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har tidigare använt Panda. Men då använde jag inga musikprogram. SÅ ja ingen anning hur det fungerar tillsamans. Men har kört Avg free. Men den började söka och scana datorn olägligt. Och försvan bara tillslut. Och nu använder jag Avira som jag tycker fungerar bra. Enda jag irriterar mig på är att det kommer en reklam fönster upp att man ska uppdatera till en kommersiell version.. Men den är bara och trycka bort utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat både norton, f-secure, panda och gratisvarianterna AVG free och Avast Home Edition.

AVG free vinner i mitt test. Drar knappt någon processor-kraft alls och är bra på att stoppa virus-angrepp.

Avast är också bra, en aningen slöare, ligger och jobbar lite mer i bakgrunden, verkar iaf så på mina datorer.

mitt tips e alltså AVG free

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört Windows virusfritt de senaste sex åren. Inget antivirusprogram installerat utan kör online-koll någon gång per år. Mer osynligt än så kan det väl inte bli.

Samma här..tror det är sju. Med olika virusprogram och no problem. När det är dags för musik så stänger jag av nätet. Dock så undrar jag vad du menar med ovanstående - Inget antivirusprogram + online koll?

Nu blev du allt nyfiken va?

Olika virusföretag erbjuder scanning efter virus online. Det går lite långsammare än att ha ett program installerat.

Här är en artikel från Techworld som listar företag som erbjuder onlinescanning.

Edit: Doh! Glömde länken.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Avg är riktigt bra tycker jag. Det börjar inte uppdatera sig av sig självt, utan gör det bara manuellt eller när man startar windows.

Vilket jag tycker är bra. Har tidigare använt avast men avg är bättre tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig sett meningen med antivirus-program om man har lite koll på vad man gör.

Kör mailservern en viruskoll på inkommande post och man låter bli att ladda hem och öppna suspekta program eller klicka på suspekta banners, så går man ganska säker.

En brandvägg däremot är viktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag kör inget nätverk på datorn i studion. Jag har inaktiverat nätverkskortet i Bios.

Den är väldigt säker! 🙂

På den här kör jag Avast som jag rekommenderar! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget anti-virusprogram i musikdatorn. Jag är med den enbart inne på "säkra" sidor. En del lägger upp musik på speedy-share och den anser jag inte säker. Fick in nån trojan därifrån. Tog hem Kasperskys trialversion (30 dgr) som rensade rent och sedan avinstallerade jag programmet. Online-scanning är nog bra men visar ju bara om det finns virus och trojaner. De tar inte bort dem.

Kaspersky tycker jag är det bästa av de jag testat. Hittar betydligt mer än Norton, Panda, Avast (enl tester), tar inte så mycket kraft från datorn och kostar hälften av de stora, etablerade programmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Online-scanning är nog bra men visar ju bara om det finns virus och trojaner. De tar inte bort dem.

"Verktygen, eller tjänsterna som kan scanna datorn direkt online, kan plocka bort virus, maskar, trojaner, spyware, malware, rootkits med mera."

Citat från Joachimes länk ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå?

Jag har cirka 80000 intrångsförsök till min dator årligen, enligt rapporterna som kommer.

Och får brottas med ett eller flera virus och spionprogram varje vecka.

🙂

//:debatt

Det låter som lite överdrivet med 80000. Säger inte att det är du men om rapporterna är så höga så låter det lite väl mycket. Men hur ofta beror också på vilka siter man är inne på. Speciellt om man är inne illegala nedladdningssidor,porrsiter och liknande, då får man nog räkna med sånt 😛

Ja, jag vet...

79936 tror jag det var nu senast. Runt det har det hållit sig de senaste 3-4 åren.

Det går i taket efter att jag sökt runt på MySpace har jag märkt.

🙂

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har bara fått in en enda elaking, det var när Mackies hemsida var hackad.

Förstår inte hur ni kan ha problem med virus.

Kör Symantec och stänger av den när jag kör musik och pressar datorn hårt annars är den alltid på.

Link to comment
Dela på andra sajter

www.pctools.com

Tycker jag är bra.

De som är kasst med antivirusprogram är att om man fått ett virus så måste man köpa en full licens på sitt AV prog för att kunna ta bort det.

Det måste man även med pctools men jag tycker det är ett bra program ändå.

Finns det gratis program som även tar bort infektionen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har cirka 80000 intrångsförsök till min dator årligen, enligt rapporterna som kommer.

Och får brottas med ett eller flera virus och spionprogram varje vecka.

😲

//:debatt

Brandväggen ska stoppa intrångsförsöken. Har du ingen brandvägg i ditt modem/router?

Hur du lyckas stöta på virus och spionprogram varje vecka förstår jag inte. Surfar du vilt med gammal IE och laddar ner allt du ser?

Jag har kört utan virusprogram i flera år utan problem. (Kanske inte att rekommendera.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig kört med virusdödare permanent installerad på datorn. Jag har däremot alltid haft brandvägg (ZoneAlarm Pro - men numera också i hårdvaruform i ADSL-modemet).

Jag kör mest som en principsak med online-viruscheck någon gång ibland (Housecall) - och i början installerade jag virusdödare tillfälligt på burken ibland för att kolla, men det fanns aldrig något, så det har jag slutat med för länge sedan.

Har man brandvägg, så är det dessutom inte lika noga med att uppdatera Windows stup i kvarten, utan brandväggen stoppar intrångsförsöken ändå, så att säkerhetshålen inte kan utnyttjas eftersom de bots som scannar av alla IP-adresser för att hitta maskiner som går att kapa, aldrig får reda på att det finns en dator på din adress. 😲 Att man ändå ska uppdatera sitt Windows, är självklart, men det är inte samma panik med det när man har en brandvägg.

Spioncookies (som många kanske misstar för virus) är inte alls samma sak som virus, utan tracking cookies o dyl tar man bort med AdAware eller Spybot. 😎

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...