Jump to content
Annons

Studiofestival 25: Förslag


JonasW

Recommended Posts

Ett annat förslag: Manuellt!

Inga sequensers eller arpeggiatorer. Allt måste spelas manuellt.

Typ inget klipp och klistra, kvantifiering, redigering eller inklickning av toner/taktslag med pekdon heller då? Typ en realtidsfestival?

Precis.

Realitidsfestival!

Att spela in med metronom kan kanske vara okej ...?

Passar bra! Enda sättet jag fixar någorlunda. 🙂 " Manuella realtids festivalen" Eller entagnings-festivalen? Fast det går ju inte att kontrollera...hmm...ok. Dansbands kan ju åxå va kul. 😱 ....eller...Otajtsfestival?? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vi har inte haft trance tema ännu. Fast jag är inte så bra på trance melodier, fast jag gillar trance. hmm har väl inte haft något folkmusiktema heller. Inget musik utan rytm har vi heller inte haft.

Ni kan väl köra på 30-tals tema.

Redigerat av Uozon
Link to comment
Dela på andra sajter

Opera skulle vara för svårt och frågan är om det skulle vara någon mer än ozzian, jonas, flabb och cc som skulle deltaga 🙂 (inte fy skam det heller iofs)

Haha, tack (tror jag) Fidden 😛

Jo jag skulle nog ställa upp på opera, var och en skäms för sig själv 🙂

Fast det jag läst hittills så låter dansband trevligt, känns inte så svårt (men det gör inte de flesta festivaler förräns man väl skall till och hitta på nåt).

Även realtidsgrejen låter spännande, om än svårt att bedöma om nån fuskat, är det okej med omtagningar vid inspelning t.ex. ?

(mitt Logic är bra på att loopa tålmodigt 70-11 gånger innan gitarrsolot sitter någorlunda)

Igår när jag inte kunde somna så låg jag och tänkte på musik och tyckte en Zappa-festival lät intressant (inte för jag kan mycket om Zappa),

idag vet jag inte, låter svårt.

Annars var väl Memphis förslag också småintressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

en progg festival kunde också vara kul. progg kan ju vara allt från sång med akustisk gitarr till ren hårdrock. även där går det ju att göra parodi om man vill liknande knutna nävar: stalin, vår vän och kamrat.

Hmmm ... vad blir nästa steg? En Vit Makt-festival???

🙁

vit makt musik är ju ganska enkelspårigt typ långsam punk med 4 ackords verser (även kallt Oi, som inte har något med vit makt att göra men låter liknande)

enligt vwikipedia:

Vit makt-musik är en musikgenre där textlyriken har ett nynazistiskt, rasistiskt eller nationalrevolutionärt budskap. Musikgenren kallas bland anhängare även för frihetsrock. Musiken är ofta rock, men även andra musikformer, till exempel inslag från folkmusik eller klassisk musik i sångerna, kan förekomma.

progg kan ju vara folkmusik, jazz, rock mm. med allt ifrån poetiska texter till rent politiska eller idiotiska som exemplet med Stalin(vår vän och kamrat).

progg från wiki:

ett svenskt musikfenomen som uppkom i det sena 1960-talet och fick sin storhetstid på 1970-talet. Rörelsen var stilmässigt mycket heterogen och hade ursprungligen till syfte att föra fram de olika musikformer som kommersiella skivbolag inte uppfattade som ekonomiskt intressant att ge ut på skiva.

Det är därför felaktigt att uppfatta proggen som en musikgenre; en rad genrer var representerade inom musikrörelsen. Många var experimentellt folkmusikinriktade och försökte bevara, återuppväcka, utveckla och modernisera den svenska folkmusiken. Till denna riktning, inom vilken många spelade instrumental musik, hörde bl.a. Kebnekaise, Arbete & Fritid, Turid Lundqvist och Träd, Gräs och Stenar. Dessa centrerades kring skivbolaget Silence, som senare flyttade till Värmland. Det går inte att dra någon skarp gräns mellan denna del av musikrörelsen och den dåtida bredare folkmusikvågen. En grupp som Norrlåtar, som under 1970-talet var helt inriktad på norrbottnisk folkmusik, kan även inräknas i musikrörelsen. Vidare fanns inom rörelsen Anita Livstrand och gruppen Vargavinter som redan under denna tid spelade vad som senare kom att kallas världsmusik.

Andra var starkt influerade av 68-vänstern och hade texter med ett mer eller mindre klart uttalat politiskt vänsterbudskap. I dessa texter riktades ofta skarp kritik mot USA och Vietnamkriget, liksom mot kapitalismen i stort. Även den svenska socialdemokratin blev föremål för hårda angrepp. Denna del av rörelsen var ursprungligen centrerad kring skivbolaget Musiknätet Waxholm (MNW) med grupper som Blå Tåget, men fick sitt starkaste ideologiska fäste i Göteborg (där skivbolaget Nacksving startades 1975) med rockgrupper som Nationalteatern, Nynningen och Motvind. Hoola Bandoola Band från Malmö hade till en början ett ganska diffust budskap men fick med tiden en tydligare vänsterinriktning. Andra viktiga progressiva skivbolag var Manifest i Luleå (1974) och Amalthea i Malmö (1977).

Bakgrunden till musikrörelsens uppkomst kan spåras i det musikklimat som rådde under 1960-talet. Ungdomskulturen dominerades då helt av radioprogrammet Tio i topp och de ungdomar som önskade nå framgång som musiker var i stort sett hänvisade till att försöka kopiera anglosaxiska förebilder som Beatles eller Rolling Stones för att få skivkontrakt. De kommersiella skivbolagen var ointresserade av att ge ut plattor som inte ansågs kunna bli en framgång på Tio i topp. Musikrörelsen ville visa att det faktiskt fanns ett stort intresse för andra typer av musik bland ungdomarna.

Proggrörelsen har därigenom ofta beskrivits som en reaktion mot 1960-talsmusiken. Detta tog sig också uttryck i ett tydligt ställningstagande för att sjunga på svenska. Den som var först med detta var Pugh Rogefeldt (på skivan Ja dä ä dä 1969), som dock senare tydligt tog avstånd från musikrörelsen. Samtidigt hade dock till exempel Hoola Bandoola Band tydliga influenser från Beatles, varför det inte är helt korrekt att uppfatta proggen som en reaktion mot 60-talsmusiken. Ett annat kännetecken för musikrörelsen var att man även ville släppa fram icke-professionella musiker och "Spela själv!" blev en viktig paroll. Detta medförde att den musikaliska kvaliteten på de artister som framträdde i progressiva sammanhang blev mycket skiftande (detta gav upphov till den vanliga fördomen om att alla proggare var omusikaliska).

Hur kan du jämföra Nationlateatern , mikael Wiehe, pugh rogefelt mfl. med vit makt musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan du jämföra Nationlateatern , mikael Wiehe, pugh rogefelt mfl. med vit makt musik?

Hehe, kände på mig att du skulle trigga på det ...

🙁

Jag är uppvuxen i vänstern på 60- och 70-talen. Den totalt naiva vänster som hade noll koll på vad kommunismen gjorde, och som gärna frotterade sig med dessa regimers företrädare när de kom på besök. Jag var själv med mina föräldrar på musikgalor där alla stog och sjöng kampvisor sida vid sida med sina 'kämpande arbetarbröder' för att stödja dem i deras 'kamp'. Till dessa grupper tillhörde faktiskt även Nationalteatern, Mikael Wiehe och många andra. Flera av dem bagatelliserar än idag kommunistiska regimers övergrepp och folkmord och stödjer fortfarande den typen av tänkande. Det tog mig många år att ta mig ur vänsterns sekteristism.

Så jag ser egentligen ingen större principiell skillnad mellan en proggfestival och en vit makt-festival. Men jag inser att jag då bortser från proggens andra aspekter, såsom folkmusiken, Gröna vågen och liknande.

Vilken HIMLA TUR att jag inte är moderator på det här ämnet, eftersom jag nu dragit tråden off-topic!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

visst finns det avarter innom proggen och nu har vi ju diskuterat det. Knutna nävar är ju ett exempel på hur dumt det blir när man ser på sovjet med skygglappar.

jag misstänker att intresset för en proggfestival inte är så stort bland forum deltagarna så vi får väl fortsätta med andra förslag och dansbands ideen verkar ju populär så vi får se vad vinnaren av Accapella festivalen väljer.

en kul idé är om man får ett intro som man ska fortsätta på.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

morgonte (oregistrerad)

Till alla andra utmärkta förslag får jag lägga mitt: En gospelfestival!

Innan ni dissar förslaget, kolla in några av följande klipp. Gospel är så mycket mer än extatiska körer i kyrkan!

Kirk Franklin - Frontgestalt i modern gospel

Swan Silvertones - 50-tals kvartettgospel med årtiondets bästa röst: Claude Jeter

Det funkar också med andra gudar än den kristna:

Eller att inte alls sjunga om nån gud:

Och känner man hellre för det så kan man ju parodiera:

😎

/Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

- Ett (valfritt) instrument

- Ilska (eller annan känsla)

- Genre-kombo

- Opera

- Dansband

- Realtid

- Progg

- Otajt

- trance

- folkmusik

- 30-tal

- orkestralt

- zappa

- Fortsätt på ett intro

- maximalism

- gospel

- tretakt

Shit, vad många bra idéer ni kommer med 😄

De förslagen som tilltalat mig mest är dansband och tretakt. Dansband har alla en relation till, även om det för det mesta är ett hat. Tretakt är en ganska bred festival där de flesta kan vara med, även dom som inte vill befatta sig med dåliga genres 😄

Eftersom jag är general för 2 festivaler som ska dra igång nu, kanske jag till och med drar igång en av varje, en här och en på kontrollrummet 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

- Ett (valfritt) instrument

- Ilska (eller annan känsla)

- Genre-kombo

- Opera

- Dansband

- Realtid

- Progg

- Otajt

- trance

- folkmusik

- 30-tal

- orkestralt

- zappa

- Fortsätt på ett intro

- maximalism

- gospel

- tretakt

Shit, vad många bra idéer ni kommer med 😄

De förslagen som tilltalat mig mest är dansband och tretakt. Dansband har alla en relation till, även om det för det mesta är ett hat. Tretakt är en ganska bred festival där de flesta kan vara med, även dom som inte vill befatta sig med dåliga genres 😄

Eftersom jag är general för 2 festivaler som ska dra igång nu, kanske jag till och med drar igång en av varje, en här och en på kontrollrummet 😄

Du glömde musik utan rytm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla kan vara med i dansband. Det är ju det som är lite grejen med festivalerna - att man ska komma ut ur sitt bo och testa nya grejor! Jag är säker på att de flesta här har lirat tretakt förut, dansband däremot! Skitkul med en drös med amatördansbandslåtar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla kan vara med i dansband. Det är ju det som är lite grejen med festivalerna - att man ska komma ut ur sitt bo och testa nya grejor! Jag är säker på att de flesta här har lirat tretakt förut, dansband däremot! Skitkul med en drös med amatördansbandslåtar 😄

Okej, jag ska vara ärlig, jag sa det bara för jag inte gillar dansband 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag kan tänka mig dansband, men vad jag mer än gjärna skulle vilja göra är 50-, 60-talsmusik! :rolleyes: Allt från Aretha Frankling, Beatles o Stevie Wonder etc. självklart ska det isånnafall ha samma ljudkvalité som gammal musik har. 😄

Edit: Såg nu att det är bestämt med dansband. ;D

Redigerat av peterthegreat
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...