Jump to content
Annons

Studiofestival 25: Förslag


JonasW

Recommended Posts

I.o.m att röstningen kört igång på festival 24 är det väl dags att komma på nåt tema till festival 25?

Vad sägs om en festival där man bara får använda ett instrument? Man kan ju få välja instrument själv så det inte blir orättvist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
I.o.m att röstningen kört igång på festival 24 är det väl dags att komma på nåt tema till festival 25?

Vad sägs om en festival där man bara får använda ett instrument? Man kan ju få välja instrument själv så det inte blir orättvist.

Utmärkt förslag!

/F

Link to comment
Dela på andra sajter

I.o.m att röstningen kört igång på festival 24 är det väl dags att komma på nåt tema till festival 25?

Vad sägs om en festival där man bara får använda ett instrument? Man kan ju få välja instrument själv så det inte blir orättvist.

Utmärkt förslag!

/F

Kul idé

Men... Räknar vi rösten/kroppen som ett instrument kan jag tänka mig deltaga på detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

I.o.m att röstningen kört igång på festival 24 är det väl dags att komma på nåt tema till festival 25?

Vad sägs om en festival där man bara får använda ett instrument? Man kan ju få välja instrument själv så det inte blir orättvist.

Utmärkt förslag!

/F

Kul idé

Men... Räknar vi rösten/kroppen som ett instrument kan jag tänka mig deltaga på detta.

rösten hör ju till kroppen så det kan ju tyckas vara ett instrument, men då blir det ju nästintill a capella-festivalen igen 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

I.o.m att röstningen kört igång på festival 24 är det väl dags att komma på nåt tema till festival 25?

Vad sägs om en festival där man bara får använda ett instrument? Man kan ju få välja instrument själv så det inte blir orättvist.

Låter skojs ju 🥰

Men, jag som keyboardist måste ju fråga då om jag får använda fler än ett intrumentljud från mitt instrument...?

Och, får man ha med sång?

Link to comment
Dela på andra sajter

I.o.m att röstningen kört igång på festival 24 är det väl dags att komma på nåt tema till festival 25?

Vad sägs om en festival där man bara får använda ett instrument? Man kan ju få välja instrument själv så det inte blir orättvist.

Låter skojs ju 🙂

Men, jag som keyboardist måste ju fråga då om jag får använda fler än ett intrumentljud från mitt instrument...?

Och, får man ha med sång?

Det borde du ju få eftersom tex en gitarrist kan köra dist och effekter osv. Men sång skulle ju däremot inte vara ok. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En idé jag nämde förra gången. Festivaldiktatorn väljer ut fyra genrer och låten man ska göra måste vara en blandning av två valfria av dessa. Ex. på fyra st:. Jazz, Hårdrock, Electro, Klassiskt. Då är man förmodligen hemma i någon av stilarna och får pröva experimentera i andra. Och låtarna kan bli rätt coola. 😲 Temat lämpar sig också för sammarbeten och det finns inga sätt att fuska, men vilken blandning det är måste dock vara ganska tydlig. Bara en idé, jag kommer säkerligen med fler. 😆

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker temat ska vara "Ilska" och att låten bara får vara t.ex. 1 minut lång eller t.om. kanske kortare.

Vad tror ni? Kan nog bli många roliga bidrag där!

Då kommer ju jag lätt vinna med mina grindcorelåtar!

En idé jag nämde förra gången. Festivaldiktatorn väljer ut fyra genrer och låten man ska göra måste vara en blandning av två valfria av dessa. Ex. på fyra st:. Jazz, Hårdrock, Electro, Klassiskt. Då är man förmodligen hemma i någon av stilarna och får pröva experimentera i andra. Och låtarna kan bli rätt coola. 😲 Temat lämpar sig också för sammarbeten och det finns inga sätt att fuska, men vilken blandning det är måste dock vara ganska tydlig. Bara en idé, jag kommer säkerligen med fler. 😆

/M

Den här idéen gillar jag 🙂 Skulle vara grymt och mycket intressantare än att bara använda ett instrument tycker jag..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag röstar också på den idén framför eninstrument temat. Eller varför inte bara opera som tema. Alla måste göra opera. Om man vanligtvis inte sjunger opera har man säkert någon operakompis som gärna sjunger in ens låt åt en. Opera är verkligen ett tema som passar alla tycker jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lägger min röst på "1 instrument" 🙂

Vilket kan det vara måntro? 😲😆

Men du kan ju alltid göra din låt me ett intrument i min idé om stilblandningsfestivalen också.. kan bli svårt dock.. 😄

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

kan vara intressant att kolla vad som varit teman i tidigare festivaler för att hitta roliga teman och få ideer på nya festivaler.

alla tidigare festivaler hittar ni här listade och längre ner med regler och info om respektive festival. kan dra dem här också om nån vill vata vad som varit:

Nr1 tema: klassiskt stycke(30/3-04)

Nr2 tema: bästa introt (07/06-04)

Nr3 tema. Så ska det INTE låta (27/8-04)

Nr4 tema: KOMPetition (1/11-04)

Nr5 tema: Hybrid (17/3-05)

Nr6 tema:sommarplåga (16/5-05)

Metal meets Rock(28/6-05)

Nr7 Tema: jul låt (3/10-05)

Nr8Pro Drum festival (5/10-05)

Nr9 tema: Jingle (5/12-05)

Nr10 tema: gratis mjukvara(16/12-05)

Nr11 tema: Akustikt (14/2-06)

Nr12 Punkfestival 1 (15/12-06)

Nr13 tema: 1 minut (27/8-06)

Nr14 tema: jävla kritiker (3/11-06)

Nr15: tema:punk (punkfestival2) (10/1-07)

Nr16 tema: Pots and Pans (19/2-07)

Nr17 Tema Sound-alike-Festival(6/8-07)

Nr18 tema:Höstsonat -en studie i ångest (5/9-07)

Punkfestival nr3 (9/12-07)

Nr19 tema: Mona Lisa (29/12-07)

Nr20 tema: Weekend madness (70-tals Disco) (14/3-08)

Nr21 tema: x0x med sång (10/5-08)

Nr22 tema: Reggae (24/6-08)

nr23 Två ackords-festivalen. (24/8-08)

Link to comment
Dela på andra sajter

kan vara intressant att kolla vad som varit teman i tidigare festivaler för att hitta roliga teman och få ideer på nya festivaler.

alla tidigare festivaler hittar ni här listade och längre ner med regler och info om respektive festival. kan dra dem här också om nån vill vata vad som varit:

Nr1 tema: klassiskt stycke(30/3-04)

Nr2 tema: bästa introt (07/06-04)

Nr3 tema. Så ska det INTE låta (27/8-04)

Nr4 tema: KOMPetition (1/11-04)

Nr5 tema: Hybrid (17/3-05)

Nr6 tema:sommarplåga (16/5-05)

Metal meets Rock(28/6-05)

Nr7 Tema: jul låt (3/10-05)

Nr8Pro Drum festival (5/10-05)

Nr9 tema: Jingle (5/12-05)

Nr10 tema: gratis mjukvara(16/12-05)

Nr11 tema: Akustikt (14/2-06)

Nr12 Punkfestival 1 (15/12-06)

Nr13 tema: 1 minut (27/8-06)

Nr14 tema: jävla kritiker (3/11-06)

Nr15: tema:punk (punkfestival2) (10/1-07)

Nr16 tema: Pots and Pans (19/2-07)

Nr17 Tema Sound-alike-Festival(6/8-07)

Nr18 tema:Höstsonat -en studie i ångest (5/9-07)

Punkfestival nr3 (9/12-07)

Nr19 tema: Mona Lisa (29/12-07)

Nr20 tema: Weekend madness (70-tals Disco) (14/3-08)

Nr21 tema: x0x med sång (10/5-08)

Nr22 tema: Reggae (24/6-08)

nr23 Två ackords-festivalen. (24/8-08)

Nr26 tema: Dansband... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är för sent för jultema, hur kul skulle det vara att rösta på de klara jullåtarna i januari liksom?

Opera skulle vara för svårt och frågan är om det skulle vara någon mer än ozzian, jonas, flabb och cc som skulle deltaga :rolleyes: (inte fy skam det heller iofs)

Ett instrument skulle vara najs, men då skulle de enda intressanta låtarna vara a cappella, resten skulle vara helt instrumentala.

Genreblandningsfestivalen låter lite för lik hybridfestivalen som redan är avklarad.

Dansband tyckte jag däremot lät som ett ypperligt förslag. Fullständigt horribelt skulle det bli 😎

Tänk er:

- Bara klyschor i texten

- Överdrivet vibrato

- Extremt överdrivet reverb

- Glittriga plastljud från någon synth

- Bonuspoäng för riktigt saxofonsolo

- Tonstegshöjning ett krav

HORROR! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Opera skulle vara för svårt och frågan är om det skulle vara någon mer än ozzian, jonas, flabb och cc som skulle deltaga :rolleyes: (inte fy skam det heller iofs)

Jag gillar att du tror att jag skulle fixa en opera 😆

Men dansband skulle ju faktiskt vara sjukt kul!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat förslag: Manuellt!

Inga sequensers eller arpeggiatorer. Allt måste spelas manuellt.

Typ inget klipp och klistra, kvantifiering, redigering eller inklickning av toner/taktslag med pekdon heller då? Typ en realtidsfestival?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat förslag: Manuellt!

Inga sequensers eller arpeggiatorer. Allt måste spelas manuellt.

Typ inget klipp och klistra, kvantifiering, redigering eller inklickning av toner/taktslag med pekdon heller då? Typ en realtidsfestival?

Precis.

Realitidsfestival!

Att spela in med metronom kan kanske vara okej ...?

Link to comment
Dela på andra sajter

dansband kan bli kul, blir iallafall lätt att skriva en text.

kommer i håg att polaren hade nån dansbands skiva från 70-talet, hälften av låtarna hade tjejnamn. 🙂

en progg festival kunde också vara kul. progg kan ju vara allt från sång med akustisk gitarr till ren hårdrock. även där går det ju att göra parodi om man vill liknande knutna nävar: stalin, vår vän och kamrat.

Knutna nävar: sången om stalin

Link to comment
Dela på andra sajter

en progg festival kunde också vara kul. progg kan ju vara allt från sång med akustisk gitarr till ren hårdrock. även där går det ju att göra parodi om man vill liknande knutna nävar: stalin, vår vän och kamrat.

Hmmm ... vad blir nästa steg? En Vit Makt-festival???

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...