Jump to content
Annons

Studiofestival 24 - röstning i A cappellafestivalen


Fidden

Recommended Posts

Annons
  • Svar 88
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Min vocoder:

Lite fusk med vocodern kanske, men snyggt beat, särskilt med andningarna. Gillar den. En aning enformigt mot slutet.

Barra bappa:

Det här är sånt här jag skulle kunna tänka mig att det var med på nån skiva med nån artist jag brukar lyssna på. Hela första minuten är det kul att lyssna på, sen blir det lite överflödigt. Kul att det går att göra så att det blir snyggt utan massa effekter.

Som en stjärna:

Låter ärligt talat lite oinspirerad och det finns inte så mycket att lyssna på.

Gun Barrel:

Otroligt! Låter ju som riktiga gitarrer! Inte så fantastisk låt i sig, men väldigt skickligt gjord.

Human Girl Bloodhound:

Den här låter så mycket som en "riktig" låt så jag nästan måste bedöma den som en sån. Lite tråkig. Men snyggt gjorda instrument utom basen som är väldigt tydligt gjord med munnen.

My Love:

Låter lite 64 kbps? Ingen fantastisk röst, men lite fina stämmor sådär. Lite mysig. Hade kunnat varit en halv minut kortare.

Atone:

Jättesnyggt mixad och arrad. Och en bra låt på det! Väldigt proffsigt.

In the Valley:

Tror en lägre tonart hade passat rösten bättre, men lite fint.

Vinterdepression:

Det var inte mycket till arrangemang. Lite tråkigt.

Fireflies:

Virveln hade kunnat vara lite brightare och snärtigare och baskaggen lite annorlunda, annars låter ju allting som riktiga syntar! Lite jobbig i basen, annars väldigt snygg mix också. En favorit.

My Electronic Heart:

Den här måste vara gjord av samma person som Fireflies? Den här är snäppet bättre. Här låter ju allting äkta! Och bra låt också. Shit, jag får mindervärdeskomplex. Ok då, en aning lång.

Into the Dark:

Lite otajt och lite svengelska. Bra idé men sådär utfört.

A capella:

Rappen låter lite som en mäklare eller nåt som ska skoja till det till firmafesten 😄 Men snygga instrument, lite tjatigt i längden.

On an Outpost on the Edge of Space:

Ja, här hände det ju inte mycket.

Ät inte gul snö:

Låter lite oinspirerad och det händer inte så mycket intressant.

And Then I Became a Golden Monk:

Lite svengelska, men förmodligen det bästa riktiga a capella-bidraget. Lite långrandigt kanske.

-------------------

Och så poängen då.

6p - My Electronic Heart

4p - Atone

2p - Fireflies

1p - Gun Barrel

Link to comment
Dela på andra sajter

Häftiga låtar! Ni är duktiga, hade fått stryk om jag varit med.

6 p till 10. Fireflies - Otroligt snygg låt. Alla ljud är klockrena. Basen, leaden, padsen... jäklar. Kommer lätt lyssna på den efter festivalen. När det avslöjas vem person i fråga måste denne hänvisa till övrig musik.

4 p till 4. Gun barrel - Kort, tight och intensiv. Som en störig liten hund man ändå älskar.

2 p till 16. And Then I became... - Snyggt komponerad. Föll på engelskan, viss otydlighet. "My friend took me out. He's a lefty... feministic and häftig"?

1 p till 7. Atone - Mörk 80's glam synth. Jag ser videon framför mig... och den är ljuvlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag är trött idag har jag bara kommenterat de som ska ha poäng.

6p : 05 Human girl bloodhound

-Lite 80-tals syntpop. Brossan var syntare så lite har väl fastnat här med.

Alla ljuden hörs att de är mänskliga. Trevlig melodi. Bra stämmor. Bra låt.

4p : 16 And Then I Became a Golden Monk

-Riktigt snygg acapella. Otroligt proffsig. Riktigt bra låt.

2p : 10 Fireflies

-Låter som något jag precis remixat på ett annat forum? Behaglig och skön. Duktigt gjord

Är dock inte helt säker på de mänskliga ljuden. Men ändå bra nog för att kvala in på topp 4.

1p : 08 in the valley

-Proffsigt utförd. Kanske lite otajt här och var men fint gjord. Lagom lång.

Nu ska jag gå och lägga mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutsättningarna tycker jag var enkla:

1. skapa ljud med kroppen

2. gör vad fan du vill med det du gjort 🙂

Så jag tycker nog att alla låtarna är ok så länge alla intygar att de gjort allt till 100% med kroppen, det här med bl.a. vocoder diskuterades ju innan och då var det OK så vitt jag minns, detsamma med over-the-top-processering så anything goes 🙂

1 - Min vocoder

Lite enformig kanske? Men skönt beat, framförallt andningarna!

2 - Barra bappa

Ser framför mig en man som slinter med rakkniven men det är lugnt för alla sjunger!

3 - Som en stjärna

Ganska kul låt men lite märklig för min smak 🙂

4 - Gun barrel

Asbra!!! Känns ju jobbigt att din acapella metal blir hårdare än min från förra festivalen 😛

5 - Human girl bloodhound

Jäkligt ball känsla på "basen" och snyggt eko på leaden, känns nästan som en gitarr. Men sen har du ju en sån där speciell röst som bara inte gör det för mig, men bra jobbat 🙂

6 - My love

Är det här då alltså efter de har skurit upp personen i "barra bappa" ? 🙂

7 - Atone

Imponerande bakgrund! Mycket bra jobbat!

8 - In the valley

Jaså han har hittat en ny nu? 🙂

9 - Vinterdepression

Det enda som saknas är typ lite acapella bjällerklang och glögg!

10 - Fireflies

Jävligt snyggt, känns som nåt gammalt TV-spel från 80-talet 🙂

Imponerande jobb med ljuden.

11 - My electric heart

Fruktansvärt soft låt! Grymt skön känsla i låten, påminner lite om Kyoto Jazz Massive och Boards of Canada på samma gång. Den här hamnar ju på playlisten på jobbet 🙂

12 - Into the dark

Haha jag vet att det är acapella-festival men jag har så jäkla svårt för sånt här, vet att många andra är tvärt om!

13 - A capella

Rätt kul låt men riktig svensson-rap, bra jobbat.

14 - On an outpost on the edge of space

Lite seg kanske? sorry

15 - Ät inte gul snö

På ett sätt jättekul! På ett annat sätt jättejobbigt och tråkigt 😛

16 - And Then I Became a Golden Monk

Snyggt sjunget och allt, nog den snyggaste "riktiga" acapella låten.

Så till poängen:

6p My electric heart

4p Gun Barrel

2p Fireflies

1p And then i became a golden monk

Link to comment
Dela på andra sajter

Duktigt av alla er som orkat komentera alla låtar. Sånt gillar jag. Spännande, spännande. Flera favoriter redan. Men det är många som jag tror har stor chans att vinna. Tycker att var väldigt hög kvalitet på det mesta i den här tävlingen. Bra jobbat alla! Kom i håg att röstningen är öppen för alla!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, här kommer rösterna från the Memphis-jury:

6p Gun Barrel - Galet coolt verk!

4p Fireflies - Sjukt snyggt!

2p Human girl bloodhound - Ruskigt skön låt!

1p And then i became a golden monk - Härligt o snyggt!

/Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Lika roligt som vanligt att lyssna igenom alla bidrag riktigt ordentligt.

Samtidigt lite svårt att veta vad man ska ha för kriterier för poängsättning.

Här kommer mina röster i alla fall:

6p - Gun Barrel - Får toppbetyg för finessen och förmågan att låta så bra med endast kroppen som grund. Musiken är väl inte så fantastisk men det är ju Studio forum vi är på så mix och effektkunnandet måste i mitt tycke premieras.

4p - Atone - Från den aldrig släppta Front 242-skivan "Let my body speak" kommer Atone med sina kroppsnära ljud. 😄 Snyggt jobbat!

2p - And then I became a Golden Monk - Snyggaste låten med det mest musikaliska framförandet. Får inte fullpott pga att den inte känns så innovativ. Mixen lite grötig i högtalarlyssning, funkar bra i spelaren dock. (är petig med mixen bara för att framförandet är så bra...)

1p - Som en stjärna - Får mig att le varje gång jag hör den 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Aktuell poängställning:

39 : And Then I Became a Golden Monk

31 : Atone

25 : Gun barrel

24 : Human girl bloodhound

24 : Fireflies

15 : My electric heart

4 : A capella

2 : Som en stjärna

2 : Into the dark

1 : In the valley

1 : Barra bappa

0 : My love

0 : Vinterdepression

0 : Ät inte gul snö

0 : On an outpost on the edge of space

0 : Min vocoder

Än finns det tid att rösta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni kan era kroppsljud fast anar en del fejk. Nu har jag lyssnat och ger ett stort plus till alla låtar där man tydligt hör att det är A-capella. Bra gjort!

Har inte kollat hur andra röstar och inte vrållyssnat så mycket men så här tycker jag, sätter bedömning 1a till 4e plats:

1. And then I become a golden monk: 6p. Proffsigt och skitans BRA sång!

2. Human girl bloodhound:. 4p Kan ana lite instrument men det är väl mest fx. I övrigt så är det ju en så bra låt o melodi!

3. In the valley: 2p. Denna blev man glad av. Lagomt lång. Skulle va kul som intro till nån rockrökare.

4. Stjärna nurå: 1p. Helball låt! 🥰 Orientaliskt magisk.

Bonuspoäng till övriga rena A-capellor.

Bra jobbat alla medverkande!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni kan era kroppsljud fast anar en del fejk.

Alltså, om någon misstänker fusk så e det ju bara att be vederbörande efter festivalen att skicka de inspelade ljuden och sedan berätta hur man gjort, alla inställningar på effekterna mm. så kan någon som har just detta program testa och intyga att det faktiskt går att få dessa ljud med hjälp av effekter o skruvande. Svårare e det inte. Jag tyckte grejen me effekter var riktigt kul. 😎 Fast med tanke på att den regeln fanns så borde det kanske inte hetat Accapella-festival utan kanske Testa-typ-att-göra-en-låt-av-bara-egna-ljud-festival eller nåt.. ☺️

Så, kom igen folk o rösta!

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tog mig an bidragen lite halvsegt på fredagkvällen. Här är vad jag har kommit fram till:

6 poäng – My Electric Heart

Riktigt snygg musik, även för mig som är väldigt långt bort från den genren. Snygg ljudbild, trots de knappa instrumentala resurserna, och utan att göra reglerna till ett handikapp. Detta var riktigt imponerande.

4 poäng – And Then I Become A Golden Monk

Mycket sväng och snyggt arr. Tonerna är rena, med tanke på hur svårt det är att enbart förlita sig på rösten. Glad, trevlig och härlig låt.

2 poäng – Human Girl Bloodhound

Enkel, men med en illusion som får den att låta instrumenterad. Refrängen påminde mig om någonting jag har hört på radio när jag var yngre, eller någon låt från Kents 'Tillbaka till samtiden'.

1 poäng – A Capella

Cool rap med genomtänkt text och felfri produktion. Det håller bra för en poäng.

Och lite specialpriser: Festivalens…

…självdistans – Min Vocoder

"Jag kan inte sjunga så jag kommer att använda vocoder."

…hårdaste – Gun Barrell

Helt utan konkurrens.

…mest lekfulla – Inte The Dark

Om man ska vara lite elak så påminner den refrängen mig om Björnen sover eller något annat man lekte när man var liten. :rolleyes:

…mest mystiska – Ät inte gul snö

Hypnosartad. Rösterna på Space-låten är inte långt efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt 1: Min vocoder - Snygga andningar och ganska schysst experimentellt sound. Kul text 😉

Låt 2: Barra bappa - Charmig på ett ganska barnsligt sätt. I slutet från och med när basgången kör lite solo, kan man till och med höra lite melodi här och var.

Låt 3: Som en stjärna - Gillar bubbelsoundet, och att det låter lite judiskt liksom. Då menar jag speciellt där handklappen kommer in. Behöver kanske tajtas till lite.

Låt 4: Gun barrel - Vinner helt klart på sin placering i startfältet. Plötsligt kommer en rejält fyllig ljudbild och mer tempo. Imponerande att få till det sådär utan instrument.

Låt 5: Human girl bloodhound - Första bidraget i startlistan som är bra som LÅT. Kreativt användande av röst som gitarrslinga i refrängen. Tycker detta är bra rakt igenom, och då har jag hunnit lyssnat på den mååånga gånger.

Låt 6: My love - Tror mig höra en god låtidé, men har svårt att mejsla ut den i min skalle. Ganska ostrukturerat och spretigt.

Låt 7: Atone - Detta är riktigt bra, en synthlåt gjord a cappella liksom. Trots att sångmelodin i mångt och mycket endast består av EN ton, så känns den melodiös och omväxlande. Mycket kreativt. Har snurrat nästan lika mkt som låt 5 här.

Låt 8: In the valley - Ah, en tydlig melodi. Känns lite 50-talsinspirerat på något sätt (eller nåt annat årtionde i den trakten). Det var lite kort.

Låt 9: Vinterdepression - Kontrasten mellan sångmelodin och "basgången" gör att man inte vet om det är en tragisk ballad eller hurtig låt. Ganska bra sånginsats ändå.

Låt 10: Fireflies - Mycket kreativt användande av ljuden. Gillar låten dessutom, speciellt den där återkommande upp-nedgången, grymt snygg.

Låt 11: My electronic heart - Kreativt ljudanvändande här också, skön chill som fick mig att tänka på boards of canada. Blev lite enformig, men snygg höjning mot slutet.

Låt 12: Into the dark - Bubbelljuden är tillbaks, lovely! Känns lite tidiga depeche mode, om de knarkat bort syntharna och bestämt sig för att jamma iallafall.

Låt 13: A capella - Gillar denna. Det är svårt att rappa riktigt bra, men detta var åtminstone i klass med den mesta av den svenska rap man hör i radion. Snygga ljud.

Låt 14: On an outpost... - Det är väl mest ett trumbeat, hade behövt något mer för att hålla som låt.

Låt 15: Ät inte gul snö - Här blir jag nästan rädd på riktigt. Skrämmer mig mer än clowner. Väggarna kryper in och paranoian växer. Genial skräckmusik. Ring filmbolaget.

Låt 16: Golden Monk - Jo, jag försökte ju vänta in i det längsta och taktikrösta så att den inte vann... men nu gav jag upp det. :rolleyes:

Poängen:

6p till låt nr. 5, human girl bloodhound

4p till låt nr. 7, Atone

2p till låt nr. 10, fireflies

1p till låt nr. 13, A capella

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit i sista sekunden igen!! Förstår inte hur jag lyckas 😉

Mina poäng:

6P till låt nummer 4 Hårt och fint

4P till låt nummer 7 Schysst synt låt med lite The Knife stuk

2P till låt nummer 16 Bra harmonier och en mycket catchig låt

1P till låt nummer 10 Najs soft och go

Alla bidrag var väldigt bra och fantasifulla, bra gjort alla!!

🙂

/B

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...