Jump to content
Annons

Studiofestival 24 - röstning i A cappellafestivalen


Fidden

Recommended Posts

Röstningen avslutad!

1) And Then I Became a Golden Monk (Fidden) 51p

2) Atone (Flabb och Carl Cadello) 39p

3) Human girl bloodhound (Matthew L) 36p

4) Fireflies (Eminor) 33p

5) Gun barrel (Rabieshund) 31p

6) My electric heart (Memphis och Eminor) 25p

7) A capella (Tracer) 7p

8) In the valley (Ozzian) 3p

8) Som en stjärna (Ozzian) 3p

10) Into the dark (Ozzian) 2p

10) My love (Ozzian) 2p

12) Barra bappa (Ozzian) 1p

13) Min vocoder (JonasW)

13) On an outpost on the edge of space (Uozon)

13) Vinterdepression (Ozzian)

13) Ät inte gul snö (JonasW)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 88
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Grattis Fidden. Kanonlåt du gjort! Då får du äran att leda igen! 😄 Vad blir nästa tema?? Blir ju julledig snart så det kanske finns tid för skapande o deltagande om än jag är chanslös... 😄

Tack!

Det lutar åt dansbandstema 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

1) And Then I Became a Golden Monk (Fidden) 51p

2) Atone (Flabb och Carl Cadello) 39p

Nämen, får det verkligen gå till så här? Får verkligen festivalgeneralen delta i sin egen festival? 🙂

Nä, jag bara skojar. 🙂 Här hade man för en gång skull i rätt del av resultatlistan och så deltar Fidden.....igen!!!

Grattis fidden 🙂 Det VAR faktiskt den bästa låten. 🙁

Sen skulle jag vilja hylla Ozzian för sin insats. Det är ju inte alltid som kvalitet är bäst 😛

Dansband sucks. Länge leve en dansbandsfestival.

Jag har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack igen =)

Lite kuriosa är att Ozzian faktiskt skulle haft 7 bidrag med, men en trasig zip-fil gjorde att bara 6 kom med. Givetvis skulle den 7:e låten sopat banan med allt annat 🙂

Dessutom kom 2:an "Atone and repeat" med en video:

http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseacti...ideoID=46324714

Jag missade för övrigt att skriva rätt namn på den låten TROTS att jag var noggrann och frågade vad den hette 🙂

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis Fidden!

Fick fullpoängare av mig ser jag (hade glömt bort vad jag röstade på).

Hoppas nån gillar våran video, tycker själv den blev väldigt lyckad, vi kanske hade nybörjartur? 🙂

Dansbandsfetsival låter kalas 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis Fidden!

Synd bara att du inte inser att du gör helt fel som går och vinner hela tiden. Du drar ju bara på dig en massa extrajobb 😄

Men jag trodde ju att din låt eller Atone skulle vinna, så då vågade jag ställa upp igen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis! Damn jag trodde nästan att jag skulle komma trea eller fyra! 😄 Det var några som tyckte att några grejer i min låt lät fejk, mest kaggen. Jag gjorde kaggen genom att spela in fyra olika ljud: subbas, bas, mitt och klick. Pitchade och EQ:ade helvetet ur dessa och tryckte ihop allt med en kompressor. Virveln bestod av 12 ljud men jag fick inte till den riktigt lika bra som kaggen.. Cymbalen är tre ljud. Gitarrerna är sjunga med "riv" i rösten, alltså så det inte är en ren ton. Sen pitchade jag ner en oktav och lade på Amplitube. Två gitarrer med varsin dubb. 😄 Och självklart hade jag med en sån där basbomb i början av breakdownet som jag gjorde ungefär likadant som subbasen för kaggen. Gick så nära micken som möjligt och sa "mmmm" så lågt jag kunde, skar allt över basen som jag boostade och pitchade ner.

Jag är lite intresserad av ljuden i Fireflies. Skulle kunna tänka mig att det är en vissling från början som EQ:ats och autotunats och lagts i en sampler?

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite intresserad av ljuden i Fireflies. Skulle kunna tänka mig att det är en vissling från början som EQ:ats och autotunats och lagts i en sampler?

Jag och min bror Eminor här på forumet gjorde låten My electric heart tillsammans när han var på besök hemma och när han åkte hem tog han med sig ljudfilerna och gjorde ännu en låt själv.. som blev typ ännu bättre! 🙂 Så hans låt Fireflies är gjord utifrån samma ljud och genom samma arbetssätt. Jag skulle kunna spela in ett ljudklipp med exempel där jag berättar för er hur vi gjorde. Det var egentligen inget märkvärdigt men ändå. 🙂 Om någon e intresserad vill säga.

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som Memphis säger är det exakt samma ljud som i My electric heart, fast rattade på annat sätt. Leaden är en rak och lång ton på vokalen oo och med filter och eq på så det låter som en slags sine-lead. Blip-ljuden i början är samma ljud, basen är ett annat oo-ljud. trummorna är de vanliga beatbox-knepen. padsen är samma ljud som blipljuden. Så det går att göra mycket med väldigt lite.

Vi kanske skulle ha en tävling där alla får typ tre samplingar och så tweakar vi dom så mycket vi kan och ser var man kan åstadkomma..?

Redigerat av Eminor
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då får väl jag berätta lite om vår låt; Atone and Repeat:

Jag "bomp"ade, "mmm"ade, andandes och skrek. Sen la jag in ljuden i Abletons sampler på olika spår.

Sen spelade jag helt enkelt rösterna som instrument.

Där efter en massa med reverb och panorering, klippande och klistrande.

"Trummorna" gjorde jag så här: "virveln" är en utandning, "hihatten" ett "tji", beatboxandet är pruttande med en allmän slapphet i truten (det stänkte en del) och så knäpper jag med fingrarna.

Mats (flabb) skrev texten och sjöng. Hans dotter la lite röst hon med. Sen snodde jag åsas "aahh"-kör från en annan låt vi samarbetar på och la in den med.

Det var alles.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en låt där jag lagt ner lite tid men den gick åt skogen så jag slängde ihop två bidrag (Min Vocoder och Ät inte gul snö) på ungefär 20 minuter vardera 🙂

Min vocoder är väl inget särskilt med, klassisk beatboxing a'la jag-har-aldrig-gjort-detta-förut manér och sen så kan jag ju inte sjunga heller som framgår av texten så det fick bli en vocoder på det, fusk enligt vissa men jag tyckte nog vi hade klarat ut innan att vocoder faktiskt var ok, och ni ser vilka framgångar det skördade 😉

Ät inte gul snö är 3 loopar rakt igenom, en beatbox som är helt live (jag är grym jag vet) och två... öhh... läten? Blev kul tyckte jag om än lite enerverande.

Seså, nu tar vi nya tag för festival nummer 25, dansband kan ju bli riktigt kul!

Annars tycker jag att ilska låter bra också, sånt kan jag 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag la ned en del tid på låten i typ oktober, sen avstannade projektet rätt rejält.. Hade massor med idéer och förändringar som jag tänkte fixa till, men det vart aldrig av så i slutändan skickade jag in den version som var klar (men inte färdig). Vart rätt nöjd ändå.. 😛

Har inte använt några samplers, utan redigerat grundljuden och använt dem, skulle nog vart lättare ifall jag samplat och så, då hade jag kunnat gjort en mer varierad melodi i låten.

En bild på vilka spår jag använt ☺️

Edit:

Det var första bidraget till en Studiofestival så jag är väldigt nöjd med en 7:e plats. Rätt låt vann iallafall 😛

 

Måste till(l)ägga att en dansbandsspecial låter som en skoj idé, även fast jag inte spelar några akustiska instrument så skulle det kunna bli roligt 😛

Redigerat av Tracer
Link to comment
Dela på andra sajter

Rabieshund: Vilket program, vilka pluggar använde du? Berätta gärna mer och så utförligt som möjligt om du pallar, så skulle du göra mig till en glad lax. Jag är impad.

Cubase SX3 och så vet jag att jag körde Waves RComp och REQ 6. Jag lyckas alltid få så jäkla fet kagge med den equalizern av nån anledning och det gick till och med denna gång! Spelade in allt med en SP B3.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis! Damn jag trodde nästan att jag skulle komma trea eller fyra! 😄 Det var några som tyckte att några grejer i min låt lät fejk, mest kaggen. Jag gjorde kaggen genom att spela in fyra olika ljud: subbas, bas, mitt och klick. Pitchade och EQ:ade helvetet ur dessa och tryckte ihop allt med en kompressor. Virveln bestod av 12 ljud men jag fick inte till den riktigt lika bra som kaggen.. Cymbalen är tre ljud. Gitarrerna är sjunga med "riv" i rösten, alltså så det inte är en ren ton. Sen pitchade jag ner en oktav och lade på Amplitube. Två gitarrer med varsin dubb. 😄 Och självklart hade jag med en sån där basbomb i början av breakdownet som jag gjorde ungefär likadant som subbasen för kaggen. Gick så nära micken som möjligt och sa "mmmm" så lågt jag kunde, skar allt över basen som jag boostade och pitchade ner.

Jag är lite intresserad av ljuden i Fireflies. Skulle kunna tänka mig att det är en vissling från början som EQ:ats och autotunats och lagts i en sampler?

Wow, vilket jobb, okej jag tror dig 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då får väl jag berätta lite om vår låt; Atone and Repeat:

Jag "bomp"ade, "mmm"ade, andandes och skrek. Sen la jag in ljuden i Abletons sampler på olika spår.

Sen spelade jag helt enkelt rösterna som instrument.

Där efter en massa med reverb och panorering, klippande och klistrande.

"Trummorna" gjorde jag så här: "virveln" är en utandning, "hihatten" ett "tji", beatboxandet är pruttande med en allmän slapphet i truten (det stänkte en del) och så knäpper jag med fingrarna.

Mats (flabb) skrev texten och sjöng. Hans dotter la lite röst hon med. Sen snodde jag åsas "aahh"-kör från en annan låt vi samarbetar på och la in den med.

Det var alles.

Jag gjorde också ett initialt trumsetstest, tog nån timma eller två att spela in ljud och pilla in i Logic/Ultrabeat, lite dels för jag inte lärt mig den 😄

Lät sisådär: http://spinachbeach.se/mix/trumsettest.mp3

Vi gjorde en hobbyfilm också, var väl bara Fidden som snokat upp den? 😄

Skåda alstret här: http://spinachbeach.se/Movies.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som Memphis säger är det exakt samma ljud som i My electric heart, fast rattade på annat sätt. Leaden är en rak och lång ton på vokalen oo och med filter och eq på så det låter som en slags sine-lead. Blip-ljuden i början är samma ljud, basen är ett annat oo-ljud. trummorna är de vanliga beatbox-knepen. padsen är samma ljud som blipljuden. Så det går att göra mycket med väldigt lite.

Vi kanske skulle ha en tävling där alla får typ tre samplingar och så tweakar vi dom så mycket vi kan och ser var man kan åstadkomma..?

Japp, så gjorde vi. Och för att tydliggöra så använde vi våra ljudinspelningar genom en sampler i Reason Då kan ljudet pitchas ner o upp så det blir en ton på varje tangent på vår keyboard, så man enkelt kan spela melodier. När man då lägger på effekter och arbetar me ljudet så kan man få fram ett sound som efterliknar ett coolt synthljud. Samma sak me basen, nerpitchad och skurit bort diskant o lagt på bas. Så riktiga röster är det allt men kanske inte vidare traditionell accapella.. :rolleyes: Kul var det! 😄

/Memphis

Link to comment
Dela på andra sajter

Rabieshund: Vilket program, vilka pluggar använde du? Berätta gärna mer och så utförligt som möjligt om du pallar, så skulle du göra mig till en glad lax. Jag är impad.

Cubase SX3 och så vet jag att jag körde Waves RComp och REQ 6. Jag lyckas alltid få så jäkla fet kagge med den equalizern av nån anledning och det gick till och med denna gång! Spelade in allt med en SP B3.

Hur sequensade du låten? sampler? Vad pitchade du med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte att jag kanske också skulle berätta lite om min låt dårå, eftersom den vann och allt 🙂

Hade inte tänkt vara med, men satte mig ganska snart efter festivalstarten och spelade in en slaskversion. Sedan fick den ligga till sista dagen, då jag höjde takten några snäpp, drog upp den ett tonsteg (för att basen var för svårsjungen annars) och spelade in alla spåren på nytt. Hade ett pianospår i bakgrunden att luta mig mot, vilket jag inte hade när jag gjorde slaskversionen. Skillnaden var typ jättestor, man har ju inte direkt absolut gehör om man säger så 😄

Den enda effekten förutom kompressorer, eq, reverb, delay och möjligen lite chorus var en sub-basplugg på basspåret, som fyllde i med bastoner någon eller några oktaver ner på basspåret. Verkar vara nån slags oktaveringsgrej helt enkelt, och den gjorde det hela lite fylligare neråt.

Körspåren var för övrigt sjuuukt jobbiga att sjunga in, fick typ kramp i käken. Första gången jag varit med om att ansiktsmusklerna gett upp innan stämbanden. För att fylla i med rytmik utöver konsonantljuden från kören, slog jag lite på bröstet och knäppte fingrarna.

Texten är verklighetsbaserad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rabieshund: Vilket program, vilka pluggar använde du? Berätta gärna mer och så utförligt som möjligt om du pallar, så skulle du göra mig till en glad lax. Jag är impad.

Cubase SX3 och så vet jag att jag körde Waves RComp och REQ 6. Jag lyckas alltid få så jäkla fet kagge med den equalizern av nån anledning och det gick till och med denna gång! Spelade in allt med en SP B3.

Hur sequensade du låten? sampler? Vad pitchade du med?

Ingen sampler, jag bara pusslade samplingarna för hand. Pitchade med vanliga process > pitch shift i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra jobbat alla! Vill gratulera alla vinnare och deltagare. Lite sent. Har inte loggat in här på ett tag. Bra jobbat allihop. Riktigt tighta låtar. Jag tror inte att det är någon som undrar hur jag har gjort mina låtar. Så ni slipper någon utläggning om detta. Jag hade tänkt att gör väldigt seriösa grejer här... Men jag hade lite svårt att få det att låta tight. Så jag bestämde mig för att spela in mycket istället för bra. Och leka lite:)

Sen dess har jag gjort en pianoversion av min 0 poängare, en vinter depression! Ska lägga ut den snart tillsamans med några fler juldängor...

Mycket nöjd med den här festivalen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...