Jump to content
Annons

Vilka började med musik innan datans intrång?


Neosus

Vilka började med musik innan datans intrång?  

160 röster

  1. 1. Vilka började med musik innan datans intrång?

    • Började spela långt före datorns tid
      126
    • Började spela instrument samtidigt när jag skaffade en dator
      14
    • Började med musik när jag skaffade coola musikprogram till datorn
      14


Recommended Posts

  • 1 månad senare...
Annons

Antar att du menar någon typ av hemdator. Tror inte många här har hållit på med musik pre RCA Mark II :rolleyes:

Började ta pianolektioner på tidigt 70-tal nångång, och då var det inte så aktuellt att knåpa på datorer.

Min första kontakt med datorer var på gymnasiet och då stod åbäket i ett skåp i rummet bredvid och all kommunikation skedde via skrivarterminaler. Året efter fick vi ABC 80 😛

MVH

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan jag började avguda trancemusiken så spelade jag faktiskt blockflöjt. Be mig inte göra det idag. Är sååååå dålig..... Det är väll det lilla innan datorn för min del.

Sen i och med trance så upptäckte jag att det går att göra bra saker på burken via Rebirth sen växte det bara på. Reason, FLS, Logic, VST:i osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade faktiskt ett litet "band" tillsammans med en kompis under de tidiga tonåren, där vi spelade på varsin keyboard (GEM DSK8 och Yamaha PSR36 om jag inte minns fel; alltså snudd på leksaker). Spelade live mot de förprogrammerade trumkompen... 🙁

"Riktiga synthar" (Korg M1 och Yamaha SY22), dator och Cakewalk 4(?) tillkom något senare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte gjort musik alls innan vi skaffade en dator, visst plinkade jag på piano då och då, men utan att kunna läsa noter eller direkt veta vad jag spelade. Första låtarna gjorde jag nog i Qbasic på vår 386 när den var modern. Nej, inte Cubase, utan dosprogrammet qbasic:

QBASIC.jpg

Inte för att det lät så jäkla bra. Gick på PChögtalaren, lät bara gamla datorspel om allt. Jobbade sedan med Fasttracker II mer på "allvar". Sedan övergått till Orion och hårda syntar.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Började med att spela blockflöjt i trean, som så många andra - och det var väl 1971 jag gick där...

Fortsatte med alt-blockflöjt och senare med klarinett.

På högstadiet började jag och några kompisar spela någon form av bluesrock tillsammans (jag spelade bas - och skaffade min första Rickenbacker 4001 ganska tidigt, för att jag ville ha en riktigt lättspelad - och snygg - bas) - och senare fortsatte det med olika band i lite olika genre - från hårdrock, rock och pop till soul och funk. Ett tag var det inga problem att spela tummen av Mark King och Louis Johnson - men så vältränad är det vääääldigt länge sedan jag var... 🙁 När jag var som mest aktiv, så hade jag tre basar; två 4001:or och en Yamaha, men numera har jag sålt den ena 4001:an...

Datorn smög sig in så smått när Atari själva tog över distributionen av sina sprillans nya ST-maskiner i Sverige. Jag kommer inte ihåg riktigt när det var - men jag fick i alla fall en från första batchen som kom till Sverige...

Dock dröjde det ett par år innan jag började använda datorn till musikskapande.

Första musikprogrammet var Pro24 v1.0, som uppgraderades efter hand - och senare blev Cubase. Efter en mängd versioner och byte av datormodeller (dock alltid Atari förstås), så blev det Cubase Audio på Atari Falcon (med 8 kanaler hårddiskinspelning på en 16MHz-maskin med 16MB RAM... 😉 ) - som på den tiden var mycket stabilare än sina kusiner på Mac och PC.

I mitt sista band använde vi från början en Fostex rullbandare för inspelning - synkad med SMPTE till en Atari STe för att få in syntar. Sedan gick vi över till att använda Falcon med hårddiskinspelning i stället - och det blev bättre eftersom vi ju inte förlorade ett spår för synken - och dessutom vann vi i ljudkvalitet. 😄

Inte förrän för ungefär 7-8 år sedan bytte jag till PC, eftersom Falcon fungerade så otroligt bra - men vid bytet till PC blev det helt oväntat faktiskt ännu bättre... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Började också med blockflöjt ett år på 70-talet. Sen gitarr via kommunala musikskolan. I högstadiet fick jag egen nyckel till skolans "rockrum". Jag var ensam användare av det men lyckades till slut locka två kompisar att spela bas resp trummor. Första gången jag kom i kontakt med synthar var inte förrän på gymnasiet. Den första synth jag själv spelade på var en Moog Taurus-pedal!!!!! Det var alltså en synth som man trampade på med fötterna, både för att spela på och för att byta ljud. Den var grym! La jag en A-ton med den, framstod elbasen plötsligt som en banjo!!!!

Har också spelat in ett flertal gånger i både 8, 16, och 24-kanalsstudios med rullbandare långt innan det lyftes in datorer. Måste säga att Ni som inte spelat in på bandare nog inte riktigt inser hur datorerna förenklat musikinspelning. Jo, jag vet att det kan vara mycket meck med trilskande program och hårdvara. Jag menar just i själva inspelningsförfarandet. De produktioner som vi alla har möjlighet att göra idag, var några få förunnade för bara några år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

viken jobbig gallup, grahn.

jag föddes ju efter datorn, men spelade musik innan jag skaffade dator.

vad ska jag välja då?

Jag valde översta....Hade inte gärna suttit och gjort musik på våran 286:a som bara räckte till Kongo Bongo ändå 🙁

Edit: För övrigt håller jag med om att det är väldigt tunnt med alternativ. Någon som t ex inte håller på med musik alls....Vad ska den välja? ( om han elle hon bara hänger här för att man får så fett med respect av att kunna berätta det för andra 😉 )...

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Började med privatlektioner på piano när jag var 7. Datorn kom visserligen när jag var 6, men det var först när jag var 12 som jag fick min Amiga 500. Och då började man med Games Music Creator för att sedan fortsätta med Soundtracker osv... Band blev det först när man var 14. Det varade dock inte så länge, men för fyra år sen blev det dags igen.

Före amigan så satt jag med en bandspelare, kopplade ett par hörlurar i mikrofoningången (fanns en sådan på dubbeldeckaren som även användes för att kopiera C64 spel) och runt högtalaren på en Casio keyboard. Då kunde jag spela in "ovanpå" det gamla, men det gick ju inte direkt göra några omtagningar. Kvalitén blev faktiskt helt ok (åtminstone tyckte jag det då, nu tycker jag mest det är pinsamt när farsan hittar ett gammalt kasettband med min musik på. Vet ju aldrig vem han kan tänkas spela upp det för).

Är född 1978, så får ni själva räkna ut när i tiden detta var...

Från Fasttracker 2 har det sedan blivit Cubase, i en dator som står i replokalen. Nästan ingenting, förutom trummor ibland, skapas i datorn numer. Den används med andra ord till inspelning och mixning.

Datorintresset lever vidare (lixom musiken givetvis) vilket resulterar i att man gör en Fasttracker låt typ en gång om året när man drar till Dreamhack winter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Har spelat med konstiga småband sedan -70. Lekte med sound on sound från ca 75. Började pilla på dator ca 98. Och på den vägen är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

dannepop (oregistrerad)
Ja just det. Hur många började med musiken INNAN datorns intrång?

Hmm, jag kan ana en lite negativ underton i denna gallup.

Hur kan det komma sig?

Datan är väl en bra sak?

Man kan ju ha dän till va som helst!

Uh hu

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag började använda datorer ungefär samtidigt som jag började spela instrument. Jag lirar klaviatur och jag har aldrig känt någon större dragning mot att använda datorer när det gäller musikskapande. Personligne tycker datorer är helt värdelösa till detta ändamål ... Jag jobbar med mjukvaruutveckling hela dagarna så jag får nog av datorer på jobbet!!!

När det gäller musik så föredrar jag gammal analog utrustning. Mina gamla analogsyntar använder jag fortfarande flitigt och det dröjer förhoppingsvis länge innan jag tvingas byta dem mot något datorbaserat! 😳 Nackdelen med gamla analog teknik är att den kräver en del underhåll. En del av min utrustning är tillverkad så tidigt som på 60-talet och den kräver kontinuerlig service för att fungera 100%-igt. Det är således både dyrt och tidskrävande att använda sådan utrustning med jag tycker definitvit att mödan betalar sig i form av ett sound som helt enkelt inte går att återskapa någon dator idag ... I framtiden kanske? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja just det. Hur många började med musiken INNAN datorns intrång?

Hmm, jag kan ana en lite negativ underton i denna gallup.

Hur kan det komma sig?

Datan är väl en bra sak?

Man kan ju ha dän till va som helst!

Uh hu

Nejdå. Inget negativt med datan. Tvärtom. Sitter själv att pular och tycker att det är jävlit roligt.

Roligt att se hur det började för er.

Själv så började spela på en sådan El-orgel i slutet av 70-talet. i Högstadiet så började jag banka lite på trummor i olika skolorkestrar. Fuskade även lite på bas. I slutet av 80-talet började jag med gitarr liret. På 90-talet lirade jag i olika band, bas i dansband, elgitarr i coverband. I slutet av 90-talet skaffade jag en dator att börja spela in på och håller forfarande på. Roligt äré.

Edit: Började spela på synt även det på 90-talet... Spelade in massor på min Yamaha SY77. Sedan, som sagt, skaffade jag en dator.

Kul att läsa alla inlägg. Tummen upp för alla som håller på med musik på ett eller annat sätt.

😳

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Började lira fiol när jag var 4 på rispaket (Uncle Ben's) och linjal. Suzukimetoden som några säkert är bekanta med.

Sen blev det saxofon på musikskolan vid 11 års ålder.

När jag var 12 slutade jag spela fiol av nån anledning. Det var förmodligen inte tillräckligt coolt. 😳

Men jag började lära mig lite gitarr av en kompis, vilket var det absolut roligaste jag nånsin provat. Så jag började ta privatlektioner strax efter.

Spelade i ett storband med massa grymma instrumentalister från musiklinjen på gymnasiet så till slut hamnade jag där också.

Edit: Ja, just det... Datorn också. Den har inte kommit in i bilden förrän på senare år. Än så länge är det mest en ursäkt för att få prylböga sig.

Edit2: Fan va jag halkar OT heeela tiden.

Redigerat av Jocke
Link to comment
Dela på andra sajter

Började lira trummor när jag var tio ungefär..en fet gnistrande Roxy-virvel och en splashcymbal som fick agera lite allt möjligt... skitkul att lira gamla punkdängor ihop med en polare på piano.. där repertoaren bestod i typ 2 ackord..

Bytte sedan upp mig till fetare och fetare trumset.. hade till siste ett pearl export med massa extrapukor och en 7 - 8 cymbaler, oljeskinn, deadringers m.m m.m... sen flyttade man och blev tvungen att sälja allt av utrymmesskäl...

Kanske blir nåt Roland TD-kit med meshheads nån gång i framtiden 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Jag började med trackers. Så jag tillhör den stackars minoriteten här 😳

vågar tro att det är rätt många som börjat dattamusiken med trackers.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som Demonen började jag banka kastrull typ 12-årsåldern. Gick egentligen på piano och lirade "Till Paris" men det sög ordentligt, så det blev ett begagnat Wesper-kit med en virvel utan sejarmatta som vi köpte av nån smart granne. Lirade punk och la grunden till en go tinnitus redan då. Kom oxå över en nylonsträngad liten Landola som jag lärde mig dom enklaste ackorden på och försökte sen lira Damned, Devo och Iggy-låtar tills fingrarna var prinskorvar. Slängde man in en kassett-bandspelarmic i resonanslådan och sen körde "REC" på stereon med max volym så fick man en gratis elgitarr. "Mongoloid", "Raggare is a bunch of motherfuckers", "No fun" och "Cocaine"(!!!!) var dåtida favoriter som gick lätt att lira.

Några år senare blev det powerpop i band och en hel del låtskrivande och lite inspelning på Fostexporta, med ett jäkla pingpongande med kanalerna 😳 och sen la jag allt på hyllan några år innan jag snubblade över Cakewalk, en midi-modul och en Mac hemma hos en gitarristpolare. Blev helt frälst. Bad fyra Ave Maria och på den vägen äre sen...

Link to comment
Dela på andra sajter

He he, kul att läsa hur/var och när alla blev frälsta.

1969 (jepp) blockflöjt

1974 ABFkurs i gitarr (Levin nylon)

1980, äntligen, en Philips rullbandare med "multiplay" en sorts pingpong mellan spåren med hjälp av en phonokabel. Efter några ping och pong lät Hi-haten som någon som går på gårdsgrus med slalompjäxor! Bandaren rullar fortfarande på nere i gillestugan, varm och fin ton, även om banden från min första bandare på 60-talet börjar pergamentiseras. (öh finns det ordet?)

1986 Amigan. Vill minnas att programmet hette noisetracker. fyra kanaler, och EN Meg i minne....1 Mb asså. Håll med om att det låter som trolleri att göra musik (hrm nåja) med 1 Mb?

1988, GEM-keyboard, icke anslagskänslig men med sequenser inbyggd.

1989 Fostex 260 Ahhh, en ny värld öppnar sig. Ping å pong å ping å pong

1996, december, man tjackar upp sig på en 200Mhz med AWE64-kort. Hej nya världen!

Ja å nu sitter man här å läser om alla andra. God jul! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...