Jump to content
Annons

Uppmickning av stråkensemble


everlastingrecords

Recommended Posts

Annons

Kondning uppifrån lite snett ner, 30-60 cm ifrån. Börja där! Balancera mellan F-hål och sträng!

Sen om akustiken är bra så micka en bit ifrån. Lägg även till mickar runt i lokalen.

Är det ingen bra lokal så kör närmikning och lägg på reverb i efterhand. Brukar bli riktigt snyggt. Sen beror det ju på vad det är för musik. Folkmusik kanske inte ska ha reverb alls. Är det Howard Shore filmmusik så går det ju att dränka järnet med reverb!

Link to comment
Dela på andra sajter

Satsa på en stereouppmickning. A/B brukar funka bra, men i ett mindre rum med burkig akustik kanske X/Y är att föredra.

Om du har mickar så att det räcker kan du sätta närmickar på varje instrument också (typ som killenmedskillen föreslår).

Är det en större ensemble sätter du istället en eller ett par mikrofoner per sektion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Satsa på en stereouppmickning. A/B brukar funka bra, men i ett mindre rum med burkig akustik kanske X/Y är att föredra.

Om du har mickar så att det räcker kan du sätta närmickar på varje instrument också (typ som killenmedskillen föreslår).

Är det en större ensemble sätter du istället en eller ett par mikrofoner per sektion.

Har också fått bra resultat med stereouppmickning (ORTF), då var det en kvartett och jag hade även en spotmick på cellon.

Allt beror ju på hur stor ensemblen är och hur mycket kontroll du vill ha över varje stämma. Att börja med ett stereopar är nog i vilket fall en bra utgångspunkt.

Jag mickade lite ovanifrån med mikrofonerna drygt två meter upp, vinklade kanske 45-50 grader ner mot kvartetten.

Det var ingen klassisk inspelning utan "popstråkar".

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur man går hänger på vad slutresultatet skall bli?!

är det klassiskt, så börja med att välja en bra lokal! Det är A&O för att det skall låta bra, man kan inte göra en medioker inspelning bättre med aldrig så mycket reverb!! .. Man får "låna" tex, dom flesta kyrkor för en mindre kollekt, och stråkar och träkyrkor funkar jäkligt bra ihop!

Min erfarenhet är att stråkinstrument (och blås) nästan alltid låter sämre närmickat ("gnissligare") speciellt om det är en ensemble som spelar, inte minst om dom är dåligt samspelade! Är det första gången du spelar in "Stråkar" så välj en enklare stereouppställning som ORTF (Njurar) eller AB (Omni)! Vill man att det skall bli riktigt bred stereo så kan man flanka ett ORTF-par med ett AB-par ... Tänkt dig ett band på scenen, ORTF mitt på och AB mickarna två meter på var sin sida om ORTFen! Funkar kanon, ORTF skall dock vara närmare ensemblen en AB! (Man måste nåstan lyssna sig fram till en bra position i rummet! ... En mer avanserad variant av flankerad mittmick är att sätta två korsade 8or i mitten (sk. Blumlein), men det kräver en hel del övning innan man får till det bra!

Även om det är "ett" stråkinstrument som skall spelas in så hade jag valt en stereoteknik, oftast ORTF med småmembranare!

Här kan du hitta en hyffsat bra artikel om att spela in stråkar : Recording Strings (Givet att du tar dig genom engelska!)

/ptr

Redigerat av ptr
Link to comment
Dela på andra sajter

Ojoj! Mycket matnyttig information!!

Nu är det ju inte säkert hur det blir men jag hade tänkt att spela in varje instrumentgrupp för sig. Delvis för att kunna nivåjustera i mixen senare på ett lätt sätt men också för att jag mest är van vid att spela in mig själv, på sin höjd ett trumset. Och jag sitter på ett begränsat antal mikar av varierande kvalité.

Dessa mikar har jag till mitt förfogande

Röde Nt1

JJlabs stormembran (kostar ca 800kr)

En AKG jag inte minns namnet på.

ett par SM 58

en SM57

Jag har ingen småmembranare eller någon stereomik för delen heller. Men det kanske jag borde införskaffa? (tips på stereomikar till ett (väldigt) billigt pris?) Och sen har jag inte försått skillnaden på stor- och småmembran, någon som har sympati och ork nog att förklara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du ska satsa på att få ensemblen traditionellt "dukade" och sen lyssna i lokalen var dina öron tycker att det låter bäst och där sätta upp ett par mickar. Var tidigare idag o lyssnade på en kammarorkester och det lät grymt! Försök fånga det dina öron hör så slipper du mixtra för mycket. Alltså bara två mickar tycker JAG.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att Röden och JJlabs kan fungera som stereopar annars kanske du får dubba sektioner och enskilda instrumentalister. Tänk då på att flytta micken mellan varje tagning för att ge variation i ljudet. För att undvika fasfel kan du använda ett snöre som måttband. Du får på detta sätt upp olika aspekter av rummet och ett fylligare ljud än vid en dubb.

Tror dock inte alls på dina dynamiska Shuremickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojoj! Mycket matnyttig information!!

Nu är det ju inte säkert hur det blir men jag hade tänkt att spela in varje instrumentgrupp för sig. Delvis för att kunna nivåjustera i mixen senare på ett lätt sätt men också för att jag mest är van vid att spela in mig själv, på sin höjd ett trumset. Och jag sitter på ett begränsat antal mikar av varierande kvalité.

Dessa mikar har jag till mitt förfogande

Röde Nt1

JJlabs stormembran (kostar ca 800kr)

En AKG jag inte minns namnet på.

ett par SM 58

en SM57

Glöm dynamiska mickar, dom har inte tillräckligt bra frekvensutstärckning för att funka i stereo! (Röden och JJLabsen kan till nöds funka som stereopar som DivineCo säger)

Jag har ingen småmembranare eller någon stereomik för delen heller. Men det kanske jag borde införskaffa? (tips på stereomikar till ett (väldigt) billigt pris?) Och sen har jag inte försått skillnaden på stor- och småmembran, någon som har sympati och ork nog att förklara?

Enkelt kan man säga att om micken har ett membran (kapsel, det som tar upp ljudet) som är större än 15mm så är det en stormembranare (ett standard membran är oftats 25mm), är membranet mindre än 15mm är det en småmembranare (dom kallas ibland "penmikrofon")..

Glöm billiga stereomickar, skaffa ett bra (basic) småmembrans par i stället, jag brukar rekomendera Line Audio CM-3 njurar, funkar bra som stereopar i ORTF och som tex. överhäng till trummor! (Finns att lyssna på på Claes testsajt!)

/ptr

Redigerat av ptr
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tack för alla tips!!

Nu har jag läst på mig om mikar och mikteknik så nu förstår jag vad ni har tipsat om också!!! 😮

Eftersom jag är rätt så begränsad i mikutbud så tror jag att jag kommer att använda någon slags stereoupptagning med Röden och jjlabs (båda njure) och lyssna av rummet så gott det går. Kanske ha med mig någon slags dämpning. Och dubba med olika mikpositioner. Nu känns det som om det faktiskt kan gå vägen. KÄnde att jag hade tagit mig vatten över huvudet där ett tag..

Nu ska jag bara fixa noter till alla 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips!!

Nu har jag läst på mig om mikar och mikteknik så nu förstår jag vad ni har tipsat om också!!! ☺️

Eftersom jag är rätt så begränsad i mikutbud så tror jag att jag kommer att använda någon slags stereoupptagning med Röden och jjlabs (båda njure)

kan du inte hellre låna en nt1a till?

sätter du dom i x/y så behöver du inte tänka på faserna heller

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Om du inte kan fixa ett stereopar kan du köra mono! Beroende på sammanghang kan det vara riktigt koolt!

Om de sedan gör dubbar kan du också panorera ut dessa lite grann så får du lite stereokänsla på dem ändå.

Åter till denna fråga. Det har ännu inte blivit ngn stråkinspelning men nu ska det bli av. Jag ska spela in 1 cello och 1 violin nu framöver.. Jag har ju fått en massa tips redan men med risk att låta dum vill jag ändå fråga igen. Hur ska jag bästa mika upp detta???

joachime, du skrev att det kan låta koolt med mono. Hur menar du då? För jag tänker att jag skulle kunna närmika (ingen vidare akustik i lokalen) cellon och violinen med varsin stormembranare. Tänkte sedan dubba det, ev. med olika mikpositioner. Blir det bra? Eller låter det bara dåligt?

Alternativet är väl att steremika både violinen och cellon? Är det A/B eller X/Y som gäller då?

Ett alternativ till är väl att stereomika cellon och violinen tillsammans. Alltså bara två mikar. Är det A/B eller X/Y som gäller vid detta?

TACK TACK TACK på förhand för eventuella svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hyr en bra studio en dag, eller 3-4 timmar, och banda där. Ta sen med de råa spåren hem.

Jo, jag har funderat på det. Skulle kunna hyra SAMI's B-studio ett par timmar, skulle kosta ca 1000 kr. Men det jag har funderat på är att jag för samma kostnad kan köpa ett par stereomikar för att komplettera de jag redan har och spela in det själv. Då får jag mikar och erfarenheten på köpet. Men om jag å andra sidan hyr en studio kan jag titta på och få erfarenhet av det. Mitt problem ligger ju i att det måste kosta så lite som möjligt. Jag har väldigt liten budget. Men samtidigt ska kvalitén vara tillräckligt bra också...

På ett sätt tänker jag att det är svårt att spela in stråkar. Men så tänker jag "hur svårt kan det vara, faktiskt". Jag har ok mikar och de som spelar är skickliga och ihopspelade. Känns som om det inte kan bli dåligt hur jag än gör (så klart det kan bli, men ni förstår hur jag menar?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du en Röde NT-1 (den vita) eller en Röde NT-1A (den blanka)?

Jag har en NT-1 och är du fortfarande intresserad av att låna en så kan vi kanske fixa det.

Jag vill inte skicka den men är det inte alltför långt avstånd att åka (jag bor strax utanför Gävle) så kan jag komma, ta med mig micken och vara med på inspelningen. Skulle vara en bra och rolig erfarenhet att vara med och spela in stråkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan inte låna ihop av någon så att Du har tillgång till ett par, t ex en likadan Röde till?

Sen har Du fått många fina råd. Mitt råd gäller ang balansen mellan direktljud och diffusljud. Var noga med att inte komma alltför långt ifrån. Ju mer diffusljud lokalen har, desto närmre måste mickarna placeras. Ett knep som t ex ljudtekniker på SVT och SR använder sedan länge är att stoppa ett finger i ena örat och sen ställa sig där man tänkt placera resp mikrofon. Lyssna, hur är balansen mellan direkt och diffus? Dock kräver detta lite träning. Dels bör man ha gjort ett par små provinspelningar (kan man göra själv, inga problem) där man gjort så här och använder samma mickar. Sen tar man och lyssnar o utvärderar, blev det för mycket diffusljud? (det vanligaste). Snabbt har man lärt sig hur mickarna hör i förhållande till "fingret i örat" och uppnår sedan fina resultat med denna teknik. Både för mig, många ljudvänner, mina elever brukar det vanligaste problemet vara att diffusljudet blir för högt och att definition, detaljrikedom, tydlighet och liknande blir lidande och att rummet hörs för mycket. OBS händer även i välklingande rum och då blir det fortfarande inte bra. Samtidigt ställer närmickning o sin sida andra krav. Det är lätt att hamna i positioner där gnissel och liknande blir framträdande.

Se till att Du och ensemblen/ musikerna har gott om tid på Er för riggning och test så kommer Du säkert att lyckas. Fixa, om möjligt, så att Du har två identiska mikrofoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Satsa på en stereouppmickning. A/B brukar funka bra, men i ett mindre rum med burkig akustik kanske X/Y är att föredra.

Det lät intressant. Varför är X/Y bättre i burkigt rum? På alla bilder och live på tv av trum-oh så sitter de A/B. Får man inte fasfel/utsläckning av tex v hängpuka då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa två musikanter, kan de spela samma sak två ggr, dubba? Det kanske inte är meningen alls? Men vid två tagningar kan du kanske spela in den första tagningen med instrumenten nära varann och X/Y en eller två meter ifrån, nästa tagning flyttar du isär dem lite och kör en mick på varje, ganska nära. Sen kan du få fint stereoljud. Kanske, är väl bäst att tillägga. En tredje tagning A/B med mikarna lite längre ifrån kan ge det sista.

Att lyssna i bra lurar medans man bär omkring mickarna på olika ställen och vinklar är guld. Närmickar man ak gitarr är det ju fråga om centimetrar var det låter bäst, det hör man bara om man kan lurlyssna samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag har funderat på det. Skulle kunna hyra SAMI's B-studio ett par timmar, skulle kosta ca 1000 kr. Men det jag har funderat på är att jag för samma kostnad kan köpa ett par stereomikar för att komplettera de jag redan har och spela in det själv. Då får jag mikar och erfarenheten på köpet. Men om jag å andra sidan hyr en studio kan jag titta på och få erfarenhet av det. Mitt problem ligger ju i att det måste kosta så lite som möjligt. Jag har väldigt liten budget. Men samtidigt ska kvalitén vara tillräckligt bra också...

På ett sätt tänker jag att det är svårt att spela in stråkar. Men så tänker jag "hur svårt kan det vara, faktiskt". Jag har ok mikar och de som spelar är skickliga och ihopspelade. Känns som om det inte kan bli dåligt hur jag än gör (så klart det kan bli, men ni förstår hur jag menar?)

Förstår hur du menar.

I dagens trend av "gör allt själv" musik, så är det väldigt många som slussas in i tänket att man måste göra allt själv, och inte tänker på att det är precis sånt här som inspelnings-studio säljer sina tjänster för, och att det alternativet finns. Man behöver inte sitta och titta på utan man kan hyra studion och göra jobbet själv där med. Kostar, det gör det ju alltid, i den ena eller andra valutan - pengar, eller tid/ansträngning. Men förstår absolut hur du menar 😕

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det enbart cello och violin som ska spelas in? Jag undrar alltså om den färdiga inspelningen blir bara de här två instrumenten, eller är de bara en del i låtar med andra instrument? Om det är bara de här två kanske de inte alls är vana att dubba och spela till klick. Då måste det bli enbart en tagning. Du skulle ha haft fyra mickar i så fall, då är det nog lättare att lyckas.

Link to comment
Dela på andra sajter

opus99: Jag är så himla ambivalent inför det där i allmänhet, men i detta fall i synnerhet. På ena sidan står drömmen att spela in i STOR studio och då menar jag både välrenomerad och fysiskt stor. På andra sidan finns den fantastiska njutningen att ha skapat något helt själv utan några eller med små resurser.

Inför den stundande inspleningen känner jag samma sak. På ett sätt vill jag hyra en studio. Dels för att inspelning ska bli garanterat bra teknikmässigt men också för att musikerna arbetar ideellt och det känns fint att bjuda dem på en bra studioupplevelse som tack för besväret. Men samtidigt känns det också lite dumt och dubbeltydigt. Har jag pengar till studio men inte till arvoden? En annan priotering skulle ju kunna vara att de får pengarna och jag spelar in. På så sätt förlorar inte musikerna något även om inspelningen inte skulle bli bra. Samtidigt är ju de måna om att inspelningen blir bra då de är stolta musikutövare och dessutom ska stå för hur det låter sedan.

Sen kanske jag har hybris och tror att jag kan spela in stråkar hur bra som helst. Hittills har det fungerat. Jag har nygligen spelat in både saxofon (alla varianter utom sopransax), kontrabas och tvärflöjt. Hade ingen erfarenhet av det tidigare men det gick ju vägen och låter inte bara hyfsat utan riktigt bra. Samtidigt vill jag inte ta vatten över huvudet då det kommer att gå ut över musikerna.. Dessa dilemman.. 🙂😛

Guitar Nilsson: Jo, absolut kommer de nog att dubba. De har lagt popstråkar vid otaliga tillfällen förut och vet vad de sysslar med. Det är jag som är ute och simmar på djupt vatten. Intressant tanke att dubba med olika miktekniker. Hade mest tänkt att använda någon av dessa (A/B kanske framförallt) och sedan flytta mikarna alternativt flytta musikerna.

Bakke: Vad himla snällt av dig att erbjuda dig att låna ut en mik. Men tyvärr är det Röde NT1-A jag har.. typiskt!

Wonderboy: Men tänker du att jag kan mika upp ensemblen (som i detta fall bara består av en cello och fiol) med två identiska bra mikar i tex en A/B position? För om jag närmikar båda instrumenten så spelar det väl ingen roll om jag har identiska mikar? Då blir det väl mer som två monoinspelningar?? Eller har jag fått allt om bakfoten.

Jag tänker att dest skulle kunna vara fördelaktigt att närmika båda instrumenten och samtidigt ha två identiska mikar som ett stereopar i A/B position en bit ifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

A/B eller x/y beroende på hur musikanterna sitter i förhållande till varandra. Det kan bli väldigt bra om cellon får mycket direktljud in i den ena micken och samtidigt läcker lite lagom in i den andra (diffusljud) och vice versa på violinen. De sitter då hyfsat nära varandra, ju mer lokalen låter, ju närmre varandra bör de sitta. Anledningen till förslaget med identiska mickar är bara det att man kan vara ganska säker på att få ett likartat ljud. Jag har varit med om situationer där det låter konstigt med olika mickar, nästan som två olika sound. I allmänhet går jag och grämer mig över att den ena låter bättre än den andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

opus99: Jag är så himla ambivalent inför det där i allmänhet, men i detta fall i synnerhet. På ena sidan står drömmen att spela in i STOR studio och då menar jag både välrenomerad och fysiskt stor. På andra sidan finns den fantastiska njutningen att ha skapat något helt själv utan några eller med små resurser.

Inför den stundande inspleningen känner jag samma sak. På ett sätt vill jag hyra en studio. Dels för att inspelning ska bli garanterat bra teknikmässigt men också för att musikerna arbetar ideellt och det känns fint att bjuda dem på en bra studioupplevelse som tack för besväret. Men samtidigt känns det också lite dumt och dubbeltydigt. Har jag pengar till studio men inte till arvoden? En annan priotering skulle ju kunna vara att de får pengarna och jag spelar in. På så sätt förlorar inte musikerna något även om inspelningen inte skulle bli bra. Samtidigt är ju de måna om att inspelningen blir bra då de är stolta musikutövare och dessutom ska stå för hur det låter sedan.

Sen kanske jag har hybris och tror att jag kan spela in stråkar hur bra som helst. Hittills har det fungerat. Jag har nygligen spelat in både saxofon (alla varianter utom sopransax), kontrabas och tvärflöjt. Hade ingen erfarenhet av det tidigare men det gick ju vägen och låter inte bara hyfsat utan riktigt bra. Samtidigt vill jag inte ta vatten över huvudet då det kommer att gå ut över musikerna.. Dessa dilemman.. 😛😉

Känner så väl igen mig så 🙂

Min egen bild var att spela musik, och att kompositionerna och spelandet var jag, och vad jag gjorde. Att spela in det, på en skiva, det var något annat än att bara spela sakerna. Och min bild var att bara gå in i en studio, och göra min grej och att teknikern skulle fånga upp vad jag spelade och så skulle vi se till att alla instrumenten lät typ lika starka och så. Inspelningstekniken skulle ju teknikern stå för, och inspelningen skulle ju återge vad jag spelade och hur det lät.

Men se det gick inte alls alla gånger. För teknikern ansåg att han skulle besluta hur det skulle spelas in och hur det skulle låta, att han skulle göra det jag gjorde till "något användbart" (det var alltså inte det i nuläget?), en egen produkt, han skulle "rädda mig", och att jag minsann hade ordentliga brister i hur jag spelade och komponerade och det skulle han kompensera upp tekniskt. Han skulle besluta hur mycket av varje instrument som var rätt, hur mycket botten, diskant, reverb etc. Förklarade jag att jag tycker det låter goja - vilket det ofta gjorde - så sa han att tekniken och inspelat ljud har sina begränsningar i och med att den måste klämmas ut ur två högtalare, och att inspelad musik kan aldrig låta som live, och att alla musiker kan springa omkring med hur mycket önskedrömmar de vill, men att verkligheten inte riktigt funkar så, att man fick så lov att vakna upp ur drömmarnas värld.

Det vet man ju nu, i efterhand, att allt det där snacket var fullständigt jävla bullshit. De små brister i spelandet och musiken och arren som fanns var väldigt måttliga, och inte alls att de krävde en teknisk anpassaning för att fungera. Det visste man bitvis då med, eftersom jag gjorde enklare inspelningar i studios själv redan innan det där. Även om det inte lät superbäst, så lät det ändå betydligt bättre än det han förvrängde till och hävdade att han visste bättre för han hade gjort inspelningar i 15 år. Jag har förstås kvar inspelningarna än idag och dom har ett tydligt inslag av menstruerande elefant-mutta - motverkar musiken helt. Mitt omdöme idag är bara mer detaljerat än då, men mitt omdöme då var i princip korrekt. Sista inspelningen någon gjorde av mitt material betalade jag 20,000 för, och bastrumman hörs inte alls; inte ens om jag filtrerar ut allt ovanför 90 hz kan jag höra den - än idag. Trots att det är tung Rock. Jag sa det under mixningen med, och killen är välkänd häromkring och har fått stipendium och kutar runt med hästsvans och är allmän 'kung'. Men icke sa nicke. "Jag vet väl hur min egen studio låter, och det vet inte du. Säger jag att det här kaggeljudet kommer att vara mer än väl så fattar du väl att jag säger så av en anledning? Det räcker liksom inte med att det ska låta kanonbra bara här inne, det ska låta bra på så många högtalarsystem som möjligt. Jag har gjort det här i typ 15 år, men du kanske vet bättre vad som funkar på flest högtalarsystem du?" hette det då.

Så .. min bild är att ofta är det inte att man vill "göra själv", bara för sakens skull, utan man vill minimera chansen för andra att utöva negativ inverkan på sin musik, och på det man gör. Så har det i alla fall blivit för mig. Men jag orkar inte göra allt själv, utan jag har sett till att filtrera ut alla konstiga rötägg ur processen, och jobbar med människor som kan sin sak ordentligt bra, folk som själva är sin värsta kritiker, som förstår hur man menar när man säger något, t.o.m. när man säger fel, så man behöver aldrig oroa sig.

Det blev en liten utläggning. Men kanske poängen är att hittar man bra folk så kan man stå för musiken själv och dom sköter inspelningen på det sätt dom själva skulle vilja få den utförd, och förstår att deras roll är understödjande. Så man måste inte göra allt själv - om man inte vill 🙂

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

opus99: Även fast jag har väldigt lite erfarenhet av "riktiga" studios med "riktiga" tekniker så kan jag känna igen mig i det du skriver. Att bli behandlad lite som en idiot, att man inte vet eller har tillräckligt tränade öron.

Jag har mest spelat in saker själv eller tillsammans i de konstellationer jag har spelat musik i. Och visst har det många gånger låtit riktigt dåligt men lärdomen har ändå varit att det aldrig är tekniken som gör låten. Jag kan däremot känna att jag skulle vilja samarbete mer med andra människor. Har nog fått lite kontrollbehov på köpet. Men det är svårt. Som du säger, det gäller att hitta rätt personer. Och det är inte alltid de växer på träd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite sent mikrofontips: Röde NT5. Stereopar.

Funkar bra för mig både närmickat och fjärrmickat och i alla stereokonstellationer.

Billiga o bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev ett par begagnade Röde NT5. Tycker det var en bra deal, fick med en västa till och lite hållare och sånt för 2000:-

Så, planen är som följande:

Stereomikar med NT5:orna. Har inte bestämt om jag ska använda ORTF (eller likn) eller XY (tar gärna emot förslag). Lyssna runt i rummet var det låter bra.

Sedan närmika både cello och violin med varsin stormembranare. Kanske visar sig vara helt onödigt men jag känner mig tryggare då =)

Sedan tänkte jag dubba 2-4 ggr genom att flytta musikerna lite åt varje håll. Tänkte "rita" upp en imaginär halvcirkel runt stereomikarna när jag hittat rätt läge. Och sedan flytta musikerna efter denna halvcirkel för att på låtsas skapa en liten ensemble.

Så, ni får gärna komma med kommentarer på detta upplägg. Om det ngt som låter galet eller om ni tror det kan gå vägen.

Sedan får ni gärna komma med tips på avståndet mellan ljudkällan och stereoparet. Nu vet jag att det inte finns ngr generella regler. Men på ett ungefär bra.. Jag tänker så här: Om jag använder X/Y så rent allmänt, brukar stereoriktningen hamna bakom eller framför musikerna? Har förstått att det inte blir så snyggt att rikta mikarna rakt mot musikerna när det gäller X/Y.

Tack för tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...