Jump to content
Annons

Citat missbrukas


barkley

Recommended Posts

Jag tycker att folk använder citat alldeles för mycket. Speciellt i längre trådar (som den om FRA t ex) är det extremt irriterande

med en massa inlägg med 100 citatrader följt en en smiley.

När man sitter och samtalar med folk på normalt sätt så inleder man ju inte med att "Jo Nisse sa just såhär blablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablabl

ablablablabla"

Kul!

Då blir man ju ganska idiotförklarad 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jo, det kan bli väldigt långt i onödan.

om jag svara på något speciellt och använder citatet så brukar jag radera det som inte har något med det jag svarar på att göra så det inte blir så långt citat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan delvis hålla med. Jag tycker citat är viktiga, men alltför många tar hela citatet som inlägg och inte de delar man svarar på i sitt inlägg. Korrekt upplägg borde följa formen:

Delcitat n

Svar på Delcitat n

Delcitat n + 1

Svar på Delcitat n+1

Å andra sidan kan det ju vara andemeningen i hela uttalandet som man svarar på och då är det korrekt att använda hela inlägget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att folk använder citat alldeles för mycket. Speciellt i längre trådar (som den om FRA t ex) är det extremt irriterande

med en massa inlägg med 100 citatrader följt en en smiley.

När man sitter och samtalar med folk på normalt sätt så inleder man ju inte med att "Jo Nisse sa just såhär blablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablabl

ablablablabla"

Kul!

Då blir man ju ganska idiotförklarad 😛

Jag tycker citat är bra. I många trådar pågår ofta diverse "under- eller del-diskussioner som är en del av det större resonemanget. Då ger man trådläsaren en möjlighet att se vad det är man reagerar på. Min erfarenhet är att en hel del av oss läser trådarna sisådär halvnoga, fram tills att vi ser något vi reagerar på. Skulle man då inte citera så skulle det kunna bli mycket svårt för andra trådläsare att förstå vad det är som händer. Sen finns det anledning för t ex mig att få hjälp med såna där lite snyggare citat där man plockat ut olika meningar och direkt följer upp med egen reflektion och sen lyft in ett nytt citat följt av ännu ett eget inlägg osv. Problemet är bara att jag inte vet hur man gör och det verkar jag inte vara ensam om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att folk använder citat alldeles för mycket. Speciellt i längre trådar (som den om FRA t ex) är det extremt irriterande

med en massa inlägg med 100 citatrader följt en en smiley.

När man sitter och samtalar med folk på normalt sätt så inleder man ju inte med att "Jo Nisse sa just såhär blablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablabl

ablablablabla"

Kul!

Då blir man ju ganska idiotförklarad 😛

Jag tycker citat är bra. I många trådar pågår ofta diverse "under- eller del-diskussioner som är en del av det större resonemanget. Då ger man trådläsaren en möjlighet att se vad det är man reagerar på. Min erfarenhet är att en hel del av oss läser trådarna sisådär halvnoga, fram tills att vi ser något vi reagerar på. Skulle man då inte citera så skulle det kunna bli mycket svårt för andra trådläsare att förstå vad det är som händer. Sen finns det anledning för t ex mig att få hjälp med såna där lite snyggare citat där man plockat ut olika meningar och direkt följer upp med egen reflektion och sen lyft in ett nytt citat följt av ännu ett eget inlägg osv. Problemet är bara att jag inte vet hur man gör och det verkar jag inte vara ensam om.

För att göra det, så skriver du [ /quote ] efter det du vill svara på - och om det finns text från ursprungstexten kvar efter, så skriver du [ quote ] före den texten. Hoppa över mellanrummet som jag satte före och efter "quote" och "/quote" - för annars skrivs det ut, som i detta inlägget...

Se exempel här:

Jag tycker citat är bra.

Absolut!

I många trådar pågår ofta diverse "under- eller del-diskussioner som är en del av det större resonemanget. Då ger man trådläsaren en möjlighet att se vad det är man reagerar på. Min erfarenhet är att en hel del av oss läser trådarna sisådär halvnoga, fram tills att vi ser något vi reagerar på. Skulle man då inte citera så skulle det kunna bli mycket svårt för andra trådläsare att förstå vad det är som händer.

Läsförståelse is the shit!

Sen finns det anledning för t ex mig att få hjälp med såna där lite snyggare citat där man plockat ut olika meningar och direkt följer upp med egen reflektion och sen lyft in ett nytt citat följt av ännu ett eget inlägg osv. Problemet är bara att jag inte vet hur man gör och det verkar jag inte vara ensam om.

Nu vet du! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes har huvudet på skaft, som vanligt. Vad jag funderar på är om detta är för "jobbigt" för gemene man.

Vill man göra det ännu enklare så kan jag låta forumet automatiskt ta bort citat i citat - både för att öka överskådligheten men även för att minska databasens ökningstakt.

Jag är inte alls främmande för att införa den funktionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man göra det ännu enklare så kan jag låta forumet automatiskt ta bort citat i citat - både för att öka överskådligheten men även för att minska databasens ökningstakt.

är nog vettigt

ofta svarar man bara sista inlägget men drar ändå med 7-8 tidigare citerade inlägg som står att läsa precis ovanför

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Måste erkänna att jag inte heller fattade hur man gjorde. Trodde jag var ganska ensam om det. :rolleyes: Men varför inte lägga en länk om det så folk vet hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...