Jump to content
Annons

Separera stämmor i befintlig wav-fil


Andree

Recommended Posts

Hej!

Jag vet inte om detta är rätt ställe att ställa denna fråga, men jag provar. Jag undrar om det är möjligt att separera melodier (stämmor) från varandra i befintliga wav-filer, tex. att man tar bort en melodi-slinga eller kompet. Är detta något som man kan göra med något datorprogram?

/Andrée

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En liknelse som passar bra i sammanhanget: Går det att separera ut mjölet från det färdiga brödet...?

Du kan delvis separera ut det som ligger mixat enbart i mono, men det blir inget bra resultat och du kommer alltid att ha kvar en del av allt som ligger i mitten, så du får filtrera hårt med eq och hoppas att det ändå funkar någorlunda för det du är ute efter. Det är alltså definitivt inget att tänka på för mer framträdande saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Med nästa version av Melodyne kommer detta vara möjligt. Jag tror den kommer inom ett halvår... Just nu klarar den bara att redigera monofona melodier, typ sång och sånt. I nästa version ska man kunna ändra på en ton i t ex ett ackord taget på gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med nästa version av Melodyne kommer detta vara möjligt. Jag tror den kommer inom ett halvår... Just nu klarar den bara att redigera monofona melodier, typ sång och sånt. I nästa version ska man kunna ändra på en ton i t ex ett ackord taget på gitarr.

Ja - men i en komplex mix så kommer alla instrument som spelar samma ton, att behandlas som ett "paket" - så de kan inte separeras när de spelar samma ton. Så länge det bara är ett instrument på varje ton, så kommer det att gå att hantera tonerna separat, men alltså inte annars.

Första kvartalet 2009 beräknar Celemony att DNA-versionen ska släppas. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, visst, du kommer ju inte kunna ladda ner en backstreet boys-låt och ändra stämmorna i den, men om du har en inspelning av t ex en gitarr eller en kör där en ton är fel kan man ändra det. Det är ju tänkt att användas i produktionen medan man fortfarande har originalinspelningarna, inte i efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja så lätt är det nog inte. Man brukar ofta kunna ta ut dom separata tonerna hyfsat men att verkligen plocka fram dom separata stämmorna dvs stämmföringen är inte så lätt isynnerhet när stämföringen inte är självständig. Tex. hur vet jag att just den där växlingen mellan tex ett a och ett c görs av en andraviolin och inte av en viola.

Man kan nog komma mycket längre än man först tror men att identifiera dom olika stämmorna i ett akord är inte så lätt i allafall då instrument eller röster är klangmässigt lika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...