Jump to content
Annons

Andree

Medlem
  • Antal inlägg

    88
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

1 Neutralt

Om Andree

  • Födelsedag 1987-10-02

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Helsingborg
  1. Andree

    Expression?

    Hej Claes, I midi-filtret ligger enbart SysEx. Du har rätt i att jag bara får on/off på soft-pedalen men detta trodde jag gick att ändra eftersom pedalen är progressiv. Kanske är detta inte den metod jag söker. Hur skulle jag behöva göra om jag vill koppla expression-attributet till ett mod-wheel eller en mixer?
  2. Andree

    Expression?

    Ingen som kan hjälpa mig? Jag har kommit fram till att kontroll av expression förmodligen måste göras i mitt VST instrument, Miroslav Philharmonik. Där finns det en funktion för att välja midi CC, problemet är bara att programmet inte lyckas identifiera några CC. Det står N/A och går ej att ändra. Kan det vara så att man måste göra någon inställning i Cubase för att vidaresända CC informationen till Miroslav? När jag kör stand alone versionen så fungerar allt som det ska, då hittar programmet CC kanalerna. Någon som kan hjälpa mig?
  3. Andree

    Expression?

    Hej, Jag behöver koppla softpedalen på mitt digitalpiano till expression-attributet i Cubase men vet inte hur man gör. Det verkar inte som att den vanliga metoden, att välja funktion under generic remote, fungerar. Kan inte hitta attributet där, det närmaste jag kommit är något som kallas för contoller lane. Tacksam för hjälp /Andrée
  4. Skallben, ditt resonemang stämmer alldeles säkert. Klassisk musik kan givetvis låta bra även igenom högtalare men då mot bakgrund av en ur teknisk synvinkel väldigt bra inspelning. När utrustningen inte är den bästa så måste man lösa detta på andra sätt, exempelvis genom Eq. drloop, ja jag har provat både med och utan hörlurar/högtalare och den skärande effekten är mer uppenbar när jag lyssnar i högtalare. Till er andra, jag har nu provat med att lägga in Eq och det har hjälpt fantastiskt bra. Jag har inte riktigt förstått resonemanget från en del av er som säger att man ska transponera alternativt låta bli att spela de aktuella tonerna. Hur kan ni ens lämna ett sånt råd? Ett halvtonsintervall är faktiskt inget annat än exempelvis ett maj-ackord och att få en skärande effekt kan därför vara en del av den tonbild du vill skapa. Problemet uppstår naturligtvis på grund av övertoner som skapas och det är dessa man får skala ner med hjälp av Eq, inte ta bort själva grundtonen. Med ert resonemang skulle ju antalet användbara toner vara starkt begränsat för skapandet av melodier inom varje ackordregister!! Jag skulle inte vara förvånad om era melodier består av toner i följande ordning, med eller utan slumpmässigt generator: Grundton, dur/moll-ters, kvint, liten septima.
  5. Ja det märks att en del av personerna bakom de senaste inläggen inte har särskilt stor kunskap om produktion av mer avancerad musik. Troligtvis använder ni er av samma ackordföljd till alla era låtar. Har ni förresten någonsin lyssnat på klassisk musik? Där kan man nämligen lära sig att det går att göra musik med flera melodier som vid enstaka tillfällen skapar skärande övergångar. I akustiska sammanhang är detta oftast inte något problem då varje ljudkälla är separerad från varandra, vilket inte är fallet med elektronisk återgivning genom högtalare. Detta är bakgrunden till att skärande toner i det senare fallet blir mer framtonade. "Valle"- du borde kanske plugga på lite om melodilära, det verkar du behöva. Om du aldrig varit med om att två eller flera melodier vid enstaka tillfällen hamnar i snäva intervall ifrån varandra, och att detta medför en skärande effekt mot bakgrund av liknande ljudbild, ja då har du även en hel del annat att lära.
  6. Ja nu inser jag att min formulering var aningen felvald. Vad som uppstår är inte dissonans i den bemärkelse som ni talar om utan vad jag menar är två toner som kolliderar tillföljd av ljudbild och intervall. Två toner med liknande ljudbild om med ett halvtonsintervall från varandra låter inte så tjusigt om man inte redigerar det genom Equalizern. Vi pratar alltså inte om felspelade toner utan om redigering av olika ackordfärgningar. /Andrée
  7. Andree

    Equalizer, teori?

    Hej, Jag är alldeles ny på det här med teknisk redigering via datorn och skulle därför vara väldigt tacksam om någon vill hjälpa mig med att reda ut begreppen kring Equalizing. Jag använder mig av Cubase 6 Elements tillsammans med VST-instrument och har lagt märke till att ljudbilden blir infekterad emellanåt. Vad som händer är helt enkelt att två toner får dissonans, vilket är oerhört störigt. För att undvika detta så gott jag har kunnat så har jag panorerat de kolliderande instrumenten till varsin högtalare men eftersom den centrerade ljudmattan också ger upphov till viss kollision så har detta inte hjälp. Nu är jag därför inne på att istället equaliza bort problemet. Tyvärr har jag för lite kunskap på området för att veta hur jag ska göra detta på bästa sätt. Jag kan helt enkelt inte teorin bakom Equalizing. Vad jag har förstått så ändrar en Equalizer ljudbilden för det frekvensområde man väljer och hur stor förändring man får bestäms av hur kraftig volymändring man väljer. Är det rätt uppfattat? Vad jag gärna skulle vilja veta är dock hur man ska placera Equalizeringen för att dissonansen ska bli så optimal som möjligt. Enligt skalan kan man ändra frekvens i intervallet 20 till 20 000 hz men hur ska jag veta var dissonansen uppstår? Måste man prova sig fram och finns det i så fall någon effektiv metod för detta? Det kan också vara intressant att veta om man ska välja en fast frekvens eller om man i kollisionsområdet istället väljer en rörlig Equalizering, dvs. uppåt eller nedåtgående rörelse? Vill ni hjälpa mig att reda ut begreppen så skulle jag vara mycket tacksam. /Andrée
  8. Nu provade jag med att uppdatera till senaste versionen av Komplete 7 Elements och då fungerar den. Problemet kvarstår dock för Philharmonik och om orsaken är densamma så bör det alltså bero på någon bugg. Synd att IK Multimedia inte släppt någon uppdatering som korrigerar detta. Generellt verkar mjukvarubolagen vara dåliga på att släppa uppdateringar.
  9. Nää jag får inte upp något om missing plugins men Cubase har inte problem att hitta pluggarna, det kan bara inte koppla samman dem med de sparade projektens instrumentspår.
  10. Hej, Jag har precis köpt en ny dator, en iMac och därmed tänker jag gå över från Windows till Mac. Nu är det så att jag arbetat med ett antal projekt i Cubase 6 Elements under Windows-systemet och nu verkar det som att mina instrumentinställningar inte finns kvar när jag öppnar dessa i Mac. Hur kommer detta sig? Alla spår är kvar men mina VSTi-instrument är helt borta, däribland Miroslav Philharmonik samt Komplete 7 Elements. Jag får också upp en dialogrutan när jag öppnar Cubase där det bland annat står "The plug-in for Philharmonik could not be found for instrument track piano". I VSTi-setupen till vänster om midispåren står det samtidigt !!!Philharmonik!!!. Programmen är installerade och de fungerar när jag provar att köra dem i nya projekt i Cubase .Jag ska väl inte behöva göra om allt arbete som jag redan lagt ner på instrumentinställningarna? Hälsningar Andrée
  11. Hittade felet. Var tvungen att starta upp datorn i 32 bit istället för 64 /Andrée
  12. Ahh okej. Med hänsyn till att de verkar dryga på E-MU så valde jag att installera om OS X Snow Leopard på en ny partition. E-MU har nämligen släppt drivrutiner till detta operativsystem men efter att ha installerat dessa på den nya partitionen så får jag det ändå inte att fungera. Vad kan det vara för fel nu? Det fungerar att använda ljudkortet som midilänk mellan datorn och pianot men jag kan inte välja det som ljudkort i device setup i Cubase. /Andrée
  13. Hej, Jag har precis köpt en ny iMac med det senaste operativsystemet installerat, OS X 10.7 Lion. Tyvärr så verkar det som att mitt externa ljudkort E-MU 0404 USB inte fungerar i denna miljö och min fråga till er är därför; vad tror ni om eventuella drivrutinsuppdateringar? Brukar det komma relativt omgående eller kan det ta lång tid? Hälsningar Andrée
  14. Tack för alla svar. Jag tror att jag har bestämt mig nu och det blir en 21,5 tum med 2,8 Ghz i7 quad core med 8 gb RAM-minne. En fråga återstår dock. Jag vet inte hur det fungerar i Mac-världen angående kompabiliteten mellan nya operativsystem och äldre mjukvara. Jag undrar exempelvis om IK Multimedias "Miroslav Philharmonik", Native instruments "Komplete Elements 7" samt Steinberg "Cubase 6 Elements", kommer att fungera med det nya OS X Lion? Detsamma gäller för mitt USB-ljudkort, EMU 0404 USB. Kommer dessa att fungera i det nya systemet? Vill ni hjälpa mig med den här frågeställningen så vore jag mycket tacksam. /Andrée
×
×
  • Skapa ny...