Jump to content
Annons

Testat den dom här "hemliga vapnena"?


Fangus

Recommended Posts

Tjenare, jag satt under en sömnlös natt och läste studiotidningen nr 5 årgång 07,

där "Mitt Hemliga Vapen" är temat.

Där skrev Bernard Löhr, som visst var med och mixade Himlen runt hörnet med Lisa Nilsson,

att han använde ett Roland RSS-system som simulerar 3d i vanlig stereomix. Det jag kommit fram till är att det är en en hårdvara, rätta mig om jag har fel.

Och då tänkte jag att det kanske är så att Roland RSS finns i mjukvara, som t.ex. vst.

Och är det någon som faktiskt testat den (det borde det ju vara 🙂 ) ?

Bernard nämner att de första RSS-systemen var tokdyra och låg på runt 400 pannor, så är väll inte fallet idag? 🙂

Jag läste även om de andra producenterna / artisternas "hemliga vapen" (som numera inte är så hemliga)

och när jag kom till Rodney Orpheus vart jag sugen på att testa "en tidig steinberg-plugg" TL Audio EQ 1 mjukvaran, den ska tydligen emulera en rör-eq på ett mycket bra sätt.

Och någon som testat denna?

Och var kan man få tag på den, en demo-verition för att testa kanske?

Tacksam för svar, efter en sömnlös natt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag tror inte TL Audio-eq'n säljs längre. Och ärligt talat tycker jag inte den var något att ha.

Då saknar jag Karlette och Wunderverb desto mer! 🙂

Okey, och då leder en fråga till...

Vad är nu Karlette samt Wunderverb (reverb? 🙂 ) ?

Och finns det nån bra EQ-plugg att skaffa, inte i allt för dyr prisklass! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är nu Karlette samt Wunderverb (reverb? 🙂 ) ?

Och finns det nån bra EQ-plugg att skaffa, inte i allt för dyr prisklass! =)

Karlette var en bandeko-plugg och Wunderverb mycket riktigt ett reverb som följde med fram till SX1. TL Audio-eq'n försvann ungefär samtidigt vill jag minnas.

Vilken version av Cubase kör du och på vilken plattform?

En av de bättre eq-pluggarna till Windows heter electri-q poshifopit edition. Jo, jag lovar!

Gratis men fungerar inte i Cubase 4.

Link to comment
Dela på andra sajter

Karlette var en bandeko-plugg och Wunderverb mycket riktigt ett reverb som följde med fram till SX1. TL Audio-eq'n försvann ungefär samtidigt vill jag minnas.

Vilken version av Cubase kör du och på vilken plattform?

En av de bättre eq-pluggarna till Windows heter electri-q poshifopit edition. Jo, jag lovar!

Gratis men fungerar inte i Cubase 4.

Aha! Njaaee, nu är det så att jag hade Cubase sx3an, men den krashade bigtime, av nån anledning varge gång jag kopplar in mina Motu-drivrutiner, så jag "lånar" Nuendo 3 just nu.

Men antar att det funkar till det med? =)

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag tror inte TL Audio-eq'n säljs längre. Och ärligt talat tycker jag inte den var något att ha.

Då saknar jag Karlette och Wunderverb desto mer! 🙂

Okey, och då leder en fråga till...

Vad är nu Karlette samt Wunderverb (reverb? 😛 ) ?

Och finns det nån bra EQ-plugg att skaffa, inte i allt för dyr prisklass! =)

Det är ju så att de flesta bra EQ som håller hög klass kostar lite mer. Det är det värt i slutändan. Men vad är inte i allt för dyr prisklass för dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

TL eqn var ganska najs. Lite varm och fuzzig sådär. Men den hade fasta lägen på frekvenserna minns jag. Det enda steglösa som fanns var volymen. Vet inte heller om den finns att få tag i längre. Kanske om man kollar på Steinbergs öppna FTP biblio.

Personligen tyckte jag bättre om Steinbergs Q-Metric eq. Den lät lite små-analogt med.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte TL Audio-eq'n säljs längre. Och ärligt talat tycker jag inte den var något att ha.

Då saknar jag Karlette och Wunderverb desto mer! 🙂

Okey, och då leder en fråga till...

Vad är nu Karlette samt Wunderverb (reverb? 🙂 ) ?

Och finns det nån bra EQ-plugg att skaffa, inte i allt för dyr prisklass! =)

Det är ju så att de flesta bra EQ som håller hög klass kostar lite mer. Det är det värt i slutändan. Men vad är inte i allt för dyr prisklass för dig?

Gratis? 😛

Nä, men jag vet inte! Faktiskt, ja måste nog får några köptips där tror jag allt! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag tror inte TL Audio-eq'n säljs längre. Och ärligt talat tycker jag inte den var något att ha.

Då saknar jag Karlette och Wunderverb desto mer! 🙂

Okey, och då leder en fråga till...

Vad är nu Karlette samt Wunderverb (reverb? 😮 ) ?

Och finns det nån bra EQ-plugg att skaffa, inte i allt för dyr prisklass! =)

Det är ju så att de flesta bra EQ som håller hög klass kostar lite mer. Det är det värt i slutändan. Men vad är inte i allt för dyr prisklass för dig?

Gratis? 😏

Nä, men jag vet inte! Faktiskt, ja måste nog får några köptips där tror jag allt! =)

AirEQ är en av mina favvi men passar inte till allt dock, tycker jag. Annars har du sonalksis SV-517. Inga av dem här är billiga dock. AIREQ fick jag med ett gruppköp för runt en tusing men det var då det. Waves och UAD går ju inte köpa några fristående EQs. Men aldrig hört någon klagat på att de ångrat sitt UAD-kort. Liquid mix innehåller flertal EQ och kompressorer och har sjunkit rejält i pris. Den ligger runt 4000:- idag. När den kom kostade den om jag inte minns helt fel 9000:-.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå

Spelade ett tag in på en Roland VS2400 porta som hade RSS pan funktion i effektkortet. Testade den några gånger men var inte så där jätte imponerad. Tanken var att man skulle kunna placera en ljudkälla var som helst i ljudbilden, även bakom sig, med endast två högtalare i ett stereosystem. Illusionen tycker inte jag var helt övertygande.

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lagt in karletten hos mig. Det är sån där additionals på skivan. Kommer inte ihåg från vilken uppdateringsskiva, har ett par stycken. Jag kör även electri-q poshifopit fast computermusic edition, funkar bra i cubase4, windows xp64.

MVH

Så Karlette funkar i Cubase 4? Vilken version kör du, 4.1?

Sist jag prövade Karlette var nog SX1. Då funkade det inte alls bra. Det blev återkoppling på ena kanalen, och det lät inte så koolt som man kan tänka sig.

TL eq'n... Har för mig att den lanserades som köp-plugg och följde sedan med i en senare version av Cubase.

Kan det ha varit VST 5, som Karlette?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå,

Blev lite inspirerad i det här med fejkad surround panning så efter lite letande hittade jag detta att ladda ner:

Binaural Simulator

En gratis VST plugg som gör ungefär samma sak som Rolands RRS pan.

Ha de.

// Klas

Tackar! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har två karletter en 1.0.0.0 och 1.1.0.0 och jag har haft problem med den ena, tog bort 1.0 igår och hoppas på att det var rätt val. 1.1 kommer från vst 5 och jag har installerat den från additionals från sx2 tror jag. Där finns tyvärr då inte tl eq. Lite synd, jag vill inte installera vst 5 igen.

Jag kör den senaste cubase 4 uppdateringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste även om de andra producenterna / artisternas "hemliga vapen" (som numera inte är så hemliga)

och när jag kom till Rodney Orpheus vart jag sugen på att testa "en tidig steinberg-plugg" TL Audio EQ 1 mjukvaran, den ska tydligen emulera en rör-eq på ett mycket bra sätt.

Och någon som testat denna?

Och var kan man få tag på den, en demo-verition för att testa kanske?

Tacksam för svar, efter en sömnlös natt 😆

TL-audio EQ-1 pluggen distribuerades av steinberg, men de har en rätt sunkig historia med nedlagda produkter bakom sig. Däremot var den faktiskt riktigt bra, den nog går att ladda ner på en del torrentsajter fortfarande. Visserligen olagligt (?), men produkten säljs å andra sidan inte längre.

Det är bara en dll och den fungerar nog fortfarande skulle jag tro. Pluggen drog väldigt lite CPU också om jag minns rätt.

DÅ tyckte jag den var helt magisk jämfört med de standard EQ som fanns då, men idag vet jag inte för jag har inte jämfört. Det blev så där "runt och fint" när man boostade på, inte hårt och vasst som i Cubase egen (dåvarande) sunk EQ.

Annars finns ju alltid hårdvaruförlagen att få tag på....

//Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lagt in karletten hos mig. Det är sån där additionals på skivan. Kommer inte ihåg från vilken uppdateringsskiva, har ett par stycken. Jag kör även electri-q poshifopit fast computermusic edition, funkar bra i cubase4, windows xp64.

MVH

Så Karlette funkar i Cubase 4? Vilken version kör du, 4.1?

Sist jag prövade Karlette var nog SX1. Då funkade det inte alls bra. Det blev återkoppling på ena kanalen, och det lät inte så koolt som man kan tänka sig.

TL eq'n... Har för mig att den lanserades som köp-plugg och följde sedan med i en senare version av Cubase.

Kan det ha varit VST 5, som Karlette?

EQ-1 har aldrig bundlats med cubase, sorry. Har kört Cubase sedan hedenhös och aldrig sett den.

Det varn en tredjepartsplugg som distribuerades av steinberg.

Det mesta av deras effekter som var någorlunda var ju tredjeparts produkter (ex min favorit magneto).

Sedan har de tappat licensavtalen och inte kunnat skicka med dom längre.

Stackars alla som råkat köpat någon av deras VSTi intrument/effekter senaste åren... tänker på program såsom Virtual guitarist/bassist, hypersonic, X-phraze, Groove agent, DCota, waldorf pluggarna o.s.v. Alla mer eller mindre nedlagda pga av licensieringsproblem (även om dom fult nog säljer de gamla versionerna så supporteras de inte längre). Aldrig att jag köper steinberg pluggar igen :-(

Samma sak samma sak med många effekterna som är inbyggda i cubase. Även i 4:an är ju t.ex. de nya softsyntarna tredje parts grejer - Virsyn har jag för mig att det är den här gången.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag har lagt in karletten hos mig. Det är sån där additionals på skivan. Kommer inte ihåg från vilken uppdateringsskiva, har ett par stycken. Jag kör även electri-q poshifopit fast computermusic edition, funkar bra i cubase4, windows xp64.

MVH

Så Karlette funkar i Cubase 4? Vilken version kör du, 4.1?

Sist jag prövade Karlette var nog SX1. Då funkade det inte alls bra. Det blev återkoppling på ena kanalen, och det lät inte så koolt som man kan tänka sig.

TL eq'n... Har för mig att den lanserades som köp-plugg och följde sedan med i en senare version av Cubase.

Kan det ha varit VST 5, som Karlette?

EQ-1 har aldrig bundlats med cubase, sorry. Har kört Cubase sedan hedenhös och aldrig sett den.

Det varn en tredjepartsplugg som distribuerades av steinberg.

Det mesta av deras effekter som var någorlunda var ju tredjeparts produkter (ex min favorit magneto).

Sedan har de tappat licensavtalen och inte kunnat skicka med dom längre.

Stackars alla som råkat köpat någon av deras VSTi intrument/effekter senaste åren... tänker på program såsom Virtual guitarist/bassist, hypersonic, X-phraze, Groove agent, DCota, waldorf pluggarna o.s.v. Alla mer eller mindre nedlagda pga av licensieringsproblem (även om dom fult nog säljer de gamla versionerna så supporteras de inte längre). Aldrig att jag köper steinberg pluggar igen :-(

Samma sak samma sak med många effekterna som är inbyggda i cubase. Även i 4:an är ju t.ex. de nya softsyntarna tredje parts grejer - Virsyn har jag för mig att det är den här gången.

😆 Ja jag har aldrig köpt någon steinbergplugg. Tänkte en gång köpa X-phraze. Vet inte varför det inte det blev av men det är knappast man sitter och har ågren för idag 😳 Nä man ska inte köpa något som helst av dem när man vet hur det har varit. Det bäddar knappast för någon större förändring i framtiden. Vem vill chansa på det? Det säger allt om Steinberg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...