Jump to content
Annons

Klick i örat?


Stonerbox

Recommended Posts

Ja, det klickar i mina öron. 😳

Jag har haft det i säkert över ett år nu. När jag sväljer så klickar det ofta i mina trumhinnor, det känns lite oroväckaden.

Och ibland så hör jag även min andning i höger örat, som en basig vind.

Jag borde ha tagit mig till doktorn för länge sedan men det har dock inte blivit av. 🙂

Någon med likande symptom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ja, det klickar i mina öron. 😳

Jag har haft det i säkert över ett år nu. När jag sväljer så klickar det ofta i mina trumhinnor, det känns lite oroväckaden.

Och ibland så hör jag även min andning i höger örat, som en basig vind.

Jag borde ha tagit mig till doktorn för länge sedan men det har dock inte blivit av. 🙂

Någon med likande sympto

Bara för att jag läste det så svalde jag å det klickade i mina öron oxå. Men det gör det ibland då och då, speciellt efter man har varit å dykt eller liknande.. öh,, fast det gör jag inte så ofta direkt. Men typ det finns ju en slags koppling mellan näsan och öronen som man använder sig av när man tryckutjämnar för just dykning. När den är öppen (öppnar sig även ibland när man gäspar) så kan det klicka när man sväljer, samt att man hör sin andning väldigt tydligt. Att du har det konstant låter däremot lite konstigt, det händer mig bara ibland.

/L

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Det klickar ofta i mitt höger öra när jag sväljer. Har haft det säkert sen grundskolan. Känner igen det där med andningen också 🙂 ibland känns det som om örat liksom öppnar sig eller nått. På senare tid så har jag ibland fått ett metalliskt ljud i högerörat, och nedsatt hörsel, det låter även helt falskt i det örat när jag exempelvis lyssnar på musik och jämför med det vänstra. Jag har ett SJUKT HÖGERÖRA... måste kolla upp de där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att jag läste det så svalde jag å det klickade i mina öron oxå. Men det gör det ibland då och då, speciellt efter man har varit å dykt eller liknande.. öh,, fast det gör jag inte så ofta direkt. Men typ det finns ju en slags koppling mellan näsan och öronen som man använder sig av när man tryckutjämnar för just dykning. När den är öppen (öppnar sig även ibland när man gäspar) så kan det klicka när man sväljer, samt att man hör sin andning väldigt tydligt. Att du har det konstant låter däremot lite konstigt, det händer mig bara ibland.

/L

Ha ha, ja det är ju typiskt.

Ja. Det klickar ofta i mitt höger öra när jag sväljer. Har haft det säkert sen grundskolan. Känner igen det där med andningen också 😄 ibland känns det som om örat liksom öppnar sig eller nått. På senare tid så har jag ibland fått ett metalliskt ljud i högerörat, och nedsatt hörsel, det låter även helt falskt i det örat när jag exempelvis lyssnar på musik och jämför med det vänstra. Jag har ett SJUKT HÖGERÖRA... måste kolla upp de där.

Aj, det låter inte trevligt. vi båda borde ta tag i det här tror jag....

Klick kan uppstå om man har undertryck i örat?

Har man mycket öronvax långt in i öronen så kan det spöka och uppstå ganska mycket konstiga saker.

Kolla upp det!!

Ja jag skulle tippa på att det är en vaxpropp. Du kan ju alltid försöka själv med revaxör eller öronljus, men om det är så illa så känns det bäst att gå till en läkare med en gång.

Jag har testat revaxör tre-fyra gånger utan resultat, inbillade mig första gången att det blev bättre men icke.

Får hoppas att en öron läkare kan se om det sitter något lång där inne i mörkret, men då borde jag ju ha ned satt hörsel på höger örat också, vilket jag inte upplever idag.

/stonerbox

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har alltid klickat lite grand i mina öron när jag sväljer, så den biten är nog inget att fundera över egentligen.

Om du hör din andning som du beskriver, så låter det däremot som om det har slagit lock för öronen - eller som sagt, kanske en vaxpropp. Är det en riktigt hård vaxpropp, så är det inte alltid som Revaxör biter på det, utan du måste troligen till en läkare i så fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick det där när jag var 10 år. Jag flög till Göteborg och var förkyld, och när flygplanet gick ner så släppte locket i öronen, stegvis. När locket var "på", så att säga, när vi flög, så knastrade det till i båda öronen när jag svalde eller gäspade. Så har det varit förut när jag var förkyld. Men när flygplanet gick ner och landade, så försvann inte det där. Inte ens när jag blev frisk från förkylningen slutade det.

Än idag, när jag sväljer eller gäspar, så knastrar det till i öronen, ungefär som när man stoppar in en gitarrsladd i ett PA som är påslaget. Ett ljust, krispigt, knaster som sker lite kvickt. Skulle helst föredra om det inte var så, men nu är det så, och jag tror inte jag kan göra något åt det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upplever samma sak..och har haft det i flera år, har också varit ganska orolig då jag har trott att det har varit något fel med örat... finns dock som nämns ovan flera olika orasaker till detta...

Men den vanligaste tror jag är att man har ett snett bett eller att muskler och leder runt örat är spända.

Min tandläkare gav mig en "övning" man kan göra innan man går och lägger sig, för att mjuka upp muskler/leder runt örat.

Detta anser jag har hjälpt mig...Att beskriva hur övningen går till kanske inte är helt enkelt..men kan försöka...

Rör käkarna från höger till vänster i snabba växlingar i ca 10 sekunder, gapa sedan stort och plasera pekfingret horisontellt under hakan, medans du försöker stängen käken tryck emot så mycket med pekfingret som du orkar... repetera detta ca 10 gånger innan du går och lägger dig varje dag..tills du känner att det har blivit bättre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upplever samma sak..och har haft det i flera år, har också varit ganska orolig då jag har trott att det har varit något fel med örat... finns dock som nämns ovan flera olika orasaker till detta...

Men den vanligaste tror jag är att man har ett snett bett eller att muskler och leder runt örat är spända.

Min tandläkare gav mig en "övning" man kan göra innan man går och lägger sig, för att mjuka upp muskler/leder runt örat.

Detta anser jag har hjälpt mig...Att beskriva hur övningen går till kanske inte är helt enkelt..men kan försöka...

Rör käkarna från höger till vänster i snabba växlingar i ca 10 sekunder, gapa sedan stort och plasera pekfingret horisontellt under hakan, medans du försöker stängen käken tryck emot så mycket med pekfingret som du orkar... repetera detta ca 10 gånger innan du går och lägger dig varje dag..tills du känner att det har blivit bättre...

Hej Ekstasis, tror att jag förstår hur du menar.

Testade det lite nu märkte att det knastrar en hel del i mina käk muskler.

Tycker du att det har hjälpt dig?

Tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upplever samma sak..och har haft det i flera år, har också varit ganska orolig då jag har trott att det har varit något fel med örat... finns dock som nämns ovan flera olika orasaker till detta...

Men den vanligaste tror jag är att man har ett snett bett eller att muskler och leder runt örat är spända.

Min tandläkare gav mig en "övning" man kan göra innan man går och lägger sig, för att mjuka upp muskler/leder runt örat.

Detta anser jag har hjälpt mig...Att beskriva hur övningen går till kanske inte är helt enkelt..men kan försöka...

Rör käkarna från höger till vänster i snabba växlingar i ca 10 sekunder, gapa sedan stort och plasera pekfingret horisontellt under hakan, medans du försöker stängen käken tryck emot så mycket med pekfingret som du orkar... repetera detta ca 10 gånger innan du går och lägger dig varje dag..tills du känner att det har blivit bättre...

Hej Ekstasis, tror att jag förstår hur du menar.

Testade det lite nu märkte att det knastrar en hel del i mina käk muskler.

Tycker du att det har hjälpt dig?

Tack för tipset!

Jo det knastrar en hel del o öronen när man gör det...men förhoppningsvis blir det bättre..

Efter några dagar kanske du känner av en förbättring, lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte bra allra ödmjukast dela med mig lite av vad jag lärt mig på audionomutbildningen.

Precis som Limpan nämner så finns det koppling mellan mellanörat och svaljet. Denna passage kallas örontrumpeten och öppnar sig normalt varje gång man sväljer, gäspar eller gapar stort. Den gör det för att lufttrycket ska bli samma på utsidan av trumhinnan (hörselgången) som innanför (mellanörat). När trycket är lika är trumhinnan som mest rörlig och kan föra vidare ljudvågor bäst.

Därför kan det hända att trumhinnan rör sig lite grann varje gång du sväljer, och skapar då ett knastrande ljud. Jag tror det är ett ganska vanligt förekommande och inte någon större fara. Om du upplever att örat är "öppet" och att du hör din andning obehagligt kan det bero på att örontrumpeten inte stängt sig ordentligt. Den ska ju bara öppna sig tillfälligt när du sväljer, gäspar mm. Men det behöver inte vara något permanent utan kan helt enkelt bero på spänningar eller något annat tillfälligt.

Är du orolig tycker jag du ska söka tid på öronmottagningen och kanske inte lite för mycket på uttalanden (som detta) på internetforum... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte bra allra ödmjukast dela med mig lite av vad jag lärt mig på audionomutbildningen.

Precis som Limpan nämner så finns det koppling mellan mellanörat och svaljet. Denna passage kallas örontrumpeten och öppnar sig normalt varje gång man sväljer, gäspar eller gapar stort. Den gör det för att lufttrycket ska bli samma på utsidan av trumhinnan (hörselgången) som innanför (mellanörat). När trycket är lika är trumhinnan som mest rörlig och kan föra vidare ljudvågor bäst.

Därför kan det hända att trumhinnan rör sig lite grann varje gång du sväljer, och skapar då ett knastrande ljud. Jag tror det är ett ganska vanligt förekommande och inte någon större fara. Om du upplever att örat är "öppet" och att du hör din andning obehagligt kan det bero på att örontrumpeten inte stängt sig ordentligt. Den ska ju bara öppna sig tillfälligt när du sväljer, gäspar mm. Men det behöver inte vara något permanent utan kan helt enkelt bero på spänningar eller något annat tillfälligt.

Är du orolig tycker jag du ska söka tid på öronmottagningen och kanske inte lite för mycket på uttalanden (som detta) på internetforum... 😏

Jag tycker det känns svårt att bli tagen på allvar på sånna där öronmottagningar. Först och främst fick man stå i kö i 1 år för att ens få komma dit, när man väl kommer dit, är dom igentligen bara intresserad av att höra om jag är döv eller inte, alltså ett väldigt basic test...Jag hade ju väntat mig att man skulle få veta hur många procent bättre/sämre man hör på varje öra t.e.x

Angånde örontrumpeten..det stämmer nog...jag känner också ett visst undertryck i örat...

Men jag tror nog man lika gärna kan beställa tid hos tandläkaren om man vill få det kollat med rönken...

På vårdcentralen kommer dom ändå skicka en dit...

Link to comment
Dela på andra sajter

På senare tid så har jag ibland fått ett metalliskt ljud i högerörat, och nedsatt hörsel, det låter även helt falskt i det örat när jag exempelvis lyssnar på musik och jämför med det vänstra. Jag har ett SJUKT HÖGERÖRA... måste kolla upp de där.

Exakt så har jag oxå ibland, helt plötsligt så låter allt jag lyssnar på falsk, tänk er att samtidigt spela tonen C och en ton som nästan är C# på ett tangentbord, så sjukt skumt...

Jag har kollat om jag har vaxpropp å så men det är inget där.

Tror jag även har fått tinitus nu för nu jag har ett liiiitet pip i höger örat helatiden, jobbigt..

Även på vissa toner så gör det "ont" i höger örat, jobbigt värre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det klickar i mina öron. 😳

Jag har haft det i säkert över ett år nu. När jag sväljer så klickar det ofta i mina trumhinnor, det känns lite oroväckaden.

Och ibland så hör jag även min andning i höger örat, som en basig vind.

Jag borde ha tagit mig till doktorn för länge sedan men det har dock inte blivit av. :rolleyes:

Någon med likande symptom?

Det är ofarligt. Det ljud du beskriver att som klickande är förmodligen inte hörselbenen, någon brosksjukdom som drabbat dem, utan det är örontrumpeten du hör som stängs och öppnas och som leder ned till halsen. Den kallas även tuba auditiva, dvs. eustatiska röret. Normalt är den stängd, men kan öppnas om man sväljer eller om man andas. Att höra ett basaktigt vinande har också med detta att göra och är helt ofarligt.

Farsan kunde göra nåt med struphuvudet så att det klickade så extremt i hans öron via eustatiska röret, så att det lät som när man spelar KASTANJETTER!!! Då kan man tala om högt missljud. På restaurang eller så, så vände sig folk om och undrade vad ljudet kom ifrån. Tror det var nåt med luft han höll på med...

Jag tycker dock att du kan låta göra en rutinmässig inspektion av öronen.

☺️

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Öronljus är kanonbra! Tar bort allt som finns där inne... 😲

Men då krävs det att man är två st, en som tänder på och den andra som får agera ljusstake.

Bättre än revaxör. Och så är det väldigt avslappnande!

Är det extra mycket skräp där inne så kan man bränna på två st ljus.. fast inte samtidigt. Efter man har eldat så är det viktigt att inte stressa upp för då blir man vinglig som en fyllkajja.

Mvh // Dr Neosus

😄

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Öronljus är kanonbra! Tar bort allt som finns där inne... 😲

Men då krävs det att man är två st, en som tänder på och den andra som får agera ljusstake.

Bättre än revaxör. Och så är det väldigt avslappnande!

Är det extra mycket skräp där inne så kan man bränna på två st ljus.. fast inte samtidigt. Efter man har eldat så är det viktigt att inte stressa upp för då blir man vinglig som en fyllkajja.

Mvh // Dr Neosus

🙂

Ah, Jag har läst lite om dom och det finns inget vetenskapligt bevis på att det fungerar, jag är skeptisk 😄

Tack ändå. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det klickar i mina öron. 😄

Jag har haft det i säkert över ett år nu. När jag sväljer så klickar det ofta i mina trumhinnor, det känns lite oroväckaden.

Och ibland så hör jag även min andning i höger örat, som en basig vind.

Jag borde ha tagit mig till doktorn för länge sedan men det har dock inte blivit av. 😲

Någon med likande symptom?

Det är ofarligt. Det ljud du beskriver att som klickande är förmodligen inte hörselbenen, någon brosksjukdom som drabbat dem, utan det är örontrumpeten du hör som stängs och öppnas och som leder ned till halsen. Den kallas även tuba auditiva, dvs. eustatiska röret. Normalt är den stängd, men kan öppnas om man sväljer eller om man andas. Att höra ett basaktigt vinande har också med detta att göra och är helt ofarligt.

Farsan kunde göra nåt med struphuvudet så att det klickade så extremt i hans öron via eustatiska röret, så att det lät som när man spelar KASTANJETTER!!! Då kan man tala om högt missljud. På restaurang eller så, så vände sig folk om och undrade vad ljudet kom ifrån. Tror det var nåt med luft han höll på med...

Jag tycker dock att du kan låta göra en rutinmässig inspektion av öronen.

😎

//:debatt

Oj, det låter det!

Ska beställa tid så fort jag får tid över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öronljus är kanonbra! Tar bort allt som finns där inne... 😉

Men då krävs det att man är två st, en som tänder på och den andra som får agera ljusstake.

Bättre än revaxör. Och så är det väldigt avslappnande!

Är det extra mycket skräp där inne så kan man bränna på två st ljus.. fast inte samtidigt. Efter man har eldat så är det viktigt att inte stressa upp för då blir man vinglig som en fyllkajja.

Mvh // Dr Neosus

🙂

Ah, Jag har läst lite om dom och det finns inget vetenskapligt bevis på att det fungerar, jag är skeptisk 😑

Tack ändå. ☺️

Jag kan skriva under på att det fungerar mycket bra!

Har själv agerat ljusstake fler än en gång.. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan skriva under på att det fungerar mycket bra!

Har själv agerat ljusstake fler än en gång.. 😉

Okej, men jag är fortfarande lite orolig för att stoppa brinnande saker i mina öron. ☺️

Jag är flintis numera... men nejdå du behöver inte va orolig. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Öronljus är kanonbra! Tar bort allt som finns där inne... 😆

Men då krävs det att man är två st, en som tänder på och den andra som får agera ljusstake.

Bättre än revaxör. Och så är det väldigt avslappnande!

Är det extra mycket skräp där inne så kan man bränna på två st ljus.. fast inte samtidigt. Efter man har eldat så är det viktigt att inte stressa upp för då blir man vinglig som en fyllkajja.

Mvh // Dr Neosus

🙂

Effekten av öronljus är inget annat än placebo. Precis som vid vanlig vila så återhämtar sig som bekant hörseln och man tar det lugnt när öronljusen brinner. Det är inte öronvax utan ljusvax som syns. Öronljus har funnits i tusentals år och är nu ytterligare ett sätt att tjäna pengar på, precis som bluffen homeopati som tusentals kändisar och kungligheter använder.

Följande är taget från denna länk: http://www.quackwatch.org/01QuackeryRelate...s/candling.html

"More recently, two investigators tested candles to see whether the wax accumulated after burning came entirely from the candle or included wax that came from the ear. To do this they burned candles with the tip (a) inside the ear, ( outside the ear, so the wax dripped into a bowl of water, and ( inside the ear but with a tube in place that would permit ear wax to move into the tube but would block candle wax from moving downward. They demonstrated that all residue originated from the candle and that no ear wax was removed from the ear [2]."

"Since wax is sticky, the negative pressure needed to pull wax from the canal would have to be so powerful that it would rupture the eardrum in the process. However, candling produces no vacuum. Researchers who measured the pressure during candling of ear models found that no negative pressure was created. The same investigators candled eight ears and found that no ear wax was removed and candle wax was actually deposited in some of them! [3]"

Här är en intressant fyrasidig tråd från forumet på minhembio.com som tar upp detta med öronljus:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s...nljus&st=60

Link to comment
Dela på andra sajter

Effekten av öronljus är inget annat än placebo.

Intressant. Jag har alltid funderat över hur i hela fridens namn de kan fungera. Men eftersom flera har sagt till mig att de funkar (och det har varit människor som normalt brukar var skeptiska till sådant) så har jag helt enkelt förmodat att det funkar.

Fast om de ger den avslappnande effekt som många pratat om så kan det kanske leda till att spänningar försvinner i örat och man hör bättre, eller iaf annorlunda? Ja jag vet inte. Känns konstigt att så många är övertygande om att de funkar om de inte gav någon annan effekt än placebo.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Öronljus är kanonbra! Tar bort allt som finns där inne... 😎

Men då krävs det att man är två st, en som tänder på och den andra som får agera ljusstake.

Bättre än revaxör. Och så är det väldigt avslappnande!

Är det extra mycket skräp där inne så kan man bränna på två st ljus.. fast inte samtidigt. Efter man har eldat så är det viktigt att inte stressa upp för då blir man vinglig som en fyllkajja.

Mvh // Dr Neosus

😎

Effekten av öronljus är inget annat än placebo. Precis som vid vanlig vila så återhämtar sig som bekant hörseln och man tar det lugnt när öronljusen brinner. Det är inte öronvax utan ljusvax som syns. Öronljus har funnits i tusentals år och är nu ytterligare ett sätt att tjäna pengar på, precis som bluffen homeopati som tusentals kändisar och kungligheter använder.

Följande är taget från denna länk: http://www.quackwatch.org/01QuackeryRelate...s/candling.html

"More recently, two investigators tested candles to see whether the wax accumulated after burning came entirely from the candle or included wax that came from the ear. To do this they burned candles with the tip (a) inside the ear, ( outside the ear, so the wax dripped into a bowl of water, and ( inside the ear but with a tube in place that would permit ear wax to move into the tube but would block candle wax from moving downward. They demonstrated that all residue originated from the candle and that no ear wax was removed from the ear [2]."

"Since wax is sticky, the negative pressure needed to pull wax from the canal would have to be so powerful that it would rupture the eardrum in the process. However, candling produces no vacuum. Researchers who measured the pressure during candling of ear models found that no negative pressure was created. The same investigators candled eight ears and found that no ear wax was removed and candle wax was actually deposited in some of them! [3]"

Här är en intressant fyrasidig tråd från forumet på minhembio.com som tar upp detta med öronljus:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s...nljus&st=60

Precis vad jag känner för öronljus.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Krikelin (oregistrerad)

Jag har testat revaxör tre-fyra gånger utan resultat, inbillade mig första gången att det blev bättre men icke.

Får hoppas att en öron läkare kan se om det sitter något lång där inne i mörkret, men då borde jag ju ha ned satt hörsel på höger örat också, vilket jag inte upplever idag.

/stonerbox

Det är bara att gå till hälsocentralen och be att få örat spolat, de fyller en stor spruta med ljummet vatten och sprutar sedan in vatten i örat tills proppen lossnat. Gör inte ont alls, men effekten efteråt är fantastisk, oftast byggs vaxproppar upp under lång tid och du märker inte nedsättningen i hörsel. Men väl proppen är ute så.... ja... blev fan nästan religiös på kuppen :rolleyes:

Spring dit på en gång!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan "klicka" mina öron med vilje (men inte så det låter som kastanjetter 😳). Tror det är någon rörelse i gommen som gör det, jag behöver inte gapa eller svälja. Skall dock kolla bihålorna, är jämt halvtäppt i näsan och högerörat (samma sida som täppan) känns inte riktigt tiptop, lite som ett svagt lock. Kan ju vara hörselskada också, man har ju fått en och annan oförberedd crash i örat av puckade trummisar.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...