Jump to content
Annons

electroaudio

Medlem
  • Antal inlägg

    97
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Kanske kanske inte, vi får se....
  2. Hmm, man kanske skulle ta sig dit bara för att roa sig lite.
  3. Det stämmer rätt bra det. Hörlursutgångar är ju gjorda för att driva en lågohmig högtalare och väldigt sällan för att ge bra ljud. Men du kan ju börja med att sätta ett motstånd på typ 16ohm/1watt över kontakten så känner sig förstärkaren lite mer hemma. (Det bästa är ju egentligen att öppna apparaten och ta ut signalen före hörlursförstärkaren)
  4. En person som importerar lite av varje ifrån usa. Han har ju varit uppe i en het diskussion tidigare. https://www.studio.se/index.php?showtopic=4107&hl=folke
  5. En bra ritning att börja med kanske? http://www.4qdtec.com/avu.html http://www.national.com/ds/LM/LM3916.pdf http://www.aaroncake.net/circuits/vumeter.htm http://www.tekniikka.oamk.fi/~archy/vu-meter/index.html
  6. Det finns en ickrets som heter UAA170 som är billig, och som är gjord just för att användas i vumätare.
  7. electroaudio

    Fantomatning

    Ett fotografi på min distorisionsmätare.
  8. electroaudio

    Fantomatning

    Ja, och bas är bättre än gitarr. Ungefär samma jämförelse. Nu är du bara barnslig. Menmen, det är ditt problem inte mitt. Han är väl inte barnslig som säger så. Din jämförelse att en kondensator mik är bättre än en dynamisk är ungefär lika som att säga just att gitarr är bättre än bas....... Angående din jämförelse av distorsion mellan en gitarrförstärkare och en sunkig hifi-anläggning så tror jag faktiskt att det är mer Total Harmonisk Distorsion (THD) i den sunkiga hifi-anläggningen. Detta är dock endast en kvalificerad gissning (mätning måste ju göras på den aktuella utrustning). Skitsnack, Distorision är dålig ljudkvalitet, dålig ljudkvalitet kan mycket väl vara önskvärt men det blir fortfarande inte bra ljudkvalitet för det. Och vad det gäller THD så är det en önskvärd egenskap i gitarrer som man strävar efter att få fram, men inte i hifireproduktion där förövrigt intermodulations samt disharmonisk distorision brukar vara dom mest påtagliga formerna.
  9. electroaudio

    Fantomatning

    Om man mäter upp distorisionen i en distad gitarrförstärkare så får man fram att den distade kanalen i en gitarrförstärkare har en mycket kraftig distorision... Det är bevisligen markant mycket högre distorision i en gitarrförstärkare än i dom sämsta hifianläggningarna, och tur är väl det...
  10. electroaudio

    Fantomatning

    Ja, och bas är bättre än gitarr. Ungefär samma jämförelse. Nu är du bara barnslig. Menmen, det är ditt problem inte mitt.
  11. electroaudio

    Fantomatning

    Tvärtom. Bra micar har generellt phantom, "dåliga" micar behöver det inte. Va!? Kondensatormicar är generellt bättre än dynamiska... 😉 -Håller du inte med? Riktigt illa är det med sånnadär micar i tunn plast med inbyggt batteri som det står "leksakslandet" på.
  12. electroaudio

    Fantomatning

    Tvärtom. Bra micar har generellt phantom, "dåliga" micar behöver det inte. Men du kan lätt bygga en egen phantommatning av lite skrot ifrån tex elfa. http://sound.westhost.com/project96.htm
  13. Jag skulle tro att begreppen syftar på kontakttyp och kabel i första hand (särskilt om man enbart pratar kablage - det går ju att koppla fel!), signalnivå eller "utgångsimpedans" (korrekt term, någon?) kan variera. Som Claes var inne på tidigare. Tro skall man göra i kyrkan 🙂 Näe, signalninvån kan ju såklart variera (+4 är bara ett riktvärde) men en balanserad buffertförstärkare skall klara 600ohms belastning medans konsumentelektronik så gott som aldrig klarar under 10kohm. Vad det gäller troligheten att hitta balanserat som inte klarar 600ohm så motsvarar det nog rätt bra troligheten att hitta konsumentelektronik som klarar belastningar under 10Kohm. Den balanserade kopplingens historia började med telefonförstärkare som alltid är gjorda för 600ohms <b>INgångsimpedans</b> , vare sig mer eller mindre, och togs sedan upp av radiostudios och sedan efter tvns uppfinnande även av tvstudios. Sen på senare tid så blandades dessa två standarder ihop efterhand som balanserade kopplingar spreds in på områden där man tidigare bara använde obalanserade kopplingar. Utgångsimpedans däremot är något helt annat...
  14. Det där är egentligen fel. Balanseringen tar bara ut signaler som ligger exakt i motfas och bruset som skapas slumpmässigt i elektronik och kabel ligger inte i motfas utan adderas. I gengäld så ligger balanserat på +4. Och viktigast av allt (Något som hifimuppar som köper dyra kablar har missat totalt) Balanserade utgångar är gjorda för att klara en belastning på 600ohm till skillnad från hemstereos 47Kohm. vilket minskar störningar och brus rätt markant.
×
×
  • Skapa ny...