Jump to content
Annons

Khz-konvertering i praktiken


bettygoesagogo

Recommended Posts

Det har tidigare skrivits ett gäng trådar ang vikten av olika samplingsfrekvenser. Tyvärr har de förmåga att utmynna i vild debatt, så jag startar en ny tråd där jag hoppas att vi kan lägga de personliga övertygelserna därhän.

Jag fick nyligen hem ett projekt som var inspelat i 48000Khz, tog hem r8brain (efter tips här på forumet) och nu kommer då min fråga:

Måste jag konvertera varje enskilt ljudspår för sig eller kan jag bounca ned låtarna och sedan konvertera dem till 44,1? (jag kommer självklart att mixa klart projektet innan det blir tal om konvertering).

Det handlar om 10 låtar med ca 30 spår på varje och jag får ont i magen av att tänka på vilken tid det skulle ta. Jag kommer att "hyra" in mig i en studio och därför blir det även lite utav en ekonomisk fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle iaf mixa i 48000, sen bounca hela mixen i 48 khz för att sen vid mastering konvertera till 44,1.

Förstår inte riktigt vad som skulle bli bättre av att konvertera varje enskilt spår till 44,1? Snarare får jag känslan av att det skulle bli sämre.

(48000 kHz blir VÄLDIGT hög samplingsfrekvens föressten) ☺️

Redigerat av BozoB
Link to comment
Dela på andra sajter

Samplingskonverteraren SoX ska enligt testar göra otroligt bra från sig. Lika bra som t.ex. R8brain Pro som är på papper mycket bättre än vanliga R8brain. Kolla in http://src.infinitewave.ca/ för jämnförelser med massa olika konverterare. Förresten, SoX är doskommando baserat så du får läsa dig till hur du ska använda det. Jag har tyvärr inte ännu funnit ett frontend till det. MvH

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt vad som skulle bli bättre av att konvertera varje enskilt spår till 44,1? Snarare får jag känslan av att det skulle bli sämre.

(48000 kHz blir VÄLDIGT hög samplingsfrekvens föressten) 😆

Är helt otroligt dåligt insatt i detta ämne och skäms inte ett dugg för det! Jag tänkte att det bör bli någon form av informationsbortfall och att det kanske var bättre då att få lite "spridda skurar". Men då blir det lite mindre arbete och mer öl för mig i helgen, så jag är nöjd. Om jag nu inte bestämmer mig för att konvertera låtarna till 48000000 hz. haha

Och Joachime - jag har inte tänkt att mastra själv. Har hört att det inte är populärt att komma dragandes med 48 khz (tror att jag läste någon intervju/artikel i Studio) till mastringsstudion. Kan det stämma (och isf varför)? Det verkar ju inte vara någon krånglig procedur när man bara behöver göra en konvertering per låt.

Tack punkrockdude för tipsen. Tror att det är lite överkurs för mig. Just nu ivf - i framtiden när jag stöter på problemet igen ska jag tänka på dig. 😉

Tack för alla snabba svar (och vill ngn annan svara på min följdfråga till joachime, så shoot!)

/Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Är projektet i 48kHz, så mixa klart det i 48kHz.

Spara ut slutmix till 24bit 48kHz wav.

Konvertera denna fil till 24bit 44,1kHz med r8brain eller liknande.

Lämna nya filen till mastring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och Joachime - jag har inte tänkt att mastra själv. Har hört att det inte är populärt att komma dragandes med 48 khz (tror att jag läste någon intervju/artikel i Studio) till mastringsstudion. Kan det stämma (och isf varför)? Det verkar ju inte vara någon krånglig procedur när man bara behöver göra en konvertering per låt.

Använder mastringsstudion analog teknik borde det inte vara några problem att komma med var sig 44,1/48/88,2 eller 96 kHz. Generellt förväntar jag mig att varje mastringsstudio har riktigt bra verktyg att göra konverteringar med. Tycker det ingår i deras jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen tack alla vänner för svaren. Nu kommer jag att sova gott i natt. ...Eller inte - jag såg just en av de vidrigaste filmerna jag sett på länge. En fransk rulle som hette Inside. En varning, inget tips.

/Erik

off topic:

inside är härlig...

andra bra filmer som du kanske tycke om då:

http://www.imdb.com/title/tt0093608/

http://www.imdb.com/title/tt0093170/

http://www.imdb.com/title/tt0410332/

http://www.imdb.com/title/tt0422779/

bagman är också kul...

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Är projektet i 48kHz, så mixa klart det i 48kHz.

Spara ut slutmix till 24bit 48kHz wav.

Konvertera denna fil till 24bit 44,1kHz med r8brain eller liknande.

Lämna nya filen till mastring.

Nej, nej, konvertera inte 48 -> 44,1, utan lämna in 48/24-filen till mastringen! Ofta brukar dom (mastringen) köra ut signalen genom analoga burkar, då är det bara en fördel att ha så hög upplösning som möjligt på in-signalen. När dom i slutändan konverterar tillbaka till digitalt gör dom förstås det till 44,1. Även om dom inte kör analogt så har de säkerligen bättre teknik och koll på hur konverteringen görs bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...