Jump to content
Annons

Glas till studion


Daniel

Recommended Posts

Dags för ny studiolokal och det ska byggas in glasruta i denna. Har läst det som står på forumet och vi kommer att köra på 2 st tjocka skivor. Problemet är samma som för de festa andra, kostnaden.

Tänkte därför bara kolla om det inte skulle funka med glas ifrån soffbord?

t.ex:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10103432

och/eller:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00105059

Borde väl ha hysad tjocklek eller? Är jag helt ute och cyklar nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Ju tjockare ju bättre, hur tjockt vet jag inte men ju mera ju bättre:P. Men sedan, var noga med att när du sätter upp skivan i väggen att du isolerar runtom ordenligt. Arnars har jag sett att man sätter upp flera lager för att det ska isolera bättre, ta två stycken. Vet inte hur tjock vägg du har men är den som en studioisoleradvägg kan du ju ta minst en på varsinsida.

Sedan vet jag inte men det kanske är bättre att köpa plexi, det finns ju upp över 20mm. Vet inte priser på det men när det är så lite kanske det skulle fungera bättre? Finns kanske någon annan som vet detta bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade lite flax. Jag beskrev mitt problem för herr glasmästare och tyckte att specialglaset var för dyrt. Då visade det sig att han hade messa specialglas hemma som hade blivit felbeställda etc så jag kom undan med riktigt ljudglas (tre tjocka rutor som satt ihop) för 700 oix. Visserligen inte rätt mått men med en enkel ombyggnad blev det skitbra.

Mitt tips, kolla runt med lite glasmästare, gärna mindre firmor.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Ju tjockare ju bättre, hur tjockt vet jag inte men ju mera ju bättre:P. Men sedan, var noga med att när du sätter upp skivan i väggen att du isolerar runtom ordenligt. Arnars har jag sett att man sätter upp flera lager för att det ska isolera bättre, ta två stycken. Vet inte hur tjock vägg du har men är den som en studioisoleradvägg kan du ju ta minst en på varsinsida.

Sedan vet jag inte men det kanske är bättre att köpa plexi, det finns ju upp över 20mm. Vet inte priser på det men när det är så lite kanske det skulle fungera bättre? Finns kanske någon annan som vet detta bättre.

Har du någon aning vad plexi kostar?

Eller skulle detta ikea alternativ funka http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70107470 ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla också på byggåtervinningshusen: Finns mycket man kan använda där, bankglasskivor ( fruktansvärt tjocka ), plexit runt gamla telefonhyttar osv..

Jag har läst någonstans att man ska sätta rutorna lite snett mot varandra, så att inga stående vågor uppkommer mellan glaset. Vet inte om det är sant.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för alla svar. Mycket spekulationer, men är det någon som vet?

ja, jag använde 9 och 13 millimeter laminat/lamell glas. funkar bra, blev nöjd med detta.

lamell glas är 2 ihop limmade glas med dempfilm mellan lagrena, det är bättre än ett tjockt glas.

anledningen till att jag valde olika tjocklek är att det minskar resonansen mellan glasen, efter som glasens svängningar sker vid olika ferkvenser. viktigt att man sätter in ljudabsorbenter runt "innerkarmen" annars blir det resonanslåda av de.

jag betaled runt 3000(kanske minde mins inte exakt) för 2 glasrutor 9 och 13mm - 1200x600mm. gissar på att priset är rätt lika hos dom flästa glasmästare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...