Jump to content
Annons

Hjälp med basköp


saverman

Recommended Posts

Jag är ute efter en "produktionsbas" som jag väljer att kalla det. Som det är nu så brukar jag dra in polare och bekanta att lägga bas/gitarr åt mig men bas tycker jag är så pass roligt att spela och egentligen relativt lätt för att dra in på sina demos så nu är det dags att investera i en. Behöver dock hjälp med vad som ska köpas.

Bra all-round, kommer till 99.9% alltid användas rakt in i instrumentingången på mitt Fireface 800. Behöver inte vara något überinstrument men ändå något som går att använda i eventuella produktioner. Kvittar för mig om det är begagnat eller nytt så länge det funkar så har ni någon annonslänk eller kanske en egen ni ska sälja så kom med förslag.

Jag är HELT nollställd på basar så det där är vad jag kan komma med än så länge. Några förslag? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag är ute efter en "produktionsbas" som jag väljer att kalla det. Som det är nu så brukar jag dra in polare och bekanta att lägga bas/gitarr åt mig men bas tycker jag är så pass roligt att spela och egentligen relativt lätt för att dra in på sina demos så nu är det dags att investera i en. Behöver dock hjälp med vad som ska köpas.

Bra all-round, kommer till 99.9% alltid användas rakt in i instrumentingången på mitt Fireface 800. Behöver inte vara något überinstrument men ändå något som går att använda i eventuella produktioner. Kvittar för mig om det är begagnat eller nytt så länge det funkar så har ni någon annonslänk eller kanske en egen ni ska sälja så kom med förslag.

Jag är HELT nollställd på basar så det där är vad jag kan komma med än så länge. Några förslag? 🙂

Om den ska vara billig så kolla in Cort. Hade en fyrsträngad sådan i flera år. Tyckte den lät helt ok och att den var skön att spela på. Har inte kvar den sen jag köpte min femma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag obotlig Jazzbas-fantast. Kör numer på en Fender Deluxe Active (Mexico) som när jag kolla igenom basar lät bättre i min rigg än Amercan series (som kostar det dubbla) Fenders billigaste serie låter däremot inte så skoj. Det är stor skillnad på dem med aktiva mickar.

vintagejazzfender.jpg

6800:- på den kända tyska internetmusikaffären

Behövde komplettera med en femsträngad och köpte då en Squier Deluxe V. Otroligt mycket bas för pengarna. Även här aktiva mickar.

756349.jpg

3000:- på den kända tyska internetmusikaffären

Link to comment
Dela på andra sajter

Yamaha BB414 är nog det mest prisvärda du kan hitta i basväg tror jag. De har dragit ner på helt rätt saker. Resultatet blev en bas som ser ganska alldaglig ut men som är rejäl, skön att spela på, låter riktigt bra och har många ljudmöjligheter. Grym studiobas till en billig peng.

Läs recensioner här: http://reviews.harmony-central.com/reviews...maha/BB414/10/1

Det finns även en version med aktiva mickar, men jag tycker faktiskt att den låter sämre.

Jag köpte min hos Playback-Europe som då var billigast, men det är snart ett år sedan så jag vet inte om de andra sänkt sina priser sedan dess.

275576.jpg

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Audiorent och tycker att Squire är mycket bas för pengarna. Här har du en lista på Squier-modeller från Thomann. Kolla om du hittar något som ser bra ut där och sen åka in och testa en på en musikaffär så får du känna hur dom känns. Jag tycker dom är väldigt sköna och lättspelade, om dom är intonerade och justerade med någorlunda stränghöjd och så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag har en American Standard J-Bass som jag är mycket nöjd med. Mexico-modellerna är bra men American modellerna är bättre ihopsatta och där har man noggrant valt ut träet.

Om du vill ha en allround bas så ska du hellre välja en standard istället för en deluxe. Standard-modellerna har passiv elektronik vilket är mer allround tycker jag. Dessutom på American-serien så finns numer en omkopplare så du antingen kör mickarna i parallellt eller i serie. Kör man dom i serie så låter den som en P-bas. 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikbörsen justerar den inte åt dig så välj en seriös återförsäljare. 😎

Beror nog helt på vilken musikbörsen affär. Jag fick min gitarr justerad när jag köpte den i Sundsvall. Har bara sett Hagström basarna på musikbörsen och thomann. Thomann har bara den 8:a strängade varianten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där var det lite att titta igenom. Tack för tipsen!

Jag har tittat runt lite själv under dagen oxå och lade märke till att det stod J- eller P-bas. Vad är skillnaden?

Och det här med aktiva mikar? Vad är den markanta skillnaden där? En polare sa att aktivt är "mer hårdrock", vad nu det skulle betyda... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

har haft en squire bas som jag var nöjd med, har en hagström gitarr som jag är väldigt nöjd med så kolla upp de basarna, är de lika välbyggda som gitarrerna så kan det vara ett bra köp. (jag har en ny hagström byggd i korea och en hagström bas från -78 byggd i sverige).

har funderat på att skaffa en epiphone thunderbird eller en hofner fiolbas som finns på bla

http://www.thomann.de/se/hoefner_hct5001_sb_contemporary.htm

http://www.thomann.de/se/harley_benton_beatbass.htm en billigare variant.

den är ju både cool och snygg, lätt spelad och låter bra. (i allafall höfner modellen)

Link to comment
Dela på andra sajter

har haft en squire bas som jag var nöjd med, har en hagström gitarr som jag är väldigt nöjd med så kolla upp de basarna, är de lika välbyggda som gitarrerna så kan det vara ett bra köp. (jag har en ny hagström byggd i korea och en hagström bas från -78 byggd i sverige).

har funderat på att skaffa en epiphone thunderbird eller en hofner fiolbas som finns på bla

http://www.thomann.de/se/hoefner_hct5001_sb_contemporary.htm

http://www.thomann.de/se/harley_benton_beatbass.htm en billigare variant.

den är ju både cool och snygg, lätt spelad och låter bra. (i allafall höfner modellen)

Jag gillar också Höfner basen, jag tyckte den var mest lättspelad av de basar jag testade då jag var nere på 4sound för ett tag sedan. Provade då bla Fender P-Bas och Epiphone Thunderbird. Hade varit roligt att prova Hagström basen. Har blivit lite av ett Hagström fan sen jag köpte min Swede gitarr. Nu är jag ju ingen bassist så du ska inte lyssna allt för mycket på mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yamaha BB414 är nog det mest prisvärda du kan hitta i basväg tror jag. De har dragit ner på helt rätt saker. Resultatet blev en bas som ser ganska alldaglig ut men som är rejäl, skön att spela på, låter riktigt bra och har många ljudmöjligheter. Grym studiobas till en billig peng.

Läs recensioner här: http://reviews.harmony-central.com/reviews...maha/BB414/10/1

Det finns även en version med aktiva mickar, men jag tycker faktiskt att den låter sämre.

Jag köpte min hos Playback-Europe som då var billigast, men det är snart ett år sedan så jag vet inte om de andra sänkt sina priser sedan dess.

275576.jpg

Läste runt lite där och det talas gott om den. Ska se om jag kan provspela den i veckan.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bruksbas, mest för inspelning, bör väl vara en prisvärd och stabil bas. För att få en så mångsidig bas som möjligt skulle jag undvika basar med en tendens till "personlighet".

Ibland det viktigaste med en bas för inspelning är att den är väldigt jämn i ljudet. Vissa basar låter djupt och fylligt på E strängen men ju högre upp ibland strängarna du går desto tunnare blir ljudet. Det är förstås till viss del naturligt, men inspelningsmässigt vill du ha så jämn ljudnivå och basmängd som möjligt över alla strängarna. Man vill inte ha en massiv E-sträng och en tunn och diskantrik G-sträng. Moderna basar i den billigare klassen, som yamaha, har en tendens att låta 'rent' och samtidigt vara tunn och baslös på de övre strängarna.

Äldre basar brukar vara mera homogena ur det här perspektivet. Fenders Jazz och Precision bass är ju gamla arbetshästar bland annat av den här anledningen - även om basgitarren har utvecklats en del ifrån den tiden. Men äldre basar har okså en tendens att bli ojämna i banden på grund av bruks-slitage; t.ex. om du spelar ett C på A-strängen så kan du få en viss briljans och basmängd, men om du flyttar upp ett band till C# så kan du få en helt annan briljans och basmängd. Det här är lika enerverande för många ljudtekniker som dåligt stämda trummor. Du har säkert hört det på källarinspelningar ibland, mankallar det för one note bass problem. Dvs varje gång låten går till just 'det där' ackordet så blir det mycket mer bas, och fräsande resonans i virveln.

Det är lite av vad jag skulle tänka på vid köp av bas.

Lyckat till

PS. glöm inte, att när man spelar bas måste man ha Birkenstock-tofflor på sig. Det har så gott som alla basister jag varit omkring 😛 DS.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tittat runt lite själv under dagen oxå och lade märke till att det stod J- eller P-bas. Vad är skillnaden?

J= Fender Jazz Bass - lite rundare och mer utdragen kropp. en smalare hals och lite annan form på huvudet. Samt två singlecoils som sitter brett isär.. typisk j-bassnubbe är jaco pastorius..

bass31.jpg

P= Fender Precision Bass - urelbasen, dvs. den första elbasen som alla andra baseras på.. 😛 lite grövre hals än J-basen, mycket stelare form, enkel elektronik och två singlecoilmickar tät ihop, och seriekopplade.. så dessa blir mer eller mindre en humbuck.

en p-bas kan åstadkomma de flesta ljud man behöver. allt från steve harris-galoppbas till mjuka jazztoner.

bass29.jpg

hoppas det gav något.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

En bruksbas, mest för inspelning, bör väl vara en prisvärd och stabil bas. För att få en så mångsidig bas som möjligt skulle jag undvika basar med en tendens till "personlighet".

Ibland det viktigaste med en bas för inspelning är att den är väldigt jämn i ljudet. Vissa basar låter djupt och fylligt på E strängen men ju högre upp ibland strängarna du går desto tunnare blir ljudet. Det är förstås till viss del naturligt, men inspelningsmässigt vill du ha så jämn ljudnivå och basmängd som möjligt över alla strängarna. Man vill inte ha en massiv E-sträng och en tunn och diskantrik G-sträng. Moderna basar i den billigare klassen, som yamaha, har en tendens att låta 'rent' och samtidigt vara tunn och baslös på de övre strängarna.

Äldre basar brukar vara mera homogena ur det här perspektivet. Fenders Jazz och Precision bass är ju gamla arbetshästar bland annat av den här anledningen - även om basgitarren har utvecklats en del ifrån den tiden. Men äldre basar har okså en tendens att bli ojämna i banden på grund av bruks-slitage; t.ex. om du spelar ett C på A-strängen så kan du få en viss briljans och basmängd, men om du flyttar upp ett band till C# så kan du få en helt annan briljans och basmängd. Det här är lika enerverande för många ljudtekniker som dåligt stämda trummor. Du har säkert hört det på källarinspelningar ibland, mankallar det för one note bass problem. Dvs varje gång låten går till just 'det där' ackordet så blir det mycket mer bas, och fräsande resonans i virveln.

Det är lite av vad jag skulle tänka på vid köp av bas.

Lyckat till

PS. glöm inte, att när man spelar bas måste man ha Birkenstock-tofflor på sig. Det har så gott som alla basister jag varit omkring 🙂 DS.

Shit, tofflorna hade jag inte ens tänkt på. För hitta en passande storlek. 🥰

Resten ska jag ta i åtanke. Har du något förslag på modell?

Jag har tittat runt lite själv under dagen oxå och lade märke till att det stod J- eller P-bas. Vad är skillnaden?

J= Fender Jazz Bass - lite rundare och mer utdragen kropp. en smalare hals och lite annan form på huvudet. Samt två singlecoils som sitter brett isär.. typisk j-bassnubbe är jaco pastorius..

P= Fender Precision Bass - urelbasen, dvs. den första elbasen som alla andra baseras på.. 🙂 lite grövre hals än J-basen, mycket stelare form, enkel elektronik och två singlecoilmickar tät ihop, och seriekopplade.. så dessa blir mer eller mindre en humbuck.

en p-bas kan åstadkomma de flesta ljud man behöver. allt från steve harris-galoppbas till mjuka jazztoner.

hoppas det gav något.. 🙂

Absolut. Då är jag med lite mer på skillnaderna. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite tips på basar till salu:

Tidig Squier P-bas - http://pratabas.se/

Allparts modell Jazz - http://pratabas.se/

Allparts P-bas, SX P-bas och en lite galen japansk jazz-kopia - http://pratabas.se/

Mycket snygg P-bas-kopia från Aria Pro II från 1978 - http://pratabas.se/

Ja, nu vet ni i alla fall vart jag surfar upp mitt ha-begär! 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är förstås till viss del naturligt, men inspelningsmässigt vill du ha så jämn ljudnivå och basmängd som möjligt över alla strängarna. Man vill inte ha en massiv E-sträng och en tunn och diskantrik G-sträng. Moderna basar i den billigare klassen, som yamaha, har en tendens att låta 'rent' och samtidigt vara tunn och baslös på de övre strängarna.

Tycker det brukar ha lika mycket med strängarna att göra som med basen. Både min Ibanez och min Yamaha (som visserligen inte kan räknas som "modern") kom med ganska kassa strängar på och då upplevde jag problemet med för tunnt ljud längre upp i tonskalan. Men sedan jag bytte till vettiga strängar så fick jag mustigt ljud på hela greppbrädan.

Sen är det givetvis andra faktorer som spelar in också. Ville bara påpeka att strängarna kan göra en enorm skillnad i det fallet.

När det gäller skillnaden mellan bandad och öppen sträng (säger man så på svenska?) så är det ju många som försökt lösa det med ett nollband. Och jag tror det finns en poäng i det. Har dock för lite erfarenhet av nollband på basar för att säga om det gör tillräckligt stor skillnad.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Läste runt lite där och det talas gott om den. Ska se om jag kan provspela den i veckan.

Hoppas du får möjlighet att göra det!

Personligen är det ett av mina absolut bästa köp när det gäller musikutrustning. Letade runt länge bland basar i 3-6000kronorsklassen men hittade ingen som jag direkt var nöjd med, speciellt ljudmässigt vilket var det viktigaste för mig. Sen råkade jag av en slump springa på en BB414 hos en kompis och jag trodde direkt att det var en dyrare bas, för den kändes inte billig någonstans. Så när jag fick reda på vad den kostade klippte jag till utan att tveka 🙂

Men vi har ju alla olika preferenser, och händer. Alla märken har ju sina höjdare och bottennapp. Ibanez, Squier, SX och Greg Bennett gör ju överlag prisvärda instrument. Just Squier tycker jag har en helt ok grund, de ser ofta bra ut, sköna att spela på, men mekaniken och elektroniken tycker jag sällan är någon höjdare och ska man byta ut den så åker man ju genast upp i pris.

Sen håller jag med i det Opus99 skrev; ska man ha EN bas att spela in med så ska den ju gärna vara så mångsidig som möjligt. Inte för mycket karaktär.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är förstås till viss del naturligt, men inspelningsmässigt vill du ha så jämn ljudnivå och basmängd som möjligt över alla strängarna. Man vill inte ha en massiv E-sträng och en tunn och diskantrik G-sträng. Moderna basar i den billigare klassen, som yamaha, har en tendens att låta 'rent' och samtidigt vara tunn och baslös på de övre strängarna.
Tycker det brukar ha lika mycket med strängarna att göra som med basen.

Ja, det har du nog rätt i. Strängar ...

Fan de här blir kostsamt, först bas och sen ett strängset för en femhundring eller nåt .. sträng ekonomi ... blir till å bo i plektrum å kök framöver 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Det är förstås till viss del naturligt, men inspelningsmässigt vill du ha så jämn ljudnivå och basmängd som möjligt över alla strängarna. Man vill inte ha en massiv E-sträng och en tunn och diskantrik G-sträng. Moderna basar i den billigare klassen, som yamaha, har en tendens att låta 'rent' och samtidigt vara tunn och baslös på de övre strängarna.
Tycker det brukar ha lika mycket med strängarna att göra som med basen.

Ja, det har du nog rätt i. Strängar ...

Fan de här blir kostsamt, först bas och sen ett strängset för en femhundring eller nåt .. sträng ekonomi ... blir till å bo i plektrum å kök framöver 🙂

Jo att ha ett eget hem är ju själva "basen" i vardagen så att säga. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite tips på basar till salu:

Tidig Squier P-bas - http://pratabas.se/

Allparts modell Jazz - http://pratabas.se/

Allparts P-bas, SX P-bas och en lite galen japansk jazz-kopia - http://pratabas.se/

Mycket snygg P-bas-kopia från Aria Pro II från 1978 - http://pratabas.se/

Ja, nu vet ni i alla fall vart jag surfar upp mitt ha-begär! 😛

Den där sidan ska jag ta mig en titt på. Visste inte ens att den fanns.

Det är förstås till viss del naturligt, men inspelningsmässigt vill du ha så jämn ljudnivå och basmängd som möjligt över alla strängarna. Man vill inte ha en massiv E-sträng och en tunn och diskantrik G-sträng. Moderna basar i den billigare klassen, som yamaha, har en tendens att låta 'rent' och samtidigt vara tunn och baslös på de övre strängarna.

Tycker det brukar ha lika mycket med strängarna att göra som med basen. Både min Ibanez och min Yamaha (som visserligen inte kan räknas som "modern") kom med ganska kassa strängar på och då upplevde jag problemet med för tunnt ljud längre upp i tonskalan. Men sedan jag bytte till vettiga strängar så fick jag mustigt ljud på hela greppbrädan.

Sen är det givetvis andra faktorer som spelar in också. Ville bara påpeka att strängarna kan göra en enorm skillnad i det fallet.

När det gäller skillnaden mellan bandad och öppen sträng (säger man så på svenska?) så är det ju många som försökt lösa det med ett nollband. Och jag tror det finns en poäng i det. Har dock för lite erfarenhet av nollband på basar för att säga om det gör tillräckligt stor skillnad.

Var ännu en som rekomenderade BB414 nu, på annat håll, så nu bär det iväg och se vad man kan skapa för priskrig mellan Jam och Musikbörsen. Skönt att dom ligger på samma gata. När att springa över och säga "Dom sa där borta att..." 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Har en Höfner som är otroligt nimm att spela på, men ljudet är ju alldeles för karatäraktigt för att vara den enda basen du har, som väl visst redan är sagt i tråden, men ändå.

Måste också säga att pratabas var ett riktigt intressant ställe att kika på.

Lycka till med jakten.

Är det en violinbas du har?

Link to comment
Dela på andra sajter

Yamaha BB414 är nog det mest prisvärda du kan hitta i basväg tror jag. De har dragit ner på helt rätt saker. Resultatet blev en bas som ser ganska alldaglig ut men som är rejäl, skön att spela på, låter riktigt bra och har många ljudmöjligheter. Grym studiobas till en billig peng.

Läs recensioner här: http://reviews.harmony-central.com/reviews...maha/BB414/10/1

Det finns även en version med aktiva mickar, men jag tycker faktiskt att den låter sämre.

Jag köpte min hos Playback-Europe som då var billigast, men det är snart ett år sedan så jag vet inte om de andra sänkt sina priser sedan dess.

275576.jpg

Den här köpte jag, och den är mycket prisvärd. Väldigt allsidig, men framförallt grymt skön att lira på. Mickarna har t.ex. urgröpningar för fingerstöd vilket är bekvämt. Det finns en 5-strängad version med aktiva mickar som inte är mycket dyrare, i alla fall inte när det är kampanj eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stämmer nog in i Fender Jazz Bass gängets kör. Köpte en Mexican 60-reissue och jävlar i mig... det låter som det sitter en liten tiger och morrar ut toner... Jag bara älskar den där ton karaktäristiken. Men jag antar att det är en smaksak.

/Uffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...