Jump to content
Annons

Mini humbucker vs Humbuckers!


Stonerbox

Recommended Posts

Annons
Har nyligen beställt en Epiphone Firebird v 63´ limited edition från thomann.de. Såg att den hade mini buckers och undrar ju självklart då

vad är skillnaden mellan vanliga och mini?

Go for it!

Inte än aning faktiskt, vi kör på mansized humbuckers och det är dom enda grejerna som riktigt bra. SKulle gissa på att mini suger hårig satans cok.

Redigerat av 666Kathia666
Link to comment
Dela på andra sajter

Har nyligen beställt en Epiphone Firebird v 63´ limited edition från thomann.de. Såg att den hade mini buckers och undrar ju självklart då

vad är skillnaden mellan vanliga och mini?

Go for it!

Har spelat på en sådan firebird och vill minnas att det var ett väldigt bright och skrikigt ljud i gitarren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nyligen beställt en Epiphone Firebird v 63´ limited edition från thomann.de. Såg att den hade mini buckers och undrar ju självklart då

vad är skillnaden mellan vanliga och mini?

Go for it!

Har spelat på en sådan firebird och vill minnas att det var ett väldigt bright och skrikigt ljud i gitarren.

dom låter lite snällare än riktiga humbucker, har en firebird me sånna och den låter helt fantastiskt ihop me min marshall jmp, tycker den låter bättre än les paul en me humbuckers men d beror ju på vad man e ute efter,

Link to comment
Dela på andra sajter

En av mina gitarrer har en minihumbucker i halsläget (en Gibson Nighthawk), jag upplever att den har lite mer attack men något mindre kropp än en vanlig humbucker samtidigt som den har ett rätt lent ljud. Som ett mellanting mellan en P90 och en humbucker om man hårdrar det lite.

Men varför köpte du en gitarr du aldrig testat? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

En av mina gitarrer har en minihumbucker i halsläget (en Gibson Nighthawk), jag upplever att den har lite mer attack men något mindre kropp än en vanlig humbucker samtidigt som den har ett rätt lent ljud. Som ett mellanting mellan en P90 och en humbucker om man hårdrar det lite.

Men varför köpte du en gitarr du aldrig testat? ☺️

Jadu Emil, frågan e verkligen relevant..

Hur många skulle köpa en bil utan att ens ha tittat å testat den innan köp ?!?

Svaret är kanske för att priset är en avgörande faktor för alltför många och inte kvalitet/prestanda..

( märks speciellt på monitortråden, där folk snålar i fel ände )

Link to comment
Dela på andra sajter

En av mina gitarrer har en minihumbucker i halsläget (en Gibson Nighthawk), jag upplever att den har lite mer attack men något mindre kropp än en vanlig humbucker samtidigt som den har ett rätt lent ljud. Som ett mellanting mellan en P90 och en humbucker om man hårdrar det lite.

Men varför köpte du en gitarr du aldrig testat? ☺️

Jadu Emil, frågan e verkligen relevant..

Hur många skulle köpa en bil utan att ens ha tittat å testat den innan köp ?!?

Svaret är kanske för att priset är en avgörande faktor för alltför många och inte kvalitet/prestanda..

( märks speciellt på monitortråden, där folk snålar i fel ände )

Att inte testa just det exemplaret är väl en sak men att inte ens veta vad man köpt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att inte testa just det exemplaret är väl en sak men att inte ens veta vad man köpt!

Det är väl åas bara att skicka tillbaka den om det inte skulle falla i smaken?

De flesta musikaffärer i landet har ju ganska torftigt utbud av gitarrer och vill man ha något udda så kan det bli knepigt att testa. Jag skulle iaf inte be dem beställa hem en om jag inte visste att jag skulle köpa den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas du blir riktigt nöjd med den. Firebird är nog bland dom snyggaste gitarrerna som finns! Funderar själv på en vit faktiskt...

Ja, dom är vackra, vackra djur! 🙂

Blir som förförd av deras kurviga kroppar, likt en vacker kvinna (hoppas inte sambon blir allt för svartsjuk).

Den vita är inte dum heller, men jag föredrar den murrigt bruna nikotin färgen.

Tror och hoppas att jag blir nöjd med den, har haft en Stratocaster kopia sedan jag började spela (som min härliga far har byggt), dock har den riktigt sunkiga mickar så en ny gitarr är på sin plats.

Känns som det skall bli en ny era.

Ha det gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas du blir riktigt nöjd med den. Firebird är nog bland dom snyggaste gitarrerna som finns! Funderar själv på en vit faktiskt...

Ja, dom är vackra, vackra djur! 😛

Blir som förförd av deras kurviga kroppar, likt en vacker kvinna (hoppas inte sambon blir allt för svartsjuk).

Den vita är inte dum heller, men jag föredrar den murrigt bruna nikotin färgen.

Tror och hoppas att jag blir nöjd med den, har haft en Stratocaster kopia sedan jag började spela (som min härliga far har byggt), dock har den riktigt sunkiga mickar så en ny gitarr är på sin plats.

Känns som det skall bli en ny era.

Ha det gott!

Berätta gärna hur bra den är när du fått den =P

Jag spelar åxå på en strata-kopia.. en Squier. fast jag har bytt ut stallmicken till en SD och den låter riktigt skönt! är väldigt nöjd med soundet.

Men det kan va kul med variation så man kanske skulle köpa en firebird =P

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst.

Den enda invändningen jag har mot den Firebird jag har beställt är att den har ganska lätt kropp och det påverkar nog ljudet en del...

men har man inte 24 000kr över så är det svårt att köpa sig en rejäl Gibson Firebird

Jag är lite nyfiken på vad SD är för typ, det är väl singelcoil eller?

Ha det guld!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda invändningen jag har mot den Firebird jag har beställt är att den har ganska lätt kropp och det påverkar nog ljudet en del...

men har man inte 24 000kr över så är det svårt att köpa sig en rejäl Gibson Firebird

Om du inte redan köpt din gitarr så hade ett hett tips varit en BaCH Firebird. BaCH är ett tjeckiskt märke som gör väldigt prisvärda gitarrer, slår Epiphone på fingrarna. Det enda negativa med dem är deras mindre snygga logga, men det kan man leva med när man får så mycket för pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda invändningen jag har mot den Firebird jag har beställt är att den har ganska lätt kropp och det påverkar nog ljudet en del...

men har man inte 24 000kr över så är det svårt att köpa sig en rejäl Gibson Firebird

Om du inte redan köpt din gitarr så hade ett hett tips varit en BaCH Firebird. BaCH är ett tjeckiskt märke som gör väldigt prisvärda gitarrer, slår Epiphone på fingrarna. Det enda negativa med dem är deras mindre snygga logga, men det kan man leva med när man får så mycket för pengarna.

Och om jag inte minns fel så finns det även Firebirdkopior från Burny och Greco, som lär slå Epiphone på huvudet och resten av kroppen också. Om de är lika bra som deras Les Paul-kopior.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och om jag inte minns fel så finns det även Firebirdkopior från Burny och Greco, som lär slå Epiphone på huvudet och resten av kroppen också. Om de är lika bra som deras Les Paul-kopior.

Ja fast en Greco Firebird borde väl gå på en 10 papp iaf? Dubbelt så mycket som Epiphonen. Tokais har jag för mig är lite billigare dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst.

Den enda invändningen jag har mot den Firebird jag har beställt är att den har ganska lätt kropp och det påverkar nog ljudet en del...

men har man inte 24 000kr över så är det svårt att köpa sig en rejäl Gibson Firebird

Jag är lite nyfiken på vad SD är för typ, det är väl singelcoil eller?

Ha det guld!

Det är en Seymour Duncan SH-6 som jag satte i min Strata. Den låter skönt skränigt och lite smått grötigt som jag ville ha. Men det är ju en smaksak =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda invändningen jag har mot den Firebird jag har beställt är att den har ganska lätt kropp och det påverkar nog ljudet en del...

men har man inte 24 000kr över så är det svårt att köpa sig en rejäl Gibson Firebird

Om du inte redan köpt din gitarr så hade ett hett tips varit en BaCH Firebird. BaCH är ett tjeckiskt märke som gör väldigt prisvärda gitarrer, slår Epiphone på fingrarna. Det enda negativa med dem är deras mindre snygga logga, men det kan man leva med när man får så mycket för pengarna.

okej, då vet jag nu iallafall 😛

Vet att jag kommer får en så mycket bättre gitarr än vad jag har nu iaf, så det blir bra för mig

Redigerat av Stonerbox
Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas du blir riktigt nöjd med den. Firebird är nog bland dom snyggaste gitarrerna som finns! Funderar själv på en vit faktiskt...

Ja, dom är vackra, vackra djur! 😄

Blir som förförd av deras kurviga kroppar, likt en vacker kvinna (hoppas inte sambon blir allt för svartsjuk).

Den vita är inte dum heller, men jag föredrar den murrigt bruna nikotin färgen.

Tror och hoppas att jag blir nöjd med den, har haft en Stratocaster kopia sedan jag började spela (som min härliga far har byggt), dock har den riktigt sunkiga mickar så en ny gitarr är på sin plats.

Känns som det skall bli en ny era.

Ha det gott!

Berätta gärna hur bra den är när du fått den =P

Jag spelar åxå på en strata-kopia.. en Squier. fast jag har bytt ut stallmicken till en SD och den låter riktigt skönt! är väldigt nöjd med soundet.

Men det kan va kul med variation så man kanske skulle köpa en firebird =P

Då har den anlänt, nio dagar efter beställning (den blev fast i Malmö längre än väntat).

Brevbäraren ringde på runt klockan ett och var andfådd (4:de våningen utan hiss), han undrade om jag hade en beställt en cykel? 😮 Men så tung är den ju inte (8kg ungefär)

Jag är mycket nöjd, den är snygg, låter precis som jag önskat och känns skön att spela på. Den är en aning fram tung men inte störande mycket.

Har spelat i stort sett hela dagen så min skalle är ganska mör nu, kommer nog att krascha i sängen snart. 🙂

(Tack thomann för ett toppen pris!)

Ha det fint allihopa!

Hälsningar

/Ben

Redigerat av Stonerbox
Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas du blir riktigt nöjd med den. Firebird är nog bland dom snyggaste gitarrerna som finns! Funderar själv på en vit faktiskt...

Ja, dom är vackra, vackra djur! 😎

Blir som förförd av deras kurviga kroppar, likt en vacker kvinna (hoppas inte sambon blir allt för svartsjuk).

Den vita är inte dum heller, men jag föredrar den murrigt bruna nikotin färgen.

Tror och hoppas att jag blir nöjd med den, har haft en Stratocaster kopia sedan jag började spela (som min härliga far har byggt), dock har den riktigt sunkiga mickar så en ny gitarr är på sin plats.

Känns som det skall bli en ny era.

Ha det gott!

Berätta gärna hur bra den är när du fått den =P

Jag spelar åxå på en strata-kopia.. en Squier. fast jag har bytt ut stallmicken till en SD och den låter riktigt skönt! är väldigt nöjd med soundet.

Men det kan va kul med variation så man kanske skulle köpa en firebird =P

Då har den anlänt, nio dagar efter beställning (den blev fast i Malmö längre än väntat).

Brevbäraren ringde på runt klockan ett och var andfådd (4:de våningen utan hiss), han undrade om jag hade en beställt en cykel? 😛 Men så tung är den ju inte (8kg ungefär)

Jag är mycket nöjd, den är snygg, låter precis som jag önskat och känns skön att spela på. Den är en aning fram tung men inte störande mycket.

Har spelat i stort sett hela dagen så min skalle är ganska mör nu, kommer nog att krascha i sängen snart. 😄

(Tack thomann för ett toppen pris!)

Ha det fint allihopa!

Hälsningar

/Ben

Till en Firebird är det viktigt att välja ett bra axelband. Precis som exempelvis en SG är dessa precis som du säger ganska framtunga och halsen har en tendens att vilja slicka golvet. Därför bör man undvika nylonband som ofta är hala mot axeln och istället välja ett band i läder med uppruggad undersida. Med en scotch-svamp kan man rugga upp dessa ytterliggare vid behov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till en Firebird är det viktigt att välja ett bra axelband. Precis som exempelvis en SG är dessa precis som du säger ganska framtunga och halsen har en tendens att vilja slicka golvet. Därför bör man undvika nylonband som ofta är hala mot axeln och istället välja ett band i läder med uppruggad undersida. Med en scotch-svamp kan man rugga upp dessa ytterliggare vid behov.

Fan, den här bruttan kan då allt, gött att du finns här! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Till en Firebird är det viktigt att välja ett bra axelband. Precis som exempelvis en SG är dessa precis som du säger ganska framtunga och halsen har en tendens att vilja slicka golvet. Därför bör man undvika nylonband som ofta är hala mot axeln och istället välja ett band i läder med uppruggad undersida. Med en scotch-svamp kan man rugga upp dessa ytterliggare vid behov.

Fan, den här bruttan kan då allt, gött att du finns här! 🙂

Brutta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en Gibson FB VII. Man kommer inte närmare rock´n roll än med en sån. Ljudet är som ett mellanting mellan strata och LP. Skriker som en strata fast med mer kött i ljudet.

Det jag tycker suger rejält är stämskruvarna. De ser balla ut men man måste var en sjöbuse som kan sin råbandsknop för att få fast strängarna utan att de glider ur.(Gigantiska hål)

Plus att det är som små hack i stämskruvarna när man vrider på dom.

Men det skiter jag i för det är den snyggaste rock guran på denna jord!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en frågan angående stämma ner och intonera, vet att det inte passar så bra under trådens namn men känns lite onödigt att skapa en ny tråd då det redan finns så många i det ämnet redan.

Ska stämma ner till DGCFAD på en gitarr med fabriks strängar på, är ganska säker på att det är 10-46 d´addario regular light gauge.

Tycker ni att jag ska köpa tjockare strängar om den ska ner och vilken tjocklek i så fall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag tycker suger rejält är stämskruvarna. De ser balla ut men man måste var en sjöbuse som kan sin råbandsknop för att få fast strängarna utan att de glider ur.(Gigantiska hål)

Plus att det är som små hack i stämskruvarna när man vrider på dom.

Gör digsjälv en tjänst och byt ut stämskruvarna. Ett gäng Steinberger sitter som en smäck på Firebird.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en frågan angående stämma ner och intonera, vet att det inte passar så bra under trådens namn men känns lite onödigt att skapa en ny tråd då det redan finns så många i det ämnet redan.

Ska stämma ner till DGCFAD på en gitarr med fabriks strängar på, är ganska säker på att det är 10-46 d´addario regular light gauge.

Tycker ni att jag ska köpa tjockare strängar om den ska ner och vilken tjocklek i så fall?

Ingen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en frågan angående stämma ner och intonera, vet att det inte passar så bra under trådens namn men känns lite onödigt att skapa en ny tråd då det redan finns så många i det ämnet redan.

Ska stämma ner till DGCFAD på en gitarr med fabriks strängar på, är ganska säker på att det är 10-46 d´addario regular light gauge.

Tycker ni att jag ska köpa tjockare strängar om den ska ner och vilken tjocklek i så fall?

Ingen?

Jag skulle säga att du ska byta ner till 49 eller 50 om du ska köra nerstämt.

Redigerat av Apep
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Postat (redigerat)

Hej igen!

Då var det dags att återuppliva den här tråden!

Jag lite problem med min Firebird nu. Jag har den ned stämt till C med 011-049 daddario strängar och jag har intonerat den så att det stämmer fint vid 12:e bandet. Flascholett och nedtryckt sträng stämmer nästan exakt, bara på 1-2 cent hit och dit.

Allt är frid och fröjd men spelar jag på banden 1-5 banden så är det 15-20 cent av.

Jag måste nog också skriva att jag har skruvat ner alla sadlar utom en helt i bott för att få gitarren intonerad.

Oroliga hälsningar

Stonerbox

Redigerat av Stonerbox
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...