Jump to content
Annons

Mini humbucker vs Humbuckers!


Stonerbox

Recommended Posts

Postat (redigerat)
Hej igen!

Då var det dags att återuppliva den här tråden!

Jag lite problem med min Firebird nu. Jag har den ned stämt till C med 011-049 daddario strängar och jag har intonerat den så att det stämmer fint vid 12:e bandet. Flascholett och nedtryckt sträng stämmer nästan exakt, bara på 1-2 cent hit och dit.

Allt är frid och fröjd men spelar jag på banden 1-5 banden så är det 15-20 cent av.

Jag måste nog också skriva att jag har skruvat ner alla sadlar utom en helt i bott för att få gitarren intonerad.

Oroliga hälsningar

Stonerbox

Hatar att tvinga fram svar men har ingen några tips?

Redigerat av Stonerbox
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej igen!

Då var det dags att återuppliva den här tråden!

Jag lite problem med min Firebird nu. Jag har den ned stämt till C med 011-049 daddario strängar och jag har intonerat den så att det stämmer fint vid 12:e bandet. Flascholett och nedtryckt sträng stämmer nästan exakt, bara på 1-2 cent hit och dit.

Allt är frid och fröjd men spelar jag på banden 1-5 banden så är det 15-20 cent av.

Jag måste nog också skriva att jag har skruvat ner alla sadlar utom en helt i bott för att få gitarren intonerad.

Oroliga hälsningar

Stonerbox

Hatar att tvinga fram svar men har ingen några tips?

Byt till tjockare strängar om du ska köra i C skulle var mitt tips. Har aldrig fått nerstämmningar att funka bra med den strängtjockleken. Speciellt inte när man kommer ner i c.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hade mina misstankar om det, testar helt enkelt med tjockare, Tack Apep.

Vad för typ av musik kör du?

Ha en fortsatt bra vecka.

Kör alternativ musik solo och dödsmetal när jag spelar med band...

:)Tack detsamma!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
  • 2 månader senare...

Jag har oxå hittat en Firebird, en vit BACH. Tycker den låter bra med orginalmickarna, är inte ute efter vanliga humbuckerljudet utan vill ha ungefär det halvrena ljud Johnny Winter kör med. Har nästan inte testat den alls på hela sommarn, jag har tänkt spela slide på den, min main guitar är en telecaster. Köpte Firebirden på Bergströms musik i Hudik, fattade först när jag kom hem att den var beg, jag gav 1500 för den, och mer än så kostar de väl nya tror jag. Andra bandet sticker upp lite så den är inte helt bra, det är på de yttre strängarna det märks. Lacken är inte heller perfa om man kollar nära, den ser inte ut att täcka 100 på nät ställe. Men mickarna verkar bättre än jag trodde, det låter helt rätt till slideblues.

Har lite lätta idiotfunderingar att vräka på BUMS (starkt skit som tar bort färg) så jag får den mahognyfärgad och mer lik Johnny W-modellen. Mahognyn är förstås inte i den estetiska kvaliteten att den är gjord för klarlack, men va fan, det är ingen orginalgitarr, och på avstånd skulle det se såå läckert ut. På orginalgitarren sitter det en dekal på plektrumskyddet, en tecknad Firebird, jag tänkte fixa en annan liknade dekal, nämligen den som hör till bilen Ford Thunderbird. En sån bil hade hade jag o brorsan long ago, en vit 1960 års modell.

Tror ni på att ta bort lacken och putsa lätt och lacka med cellulosalack.? Bachfirebirden ska ju vara gjord i mahogany i alla fall. Lite rat-stuk skulle inte störa mig.

EDIT: Såg att jag redan skrivit lite om den, det hade jag glömt, ni vet jag är lite gammal och söndersupen.... ungf i samma skick som Johnny Winter

post-8284-014492500 1283792741_thumb.jpg

post-8284-074392400 1283792767_thumb.jpg

post-8284-092173800 1283792887_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Roar mig med att jämföra kopia och orginal. har sett nätbilder på Bach Firebird i mahogny + klarlack, men de verkar inte byggas längre. De blir väl för dyra om trät ska vara perfekt.

Föresten,,, ska Gibsonen ha den där svarta randen runt kroppen?

En till grej... Vet ni att de mickar som sitter på Gibson Firebird inte är samma som de mini-humbucker som sitter på en del Gibson Les Paul? De på Firebirden kallas nåt annat, och låter inte lika heller... Värt att tänka på. Kolla länken!

http://www.300guitars.com/articles/gibson-mini-humbucker-vs-gibson-firebird-pickup/

post-8284-064489100 1283793921_thumb.jpg

post-8284-039212100 1283793946_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...