Jump to content
Annons

Vilken trumplugg: AD eller Sup 2.0?


SvenTumba

Recommended Posts

Sitter här och kliar hjärnan med frågan: vilken trumplugg ska man köpa?

Hade EZ drummer pirat ett tag och tyckte det funkade bra men att trummorna lät ganska skit, tunna och lite pappkartong. (hatar dessutom att köra pirat, så nu är det dags att köpa) Kollade upp Addictive Drums och tycker dom låter mycket bättre. Enkelt va? Inte då, Toontrack släppte ju nyss Superior Drummer 2.0 och det låter mycket bättre än EZ drummer, så då blev det svårt igen, blä!

Så min fråga till er som använder dessa olika trumbibliotek, vad säger ni ska jag köpa Superior eller Addictive?

Kan nämna att jag programerar själv, användet i princip aldrig färdiga grooves. Sysslar i princip med de flesta musikstilar. Använder mest programeringar för snabba demos, annars spelar jag in allt på riktiga trummor.

Extremt tacksam för åsikter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
thrinithan (oregistrerad)
Sitter här och kliar hjärnan med frågan: vilken trumplugg ska man köpa?

Hade EZ drummer pirat ett tag och tyckte det funkade bra men att trummorna lät ganska skit, tunna och lite pappkartong. (hatar dessutom att köra pirat, så nu är det dags att köpa) Kollade upp Addictive Drums och tycker dom låter mycket bättre. Enkelt va? Inte då, Toontrack släppte ju nyss Superior Drummer 2.0 och det låter mycket bättre än EZ drummer, så då blev det svårt igen, blä!

Så min fråga till er som använder dessa olika trumbibliotek, vad säger ni ska jag köpa Superior eller Addictive?

Kan nämna att jag programerar själv, användet i princip aldrig färdiga grooves. Sysslar i princip med de flesta musikstilar. Använder mest programeringar för snabba demos, annars spelar jag in allt på riktiga trummor.

Extremt tacksam för åsikter!

jag skulle ta Superior vilken dag som helst. XLN verkar ju knappast pigg på att släppa expansioner till AD (endast en hittills) medan Toontrack har spottat ut 6 expansioner till EzD och 2 till (Jazz och Funk) är tänkt att släppas innan årsskiftet. Vad gäller Superior så kommer första expansionen i början av 2009 och de har dessutom lovat att göra en rerelease av Custom & Vintage för Superior 2.0. Alla EZ expansioner är också fullt kompatibla med Superior 2.0. Det evrkar dessutom som att Toontrack ska börja göra rena "groove packs".

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle tro att SD2 vore ett vettigt val idag. Jag har AD och EzD, tycker att AD slår EzD på fingrarna rätt rejält men det är som det är sagt; det har inte kommit många expansioner till AD och XLN har varit lite för snabba med halvt lova saker som man ännu inte sett röken av tycker jag. Jag hade nog valt SD2 om jag skulle köpt en plugg idag men håller mig till AD ett tag till (investeringar skall ju löna sig innan man gör sig av med dem... 😄).

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

När jag köpte så var valet enkelt: AD framför plastiga EZ. Skulle jag köpa nytt idag så skulle jag välja Superior. Hur som helst ska jag köpa den så småningom, ja dvs när budgeten tillåter nån gång i höst. Snålt med expansioner till AD. Grymt besviken där på att man inte sett röken av nåt annat än det som släpptes för evigheter sen. 😄 Läser XLN det här så ta åt er. Ni förtjänar det.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Superior drummer 2.0 , alltså för den måste man ha en plugin funktion, vst eller vad det heter på sitt musik inspelnings program då, för jag är sugen på att ha superior för dom naturliga trummornas skull. Nu kör jag med sequel 2 där man kan lägga in trum loops i en ljudbank och använda dom,så om man kan spara superior loopar och lägga in dom i sequel 2 ljudbanken så kan jag ju använda dom då eller måste jag lära mig mitt sonar LE program eller reaper för att kunna använda superior drummer 2.0 fullt ut.

En annan fråga är också om superior drummer 2.0 innehåller egenskaper som gör att man kan använda sin midi/usb keyboard när man skapar i superior drummer 2.0. Jag vet att mina frågor låter lite knäppa men jag är ingen teknik freak utan vill att allt ska låta så äkta som möjligt och vara så enkelt som möjligt,eftersom jag är mer för att skapa snabba låt ideer än att rota i program i många timmar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyssnat lite flyktigt på AD, har både EZd och köpte nyss SPD2.0 och tycker att Superior kickar skiten ur det mesta jag lyssnat på bara man ger den en liten stund och potentialen i denna plugg börjar visa sitt ansikte bara man orkar ta sig förbi Preset'en.. bl.a kicken i Avatar-kit'et låter "sådär" i sitt grundpreset, men använd pluggarna, stäng av visst läck, peta lite på eq, pitch m.m så händer det jädrarimig grejer som gör att det rasslar till i brallorna... 😄

Så det ska inte behöva vara så svårt val...

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan bara hålla med. Jag känner inte en enda person som inte är besviken på XLN pga. expansion PAKs, det tar för långt tid. Hur många blev glada när Retro PAK kom? Det finns 1000 trådar på XLN forum ang. expansioner och groovs som folk vill ha.

XLN får någ ta sig i kraggen om de ska kunna konkurera med andra. Det bäst att de slänger ut ett PAK till hösten och 2, 3 (minst) nästa år.

Persoligen använder jag AD och är MYCKET nöjd men då och då måste jag kompletera med EZX.

Skulle jag köpa något idag så är det Superior 2.0 och det är inte omöjligt att man gör det.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Man kan bara hålla med. Jag känner inte en enda person som inte är besviken på XLN pga. expansion PAKs, det tar för långt tid. Hur många blev glada när Retro PAK kom? Det finns 1000 trådar på XLN forum ang. expansioner och groovs som folk vill ha.

XLN får någ ta sig i kraggen om de ska kunna konkurera med andra. Det bäst att de slänger ut ett PAK till hösten och 2, 3 (minst) nästa år.

Persoligen använder jag AD och är MYCKET nöjd men då och då måste jag kompletera med EZX.

Skulle jag köpa något idag så är det Superior 2.0 och det är inte omöjligt att man gör det.

Nej såg verkligen fram emot expansionspaket och sen när man fick se att det var retrotrummor det handlade om sjönk min entiuasm lika snabbt och långt ned som Titanic. 😱 Verkligen inte vad jag ville ha och undrar hur många som ville ha det och köpte det. Nej det är konstigt att de inte har hostat upp något annat. Med tanke på konkurensen i den här branschen och folk inte inte är så märkeskänsliga och gärna hoppar över till något annat som låter bättre, är det konstigt de inte kommit ut med mera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar, tackar! De flesta som är för SD pratar mest om besvikelsen på att AD inte kommer med expansionspaket så ofta som dom borde. MEN om man bara jämför ljudkvalite' mellan de bägge programmen, spöar då SD AD?

Jag tyckte att EZ drummer lät så tunnt och plastigt, typ som att det var låg upplösning. Men det kanske inte gäller nya Superior? Jag är mest intresserad av bra akusitiska ljud, typ vintage seten (jag e över 30 så jag vill bara ha gubbljud hehehe...) ☺️ Nåväl, ska lyssna på lite fler demos när dom börjar trilla in. Kanske blir SD till sist ändå!

PS: Vilket grymmt forum det här är! 🙂 Ställ en fråga få en miljard svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tackar, tackar! De flesta som är för SD pratar mest om besvikelsen på att AD inte kommer med expansionspaket så ofta som dom borde. MEN om man bara jämför ljudkvalite' mellan de bägge programmen, spöar då SD AD?

Jag tyckte att EZ drummer lät så tunnt och plastigt, typ som att det var låg upplösning. Men det kanske inte gäller nya Superior? Jag är mest intresserad av bra akusitiska ljud, typ vintage seten (jag e över 30 så jag vill bara ha gubbljud hehehe...) ☺️ Nåväl, ska lyssna på lite fler demos när dom börjar trilla in. Kanske blir SD till sist ändå!

PS: Vilket grymmt forum det här är! 🙂 Ställ en fråga få en miljard svar!

Bara jämföra demoljuden på deras hemsidor. Men som sagt var Superior har klart fler fördelar än AD. Man kan ju ställa in läcket, har flera mickljud välja mellan och givetvis bättre inbyggda effekter från Sonalksis. Och priset är ju bara en femhundring. Skulle inte tveka vad att välja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar, tackar! De flesta som är för SD pratar mest om besvikelsen på att AD inte kommer med expansionspaket så ofta som dom borde. MEN om man bara jämför ljudkvalite' mellan de bägge programmen, spöar då SD AD?

Jag tyckte att EZ drummer lät så tunnt och plastigt, typ som att det var låg upplösning. Men det kanske inte gäller nya Superior? Jag är mest intresserad av bra akusitiska ljud, typ vintage seten (jag e över 30 så jag vill bara ha gubbljud hehehe...) 🙂 Nåväl, ska lyssna på lite fler demos när dom börjar trilla in. Kanske blir SD till sist ändå!

PS: Vilket grymmt forum det här är! 🙂 Ställ en fråga få en miljard svar!

Gubbljud á la 70 tal? ohboy you gonna löööv the envelopefunktion ☺️ detta var en sak som jag tyckte var rolig att fiffla med då jag haft ett gammalt PEARL export med deadringers som jag hade ett så fett o djupt sound i... en barnlek att modellera fram i SP 2 med nästan enbart envelopefunktionen

Jag tycker du ska ta dig en sväng o lyssna med egna öron för EZdrummer känns som en annan planet i direkt jämförelse..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad nånstans köper man "superior drummer 2.0" där man får bästa pris och service , ja där allt fungerar som det ska och på enklaste sätt utan att man blir besviken och måste skicka tillbaka prylen ? Hoppas den fungerar till min windows xp home pc dator och inte bara till mac dator osv ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad nånstans köper man "superior drummer 2.0" där man får bästa pris och service , ja där allt fungerar som det ska och på enklaste sätt utan att man blir besviken och måste skicka tillbaka prylen ? Hoppas den fungerar till min windows xp home pc dator och inte bara till mac dator osv ???

I din närmaste musikaffär. (tex. 4Sound, MusikBörsen)

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Vad nånstans köper man "superior drummer 2.0" där man får bästa pris och service , ja där allt fungerar som det ska och på enklaste sätt utan att man blir besviken och måste skicka tillbaka prylen ? Hoppas den fungerar till min windows xp home pc dator och inte bara till mac dator osv ???

Om du skulle bli besviken på den, ja då måste det vara nåt fel på dig i såna fall 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha... fan svaren i den här tråden är ingen bra läsning för mig 😛 ... Jag slog "äntligen" till på en "rejäl jävla" trumplugg i somras och det blev AD. Japp jag diggar den. Men hade jag väntat två veckor så hade S2 legat på hyllan... Å inte fan har jag råd att skaffa den nu, när jag redan investerat.

Hur som helst finns det en god sida: Även om nu S2 är "bäst" (jag har inte provat, men jag ser ju trådsvaren...), så är AD skitbra. Bra varierade presets att utgå ifrån och en fantastiskt (JA!) användarinterface.

Jag ska säga att jag är lite tagen över det låga priset på S2. Förutom alla lovord så är det ju för fan billigt:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vet att jag inte får svar här ibland för jag ställer för dumma frågor,men alltså gällande denna superior drummer 2.0 alltså måste man ha ett trumset för att använda denna produkt för i alla exempel videos så spelar nån riktiga trummor och jag kan inte det men vill kunna göra mina trummor ändå i datorn eller via midi keyboard alltså går det ? + kan man spara trummor man skapat i mp3 osv format ?

Eller är det bara vst 2.0 plugin funktion som gäller på det musik program man använder tex då sonar eller cubase osv ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vet att jag inte får svar här ibland för jag ställer för dumma frågor,men alltså gällande denna superior drummer 2.0 alltså måste man ha ett trumset för att använda denna produkt för i alla exempel videos så spelar nån riktiga trummor och jag kan inte det men vill kunna göra mina trummor ändå i datorn eller via midi keyboard alltså går det ? + kan man spara trummor man skapat i mp3 osv format ?

Eller är det bara vst 2.0 plugin funktion som gäller på det musik program man använder tex då sonar eller cubase osv ?

Det är som vilket VST-instrument eller mjukvarusynt som helst och kräver nån typ av värdprogram som Cubase, Sonar Logic osv.. Det styrs med andra ord av midi-signaler som du kan programmera med musen, ett midi-keyboard, digitaltrummor osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tack så mycket för det enkla svaret 😏

Jag har en usb sladd som går från min keyboard in i datorns usb ingång + även en midi out på keyboarden. Jag använder den för att spela synt ljud som finns i min sequel 2 , men sequel 2 har ju ingen vst funktion så man får väl använda tex "Reaper.fm musik programet då om man ska använda superior drummer 2.0 verkar det som eller om man då sparar det man gjort i superior 2.0 som en fil som man sen drag and dropar direkt in på ett spår i sequel

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ok tack så mycket för det enkla svaret 😛

Jag har en usb sladd som går från min keyboard in i datorns usb ingång + även en midi out på keyboarden. Jag använder den för att spela synt ljud som finns i min sequel 2 , men sequel 2 har ju ingen vst funktion så man får väl använda tex "Reaper.fm musik programet då om man ska använda superior drummer 2.0 verkar det som eller om man då sparar det man gjort i superior 2.0 som en fil som man sen drag and dropar direkt in på ett spår i sequel

Och om du är som mig som inte är trummis, ganska kass på skapa bra så finns det bra färdiga midifiler bla här www.groovemonkee.com ☺️ Använder de själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Jag blåser liv i denna tråd igen för nu är det aktuellt för mig, alltså AD vs SD2.

En grej med SD som skrämmer mig är om datorns prestandard räcker.

Toontrack rekommenderar multicore CPU och jag har en snart 4 år gammal pentium 3,0 med 2,5 ram, kommer det att funka?

Tydligen kan man på SD välja 4 olika installationer från 5-25 gig. Är detta endast storlek på ljudbank eller blir det även tyngre för datorn att köra pluggen om jag väljer största alternativet?

Kan tillägga i samband med dessa datorrelaterade frågor att jag kör inga övriga tunga VSTi, endast massa pluggar vid mix.

AD:s användarvänlighet är ju omtalad men hur knöligt är det att editera ljud på SD?

Det finns en tråd på forumet där man kan dela med sig av bra user preset till SD men där finns INGA inlägg....... Beror det på att folk inte har lyckats, att man inte vill dela med sig eller för att man behöver inte ägna sig åt att editera, det låter helt enkelt kanon från början ! ?

Nu har ju SD funnits länge så det bör ju finnas folk som har stor erfarenhet av pluggen. Har ni tid och lust att delge mig lite erfarenheter och kanske tom svara på frågorna så skulle jag bli glad. 😆

/Hastalavista

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blåser liv i denna tråd igen för nu är det aktuellt för mig, alltså AD vs SD2.

En grej med SD som skrämmer mig är om datorns prestandard räcker.

Toontrack rekommenderar multicore CPU och jag har en snart 4 år gammal pentium 3,0 med 2,5 ram, kommer det att funka?

Japp.

Tydligen kan man på SD välja 4 olika installationer från 5-25 gig. Är detta endast storlek på ljudbank eller blir det även tyngre för datorn att köra pluggen om jag väljer största alternativet?

Endast storlek på "ljudbank".

Hur jobbigt det blir för datorns ramminne att bära omkring på S2 i praktiken beror hur många pukor, cymbaler etc du inkluderar i ditt projekt.

AD:s användarvänlighet är ju omtalad men hur knöligt är det att editera ljud på SD?

Lättare vill jag påstå, den inbyggda mixern ser ut och fungerar som mixern i de flesta sequencerprogrammen idag.

Man insertar de medföljande pluginsen på valfri trummikrofon. T.ex Eq och kompressor på kick, Gate och transient på virvel etc.

Det finns en tråd på forumet där man kan dela med sig av bra user preset till SD men där finns INGA inlägg....... Beror det på att folk inte har lyckats, att man inte vill dela med sig eller för att man behöver inte ägna sig åt att editera, det låter helt enkelt kanon från början ! ?

Det låter faktiskt bra från början, oftast justerar jag bara läcket mellan mikrofonerna och eq'ar lite varstans beroende på låten jag jobbar med.

De medföljande presetsen räcker förmodligen lång väg. Dock ska man ju komma ihåg att inga presets i världen passar exakt in i din nästa låt.

Nu har ju SD funnits länge så det bör ju finnas folk som har stor erfarenhet av pluggen. Har ni tid och lust att delge mig lite erfarenheter och kanske tom svara på frågorna så skulle jag bli glad. 😛

Tänk dig S2 som ett riktigt trumset inspelat via riktiga mikrofoner. Det är alltså inte PUKA 1 du reglerar via mixern utan MIKROFONEN för puka 1.

I varje mikrofon som används till att mika upp ett trumset (i en verklig inspelningssituation) kommer det läcka in andra trummor. Likaså i S2.

Använd dig av det, det är där djupet och livet sitter.

Använd bara presets som sista möjliga utväg.

/Hastalavista

Tjabba! (som de säger i Örebro).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...