Jump to content
Annons

Nördarnas mobiltelefonspreferenser:


Recommended Posts

Annons

Jag lirar på en w810i - värt att notera är att Ericsson själva inte vet vad telefonhögtalarna har för frekvensomfång - jag hade planer på att fixa nån MaxxBass-preset som gör den hemska och allt mer populära mp3-lyssningen i mobil mer basrik. Planen stannade tyvärr där, eftersom jag nu måste lista ut frekvensomfånget själv, något jag inte tycks orka ta mig tid att göra.

w810i är annars bra eftersom det finns inbyggt "piano" (bra för att hitta pitch i acapella-sammanhang) och en metronom (som dock stänger av sig själv efter nån minuts spel, irriterande men ok. Det finns också nån slags ackordguide med ljud som följer med, men den är ärligt talat sådär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Körde på en sunkig Nokia N73, men den fick en case på 300 kilo över sig så den blev platt. Fick då återgå till ett ännu värre sunk, en Nokia 6280. Mobiltelefoner har aldrig tilltalat mig (kanske i början då när gsm kom)

Men nu med iPhone så kanske det kan va nåt...? Eller inte.

Känner mig lite som spanarn: -Jag har aldrig gått på stan en enda gång och känt att NU skulle det vara gött och få ringa nån!

http://www.youtube.com/watch?v=3jGxRkYZI68

Link to comment
Dela på andra sajter

Motorola KRZR K3.

Varför? Tja, den är i rimlig storlek utan att ha omöjligt små knappar, är rimligt lätt och snygg - och så går den att ringa med. 😉 Andra funktioner imponerar inte på mig oavsett telefon. Den enda funktion jag använder är att ringa och att ta emot samtal. Enstaka sms blir det också, men det är ganska sällan.

Allt annat som kamera, musikuppspelning och liknande är bortkastade funktioner. Om man vill ha en dålig kamera så kan man få en med bättre optik i en enkel digitalkamera för några hundringar. Löjligt att stoppa in så mycket extra i en telefon bara för att visa att det går, typ... Sådant kommer jag aldrig att förstå mig på. En telefon ringer man med. Punkt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Motorola KRZR K3.

Varför? Tja, den är i rimlig storlek utan att ha omöjligt små knappar, är rimligt lätt och snygg - och så går den att ringa med. 😉 Andra funktioner imponerar inte på mig oavsett telefon. Den enda funktion jag använder är att ringa och att ta emot samtal. Enstaka sms blir det också, men det är ganska sällan.

Allt annat som kamera, musikuppspelning och liknande är bortkastade funktioner. Om man vill ha en dålig kamera så kan man få en med bättre optik i en enkel digitalkamera för några hundringar. Löjligt att stoppa in så mycket extra i en telefon bara för att visa att det går, typ... Sådant kommer jag aldrig att förstå mig på. En telefon ringer man med. Punkt. 😉

Fast man ser ju helt förståndshandikappad ut om man går omkring med separat kamera, mp3spelare, telefon, almanacka, adressbok, miniräknare, handdator och väckarklocka...

Ringer ganska sällan med min telefon (Softbank Samsung 920SC, eftersom ni frågar). Skickar mest mail (ja, mail. att hela världen utom japan fortfarande skickar SMS (och dess missriktade vidareutveckling MMS) är lite av ett mysterium).

Link to comment
Dela på andra sajter

Sony Ericsson W880i, För att den är platt! 😉

Nejmen den är rätt smidig i fickan, funkar bra med de vanliga ringa/messa funktionaliteterna, har bra batteritid...

...samt,, ersätter för mig en extra mp3-spelare då den inbyggda håller ruggigt bra kvalitet!

Ett riktigt plus är att man kan koppla på vilka hörlurar som helst, då den har standard 3,5mm plug.

Ett kap helt enkelt! Ska bara skaffa större minneskort så jag har plats för mer musik (har bara 1gb nu) =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en SE W800i och den är jag nöjd med efter ett byte av lurarna låter mp3 riktigt bra. Den viktigaste funktionen är dock inspelning av ljud skulle hellre välja bort själva telefonfunktionen än den. Kvaliten på inspelning är ju dålig men som diktafon fungerar den mer än väl.

Allt man behöver för att spara en ide som man annars skulle ha glömt innan man kom hem. Har den även vid sängen så när man vaknar med något i huvudet så hamnar det på mobilen annars skulle det alltid gå förlorat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sony Ericsson K610i.

Mest därför att det var mest bangforthebuck när batteriet i min 7 år gamla nalle "äntligen" ballade ur för ett år sen. Så nu har jag t9 😉

Jag hajjar inte riktigt prylnörderiet kring just telefoner, men sen jag skaffade den här "fullfunktions"telefonen så måste jag medge att jag lärt mig gilla en hel del av lullullet; väckarklocka, äggklocka, tidtagarur, kalender. Och då och då tar man ett foto som kan ge glädje (taskig kvalite, visst, men det blir ett kort). Jag använder den inte till musik, men har någon gång gjort dokumentationsinspelning i replokalen, för att komma ihåg vad jag gjorde.

Bra batteritid, men det är det ju i alla?

Så, det är väl en bra telefon och jag gillar den, men jag kunde nog lika gärna ha nån annan.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Motorola KRZR K3.

Varför? Tja, den är i rimlig storlek utan att ha omöjligt små knappar, är rimligt lätt och snygg - och så går den att ringa med. 😉 Andra funktioner imponerar inte på mig oavsett telefon. Den enda funktion jag använder är att ringa och att ta emot samtal. Enstaka sms blir det också, men det är ganska sällan.

Allt annat som kamera, musikuppspelning och liknande är bortkastade funktioner. Om man vill ha en dålig kamera så kan man få en med bättre optik i en enkel digitalkamera för några hundringar. Löjligt att stoppa in så mycket extra i en telefon bara för att visa att det går, typ... Sådant kommer jag aldrig att förstå mig på. En telefon ringer man med. Punkt. 😄

Fast man ser ju helt förståndshandikappad ut om man går omkring med separat kamera, mp3spelare, telefon, almanacka, adressbok, miniräknare, handdator och väckarklocka...

Kamera drar jag hellre med mig en bra digitalkamera, eftersom mobilkameror är totalt värdelösa - utan undantag.

MP3-spelare har jag inte ens funderat på att köpa någon.

Telefon - ja mobilen är ju just en telefon och inget annat, förutom det eländiga skräpet med sms som vissa envisas med att använda.

Almanacka behöver jag inte, utan det räcker med den lilla pappersmodellen jag har liggande på jobbet och nästan aldrig öppnar.

Adressbok har jag inget behov av annat än hemma - eller på jobbet för jobbkontakter, men sådant lägger jag in i Outlook.

Miniräknare har jag aldrig behov av när jag är ute och rör på mig.

Handdator har jag definitivt inga planer på att skaffa. En väldigt överflödig pryl i dagens prylsamhälle, enligt min mening.

Väckarklocka? Hur ofta behövs det om man är ute någonstans? Hemma har man ju väckarklockor - och om man ligger på hotell någon gång, så är det bara att beställa väckning.

Som sagt: En telefon behöver bara ha telefonfunktionen för att jag ska vara fullständigt nöjd, så jag tycker att det är ett elände att det inte finns några rena telefoner där man slipper betala för allt extra trams som man inte behöver... 😠

Har förresten en SonyEricsson w910i på jobbet, eftersom det var den minsta modellen bland de man kunde välja. Den är nästan lika liten som min Motorola...

Hade tidigare en Samsung clamshell-modell (privat), som min sambo fick ta över eftersom jag ville ha en telefon med BT-headset - och den gamla bara hade headset med kabel. Egentligen ville jag ha en lika liten och lätt telefon igen, men det fanns inte. Annars var den helt perfekt i storlek och egentligen bättre än den nuvarande, men man kan tydligen inte få allt som man vill ha det... Den var härligt befriad från alla "finesser" och var bara en telefon. Ingen kamera, ingen MP3-spelare och annat krafs.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Noklia 5310 XpressMusic. För att designen tilltalade mig av de soim jag jämförde med i samma prisklass. 2GB minne medföljer, vilket gör att man kan använda den till att ha några mp3:or på också, vilket kan vara skönt när man går en längre bit. Annars bryr jag mig inte direkt om finesser på telefoner. Ringa och skicka sms är det viktigaste för mig. Jag är sådan att jag byter inte telefon av att den jag har är out of date, jag byter ednast när den jag har slutat fungera.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en usel Sony Walkman w800i. Bra radio men usel som mp3-spelare. Fattar inte att Marknaden, vem nu han är, accepterar sån't ljud men Han är väl lika lurad som jag blev. Ännu kassare är att man inte kan ladda den med Sonys egna ATRAC3-filer som tar mindre plats än mp3. Men det är kul att göra egna ringsignaler i mp3. Jag komponerar egna ringsignaler som jag tycker matchar mina vänners personlighet. Alla signaler är snälla. Utom en. Den är en egen tolkning av Yoko Onos Voice Piece for Soprano från 1961. Om ni youtubar eller googlar eller nåt kanske ni kan höra originalet. Om ni vågar. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)

Sony Johansson W850i. 😄

Fick den av min ex-fru och har varit för snål för att köpa ny. 😠

Använder den inte för musiklyssning, men det ska ändras på

för jag ska köpa en iPhone i höst. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt: En telefon behöver bara ha telefonfunktionen för att jag ska vara fullständigt nöjd, så jag tycker att det är ett elände att det inte finns några rena telefoner där man slipper betala för allt extra trams som man inte behöver... ☺️

Skönt att du bekänner färg som stofil 😄 . Det är lugnt, jag är oxå gammal och sur 😛. Och ibland benghårt kategorisk 😛

Musiken avnjuter vi i en gammal Sony kassettfreestyle, eller hur?! 😄

/Trollbengt

många smajleys.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick min sambos gamla Ericsson för något år sen (hon har en mycket fräsigare nu med massa superfeatures jag inte förstår nånting av). Har ingen aning om modell, men det finns en liten kamera i den som levererar extremt oskarpa bilder i 640x480 pixlar. Tror man kan ha 2 eller 3 sånna foton i mobilen innan minnet tar slut. Optiken i kameran måste det vara något fel på; bilderna blir så suddiga att man knappt ser vad det är för motiv. Blev dock lite bättre när jag torkade av linsen.

Ljudet har ett frekvensomfång mellan 1000 och 1100 hz ungefär. Detta ser jag mest som positivt! Så fort man tvingas prata med någon får man bara lust att lägga på vilket leder till väldigt låga telefonräkningar.

Det enda som är skoj är att den läser midifiler vilka man kan ha som ringsignal. Nu har jag en otroligt spejsad version av Blues for Alice som dundrar på i 390 bpm när någon ringer. Mycket roligare än Crazy Frog.

Det enda jag saknar är att kunna lyssna på mp3. Har en mp3-spelare men det blir aldrig av att den kommer med när jag går ut.

Stör mig å det grövsta på folk som tjafsar om olika mobilmodeller, men med handen på hjärtat måste jag erkänna att jag är grymt sugen på en iPhone.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

jag har en Sony Ericsson K800i. varför.. hm. jag ville ha en 3g-telefon, gärna med 3 som operatör eftersom många av mina kompisar har det så kan jag ringa billigt till dem. Den har dessutom stor och bra display och bra knappsats utan att telefon blir klumpig, och faktiskt helt ok kamera (som iofs inte kan ersätta en digitalkamera för som ni har skrivit behöver en bra kamera ha viss storlek, både till sensorn och till optiken, men det är en kamera som jag alltid har med mig).

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt: En telefon behöver bara ha telefonfunktionen för att jag ska vara fullständigt nöjd, så jag tycker att det är ett elände att det inte finns några rena telefoner där man slipper betala för allt extra trams som man inte behöver... ☺️

Skönt att du bekänner färg som stofil 😄 . Det är lugnt, jag är oxå gammal och sur 😄. Och ibland benghårt kategorisk 😛

Musiken avnjuter vi i en gammal Sony kassettfreestyle, eller hur?! 😄

/Trollbengt

många smajleys.

😛

Kassettfreestyle? Det var måååånga år sedan. Jag tror att den sista kassettfreestylen jag hade, var när jag låg i lumpen för ca 20 år sedan och hellre ville ha lite musik i öronen än bara ljud från tågrälsen när jag åkte hem på helgerna (något som tog ca 5-6 timmar eller något...).

Jag känner faktiskt inget som helst behov av att ha musik med mig överallt jag går, utan det räcker att ha bilstereo - dock inte med kassett, utan med CD... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en gammal pisstelefon, Någon samsung med lucka, den har fett lite minne och spelar inte upp mp3.

Lägger hellre mina cash på musiksaker + om jag vill lyssna på musik har jag min Iriver mediaspelare.

Sen köper man en mobil så är den "ute" 2 veckor senare, Mobiltelefon kan vara den sämsta investeringen tillsammans med nytt dator och bilköp!

Link to comment
Dela på andra sajter

iPhone pga:

stämmaparat

metronom

ackordfinnare

bpm finder

mobile beatmaker

realtids spektrumanalysator (säkert skräp men kul)

spela trummor på bussen

spela piano på bussen

kommande program som gör den till en crippled KORG kaosspad/Jazzmutant Lemur

fjärrkontroll

räknar med att det kommer en grafisk miniräknare också (ska läsa matte)

blir en grym remote till Logic så småningom

audio recorder

en spelkonsoll kan va praktisk när man väntar på take-awayn.

Link to comment
Dela på andra sajter

iPhone (första generationen) sedan september/oktober.. den gamla goda tiden då man fick hacka den "manuellt" utan program som gör det på 4min istället för 4 timmar:) var riktigt kul att ha när polarna knappt hade hört om iPhone.

riktigt kul grej, speciellt alla musikprogram! bästa programmet är ändå Karajang Music Trainer.. där man kan öva intervall, ackord och skalor!☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

SonyEricsson W800i med Tele2 Knock-out Limited Edition (49 öre/min)

Inom kort blir det en G700.

Jag skulle gärna ha en iPhone men Telia-abonnemang med Fastpris datatrafik kostar lite väl mycket.

Och minutpriset går upp också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en usel Sony Walkman w800i. Bra radio men usel som mp3-spelare. Fattar inte att Marknaden, vem nu han är, accepterar sån't ljud men Han är väl lika lurad som jag blev. Ännu kassare är att man inte kan ladda den med Sonys egna ATRAC3-filer som tar mindre plats än mp3. Men det är kul att göra egna ringsignaler i mp3. Jag komponerar egna ringsignaler som jag tycker matchar mina vänners personlighet. Alla signaler är snälla. Utom en. Den är en egen tolkning av Yoko Onos Voice Piece for Soprano från 1961. Om ni youtubar eller googlar eller nåt kanske ni kan höra originalet. Om ni vågar. 😎

Har samma och det är skrämmande så kass den är som MP3-spelare (plus att den har en del idiotiska sorteringsfunktioner som jag inte ens vet om de går att stänga av). Åh så bra det är att det är en specialkontakt för hörlurarna med så att man måste ha en skitadapter för att kunna använda ett par bra hörlurar. Nä, den är riktigt dålig.

Link to comment
Dela på andra sajter

iPhone 3G... det säger sig självt varför!!

För att du är Mac-förare...? 😎

näe, för att det finns få telefoner som kan mäta sig med iphone.

läs flera inlägg skrivna av andra iphoneanvändare i denna tråd..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...