Jump to content
Annons

Hur många watt behövs...


Lithium

Recommended Posts

Annons
Och då menar jag med ett rent ljud, ett RENT ljud som inte spricker upp i dist alls, inte något. Alltså helt Rent- hur många watt behöver man då?

Pratar vi strömstyrka eller vad är det du är ute efter? Är det strömstyrka du vill veta är det Ampere som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Högtalarna ska iaf hantera ett ljudtryck på 120 db eller mer. Då har du ett bra riktmärket på att överösta trumisar även de som slår hårt.

Redigerat av Apep
Link to comment
Dela på andra sajter

Watt spelar ingen roll.. Det du är ute efter är verkningsgrad.. Jag har hört ett 20 watts class A slutsteg (audiofilbygge av Jean Hiraga) utklassa ett 120 watts hifi-konsumentstärkare av märket NAD. Framförallt handlar det om känslighet på högtalarelement och hur högtalaren är byggd.. Är det ett horn så är verkningsgraden betydligt högre än i en sluten högtalare eller t.om basreflex. 😑

Jean Hiragas slutsteg kan du läsa om på http://www.tcaas.btinternet.co.uk/hiraga.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

T.ex Fender Blues Junior funkar ju utmärkt tillsammans med omickade trummor. 15W. Men sen beror ju det hela på hur stort rummet är också och typen av akustik och musikstil förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

T.ex Fender Blues Junior funkar ju utmärkt tillsammans med omickade trummor. 15W. Men sen beror ju det hela på hur stort rummet är också och typen av akustik och musikstil förstås.

15w rent ljud utan att det spricker upp i dist? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Rörförstärkare brukar ju i allmänhet alltid dista en aning. Inte så att man tänker overdrive kanske, men att ljudet blir lite mer elastiskt???! Ska man ha superduper rent så brukar ju faktiskt transistor-förstärkare vara bättre. Roland JC120 är ju en klassiker här.

Annars beror det sig såklart på hur hårt trummisen slår, förstärkarens konstruktion, högtalarens verkningsgrad m m. Så bästa sättet är nog att prova.

En klart överkomlig förstärkare är Peavey Bandit 112. Ingen aning om du gillar karaktären, men den är ren ganska långt upp i volymen så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt min erfarenhet av att lira i band - och du skall ha helt rent ljud... 100w kanske. Det beror ju på hur högt trummisen lirar, och det varierar en del. Alt köpa en Pod eller liknande o line:a ut den i PA:t om ni har ngt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Diskuterade detta med en (trevlig!!!) snubbe i en musik affär då jag kollade på en fender 22w (deluxe reverb tror jag) han påstod att det förmodligen skulle behövas ca 100w typ en twin reverb för att få det att låta helt rent- så jag tänkte jag skulle kolla med experterna här vad som gäller.

Ge gärna lite exempel på "rena" förstärkare. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Rörförstärkare är sällan helt rena överhuvudtaget, hade man velat ha det så hade nog de flesta kört på transistorstärkare.

Lite rör-karaktär får och vill man ju räkna med. Men jag tycker inte att det skall behöva låta "dist" bara för att man spelar jämte ett trumset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Diskuterade detta med en (trevlig!!!) snubbe i en musik affär då jag kollade på en fender 22w (deluxe reverb tror jag) han påstod att det förmodligen skulle behövas ca 100w typ en twin reverb för att få det att låta helt rent- så jag tänkte jag skulle kolla med experterna här vad som gäller.

Ge gärna lite exempel på "rena" förstärkare. 😕

Njaaa 100W rörstärkare va nog lite att ta i. Min Peavey Classic 50 som säljs imorrn räcker väldigt långt.

När jag har gigat med den är det snarare de andra som klagar på att jag har för högt än att trummisen spelar för hårt/högt 🙂

Så 50W räcker gott och väl enligt mina erfarenheter iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Rörförstärkare är sällan helt rena överhuvudtaget, hade man velat ha det så hade nog de flesta kört på transistorstärkare.

Lite rör-karaktär får och vill man ju räkna med. Men jag tycker inte att det skall behöva låta "dist" bara för att man spelar jämte ett trumset!

Det gör det inte med en Fender Blues Deluxe som jag har iaf, den är på 40W om jag minns rätt. Däremot kan den "bita till" lite vid riktigt hårt anslag med plektrumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan dist? Näe 🙂 Det spricker upp skönt som bara den i bluesig dist.. Men som jag sa.. Beror på musikstil 🙂

T.ex Fender Blues Junior funkar ju utmärkt tillsammans med omickade trummor. 15W. Men sen beror ju det hela på hur stort rummet är också och typen av akustik och musikstil förstås.

15w rent ljud utan att det spricker upp i dist? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj då! Jag pratar om en gitarrförstärkare. Alltså hur många watt behövs på en gitarrförstärkare för att överösta ett trummset. Ursäkta min otydlighet! 🙂

Frågan e fortfarande lika otydlig 😕

Du nämner bara trumsett, inte vilken stil det handlar om..

Eju som natt å dag att kompa en hårtslående rocktrummis kontra en dansbands/jazz/swingtrummis !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Utan dist? Näe 🙂 Det spricker upp skönt som bara den i bluesig dist.. Men som jag sa.. Beror på musikstil 🙂
T.ex Fender Blues Junior funkar ju utmärkt tillsammans med omickade trummor. 15W. Men sen beror ju det hela på hur stort rummet är också och typen av akustik och musikstil förstås.

15w rent ljud utan att det spricker upp i dist? 😕

Tänkte väl det och jag skall köra grunge och vill ha cleant som fan så jag kan mata med en pedal istället! 😎

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj då! Jag pratar om en gitarrförstärkare. Alltså hur många watt behövs på en gitarrförstärkare för att överösta ett trummset. Ursäkta min otydlighet! 😊

Frågan e fortfarande lika otydlig :rolleyes:

Du nämner bara trumsett, inte vilken stil det handlar om..

Eju som natt å dag att kompa en hårtslående rocktrummis kontra en dansbands/jazz/swingtrummis !!

Det har du rätt i- Grunge med en hårtslående trummis!

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan dist? Näe 😄 Det spricker upp skönt som bara den i bluesig dist.. Men som jag sa.. Beror på musikstil 😊
T.ex Fender Blues Junior funkar ju utmärkt tillsammans med omickade trummor. 15W. Men sen beror ju det hela på hur stort rummet är också och typen av akustik och musikstil förstås.

15w rent ljud utan att det spricker upp i dist? :rolleyes:

Tänkte väl det och jag skall köra grunge och vill ha cleant som fan så jag kan mata med en pedal istället! 😎

Jag har då spelat Grunge med förstärkare på 30-40W iaf. Både rent och distat med pedal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åk på affärn och testa vettja.. Och be om att få spela så jävla högt du bara kan på alla förstärkare så "ser" du. :rolleyes:

...så ber jag killen i affärn spela trummor samtidigt, jo det kan nog bli kul! 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...