Jump to content
Annons

Reason 5


linuskarlsson

Recommended Posts

Jag kollade runt på Propellerheads forum och såg denna tråd. Visserligen är det bara en kille som gjort en "prototyp" på hur han vill ha det, men det verkar jävligt nice.

Får hoppas att 5:an har stöd för Audio-in iaf. 😉 Detta är då taget från forumet. Är det förresten någon som vet något om kommade Reason?

229401486136e756b6d0bxe3.jpg

229401486136e756b6d0bxe3.974fcf984a.jpg

Presenting... REASON 5!

No more hopping between DAWs. Reason 5 is now a complete Digital Audio Workstation while still retaining the ease and inspirational environment you've grown to love.

With the new ReCycler module, not only will you be able to drag and drop any audio file (wav, mp3, ogg, and more), right onto the sequencer, but you will also be able to record live! Hear yourself and tweak your voice with Reason's FX devices live, before ever even hitting record! Want to record more than one source? No problem! If you have an input, you can record from it. ReCycler supports up to 32 multiple sources which can be recorded from simultaneously! This fully routable device includes ReCycle built-in for powerful editing, a spectrum analyzer, reverse switch, and more!

But that's not at all. Reason 5 comes packed with a new Bit Crusher device, an advanced drum synth with high-resolution step sequencer, and more. The new stretch tool will not only let you timestretch your audio files by simply dragging the audio clip, you can stretch your midi clips as well!

Other features include: Right click on any clip or any track and instantly bounce it into an audiofile automatically placed on a ReCycler device in mere seconds. You can now shorten or lengthen midi notes by the front of the note as well. No more annoying pop-up telling you your MIDI controller isn't on either. Multi-core support and native 64-bit support included. And finally, parameter randomization for all devices new and old devices!

Redigerat av Munkie
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag kollade runt på Propellerheads forum och såg denna tråd. Visserligen är det bara en kille som gjort en "prototyp" på hur han vill ha det, men det verkar jävligt nice.

Får hoppas att 5:an har stöd för Audio-in iaf. :rolleyes: Detta är då taget från forumet. Är det förresten någon som vet något om kommade Reason?

229401486136e756b6d0bxe3.jpg

229401486136e756b6d0bxe3.974fcf984a.jpg

Presenting... REASON 5!

No more hopping between DAWs. Reason 5 is now a complete Digital Audio Workstation while still retaining the ease and inspirational environment you've grown to love.

With the new ReCycler module, not only will you be able to drag and drop any audio file (wav, mp3, ogg, and more), right onto the sequencer, but you will also be able to record live! Hear yourself and tweak your voice with Reason's FX devices live, before ever even hitting record! Want to record more than one source? No problem! If you have an input, you can record from it. ReCycler supports up to 32 multiple sources which can be recorded from simultaneously! This fully routable device includes ReCycle built-in for powerful editing, a spectrum analyzer, reverse switch, and more!

But that's not at all. Reason 5 comes packed with a new Bit Crusher device, an advanced drum synth with high-resolution step sequencer, and more. The new stretch tool will not only let you timestretch your audio files by simply dragging the audio clip, you can stretch your midi clips as well!

Other features include: Right click on any clip or any track and instantly bounce it into an audiofile automatically placed on a ReCycler device in mere seconds. You can now shorten or lengthen midi notes by the front of the note as well. No more annoying pop-up telling you your MIDI controller isn't on either. Multi-core support and native 64-bit support included. And finally, parameter randomization for all devices new and old devices!

HAHA!

På bilden längst ner är det ju en Fl Sequencer lokalike!

Link to comment
Dela på andra sajter

Saknas bara stöd för VST. :rolleyes: Edit: Hade gärna sätt att man kunde hantera audiofiler iaf, inte inspelningsmöjligheter utan bara importeringsstöd för wave-filer. En liten funktion som inte gjort programmet sämre tycker jag. Notskrivarprogrammet Finale gjorde detta i senaste versionen.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Njaaa, har oxå tjatat om VST stöd men det är väl knappast troligt att det kommer...

Men AudioIN är ju faktiskt inte helt osannolikt eller??

Det jag saknar mest i Reason för övrigt är en mer avancerad Seq..

Typ dom som finns i ex Cubase, Logic osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

"Audio in"?

Hur tänker ni er den funktionen?

Fullskalig audio recording?

Eller bara vanlig ReWire där inkommande audio styrs till en regel i valfri mixer?

Eller bara ren streaming utan synk med nåt annat?

Eller direkt streaming möjlig att routa till vocodern?

Är det tänkt att det skulle sparas på ett audiospår? Om inte, hur funkar det då nästa gång ni spelar upp projektet, eller gör en audio mixdown?

Berätta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja ha en ny enhet i stil med en Bandspelare... Fast med riktigt stort editfönster som agerar både sampleeditor samt audiobin för just den kanalen (jämfört med logic). en bandspelare = en audiokanal. bara skapa hur många man vill ha.. man väljer input i rackenheten och sedan spelas materialet in på bandspelaren och spelas upp från den i perfekt synk. Materialet går givetvis att redigera från sequensern men det är inte destruktiv redigering, man kan närsomhelst gå in i bandspelaren och trycka på "to track" knappen och få tillbaka orginalmaterialet:)

sen vaknade jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja ha en ny enhet i stil med en Bandspelare... Fast med riktigt stort editfönster som agerar både sampleeditor samt audiobin för just den kanalen (jämfört med logic). en bandspelare = en audiokanal. bara skapa hur många man vill ha.. man väljer input i rackenheten och sedan spelas materialet in på bandspelaren och spelas upp från den i perfekt synk. Materialet går givetvis att redigera från sequensern men det är inte destruktiv redigering, man kan närsomhelst gå in i bandspelaren och trycka på "to track" knappen och få tillbaka orginalmaterialet:)

sen vaknade jag...

"och sen vaknade jag..." 😆

Jag hade nog gått och skaffat Reason 5 fall det varit så, om det dessutom hade haft vst stöd hade det vart rena drömmen! 😛

Om den dessutom haft samma redigernings möjlighter som Fl's pianoroll hade det vart obeskrivligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja ha en ny enhet i stil med en Bandspelare... Fast med riktigt stort editfönster som agerar både sampleeditor samt audiobin för just den kanalen (jämfört med logic). en bandspelare = en audiokanal. bara skapa hur många man vill ha.. man väljer input i rackenheten och sedan spelas materialet in på bandspelaren och spelas upp från den i perfekt synk. Materialet går givetvis att redigera från sequensern men det är inte destruktiv redigering, man kan närsomhelst gå in i bandspelaren och trycka på "to track" knappen och få tillbaka orginalmaterialet:)

sen vaknade jag...

"och sen vaknade jag..." 😆

Jag hade nog gått och skaffat Reason 5 fall det varit så, om det dessutom hade haft vst stöd hade det vart rena drömmen! 😛

Om den dessutom haft samma redigernings möjlighter som Fl's pianoroll hade det vart obeskrivligt!

Jag tycker Reason's "Piano-roll" är sjukt mycket bättre än FL's allvarligt talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja ha en ny enhet i stil med en Bandspelare... Fast med riktigt stort editfönster som agerar både sampleeditor samt audiobin för just den kanalen (jämfört med logic). en bandspelare = en audiokanal. bara skapa hur många man vill ha.. man väljer input i rackenheten och sedan spelas materialet in på bandspelaren och spelas upp från den i perfekt synk. Materialet går givetvis att redigera från sequensern men det är inte destruktiv redigering, man kan närsomhelst gå in i bandspelaren och trycka på "to track" knappen och få tillbaka orginalmaterialet:)

sen vaknade jag...

"och sen vaknade jag..." 😆

Jag hade nog gått och skaffat Reason 5 fall det varit så, om det dessutom hade haft vst stöd hade det vart rena drömmen! 😛

Om den dessutom haft samma redigernings möjlighter som Fl's pianoroll hade det vart obeskrivligt!

Jag tycker Reason's "Piano-roll" är sjukt mycket bättre än FL's allvarligt talat.

Jag citerar dej: "Smaken är som baken!"

Stämmer bra, du tycker si och jag tycker så! Bara är så... alla tycker olika!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Audio in"?

Hur tänker ni er den funktionen?

Fullskalig audio recording?

Eller bara vanlig ReWire där inkommande audio styrs till en regel i valfri mixer?

Eller bara ren streaming utan synk med nåt annat?

Eller direkt streaming möjlig att routa till vocodern?

Är det tänkt att det skulle sparas på ett audiospår? Om inte, hur funkar det då nästa gång ni spelar upp projektet, eller gör en audio mixdown?

Berätta!

Fullskalig AudioIn...Med allt vad det innebär...

Som sagt så saknar jag Sequenserdelar från ex Cubase och Logic..

I sequenserdelen ska det gå att skapa Audiospår. Som midispår fast

du spelar in Audio/Wav...

Låt vara att man måste lägga in ett "AudioDevice" i Racket som i sin tur

skapar ett AudioSpår i SeqDelen..I mixenheten skapas naturligtvis också

en kanal för spåret. Där kan man i sin tur trixa och dona med effekter om

man inte lägger dem direkt efter A.D i racket...

:EDIT: Cit "Kommer alldrig att hända", "Då är det inte Reason längre"

Nä men dom sågar sig själva i foten om dom begränsar sig för mycket..

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

"Audio in"?

Hur tänker ni er den funktionen?

Fullskalig audio recording?

Eller bara vanlig ReWire där inkommande audio styrs till en regel i valfri mixer?

Eller bara ren streaming utan synk med nåt annat?

Eller direkt streaming möjlig att routa till vocodern?

Är det tänkt att det skulle sparas på ett audiospår? Om inte, hur funkar det då nästa gång ni spelar upp projektet, eller gör en audio mixdown?

Berätta!

Fullskalig AudioIn...Med allt vad det innebär...

Som sagt så saknar jag Sequenserdelar från ex Cubase och Logic..

I sequenserdelen ska det gå att skapa Audiospår. Som midispår fast

du spelar in Audio/Wav...

Låt vara att man måste lägga in ett "AudioDevice" i Racket som i sin tur

skapar ett AudioSpår i SeqDelen..I mixenheten skapas naturligtvis också

en kanal för spåret. Där kan man i sin tur trixa och dona med effekter om

man inte lägger dem direkt efter A.D i racket...

:EDIT: Cit "Kommer alldrig att hända", "Då är det inte Reason längre"

Nä men dom sågar sig själva i foten om dom begränsar sig för mycket..

Nja, dom är inte ute efter att göra en så bra "allround" DAW som möjligt, det är ju lite det som är grejen med reason, att man inte kan spela in ljud...

Propellerhead utvecklade ju Rewire för folk som ville göra det.

EDIT: Till trådskaparen, när du säger "kommande reason" vad menar du? Reason 4 kom ju i höstas 😆

Redigerat av KaptenKresh
Link to comment
Dela på andra sajter

Reason kommer aldrig bli en DAW likt logic eller cubase, däremot vore det perfekt om de kunde lägga in en audioin-modul. tvivlar ju på att folk hade använt reason för att tracka orkestrar eller hårdrocksband. Däremot hade "reason-folket" sluppit köpa en daw och klydda bara för att kunna lägga sång..

Link to comment
Dela på andra sajter

HAHA!

På bilden längst ner är det ju en Fl Sequencer lokalike!

Eh, FL Studio uppfann inte step sequencern. 😉

En sådan finns i nästan alla trummaskiner, och i Reason finns de i Redrum och Matrix.

Step sequencer-grafiken i bilden är snodd från Sonar.

För övrigt anser jag att bilden var riktigt ful. 😠

Reason ska inte ha VST eller audioinspelning. Det som ska till är två-vägars Rewire (dvs skicka in audio från din DAW istället).

...och Bitcrusher? Det finns redan en vettig i Scream4 så varför behovet av en till?

Är det förresten någon som vet något om kommade Reason?
Den som vet får inte yttra sig om vad han/hon vet. :rolleyes:
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja ha en ny enhet i stil med en Bandspelare... Fast med riktigt stort editfönster som agerar både sampleeditor samt audiobin för just den kanalen (jämfört med logic). en bandspelare = en audiokanal. bara skapa hur många man vill ha.. man väljer input i rackenheten och sedan spelas materialet in på bandspelaren och spelas upp från den i perfekt synk. Materialet går givetvis att redigera från sequensern men det är inte destruktiv redigering, man kan närsomhelst gå in i bandspelaren och trycka på "to track" knappen och få tillbaka orginalmaterialet:)

sen vaknade jag...

Du tänker dig alltså "bandspelaren" som en slags frysfunktion/bounce & sample player?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
HAHA!

På bilden längst ner är det ju en Fl Sequencer lokalike!

Eh, FL Studio uppfann inte step sequencern. 😄

En sådan finns i nästan alla trummaskiner, och i Reason finns de i Redrum och Matrix.

Step sequencer-grafiken i bilden är snodd från Sonar.

För övrigt anser jag att bilden var riktigt ful. 🙂

Reason ska inte ha VST eller audioinspelning. Det som ska till är två-vägars Rewire (dvs skicka in audio från din DAW istället).

...och Bitcrusher? Det finns redan en vettig i Scream4 så varför behovet av en till?

Är det förresten någon som vet något om kommade Reason?
Den som vet får inte yttra sig om vad han/hon vet. 🙂

Plan 2 hos propparna, där finns hemligheterna... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

"Reason ska inte ha VST eller audioinspelning. Det som ska till är två-vägars Rewire (dvs skicka in audio från din DAW istället"

Om du menar att man ska kunna ha ett inspelat ljudspår i, till exempel, cubase och sedan koppla till effekter i Reason så är vi av exakt samma åsikt. Tror på det mer än att faktist ta in ljudinspelning i Reason även om jag gillar Iden om bandspelaren. Det skulle ju passa Reason-stuket med att gör an anbild av en analog bandare, kanske skulle det finnas en ratt för bandkomprimering? 😮

Att plocka in Vst är för mig helt uteslutet. Då skulle det ju absolut inte vara Reason längre. Dessutom är ju de synthar som finns att tillgå extremt bra. Det är de som skiljer oss Reasonanhängare från de "Vanliga dödliga". Vi använder alla samma grejer. Sektartat eller mysig gemenskap, bestäm själv.

Men det jag gärna ser i en, förhppningsvis snart, kommande femma:

1 Möjligheter att spara presets för Mclass Eq, Comp, Maximizer och Stereo Imager.

2 Möjligher att dra Audiofiler från inspelninsgprogram till effektenheter i Reason och slutligen in i Reasons mixer. Kanske skulle en sådan enhet som tar emot Audio från annat program se ut något ungefär som Spider Audio. "Spider Audio Reciever"? 🙂

3 Fler mixenheter i Mclass-serien. Jag är inte helt hemma på om dessa enheter redan finns i Reason under annat namn då jag aldrig prövat dem eftersom jag är helt insnöad på Reason. Limter (Vilken jag tror har ungefär samma användningsområden som en Maximizer.) Och en Gate?

Kommer säkert på fler grejer sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag skulle vilja ha en ny enhet i stil med en Bandspelare... Fast med riktigt stort editfönster som agerar både sampleeditor samt audiobin för just den kanalen (jämfört med logic). en bandspelare = en audiokanal. bara skapa hur många man vill ha.. man väljer input i rackenheten och sedan spelas materialet in på bandspelaren och spelas upp från den i perfekt synk. Materialet går givetvis att redigera från sequensern men det är inte destruktiv redigering, man kan närsomhelst gå in i bandspelaren och trycka på "to track" knappen och få tillbaka orginalmaterialet:)

sen vaknade jag...

Det där lät riktigt bra. 😉 Det hade varit en slags "audio in kompromiss".

Jag vill inte heller se stöd för VST i Reason. Däremot hade de gärna fått fixa midi ut. Gillar tanken på att använda Matrix sequencern till externa synthar.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag ser ärligt talat inte reason som en sequencer utan snarare ett kompetent digitalt rack som jag kan skicka ljud till och från cubase. så jag ser inte meningen med audio in 😉 hoppas det inte har det, då kanske det blir en för tung "plugg" för att använda på min stackars 2.6Ghz burk...

Link to comment
Dela på andra sajter

StevenJohnson (oregistrerad)
jag ser ärligt talat inte reason som en sequencer utan snarare ett kompetent digitalt rack som jag kan skicka ljud till och från cubase. så jag ser inte meningen med audio in ☺️ hoppas det inte har det, då kanske det blir en för tung "plugg" för att använda på min stackars 2.6Ghz burk...

"Ljud till och från" ? Berätta gärna hur du skickar ljud, dvs audio, till Reason från Cubase.

Läs på lite innan du uttalar dig. Men ok, jag låter det gå för den här gången.

Vänliga, men bestämda, hälsningar,

Steven

Link to comment
Dela på andra sajter

jag ser ärligt talat inte reason som en sequencer utan snarare ett kompetent digitalt rack som jag kan skicka ljud till och från cubase. så jag ser inte meningen med audio in ☺️ hoppas det inte har det, då kanske det blir en för tung "plugg" för att använda på min stackars 2.6Ghz burk...

"Ljud till och från" ? Berätta gärna hur du skickar ljud, dvs audio, till Reason från Cubase.

Läs på lite innan du uttalar dig. Men ok, jag låter det gå för den här gången.

Vänliga, men bestämda, hälsningar,

Steven

I Cubase: File -> Export -> Audio Mixdown och importera i NN-XT/19 eller Redrum. Eller använd Hammer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det kommer att ske följande i Reason framöver.

1. En bantad variant av Recycle.

2. Att man i sequensen kan köra video tracks/filer pararellt med ljudspåren.

3. Att man kan frysa delar av spår till wav för att spara cpu.

4. En modul som kan importera sångfiler i sequensen och nya refiller som kan

sätta effekter på det importerade ljudet/sången.

5. OMF export av Reason projekt som supplement till Rewire.

Nått stöd för VST lär nog inte komma, tack och lov.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag ser ärligt talat inte reason som en sequencer utan snarare ett kompetent digitalt rack som jag kan skicka ljud till och från cubase. så jag ser inte meningen med audio in :rolleyes: hoppas det inte har det, då kanske det blir en för tung "plugg" för att använda på min stackars 2.6Ghz burk...

"Ljud till och från" ? Berätta gärna hur du skickar ljud, dvs audio, till Reason från Cubase.

Läs på lite innan du uttalar dig. Men ok, jag låter det gå för den här gången.

Vänliga, men bestämda, hälsningar,

Steven

skrev väl lite i all hast, men ptja. jag menar att jag skickar midi till, audio tillbaka. via rewire. jag ber om ursäkt för min otydlighet...

Och jag känner mig gannska påläst faktiskt, sedan var väl inlägget lite utav den småironiska toutchen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...