Jump to content
Annons

Universal Audio (xpander)


puffra

Recommended Posts

hej,

står i valet och kvalet mellan ett UAD-Xpander Xpress eller UAD-Xpander Xpert. Skillnaden mellan paketen är helt enkelt att man får $500, respektive $1000, att handla i uad-shopen för.

Pluggarna som ingår är

  • 1176SE
  • Pultec EQP-1A
  • RealVerb Pro
  • Nigel
  • CS-1 Channel Strip

Frågan är alltså vilka pluggar är måsten att köpa till? Hur mycket skillnad är det mellan 1176SE och 1176LN? Är det värt att köpa LN?

De jag är sugen på är LA-2A, Plate 140, Roland RE-201, Precision Maximizer och någon annan EQ. Så det lutar nog mer åt det stora paketet 🤪

Men hur som helst så vore det som sagt trevligt med lite input om vilka pluggar som är viktigast och gärna lite allmänna UAD-erfarenheter som en kommande UAD-användare kan ha nytta av.

tack tack!

/s

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
De jag är sugen på är LA-2A, Plate 140, Roland RE-201, Precision Maximizer och någon annan EQ. Så det lutar nog mer åt det stora paketet 🤪

Kompressorerna LA2, 1176LN och Fairchild låter alla olika och fungerar som komplement till varandra.

Plate 140 låter väldigt övertygande (som en plåt) men är rätt resurskrävande.

Det är inte mycket kraft kvar i kortet när du öppnat en instans av RE-201.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får 2 vekor demo-tid att testa alla pluggar från det att du installerat UAD så jag skulle föreslå att du köper den billigare varianten och grundligt testar alla pluggarna då det är ganska individuellt vilka pluggar man faller för och behöver. Personligen så är några av favoriterna:

LA-2A

Farichild 670

Neve 33609

Precision Buss Compressor

1176LN (och SE, inte såååå stor skillnad)

Plate 140

Neve 88RS

SPL Transien Designer

Neve 1073

Precision Limiter

EDIT: Stava...

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har de flesta pluggarna, med undantag för en EQ, Dreamverb och multibandskompressorn tror jag.

De jag använder mest är:

Neve 1073, 1081, 88RS

SPL Transient designer

Plate 140

LA2A

Precision Limiter

Precision Buss Compressor

Cambridge EQ

1176LN

Någon jag aldrig använder är pulteq pro ( vet inte varför dock )

En annan kul grej vore att veta vad folk använde till vad.

Redigerat av DrHans
Link to comment
Dela på andra sajter

1176LN (och SE, inte såååå stor skillnad)

Om du menar liten skillnad i karaktär är jag beredd att hålla med. Framförallt med tanke på hur resurssnål den är tycker jag den gör ett bra jobb.

Men med extrema inställningar blir det tydligt att det är en förenklad version. Den låter tunnare och mer instabil. Det går heller inte att ersätta en 1176LN med 1176SE genom att kopiera inställningarna.

Personligen skulle jag inte klara mig med enbart SE. Men har man för lite resurser för att öppna ytterligare en LN och vill ha karaktären på till exempel en elgitarr kommer SE väl till pass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har de flesta pluggarna, med undantag för en EQ, Dreamverb och multibandskompressorn tror jag.

De jag använder mest är:

Neve 1073, 1081, 88RS

SPL Transient designer

Plate 140

LA2A

Precision Limiter

Precision Buss Compressor

Cambridge EQ

1176LN

Någon jag aldrig använder är pulteq pro ( vet inte varför dock )

En annan kul grej vore att veta vad folk använde till vad.

Jag använder Pultec Pro också, det är en enormt bra equalizer. Mycket bättre än någon av Cubase eller Pro Tools eq.

Den är lite snurrig att använda, men låter snyggt. Precision Limitern, LA-2:an och 1176:an är också bra+ Realverbet och Dreamverbet.

Nigeln är kass.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...