Jump to content
Annons

Hur får man bra distat hårdrockssound?


norcomp

Recommended Posts

Fågan har säkert varit uppe ett flertal gånger, men jag tar den igen

Är ute efter ett bra distat hårdrockssound

Har en Vamp idag men tycker den låter otroligt dåligt distad

Vad låter bäst V-amp, Pod, guitarport, Amplitube, Guitar rig, ...... eller något annat

Jag skall bygga mig en sån här låda så jag kan micka min Soldano

men till dess behöver jag något annat

ssc1large.jpg

EDIT: Tydliggjorde rubrik från "Bra gitarrljud" /olsberg

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Yamaha DG-stomp säljs billigt just nu på många ställen, bl a www.musikalen.se Har en sådan själv, och tycker att den är väldigt bra. Själv har jag dessutom en treble booster innan, vilket ger mer luft och bett åt ljudet, en oerhörd förbättring med tanke på hur enkelt en sådan funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

de flesta av ovan nämnda låter bra men det är ju en fråga om att eq:a det inspelade mot resten av instrumenten, ofta låter allt skit tills man börjar rena med eq, det finns många bra tips här i andra trådar i det ämnet, annars gäller skära, skära och skära i alla instrument för att skapa rum åt varandra i frekvensregistret.

Bäst låter ju givetvis en riktigt uppmickad stärkare ur mitt sätt att se det.

Sen är det ju en fråga om att det som låter bra för sig själv låter ju oftast skit med annat som det ska trängas med då lika frekvenser från olika instrument tar ut varandra... sorgligt men sant så det är bara att gripa tag i eq:n och dra för brinnande livet 😉

schkål

Link to comment
Dela på andra sajter

ja warp är jävligt bra men låter ändå data, men ös är det i den, metaldist så de ryker om det =) hehe.. har inte provat distpedalen där men simulatorn är ju go för projectlåtar, annars mickar jag upp min lilla 35w ibanez förstärkare hehe.. jävligt gött ljud för o va sån billig o liten stärkare

Redigerat av Tuben
Link to comment
Dela på andra sajter

Beror ju på - gitarrljud är ju en smaksak.

Själv gillar jag Amplitube men jag vet inte om hårdrocksljud är dess styrka.

Lyssna på exemplen här: V-Stack

Det tycker åtminstone jag låter bra. Ganska sugen på denna burk. Kostar strax under 2500 i Sverige tror jag.

/Keep on rocking

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag väldigt nöjd med POD XT när jag nu tankat ner de omgjorda ljuden. De är gratis och då har de ändrat på mickaräktärerna, stärkarna, lådorna och även "rummet" låter mycket bättre. Skillnaden? Ett mycket mer fokuserat ljud med bättre punch och detta märks bäst när man kör distljuden. Presetsen är OK men resultatet blir bäst om man lägger lite tid på att lära känna POD:en och programmerar sina egna ljud. Reverb tar jag för det mesta bort, likaså eko. Det känns mycket roligare att kunna justera mängd, feedback mm i mixen efteråt.

Jag använder mig av följande teknik för att få till "Vägg av taggtråd": Jag lägger 3 kompgitarrer med exakt samma ljud. Redan innan jag börjar spela in lägger jag upp 3 kanaler i Protools. Den första panoreras åt vänster 80 - 100%. Den andra lika mycket åt höger. Den tredje ligger i mitten. Det blir då också lätt att höra vilken som är den gitarr som jag just nu spelar in. När jag sedan är nöjd lägger jag mittengitarren ett par - tre db lägre än de andra två gitarrerna. Enligt uppgift kallade Metallica och Bob Rock den tredje gitarren för "svarta skuggan" när de jobbade med det svarta albumet. Enligt samma uppgift ligger det alltså 6 gitarrer på t ex riffet till "Enter Sandman"

När Def Leppard spelade in "Hysteria" med "Mutt" Lange, användes en annan teknik. Varje gitarrist (2 st) hade sin plats i ljudbilden. Varje gitarrist lade sin kompgitarr 3 gånger och de hamnade alltså på exakt samma ställe i ljudbilden. Dock användes en ny gitarr vid varje pålägg. Varje gitarrist lade först varsin Les Paul för att få botten och fäste. Nästa gitarr man lade var en SG för att få fram det lite mer midrange-aktigt. Den tredje gitarren var en Telecaster för att få plonket och diskanten. Inte sällan justerade man också EQ:n på förstärkarna vid gitarrbytena.

Jag vet också att man, i studiosammanhang, ofta brukar låta den gitarrist som är tightast lägga de flesta/alla kompgitarrer för att få paketet att sitta ihop ordentligt. Click blir då ett ovärderligt hjälpmedel. På svenska Soilworks senaste skiva "Figure Number Five" var kompgitarrerna det första som lades. Sist av allt lades trummor och sång. Likaså på förut nämnda "Hysteria". Trummisen i Def Leppard blev ju av med en arm och hade bl a hjälp av D-Drum för att bygga sig ett set som kunde spelas med en arm och två ben. Han fick alltså tid på sig att träna medan resten av gruppen genomförde inspelningen. Jag har provat det här med min egen grupp och det har fungerat väldigt bra. Trummisen måste bara få vänja sig vid att spela till click och bli trygg med det och det tar ett tag. Sen upplever vår trummis att det är en dröm att lägga trummorna numer. Det är bara han i studion och jag i kontrollrummet. Alla andra ligger färdiga på hårddisken och han kan ta om hur många gånger som helst. Vi kan också gå in och klippa mellan olika tagningar.

Förlåt, det blev långt det här och mycket, kanske allt, kände Ni redan säkert till. En sista grej om tunga gitarrer dock. När man lägger 3 eller fler distgitarrer är det definitivt så att "less is more" vad gäller mängden dist. Disten har en benägenhet att "plussa på sig". sen måste vi se till att utrota alla dessa distljud som bara väser och inte har någon som helst attack. Glöm för all del inte att skära i gitarrerna. Både reportagen om Studio Fredman och Mikael Illbert i Studio ger många fina tips. Titta på hur Fredman jobbar med sina compressorer i vissa frekvenser. Det gör susen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle rekommendera Green Machine, det är den simulator jag tycker är bäst, låter mer naturtrogen.. och kan få till goa distar

Jag gillar också Green Machine. Den ger ett varmt och tungt distljud som faktiskt är bättre än många av mjukvarukonkurenterna. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte lyckats få till bra hårdrocksgitarrer med någon mjukvaruplugg. Kör för tillfället med en line6 pod 2.0, men jag är inte helt nöjd med den heller. Har haft hemma och testat Pod xt, och det går att få till jävligt bra ljud med den 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...