Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Jag har pysslat med lite hobbyinspelning hemma vid datorn fast med ganska omfattande arrangemang. En kompis som pysslar med musik pÄ heltid sa att mastring Àr typ bland de viktigaste i produktionen och kan lyfta sounded vÀldigt mkt.

Jag lÀste runt lite hÀr i forumet h jag fattar ingenting och undrar om nÄgon kan hjÀlpa mig för jag har aldrig nÄnsin rört mastertracket i nÄgon av mina produktioer vilket mastring verkar innebÀra..

jag gör alla eq,kompressor,limiterjusteringar pÄ varje spÄr tills det lÄter bra som helhet..

hÀr ett Àr exempel pÄ min senaste produktion med min skojmiljöpojkbandsparodi ekoboys =) Vad skulle man gjort i en mastering hÀr till exempel???

tack pÄ förhand

Martin

Annons
Postat

Jag ville bara sÀga att det Àr en vÀldig massa saker som ryms inom mastring. Det Àr ju bland annat att fÄ till

EQ och sÄdant som du nÀmner för att det ska lÄta bra.

Det som Àr svÄrt med mastring, tycker jag, Àr att det inte bara ska lÄta bra i ens egna högtalare utan i bilradion,

klockradion, mp3-spelaren osv. Det Àr dÀr som erfarenhet kommer in.

Sedan handlar mastring ocksÄ om att fÄ alla spÄr i en CD-produktion att hÀnga ihop, sÄ att de har lika mycket bas, lika stark volym osv. Sedan ska mastraren se till att det Àr komprimerat lagom mycket sÄ att det lÄter ungefÀr likadant som andra produktioner om det spelas pÄ radio, sÄ man inte behöver vrida upp volymen nÀr din lÄt kommer. Mastraren ska normalt lÀgga in ISRC-koder och lÀgga in texter sÄ att namnen pÄ lÄtarna dyker upp nÀr man spelar lÄten pÄ CD-spelare. Slutligen ska han ocksÄ göra en master CD som du kan skicka till CD-fabriken.

SÄ det Àr mÄnga olika saker som menas med mastring.

TJ

Postat

En helt perfekt mix behöver inte mastras för att förÀndra ljudet, men ofta kan det finnas smÄ detaljer som man vill Àndra för att de olika lÄtarna inte ska ha olika sound nÀr de hamnar pÄ samma skiva och till vissa stilar kanske man vill lÀgga lite tyngre botten eller annat (vid mastering Àr det ofta vÀldigt smÄ detaljer man ger sig pÄ - behövs mer Àn 2-3dB Àndring nÄgonstams i eq vid mastering, sÄ tyder det pÄ att man har mixat fel...). Ofta trycks nivÄn upp en del ocksÄ - och sÄ lÀggs som sagt PQ-kodning till om det Àr en CD-master som ska göras.

Har man gjort mixningsfel, sÄ kan det INTE fixas till vid masteringen eftersom man bara jobbar med det fÀrdigmixade stereospÄret vid mastering och alltsÄ inte kan Àndra saker i mixen.

Jag tycker att det Àr viktigt att se mixning och mastering som tvÄ helt skiljda processer, eftersom man dÄ kan ha lÀttare att vara diciplinerad och verkligen göra sitt absolut bÀsta vid mixningen i och med att man vet att det inte gÄr att göra om efter att slutmixen Àr gjord.

Postat (redigerat)
Har man gjort mixningsfel, sÄ kan det INTE fixas till vid masteringen eftersom man bara jobbar med det fÀrdigmixade stereospÄret vid mastering och alltsÄ inte kan Àndra saker i mixen.

DĂ€r har du faktiskt delvis fel. Med hjĂ€lp av m/s eq eller varför inte en multibandskompressor? kan man utföra underverk, och med lite tur pĂ„ sĂ„ vis rĂ€dda en dĂ„lig mix. DĂ€rmed inte sagt att detta Ă€r nĂ„got att efterstrĂ€va 😄

Jag hÄller helt med om att den "perfekta" mixen inte behöver mastras, annat Àn en limiter samt dithering.

/Jon

Redigerat av Yllet
Postat
En helt perfekt mix behöver inte mastras för att förÀndra ljudet.......

Det dÀr uttalandet lÀser man lite dÄ och dÄ. NÀmn gÀrna ett par moderna kommersiella produktioner som inte alls Àr post-processade.

En perfekt mix kan precis lika gÀrna vara en mix som tar kompressor pÄ ett vÀldigt snyggt sÀtt.

Postat
En helt perfekt mix behöver inte mastras för att förÀndra ljudet.......

Det dÀr uttalandet lÀser man lite dÄ och dÄ. NÀmn gÀrna ett par moderna kommersiella produktioner som inte alls Àr post-processade.

En perfekt mix kan precis lika gÀrna vara en mix som tar kompressor pÄ ett vÀldigt snyggt sÀtt.

Det beror pĂ„ vad man lĂ€gger för innebörd i orden. I min bok Ă€r en "perfekt mix" nĂ„got som lĂ„ter precis som den ska lĂ„ta frĂ„n slutmediat, med perfekt balans överallt. Jag kan förstĂ„s inte nĂ€mna nĂ„gon sĂ„dan produktion, dels för att jag inte vet hur alla skivor Ă€r producerade - och dels pĂ„ grund av det stĂ€ndigt rĂ„dande loudness-kriget, som gör att alla "mĂ„ste" mastra med idiotkomprimering för att konkurrenterna inte ska lĂ„ta högre i radion... 😉

En perfekt mix förekommer dessutom i princip inte, eftersom det alltid finns nĂ„gon liten detalj i ljudet som kan slipas till med hjĂ€lp av ett par nya öron - men om mixen verkligen ÄR perfekt, sĂ„ behövs ingen mastering.

Postat

Men om jag lÀgger kompressor och hÄller pÄ med eq pÄ det ihopmixade spÄret sÄ förstör vÀl det hela ljudbilden och dynamiken etc?

verkar som om mastring mer Àr till för att fÄ ett liknade sound/ljudnivÄ pÄ alla spÄr i ett album??

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Men om jag lÀgger kompressor och hÄller pÄ med eq pÄ det ihopmixade spÄret sÄ förstör vÀl det hela ljudbilden och dynamiken etc?

verkar som om mastring mer Àr till för att fÄ ett liknade sound/ljudnivÄ pÄ alla spÄr i ett album??

En dÄlig mix gÄr inte alltid att rÀdda med mastering. SÀg att en eller ett par kanaler i mixen drar ivÀg i signalstyrka sÄ utlöser

dessa peakar kompression av hela materialet vid mastringen.

Postat
verkar som om mastring mer Àr till för att fÄ ett liknade sound/ljudnivÄ pÄ alla spÄr i ett album??

Ja, och det Ă€r den ursprungliga betydelsen av begreppet! 😉

Postat

Tjo,

Jag tog mig friheten att experimentera lite med din lÄt, baserat pÄ instÀllningar jag anvÀnt vid tidigare masteringsarbeten....-lyssna och njut!

-Lite compressor, eq & bandsimulering....

Tjohopp!

Postat

(Detta Àmnet har alltid berört mig pÄ nÄgot sÀtt, ergo detta inlÀgg)

Men sen Ä andra sidan... Hur och nÀr vet man att man har att göra med en dÄlig mix?

Jag resonerar sÄ hÀr:

Om man har för syfte att lĂ„ta mastra sin/en slutmix, dĂ„ utgĂ„r jag kallt ifrĂ„n att man i flesta fall tĂ€nker i kommersiella banor. Samtidigt förutsĂ€tter jag att den som ansvarar för mixningen/slutmixen ocksĂ„ gör sitt jobb — dvs, att leverera en mix som inte Ă€r "dĂ„lig".

För om en mix Ă€r "dĂ„lig", Ă€r det dĂ„ inte mer logiskt att mixa om skiten — eller Ă„tminstone ge mixningskillen/tjejen booten och anlita nĂ„gon annan som kan leverera en "bra" mix — innan man slutligen vĂ€nder sig till mastringsföretaget?

Eller Àr det verkligen sÄ att om det faktiskt förekommer "fel" i en mix, och om "felen" inte upptÀcks under mixningsfasen, sÄ upptÀcks de lik förbannat av den som fÄr i uppdrag att mastra?

Nej, det lĂ„ter inte troligt i mina öron! Jag har alltid tyckt att "mastringsgĂ€nget" förstorar upp sin egen betydelse i branschen och jag gissar att det Ă€r de sjĂ€lva som Ă€r upphov till den klibbiga myten om att mastring Ă€r oumbĂ€rligt mĂ„ste. Och sist men inte minst, det kan ju knappast vara en tillfĂ€llighet att sĂ„ mĂ„nga musiker och producenter idag har sĂ„ svĂ„rt att förklara och/eller förstĂ„ vad mastring egentligen Ă€r. Be en "mastrare" beskriva sitt jobb — med handen pĂ„ hjĂ€rtat, Ă€r det orimligt att anta att dessa Ă„tgĂ€rder likvĂ€l hade kunnat göras av mixningskillen/tjejen?

För mig Ă€r slutmix = fĂ€rdig (unik/personlig) produktion. Mastring Ă€r som att sy pĂ„ "Lee"-mĂ€rket — if you catch my drift...

Postat
Det dÀr uttalandet lÀser man lite dÄ och dÄ. NÀmn gÀrna ett par moderna kommersiella produktioner som inte alls Àr post-processade.

Eric Prydz mastrar inte lÀngre sina lÄtar enligt egen utsago.

SjÀlv har jag börjat reta mig pÄ masteringssnacket mer och mer: Det formligen kryllar av internetmagiker som pÄstÄr sig kunna "rÀdda dÄliga mixar", "lyfta Din produktion" och sÄ vidare - för endast 1500 kr plus moms i timmen.

Claes har rÀtt, en perfekt mix behöver inga trollkarlar.

Om man med mastering menar att med eq slipa bort sÄdant som sticker ut nÀr man lÀgger en totalmosande limiter sist i kedjan... dÄ Àr det ju humbug och inget annat.

Till trÄdskaparen: Se till att alla delar av din mix hÀnger ihop, att inget volymmÀssigt peakar okontrollerat. LÀgg en kompressor pÄ masterkanalen, labba med instrÀllningarna. LÄter det bra? Om inte, gÄ tillbaka till mix.

Postat
Mastring Ă€r som att sy pĂ„ "Lee"-mĂ€rket — if you catch my drift...

Jag hÄller med dig för en gÄngs skull.

Utom det dÀr med Lee, dom Àr ute sedan 1987 ungefÀr.

Postat
Eric Prydz mastrar inte lÀngre sina lÄtar enligt egen utsago.

SjÀlv har jag börjat reta mig pÄ masteringssnacket mer och mer: Det formligen kryllar av internetmagiker som pÄstÄr sig kunna "rÀdda dÄliga mixar", "lyfta Din produktion" och sÄ vidare - för endast 1500 kr plus moms i timmen.

Claes har rÀtt, en perfekt mix behöver inga trollkarlar.

Om man med mastering menar att med eq slipa bort sÄdant som sticker ut nÀr man lÀgger en totalmosande limiter sist i kedjan... dÄ Àr det ju humbug och inget annat.

Till trÄdskaparen: Se till att alla delar av din mix hÀnger ihop, att inget volymmÀssigt peakar okontrollerat. LÀgg en kompressor pÄ masterkanalen, labba med instrÀllningarna. LÄter det bra? Om inte, gÄ tillbaka till mix.

Jag Àr ganska sÀker pÄ att Prydz har bÄde en och tvÄ pluggar pÄ masterkanalen om han nu inte lÀmnar ivÀg till mastering.

Det handlar inte om magi för fem öre, det handlar om att mixa sÄ mixen tar kompression och annat man vill ha pÄ masterkanalen pÄ ett snyggt sÀtt. Att internet Àr fullt av hobbymastrare Àr ingen nyhet. Dom ska man sÀkert passa sig för.

Postat (redigerat)
Eric Prydz mastrar inte lÀngre sina lÄtar enligt egen utsago.

Jag Àr ganska sÀker pÄ att Prydz har bÄde en och tvÄ pluggar pÄ masterkanalen om han nu inte lÀmnar ivÀg till mastering.

Prydz: I never actually EQ the track on the master; i do it in the actual track with the elements, because that is how you get a good result really. So no, to answer your question again, I do everything myself. The only mastering that is done on the tracks is for the actual tracks that are gonna' be cut on vinyl, because on vinyl, you cannot have the music sounding as it does digitally.

EDIT // LĂ€nk: http://www.globalunderground.co.uk/forum/v...pic.php?t=77715

Redigerat av nattvaktaren
Postat
Eric Prydz mastrar inte lÀngre sina lÄtar enligt egen utsago.

Jag Àr ganska sÀker pÄ att Prydz har bÄde en och tvÄ pluggar pÄ masterkanalen om han nu inte lÀmnar ivÀg till mastering.

Prydz: I never actually EQ the track on the master; i do it in the actual track with the elements, because that is how you get a good result really. So no, to answer your question again, I do everything myself. The only mastering that is done on the tracks is for the actual tracks that are gonna' be cut on vinyl, because on vinyl, you cannot have the music sounding as it does digitally.

EDIT // LĂ€nk: http://www.globalunderground.co.uk/forum/v...pic.php?t=77715

DÀr ser man.. Hur lÄter dom dÀr produktionerna dÄ?

Men det stĂ„r inget om kompressor 🙁

Postat

Oavsett vad man tycker om dyra mastrings-studios sÄ kommer man inte ifrÄn att en duktig mastringstekniker kan fÄ en mix som lÄter amatörmÀssig att lÄta proffsig.

Postat
Oavsett vad man tycker om dyra mastrings-studios sÄ kommer man inte ifrÄn att en duktig mastringstekniker kan fÄ en mix som lÄter amatörmÀssig att lÄta proffsig.

En sanning med modifikation i mina öron.

Postat
Oavsett vad man tycker om dyra mastrings-studios sÄ kommer man inte ifrÄn att en duktig mastringstekniker kan fÄ en mix som lÄter amatörmÀssig att lÄta proffsig.

En sanning med modifikation i mina öron.

absolut

man kan fÄ den att lÄta bÀttre - men ett helt steg frÄn amatör till proffs Àr överdrivet

likasÄ kan man fÄ en riktigt bra mix att lÄta Ànnu bÀttre - men man kan ocksÄ förstöra den

se det som att lÀgga klarlack pÄ en snyggt motivlackad bil

antingen fÄr du det dÀr djupet som förhöjer intrycket - eller sÄ Àr det en klÄpare som förstör jobbet

och ibland vill man ha mattsvart

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Oavsett vad man tycker om dyra mastrings-studios sÄ kommer man inte ifrÄn att en duktig mastringstekniker kan fÄ en mix som lÄter amatörmÀssig att lÄta proffsig.

En sanning med modifikation i mina öron.

absolut

man kan fÄ den att lÄta bÀttre - men ett helt steg frÄn amatör till proffs Àr överdrivet

likasÄ kan man fÄ en riktigt bra mix att lÄta Ànnu bÀttre - men man kan ocksÄ förstöra den

se det som att lÀgga klarlack pÄ en snyggt motivlackad bil

antingen fÄr du det dÀr djupet som förhöjer intrycket - eller sÄ Àr det en klÄpare som förstör jobbet

och ibland vill man ha mattsvart

Exakt! HÄller med dig helt dÀr!

Postat
En helt perfekt mix behöver inte mastras för att förÀndra ljudet.......

Det dÀr uttalandet lÀser man lite dÄ och dÄ. NÀmn gÀrna ett par moderna kommersiella produktioner som inte alls Àr post-processade.

En perfekt mix kan precis lika gÀrna vara en mix som tar kompressor pÄ ett vÀldigt snyggt sÀtt.

Iron Maidens senaste platta Àr enkligt de sjÀlva helt omastrad!

Postat
Tjo,

Jag tog mig friheten att experimentera lite med din lÄt, baserat pÄ instÀllningar jag anvÀnt vid tidigare masteringsarbeten....-lyssna och njut!

-Lite compressor, eq & bandsimulering....

Tjohopp!

Oj nu hÀnde det saker!!

Nu bled det verkligen pojkbandshit frÄn att lÄtit lite dansbandsslÀp!

Postat
Iron Maidens senaste platta Àr enkligt de sjÀlva helt omastrad!

Jag hade ju varit mÀkta imponerad om det lÄtit bra, trÄkiga Àr ju att det inte gör det alls.

Jag var tvungen att mastra om hela skivan innan jag kunde lyssna pÄ den.

Med min mastring och utan hÀr nedan.

http://www.speedyshare.com/381783111.html

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

En annan platta som Àr idiotiskt dÄligt producerad Àr Metallicas "...and justice for all". Den har jag mastrat om för att kunna lyssna pÄ.

Postat

Snyggt.. vad Àr bandsimulering?? vad för sÄnna plugs finns dert. jag brukar avÀnda cubase för musiken och cakewalk för sÄngen. har lÀst nÄtt om att vissa anvÀnder typ soundforge till mastringen?

Tjo,

Jag tog mig friheten att experimentera lite med din lÄt, baserat pÄ instÀllningar jag anvÀnt vid tidigare masteringsarbeten....-lyssna och njut!

-Lite compressor, eq & bandsimulering....

Tjohopp!

KarlA (oregistrerad)
Postat

Jag Mastrade genom en grym plugin som följer med sonar 7 som heter boost 11 jag tyckte att den gjorde att det lÀt precis som de andra mastrade skillnaden var att jag kan inget om mastring och att det tog en sekund. hÀr Àr en demonstration av boost 11 och det blir verkligen som han gör det

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.