Jump to content
Annons

Esbjörn Svensson död


Umemagnus

Recommended Posts

Annons
Multivitamin (oregistrerad)

Herregud vad sorgligt.

Skumt det känns att man såg dom live för bara nåt år sen också.

Vila i frid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte nog med att Esbjörn Svensson var en av Sveriges absolut främsta musiker, han var en fantastisk kompositör också. Det är inte svårt att skilja på E.S.T och andra trios. Jag är övertygad om att det är få musiker som har givit så många andra musiker och jazzkompositörer inspiration och motivation som Esbjörn Svensson och hans trio har gjort.

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte nog med att Esbjörn Svensson var en av Sveriges absolut främsta musiker, han var en fantastisk kompositör också. Det är inte svårt att skilja på E.S.T och andra trios. Jag är övertygad om att det är få musiker som har givit så många andra musiker och jazzkompositörer inspiration och motivation som Esbjörn Svensson och hans trio har gjort.

.ViktorVerkligen,

Hans skivor är det något extra med.

Det lilla jag har hört har jag tyckt varit väldigt bra.

enligt DN idag, var EST uppbokade ända till 2010.

Sverige är en duktig pianist fattigare.

Det verkar ju ligga nån förbannelse där, tänker på Jan Johansson.

RIP

Redigerat av Andy_L
Link to comment
Dela på andra sajter

Fruktansvärt... Jag träffade honom genom en bekant 1992 när jag precis hade börjat spela, vi pratade lite om lektioner men han hade redan då ganska fullt upp... 😉 Han gav mig lite tips och berättade en massa om giggande. Jag såg EST på Fasching 1993 tror jag, de hade då stängt av balkongen eftersom det var så pass lite folk där. Något som knappast gällde bara ett par år senare! Såg honom även med Jazz Furniture (i princip EST med gäster!) och naturligtvis med Lina Nyberg och Rebecka Törnqvist. Det första solo jag plankade var det han spelade på Rebecka Törnqvists "Madrid", otroligt lyriskt spelat.

Jag minns även Jazztältet på Vattenfestivalen(!), där alla möjliga spelade - Nisse Landgren, EST, de flesta i den unga jazzgenerationen. Detta gjorde ett ENORMT intryck på mig som då var i 17-18-års-åldern, och jag kan lugnt säga att jag förmodligen inte hade musicerat idag om det inte varit för Esbjörn. Han var som en naturkraft på piano och Rhodes, och jag såg ett antal konserter där han hade med en D-50 och senare en Nord Lead. Ett av mina favotirgigs var på Wayne's Coffe på Kungsgatan - de fick in trion bredvid bardisken på nåt sätt och eldade på ordentligt..! Det måste ha varit 1996, jag vill minnas att de spelade material från Monk-plattan.

Han och EST gjorde den kanske största insatsen för jazzen nån gjorde under 1990-2000-talet genom att spela på otippade ställen och med oväntad repertoar - EST var det som band ihop rock och pop med jazz för mig, de visade att allt var musik, att det inte fanns vattentäta skott utan att allt hör ihop. Jag minns hur de ibland avslutade jammiga låtar med Deep Purple-riff och tunga bassolon med stråke, dist och delay... Minst sagt en gränsöverskridande och banbrytande trio och en oerhörd förlust för musik-Sverige. Jag tänker på hans fru och barn, trion och alla andra han spelat med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han och EST gjorde den kanske största insatsen för jazzen nån gjorde under 1990-2000-talet genom att spela på otippade ställen och med oväntad repertoar - EST var det som band ihop rock och pop med jazz för mig, de visade att allt var musik, att det inte fanns vattentäta skott utan att allt hör ihop. Jag minns hur de ibland avslutade jammiga låtar med Deep Purple-riff och tunga bassolon med stråke, dist och delay... Minst sagt en gränsöverskridande och banbrytande trio och en oerhörd förlust för musik-Sverige. Jag tänker på hans fru och barn, trion och alla andra han spelat med.

Kul att du nämnde det. Satt just och drog mig till minnes två konserter med EST kring 1998 som gränsade mot hårdare rock. Jag vill minnas att Esbjörn körde wah-wah på sitt rhodes. Bassisten körde stråke och dist. Ett ordentligt tryck!

Link to comment
Dela på andra sajter

post-1-1213613905.jpg

PRESSMEDDELANDE

SVERIGES RADIO P2

2008-06-16

Jazzradion i P2 sänder konsert till minne av Esbjörn Svensson

Med anledning av pianisten Esbjörn Svenssons bortgång sänder Jazzradion en extrainsatt konsert med e.s.t.

Konserten spelades in på Jazz Rhythm Fest i Östersund i december 2007. Den var ett av trions få nedslag på svensk mark förra året och visar en trio i toppform.

Som en introduktion till konserten möter lyssnarna trumslagaren Magnus Öström i samtal med Jazzradions Pierre Martin. Det var ett optimistiskt och framtidsinriktat samtal om livet med e.s.t. och om gruppens utveckling.

– Det här är en stor förlust för svensk jazz som har förlorat en av sina viktigaste och namnkunnigaste röster, också internationellt. Men kvar finns musiken, säger Lars-Göran Ulander, producent på Jazzradion i P2.

P2 Live jazz: In Memoriam - Esbjörn Svensson Trio sänds tisdag 17 juni kl. 19.30-21.30.

Musiker: Esbjörn Svensson, piano, Dan Berglund, bas och Magnus Öström, trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer ihåg när jag såg EST på Jazzfestivalen för 8-9 år sen, på den tiden när Esbjörn fortfarande hade långt hår och pannband. Det gled in nån roddare i baggy pants och snagg och började plinka lite på pianot och folk undrade när bandet skulle komma in. Plötsligt börjar "roddaren" lira som fan och man fattar att Esbjörn skaffat en ny stil :rolleyes:

Jag såg dem på Fasching för några år sen också och det var skithäftigt. Distad kontrabas med wah-wah, galna trumsolon och Esbjörns oförglömliga pianospel.

Vila i frid...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oerhört tråkigt. Praktiserade med Esbjörn som naturvetargymnasist -98/-99 och kom in på en proffsbana inom musik tack vare det mötet. Hans otroliga framåtanda smittade verkligen av sig. Mailade med honom så sent som i april och bad om lite tips på hur man kombinerar familjeliv med så mycket spelande. Enormt tråkigt musikaliskt ännu mer lidande med personen bakom.

Kanske kan tyckas som ett ytligare plan, men vilken märklig förändring för Dan och Magnus som gjort detta varje dag i snart 15-20 år.

Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkligen sanslöst tråkigt... Blev riktigt, riktigt ledsen när jag läste det i går kväll. Känns lite overkligt när en så vital och progressiv del av svenskt musikliv går bort så oväntat:(

Link to comment
Dela på andra sajter

ceedigh (oregistrerad)

Det är så oerhört ledsamt att detta drabbade en av våra absolut största jazzmusiker... 😉😛

Tankarna går givetvis i första hand till Esbjörns närmaste - familj och vänner...

Esbjörn och EST har länge varit en av mina absolut största inspirationskällor och jag har sett

dem live ett antal gånger sedan 1999 och imponerats lika mycket varje gång. Konserten i

Konserthuset i Stockholm 2006 med "Tuesday Wonderland" var sista gången jag såg honom live

och jag såg verkligen fram emot årets Jazzfestival i Stockholm där EST var inbokade nu i juli.

Det signerade fotot från EST:s senaste besök på Jazzfestivalen 2004 fick nu helt plötsligt en ny innebörd,

likaså minnet av ett kort möte vid skivsigneringen i Konserthuset 2006... 🙁

Esbjörn var inte bara en extremt begåvad pianist utan också en kompositör i särklass med en unik förmåga

att väva ihop musikelement och harmonier från både jazz, rock, pop och folkmusik på ett sätt som mig

veterligen aldrig tidigare gjorts.

Vila i frid Esbjörn... din musik lever kvar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...