Jump to content
Annons

Emil // Of Kobojsarna


iGnu

Recommended Posts

Tänkte det kunde vara lämpligt med en liten presentation nu när man börjar använda forumet mer och mer..

Emil heter jag, bor i Malmö och är 21 år ung.

Jobbar på Handelsbanken men lever för musiken. Som ni läste i rubriken så är jag även med i bandet Kobojsarna, närmare bestämt "musikansvarig" om man kan kalla det så.. mer om det nedan.

Jag har sysslat med musik egentligen hela livet. Det började med den satans blockflöjten och gick sedan över till piano-lektioner och sedan samtidigt akustisk och elektrisk gitarr. Även läst Estetisk Musik på heleneholmsskolan här i malmö med piano som första- och sedan kyrkorgel (yeah baby) som andra-intstrument. Ljudtekniken var väl kanske ändå det man brydde sig mest om.

Totalt sett har jag tagit pianolektioner (klassiskt, även jazz) i typ 8 år och spelat gura i 3 (som jag la ner men börjar ta igen nu).

Någonstans i slutet av mellanstadiet köpte jag något Ejay-program och på den vägen var det. När jag tröttnade på att använda färdiga melodier gick jag över till Player Pro (nått tracker-program) och sedan köpte Reason 1.0 när det släpptes. Nu kör jag Logic sedan version 6 men det blir allt som oftast att man proddar och gör ideér i Reason ändå😉 Är fast vid det snabba arbetssättet. Dock sker all mix, inspelning och slutprodd i Logic Studio. Låtskriveri, produktion och mix är min grej helt enkelt.

För några år sen, på fyllan, så snackade jag och två polare om att skriva en låt snabbt (för att störa oss och väcka folk som hade deckat). Månader senare bestämde vi oss för att göra det till en "riktig" klubblåt i min studio hos farsan (läs Dual G4, Behringer monitorer och FÖR många syntar). Låten blev väl inget vidare men vi festade till den en del inom vänkretsen. Ytterligare ett år senare tänkte vi att vi gör en ball låt till för vi var så jävla trötta på "Boten Anna". "Sång om ingenting" föddes. På skoj. JA vi använde vengeance loopar och grejer i den låten.

På skoj så la vi upp den och gjorde en mindre hemsida med en nerladdningslänk. Veckan där på var vi på topplistan på NRJ och 40.000 hade tankat ner låten så webbhotellet stängde sidan.

Låten börjades spelas på klubbar och typ 7 av de större skivbolagen kontaktade oss och ville genast signa oss (samt många små-nissar försökte). Vi tänkte va fan och hakade på med Warner då jag redan var kontrakterad som låtskrivare där. Sedan dess har det blivit mer seriöst MEN fortfarande ser vi det själva som en kul grej. Man lär sig otroligt mycket om branschen, akustik, mixning, låtskriveri, klubbmiljö osv och har grymt kul under tiden. Varför skämmas?

Responsen i Sverige är väl rätt begränsad till internetkretsen men vi är grymt stora i Norge och lagom i Finland. Vi turnerar för fullt med rätt bra betalda spelningar i norge, bl.a på midsommar ska vi uppträda inför 150.000 pers på VG-galan i Oslo samt direktsänd tv. Kan ju även berätta att vi har uppträtt med DJ Tiesto, Bob Sinclar, Mel C, Natascha Beddingfield, Aylar Lie, Steve-O från Jackass osv.. Rätt kul tycker vi!

Man kan tycka vad man vill om vår musik men vi försöker inte fastna i något sound utan våra låtar (tycker jag) varierar en del både låt-mässigt och sound-mässigt. Ett mål för oss är att varje låt alltid ska ha dubbla betydelser. Te.x "Jag vet att du vill ha mig" må uppfattas som en tjejig låt men det är den egentligen inte. Den handlar egentligen om nått helt annat men det kanske det är bara vi själva som förstår. En text utan mening och budskap är inget att ha. Sen är det kul att gömma det:P

Jag har alltid drömt om att ens låtar ska spelas i radion, på klubbar och utomlands på party-orter och den drömmen har väl nästan gått i uppfyllelse:)

Med en del av våra inkomster har vi byggt oss en ordentlig studio med hyffsad utrustning. Jag har alltid tänk jobba med musik (inte tvunget kobojsar-musik) utan spelar in band, skriver låtar åt artister samt gör mix-jobb och remixar olika artister. Har än så länge haft mina låtar på 15 skivor samt 6 singlar och tycker det är jättekul. Planerna är väl att köra kobojsarna så länge det finns suget efter det och sen kanske dra utomlands på äventyr nått år och sedan komma tillbaka och fortsätta jobba med det egna företaget.

Hoppas ni finner det intressant läsning och fråga gärna om ni undrar något!

Kan ju berätta redan nu att jag använder Melodyne (och inte auto-tune) på Mickes röst:P Blev väl inget vidare på SOI men man lär sig efter varje låt:)

Ett annat tips är att leta efter våra egna remixer på singlarna:P vi försöker alltid göra en ballad eller annan mer musikalisk version av våra låtar:P

Här kommer lite bilder från vår Studio (som ständigt är under ombyggnad) Tänkte lägga upp bättre bilder (med bättre kamera) när vi röjt.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

BTW; Besök gärna Kobojsarna.se eller varför inte vår Facebook-grupp?

BTW 2; hur många blir begränsade med sitt låtskrivande egentligen p.g.a dålig utrustning, halvkassa monitorer osv...? Det handlar om kunskapen och kreativiteten, inte prylarna. (det försöker jag säga till mig själv var dag, vid varje inköp:)

BTW 3; Jag diggar Claes Holmerup, för hans vänlighet och kunskap, och tycker vi borde stödja folk som honom istället för att gnälla på dom.

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Väldigt trevlig läsning.

Några frågor blev jag lämnad med, trevligt om du vill besvara.

Du skrev att du är låtskrivare åt Warner, väldigt respekterat det måste jag säga,

men kändes det inte snett någonstans att bli känd genom en trance-club-låt som är gjord(?)/baserad på fixade loopar?

Hur gör ni live?

Turntables och mickar eller?

(Du får ursäkta om jag är helt bakom flötet, är inte insatt alls i dessa genrer.)

Det här med låtskrivandet igen, hade varit otroligt trevligt att få lyssna på dina andra verk som du skrivit åt Warner.

Samt väldigt roligt att ni lyckats så bra, och det med Norge stämmer väldigt bra.

Har en kusin där som förra året inte kunde sluta lyssna på "SOI".

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skämmas?

nej det finns väl ingen anledning

men en undran... hur känns det att nåt ni gjorde som en ploj å kanske lite som parodi lett fram till ett kontrakt?

känner ni att ni måste fortsätta leverera nåt som ni kanske egentligen inte vill göra?

eller gör ni den musik ni ville göra från början?

eller gäller det bara at hänga med i karusellen så länge det går å försöka ha kul?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skrev att du är låtskrivare åt Warner, väldigt respekterat det måste jag säga,

men kändes det inte snett någonstans att bli känd genom en trance-club-låt som är gjord(?)/baserad på fixade loopar?

Hur gör ni live?

Turntables och mickar eller?

(Du får ursäkta om jag är helt bakom flötet, är inte insatt alls i dessa genrer.)

Nja vi är väl inte särskilt "kända" egentligen.. Klubbmusiken har alltid varit min genre även om man la ner trance när genren typ dog 2003. Jag gillar att göra kul musik man kan festa till.. har haft massvis med ploj-projekt precis som kobojsarna. Att just det projektet skulle gå och bli stort utan för vänkretsen var inget väntat men vi gjorde det för att ha kul och det gör vi fortfarande. Ingen tvingar oss.

Live kör vi CD plus livesång, livesynth och Richard leker med DJ-bordets rattar och effekter.

Ingen av mina förlagda låtar hos Warner Chappell (eller de jag medverkat på) har än så länge släppts.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skämmas?

nej det finns väl ingen anledning

men en undran... hur känns det att nåt ni gjorde som en ploj å kanske lite som parodi lett fram till ett kontrakt?

känner ni att ni måste fortsätta leverera nåt som ni kanske egentligen inte vill göra?

eller gör ni den musik ni ville göra från början?

eller gäller det bara at hänga med i karusellen så länge det går å försöka ha kul?

Jo det känns rätt galet. Men musikbranschen blir ju bara mer galen för varje dag som går. Jag är egentligen inget större fan av stora bolag.. känns väl lite som att om någon artist blir stor (BH) så ska man snabbt signa alla som låter lika dant.

Nja vi känner inte att vi måste någonting. Vi alla jobbar heltid och gör detta helt på fritiden. Dock har jag alltid tänk jobba med musik på ett eller annat sätt och ser detta som en grym erfarenhet på alla sätt och vis. Jag skulle egentligen vilja göra klubbmusik mer åt house och electro-hållet för det är väl den musiken jag lyssnar på.

Japp som sagt det är en kul grej för oss.. Vi tycker det är skitkul att folk har skitkul till våran musik:) det är en grym känsla att gå upp på scen med sitt ploj-projekt och veta att publiken gillar det:) Då vill man leverera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitkul att det har gått så bra! Hoppas att framgångarna fortsätter också - och helst då med musik som ni verkligen känner för - men det kan ju bli lättare när man väl har fått in foten i dörröppningen, så det är bara att jobba vidare. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

BTW; Besök gärna Kobojsarna.se eller varför inte vår Facebook-grupp?

BTW 2; hur många blir begränsade med sitt låtskrivande egentligen p.g.a dålig utrustning, halvkassa monitorer osv...? Det handlar om kunskapen och kreativiteten, inte prylarna. (det försöker jag säga till mig själv var dag, vid varje inköp:)

BTW 3; Jag diggar Claes Holmerup, för hans vänlighet och kunskap, och tycker vi borde stödja folk som honom istället för att gnälla på dom.

Häftig och intressant läsning, tack för att du delar med dig Nu blir man peppad som satan att köra på med musiken, det enda som jag vill hålla på med resten av mitt liv(inte fått igenom någon hit än, men snart!).

Jag kan inte heller släppa Reason då jag gjort massor av slingor och har en del färdigarrangerade låtar som jag ska jobba klart med i Logic 😲

Har kört Logic någon månad nu och det börjar ta sig. Känns som ett riktigt kompetent program! Ser att du har Adam A7 studion, är du nöjd med dom?

Jag har nämligen köpt ett par sådana och väntar spänt med att få hem dom.

Håller med dig om BTW 3: Claes är en hyvens kille ☺️

Har två frågor: Kan du inte livnära dig på musiken idag då du har kontrakt av Warner och åker på spelningar? Mest nyfiken hur möjligt det är att leva på musiken på den nivån ni är idag.

Den första bilden på studion, vad är det för skrivbord du lyckats plocka ihop så fint? Tänker på hyllan monitorerna står på t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är grymt nöjda med mina A7or! De kanske inte utnyttjas till fullo med kobojsar-musik men är verkligen guld för akustiska grejer. Jag känner dock att jag behöver större saker då små monitorer +sub aldrig tycks bli riktigt rätt. Alternativt köpa ett par stora kolosser som komplement. Man behöver lite PA-känsla ibland för kreativitetens skull:P men för att lyssna och arbeta med mix är A7orna kanon!

Vi skulle väl kunna leva på musiken men jag känner väl att det är inte rätt tillfälle:) Kobojsarna är inget projekt som kommer vara i längden. Spar den satsningen till framtiden.

Hehe jaså du gillar mitt slitna skrivbord? jag ska byta det mot ett skitsnyggt bord i valnöt från IVLA och köra högtalarna på stativ då jag tycker att de är för nära just nu. Just nu är det bara ett stort svart bord med en ikea-lackhylla på två svarta klossar för att få upp grejerna lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt skrev i någon annan tråd så mitt arbetsätt är för tillfället att prodda (helt utan att bry sig om mixen) i Reason, bestämma sig när alla spår är klara och sedan bounca ut spår för spår till logic och då arbeta endast med mix. Funkar sjukt bra, känns som man får mer koll på låten speciellt när det är många spår (som det alltid tenderar bli i reason)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är grymt nöjda med mina A7or! De kanske inte utnyttjas till fullo med kobojsar-musik men är verkligen guld för akustiska grejer. Jag känner dock att jag behöver större saker då små monitorer +sub aldrig tycks bli riktigt rätt. Alternativt köpa ett par stora kolosser som komplement. Man behöver lite PA-känsla ibland för kreativitetens skull:P men för att lyssna och arbeta med mix är A7orna kanon!

Härligt! Fick precis SMS om att mitt paket går att hämta ut efter 17.00, JABBA DABBA DOO!

Vi skulle väl kunna leva på musiken men jag känner väl att det är inte rätt tillfälle:) Kobojsarna är inget projekt som kommer vara i längden. Spar den satsningen till framtiden.

Det låter sunt.

Hehe jaså du gillar mitt slitna skrivbord? jag ska byta det mot ett skitsnyggt bord i valnöt från IVLA och köra högtalarna på stativ då jag tycker att de är för nära just nu. Just nu är det bara ett stort svart bord med en ikea-lackhylla på två svarta klossar för att få upp grejerna lite.

ILVA hade sjukt snygga skrivbord, men damn en del var rätt saftigt dyrt. Får blir efter hiten då höhö 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Att säga "gör om, gör rätt" hör knappast hemma här. Ni har gjort precis rätt. Klockrent!!

Det är ett sjuhelvetes jävla stonk i det ni gör, rent ut sagt. Låter skitbra! Feta produktioner som får dansgolven att skaka.

Och bäst av allt, så sjunger ni det mesta på svenska? Kanon! 🙂

Jag har för mig att jag har hjälp till vid nån soundcheck för en tid sen, tror det mixades från scen? 🙂 herregud!

Tror det var esping som bokat er på nightshift, Karlskoga. Nästa gång ni kommer dit så får ni ställa lite mer krav på produktionen. Ni är så pass kända nu. Och det ska banne mig vara lite klass på det. Det är ju ett jävla drag när ni lirar. 🙂

Välkommen hit och lycka till framöver!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Varför skämmas?

nej det finns väl ingen anledning

men en undran... hur känns det att nåt ni gjorde som en ploj å kanske lite som parodi lett fram till ett kontrakt?

känner ni att ni måste fortsätta leverera nåt som ni kanske egentligen inte vill göra?

eller gör ni den musik ni ville göra från början?

eller gäller det bara at hänga med i karusellen så länge det går å försöka ha kul?

Jo det känns rätt galet. Men musikbranschen blir ju bara mer galen för varje dag som går. Jag är egentligen inget större fan av stora bolag.. känns väl lite som att om någon artist blir stor (BH) så ska man snabbt signa alla som låter lika dant.

Nja vi känner inte att vi måste någonting. Vi alla jobbar heltid och gör detta helt på fritiden. Dock har jag alltid tänk jobba med musik på ett eller annat sätt och ser detta som en grym erfarenhet på alla sätt och vis. Jag skulle egentligen vilja göra klubbmusik mer åt house och electro-hållet för det är väl den musiken jag lyssnar på.

Japp som sagt det är en kul grej för oss.. Vi tycker det är skitkul att folk har skitkul till våran musik:) det är en grym känsla att gå upp på scen med sitt ploj-projekt och veta att publiken gillar det:) Då vill man leverera.

Jag tror jag älskar dig/er.. Haha allt jag har tänkt om er att "fan, dom här killarna kan INTE vara sådär super seriösa med sin musik".. som tex. "Sång om Ingenting"!

Och på tal om era videos på er hemsida.. Klockrena, får mig ett gott skratt lite då och då jag har tråkigt 😄 ..

Jag tror folket bara ser musiken ni producerar, och inte det att det finns 3 sköna snubbar bakom det hela!

Jag förstår dig/er verkligen att det är skit kul att producera musik som folk kan dansa till.. Och för att det är som ett enda roligt insider skämt!

Keep on rockin'. 😉

Så att säga!

/Phil

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skämmas?

nej det finns väl ingen anledning

men en undran... hur känns det att nåt ni gjorde som en ploj å kanske lite som parodi lett fram till ett kontrakt?

känner ni att ni måste fortsätta leverera nåt som ni kanske egentligen inte vill göra?

eller gör ni den musik ni ville göra från början?

eller gäller det bara at hänga med i karusellen så länge det går å försöka ha kul?

Jo det känns rätt galet. Men musikbranschen blir ju bara mer galen för varje dag som går. Jag är egentligen inget större fan av stora bolag.. känns väl lite som att om någon artist blir stor (BH) så ska man snabbt signa alla som låter lika dant.

Nja vi känner inte att vi måste någonting. Vi alla jobbar heltid och gör detta helt på fritiden. Dock har jag alltid tänk jobba med musik på ett eller annat sätt och ser detta som en grym erfarenhet på alla sätt och vis. Jag skulle egentligen vilja göra klubbmusik mer åt house och electro-hållet för det är väl den musiken jag lyssnar på.

Japp som sagt det är en kul grej för oss.. Vi tycker det är skitkul att folk har skitkul till våran musik:) det är en grym känsla att gå upp på scen med sitt ploj-projekt och veta att publiken gillar det:) Då vill man leverera.

Jag tror jag älskar dig/er.. Haha allt jag har tänkt om er att "fan, dom här killarna kan INTE vara sådär super seriösa med sin musik".. som tex. "Sång om Ingenting"!

Och på tal om era videos på er hemsida.. Klockrena, får mig ett gott skratt lite då och då jag har tråkigt 😉 ..

Jag tror folket bara ser musiken ni producerar, och inte det att det finns 3 sköna snubbar bakom det hela!

Jag förstår dig/er verkligen att det är skit kul att producera musik som folk kan dansa till.. Och för att det är som ett enda roligt insider skämt!

Keep on rockin'. 😎

Så att säga!

EDIT; Btw.. Välkommen!

/Phil

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt intressant läsning! Lycka till och varmt välkommen hit. 🙂

Mvh

Memphis

Tack! såg vad du skrev först och låten är gjord i Reason men sedan slutmixad i logic

Mvh Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Att säga "gör om, gör rätt" hör knappast hemma här. Ni har gjort precis rätt. Klockrent!!

Det är ett sjuhelvetes jävla stonk i det ni gör, rent ut sagt. Låter skitbra! Feta produktioner som får dansgolven att skaka.

Och bäst av allt, så sjunger ni det mesta på svenska? Kanon! 🙂

Jag har för mig att jag har hjälp till vid nån soundcheck för en tid sen, tror det mixades från scen? 🙂 herregud!

Tror det var esping som bokat er på nightshift, Karlskoga. Nästa gång ni kommer dit så får ni ställa lite mer krav på produktionen. Ni är så pass kända nu. Och det ska banne mig vara lite klass på det. Det är ju ett jävla drag när ni lirar. 🙂

Välkommen hit och lycka till framöver!

Tack:) Kul att du gillar det! Vi försöker inte förändra världen med vår musik utan bara ge folk en anledning att supa ner sig (eller ja, ha kul till vår musik rättare sagt)

Hehe va kul:) Jaså när var det? vi har varit i karlskoga typ 4 ggr:) var det nu i år?

Karlskoga var rätt grymt vill jag minnas! Grymma tjejer:P

Du verkar vara en ärlig snubbe... Det är ju alltid på fyllan de bästa idéerna föds :-) 🙂

Välkommen!

Hehe jag skulle gärna vilja läsa liknande trådar från folk, inte nödvändligtvis superkändisar men mer småsnubbar som oss:) Alltid kul att höra folks historia!

Ja synd att det är så satans svårt att klicka med musen när man druckit... har haft många psytrance-moments på fyllan:P låter dock skit dagen efter:S

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror jag älskar dig/er.. Haha allt jag har tänkt om er att "fan, dom här killarna kan INTE vara sådär super seriösa med sin musik".. som tex. "Sång om Ingenting"!

Och på tal om era videos på er hemsida.. Klockrena, får mig ett gott skratt lite då och då jag har tråkigt 🙂 ..

Jag tror folket bara ser musiken ni producerar, och inte det att det finns 3 sköna snubbar bakom det hela!

Jag förstår dig/er verkligen att det är skit kul att producera musik som folk kan dansa till.. Och för att det är som ett enda roligt insider skämt!

Keep on rockin'. 🙂

Så att säga!

/Phil

Kul att du gillar det vi gör!!🙂 grymt kul att höra!!

Ja vi har väl inte direkt brukat allvar än så länge:P speciellt inte i de filmerna...

vi planerar göra en helt ny sida snart och har börjat spela in lite nya filmer till dem:P ännu stördare.. te.x om hur vi spelade in "sång om ingenting" akustiskt och sedan bearbetade den för att få det låta vengeance:P

Link to comment
Dela på andra sajter

SpahrProject (oregistrerad)

Välkommen! 🙂

Väldigt intressant läsning 🙂. Funderar själv på att gå någon slags piano skola men är lite osäker om den långa tiden är verkligen värt de. Vill verkligen lära mig att spela piano men hur länge borde man gå? Jag hittade en musikhögskola i Malmö och det var totalt 7 år (alla nivåerna), det känns ju lite långt faktiskt 🙂. Vad tycker du som har erfarenhet av saken?

Med Vänliga Hälsningar

Emil // The Spahr Project

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen! Kul att det går bra för dig!

Lycka till i framtiden med allt!

/Johanna

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Välkommen! 🙂

Väldigt intressant läsning 🙂. Funderar själv på att gå någon slags piano skola men är lite osäker om den långa tiden är verkligen värt de. Vill verkligen lära mig att spela piano men hur länge borde man gå? Jag hittade en musikhögskola i Malmö och det var totalt 7 år (alla nivåerna), det känns ju lite långt faktiskt 🙂. Vad tycker du som har erfarenhet av saken?

Med Vänliga Hälsningar

Emil // The Spahr Project

Musikhögskolan i malmö är grym, känner många som läser/har läst där och många är grymma pianister:) men jag rekommenderar att hitta två helt olika pianolärare (te.x en klassiskt skolad och en mer komp/pop/jazz-skolad) och sedan öva som ett djur. För att sedan kunna hålla intresset vid liv måste man givetvis hitta inspirationskällor och lära sig massvis med nya låtar och genrer. Mina inspirationskällor har ju varit E.S.T, Lars Jansson när det gäller piano och nästan enbart Bach när det gäller kyrkorgel... finns så mycket verk att ta fram:P

Men det beror på ju vad man har för mål med det hela. Men två privatlärare har jag tyckt var grymt!

Mvh

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe va kul:) Jaså när var det? vi har varit i karlskoga typ 4 ggr:) var det nu i år?

Karlskoga var rätt grymt vill jag minnas! Grymma tjejer:P

Ja jag har för mig att det var nu senast. Typ i vinter/våras.

Ja det finns en del babes 🙂

Skulle vara coolt om ni körde på borgården. Den scenen som är ute, nu i sommar. Tror det skulle bli ett jävla tryck!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...