Jump to content
Annons

Köp av ny musik dator..


ramoand

Recommended Posts

Hej!

Har tänkt att köpa mig en ny dator för inspelning av musik. Det jag kommer använda till den är:

Cubase SX3

Addictive Drums

Presonus Firebox

Shure SM57

Studio Projects B1

Är det något särskilt man behöver tänka på i prestandaväg eller liknande? Behöver jag några särskilda portar eller liknande för Fireboxen? Funkar det att köra på laptop, eller bör man ha stationär?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
Har du sökt i forumet? Troligtvis inte...

Jo det har jag. Men hittade inga direkta svar på detta:

- Behöver jag några särskilda portar/ljudkort i datorn eller nåt sånt för att använda fireboxen?

- Är det värt att köpa en laptop? Kan det funka lika bra som en stationär? Jag vet inte hur bra prestanda som krävs exakt för att allt ska flyta bra. Den datorn jag har nu t ex. funkar det inte särskilt bra på.

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

För Fireboxen behöver du en firewireport (IEEE 1394). Du får alltid mer prestanda per krona om du kör stationärt, samt mindre risk för diskkraschar och andra hårdvarufel. Vad jag vet ska Dells laptops vara prisvärda. Själv kör jag HP och den har krånglat ganska mycket (har fått byta moderkort 3 gånger i den på mindre än 1,5 år, inte så skoj).

Men gör som Gilbert skrev, sök i forumet. Det finns massor av såna här trådar.

EDIT: du hann före... men jaja, hoppas du hittar nått iaf.

Redigerat av maart
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du sökt i forumet? Troligtvis inte...

Jo det har jag. Men hittade inga direkta svar på detta:

- Behöver jag några särskilda portar/ljudkort i datorn eller nåt sånt för att använda fireboxen?

- Är det värt att köpa en laptop? Kan det funka lika bra som en stationär? Jag vet inte hur bra prestanda som krävs exakt för att allt ska flyta bra. Den datorn jag har nu t ex. funkar det inte särskilt bra på.

Du behöver en firewire port till fireboxen, presonus gillar inte via eller nec eller för den skull kresten som används i nforce chipset. Texas instruments är oftast stabilare än andra.

En laptop är elltid sämre än en motsvarande stationär men om den räcker eller inte är upp till dig, har du extremt krävande projekt med massor av vst och vsti som måste köras med låg latency så kan du få de flesta datorer på fall. Har du inga absoluta krav på mobilitet välj en stationär, alltid mer för pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du sökt i forumet? Troligtvis inte...

Jo det har jag. Men hittade inga direkta svar på detta:

- Behöver jag några särskilda portar/ljudkort i datorn eller nåt sånt för att använda fireboxen?

- Är det värt att köpa en laptop? Kan det funka lika bra som en stationär? Jag vet inte hur bra prestanda som krävs exakt för att allt ska flyta bra. Den datorn jag har nu t ex. funkar det inte särskilt bra på.

Du behöver en firewire port till fireboxen, presonus gillar inte via eller nec eller för den skull kresten som används i nforce chipset. Texas instruments är oftast stabilare än andra.

En laptop är elltid sämre än en motsvarande stationär men om den räcker eller inte är upp till dig, har du extremt krävande projekt med massor av vst och vsti som måste köras med låg latency så kan du få de flesta datorer på fall. Har du inga absoluta krav på mobilitet välj en stationär, alltid mer för pengarna.

Okej, men vad är via, nec o texas instruments?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du sökt i forumet? Troligtvis inte...

Jo det har jag. Men hittade inga direkta svar på detta:

- Behöver jag några särskilda portar/ljudkort i datorn eller nåt sånt för att använda fireboxen?

- Är det värt att köpa en laptop? Kan det funka lika bra som en stationär? Jag vet inte hur bra prestanda som krävs exakt för att allt ska flyta bra. Den datorn jag har nu t ex. funkar det inte särskilt bra på.

Du behöver en firewire port till fireboxen, presonus gillar inte via eller nec eller för den skull kresten som används i nforce chipset. Texas instruments är oftast stabilare än andra.

En laptop är elltid sämre än en motsvarande stationär men om den räcker eller inte är upp till dig, har du extremt krävande projekt med massor av vst och vsti som måste köras med låg latency så kan du få de flesta datorer på fall. Har du inga absoluta krav på mobilitet välj en stationär, alltid mer för pengarna.

Okej, men vad är via, nec o texas instruments?

Det är några tillverkare av firewirekretsar. Olika kretsar funkar olika bra i ljudsammanhang men Texas anses väl som bäst. Har dock inte riktig koll på hur man får reda på vilken tillverkare man har...

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Jag har alltid undrat varför man inte bara svara på frågan istället för det där eviga har du sökt. Det blir så tröttsamt kan man inte bara låta bli att svara i trådar man inte gillar eller av nån annan anledning anser vara konstiga på nåt sätt.

Till saken då bärbart eller stationärt ja kanske lite strunt samma men jag skulle när det gäller bärbart försöka få en med plats för minst 4 gig minne och en dubbel kärnig processor och stor skärm. Många kör på bärbart har jag förstått och det funkar bra och samtidigt är det smidigt. När det gäller stationärt så blir det billigast och oftast bäst om du bygger en själv och i så fall så tycker jag att du ska satsa på ett moderkort från nån av dom stora typ sådana tillverkare som Intel, Asus eller Gigabyte. Se till att köpa ett moderkort med plats för minst 8 gig minne för så fort Vista rullar bra för musikproduktion så blir det gött att ha en massa minne i maskinen. En q6600 fyrkärnig processor skulle inte vara så dumt heller och när det gäller hårdiskar så bör du nog satsa på 7200 rpm (7200 varv per minut) IDE funkar bra ännu men dom flesta kör nog med SATA nu för tiden så det måste du oxå tänka på när det gäller moderkortet. När det gäller Fire Wire så är det bäst om din FW in/ut gång oberoende av om det sitter integrerat på moderkortet eller om det är ett PCI eller PCIe kort som man monterar i datorn ha Texas Instrument chipset då funkar överföringen mellan dator och ditt ljudkort generellt sätt bäst. Det här blir ju oxå lite viktigt att kolla upp när det gäller bärbar dator för där är jag ganskla säker på att det inte går att montera ett eget FW kort internt i datorn utan inkopplongen av ditt ljudkort sker via den på moderkortet integrerade FW porten eller med nån annan externt adapter, finns säkert ett gäng lösningar på det. Jag är inte nån kunnig på sånt när det gäller bärbara datorer dessvärre men det finns nog ganska säkert bra lösningar för inkoppling av FW ljudkort.

Min hembyggda PC

Gigabyte P35 DS3R moderkort

q6600 quadcore processor

8 gig minne

650 W nätagregat

Gigabyte Geforce 7300 gs 256 mb PCIe grafikkort

PCI till FW kort med Texas Instruments chipset till mitt Saffire Pro 10i/o ljudkort

IDE 7200 hårddisk

Datorlåda från Jula för 150 spänn 😏 svart funkar skitbra ☺️

Kostade mellan 7 - 8000 spänn (minns inte riktigt) går bra som ........ minst lika bra kanske bättre än en märkesmusikdator för det dubbla eller mer.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid undrat varför man inte bara svara på frågan istället för det där eviga har du sökt. Det blir så tröttsamt kan man inte bara låta bli att svara i trådar man inte gillar eller av nån annan anledning anser vara konstiga på nåt sätt.
4. Sök innan du startar ny tråd.

Inte helt osannolikt finns det någon annan på forumet som har ställt samma eller en liknande fråga som du har, med flera relevanta svar i den tråden. På så vis blir forumet lättare att navigera i för nykomlingar eller för dem som söker efter information. Söktjänsten hittar du i den översta verktygsraden på alla sidor.

Som konsekvens är även så kallade dubbelpostningar i flera avdelningar inte tillåtna, eftersom diskussioner om ett givet ämne ska föras på ett ställe och inte flera.

Lästips:

Lär dig sökning på Studio Forum

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...dpost&p=758

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är oftast lättare att få en dator som är mer optimerad för musikproduktion, några har rekommenderat ASUS och Gigabyte, gigabyte hat Tis firewire kretsar i alla sina bättre moderkort, inte minst de kommande P45 som blir billigare än de bättre P35 moderkorten. Även Abit har Tis firewire på sina bättre moderkort.

Hade personligen inte valt en laptop om du inte ska mixa på tåget och liknande, även de bästa laptops idag presterar sämre än förra generationens Conroe till stationär och då menar jag inte Ex50 generationen utan E6600 och uppåt. Du kan få en tystare dator med bättre kylning, betydligt bättre prestanda, fler hårddiskar osv. Är du verkligen i behov av laptop så välj en Mac men de är inte prisvärda för 5 öre, du får nästan 2 mycket bättre stationära för samma pris som en bra mac pro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är oftast lättare att få en dator som är mer optimerad för musikproduktion, några har rekommenderat ASUS och Gigabyte, gigabyte hat Tis firewire kretsar i alla sina bättre moderkort, inte minst de kommande P45 som blir billigare än de bättre P35 moderkorten. Även Abit har Tis firewire på sina bättre moderkort.

Hade personligen inte valt en laptop om du inte ska mixa på tåget och liknande, även de bästa laptops idag presterar sämre än förra generationens Conroe till stationär och då menar jag inte Ex50 generationen utan E6600 och uppåt. Du kan få en tystare dator med bättre kylning, betydligt bättre prestanda, fler hårddiskar osv. Är du verkligen i behov av laptop så välj en Mac men de är inte prisvärda för 5 öre, du får nästan 2 mycket bättre stationära för samma pris som en bra mac pro.

Okej, men kanske ska välja en stationär ändå.. anledningen till att jag tänkte välja en laptop e att då kan jag ta me den till skolan o jobba me den, för skolans dator e inte nåt vidare. Fast å andra sidan får man ju inte lika mkt för pengarna..

Men fungerar Vista bra med Cubase o allt sånt? Jag har bara hört negativa saker om Vista i alla sammanhang typ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vista "funkar" men XP funkar bättre, både prestandamässigt och stabilitetsmässigt.

64 bitars versionerna av båda är i regel sämre så satsa på en 32 bitars version, hade själv valt XP.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Jag har alltid undrat varför man inte bara svara på frågan istället för det där eviga har du sökt. Det blir så tröttsamt kan man inte bara låta bli att svara i trådar man inte gillar eller av nån annan anledning anser vara konstiga på nåt sätt.
4. Sök innan du startar ny tråd.

Inte helt osannolikt finns det någon annan på forumet som har ställt samma eller en liknande fråga som du har, med flera relevanta svar i den tråden. På så vis blir forumet lättare att navigera i för nykomlingar eller för dem som söker efter information. Söktjänsten hittar du i den översta verktygsraden på alla sidor.

Som konsekvens är även så kallade dubbelpostningar i flera avdelningar inte tillåtna, eftersom diskussioner om ett givet ämne ska föras på ett ställe och inte flera.

Lästips:

Lär dig sökning på Studio Forum

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...dpost&p=758

Kort sagt tycker man nåt är irriterande så behöver man ju inte svara det blir lite väl mycket världsmästar/bror duktig över den där typen av kommentarer. Kan man svaret så svara då kan man inte så låt bli, det behöver inte vara svårare än så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inne på min andra laptop från HP. Min förra var en HP/Compac NX7010, och min nya (knappt ett år gammal) är en HP/Compac NX9420 med 2GB ram.

Jag har ett PCMCIA-kort för extra FW där jag hänger ljudkortet, en extern FW-disk på datorns egen FW-port.

Allt funkar prima.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...