Jump to content
Annons

Lagarna/reglerna för melodier med mera?


Recommended Posts

Man hör ju i varannan låt typ citat osv. Är det ok eller ligger dom och pröjsar pengar för att ha med det eller hur funkar det?

I de flesta fall har de bett om tillstånd från upphovsmännen. Ibland kostar det och ibland är det gratis, beroende på upphovsmännens inställning till sådant.

I många fall chansar folk också - men då finns alltid risken att någon nitisk skivbolagsjurist hör av sig med en "liten" stämning... Det kan inträffa även om man inte tjänar en spänn på låten som man har kopierat saker till, även om risken är mindre om man inte har tjänat något på det. Om man däremot har tjänat pengar på låten, så är det troligast att det kommer att kosta betydligt mer än vad man har fått in på den.

Ibland kan det röra sig om en parodi - och då behövs inget tillstånd. Följande finns att läsa om det på STIM:s hemsida:

Parodi

Upphovsmannens ensamrätt till sitt skyddade verk innebär bl a att bearbetningar, översättningar och ändringar endast får göras med hans tillstånd. Det har emellertid sedan länge ansetts tillåtet att verk får göras till föremål för parodi eller travesti utan upphovsmannens tillstånd. I samband med tillkomsten av Upphovsrättslagen 1960 underströks också i förarbetena till lagen att det inte var avsikten att ta bort denna rätt. Det kan ibland vara svårt att dra gränsen mellan tillåten parodi eller travesti och bearbetning av ett verk som kräver tillstånd eller kan kränka den ideella rätten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag tycker att man har alla separata ljudspår och projektfiler i datorn (förutsatt att man jobbar så, men det gör ju de flesta) borde väga ganska tungt. Inte för att det brukar uppstå tvister särskilt ofta precis. Känns som det är en typisk sån där grej som nybörjare eller vad man ska säga bara är rädda för.

Filer på datorn väger inte tyngre än luft. Där kan du ju ända datumen hur du vill.

Det var väl inte riktigt det jag syftade på, utan snarare att filernas existens i sig på hårddisken bevisar att man är den som har gjort en viss inspelning av en låt (förutsatt att ingen annan kan visa upp filerna också). Men det kanske var själva kompositionerna vi diskuterade här och inte inspelningarna, jag blev lite förvirrad 🙂 Då hjälper det naturligtvis inte, eftersom man inte kan bevisa att man gjorde det först.

Får jag bara ranta lite så måste jag säga att jag tycke det är väldigt larvigt att folk ska vara helt paranoida att folk ska "sno" deras låtar. Om nån tar en melodi som jag har hittat på och använder den i sin egen låt (på ett eget sätt såklart, inte bara gör en cover och säger att det är deras verk) så skulle jag bara tycka att det var jättekul att jag hade inspirerat nån och bidragit till kulturskatten. Min första tanke skulle knappast vara att nu jävlar ska du betala skadestånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om nån tar en melodi som jag har hittat på och använder den i sin egen låt (på ett eget sätt såklart, inte bara gör en cover och säger att det är deras verk) så skulle jag bara tycka att det var jättekul att jag hade inspirerat nån och bidragit till kulturskatten.

vilket givetvis är helt å hållet upp till dig att avgöra

liksom det är helt å hållet upp till någon annan hur denne ser på användandet av sitt material

håller dock med dig om att man knappast behöver vara paranoid - eller ens oroa sig speciellt

Link to comment
Dela på andra sajter

I kassan kommer de att titta misstänksamt på dig när du ska posta till dig själv, men det får man ta... 😛

För att inte tala om blicken man får när man hämtar ut det 🙂 :) Tror aldrig jag sett en människa titta på ett brev och sedan på mig så många gånger i följd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriv låtar och ha roligt! Kan man tjäna pengar på låtarna så är det väl bara en bonus!

Jo, .....

...men ingen tycker väl det är kul om nån annan håvar in pengarna för något man själv skrivit !!!

/X

Link to comment
Dela på andra sajter

Man hör ju i varannan låt typ citat osv. Är det ok eller ligger dom och pröjsar pengar för att ha med det eller hur funkar det?

I de flesta fall har de bett om tillstånd från upphovsmännen. Ibland kostar det och ibland är det gratis, beroende på upphovsmännens inställning till sådant.

I många fall chansar folk också - men då finns alltid risken att någon nitisk skivbolagsjurist hör av sig med en "liten" stämning... Det kan inträffa även om man inte tjänar en spänn på låten som man har kopierat saker till, även om risken är mindre om man inte har tjänat något på det. Om man däremot har tjänat pengar på låten, så är det troligast att det kommer att kosta betydligt mer än vad man har fått in på den.

Jag vill inte märka ord, men bara för att förtydliga. De flesta inspelningar ägs av skivbolaget, så vid sampling behöver man dennes tillstånd. Jag har för mig att det inrättats någon instans där man snabbt och enkelt ska kunna cleara samplingar mot rimlig kostnad.

Vissa låtar t ex Robbie Williams "Millenium" där hela melodihooken är från en bondfilm eller Madonnas Hung Up (Abba -Gimmi....gimmi...) där står original upphovsmännen med som upphovsmän, men eftersom det inte är fråga om renodlad cover så står även de nya upphovsmännen med, ett sådant ingrepp i en låt kräver dock originalupphovsmännens/förlagets tillstånd.

/Xarl

Link to comment
Dela på andra sajter

Man hör ju i varannan låt typ citat osv. Är det ok eller ligger dom och pröjsar pengar för att ha med det eller hur funkar det?

I de flesta fall har de bett om tillstånd från upphovsmännen. Ibland kostar det och ibland är det gratis, beroende på upphovsmännens inställning till sådant.

I många fall chansar folk också - men då finns alltid risken att någon nitisk skivbolagsjurist hör av sig med en "liten" stämning... Det kan inträffa även om man inte tjänar en spänn på låten som man har kopierat saker till, även om risken är mindre om man inte har tjänat något på det. Om man däremot har tjänat pengar på låten, så är det troligast att det kommer att kosta betydligt mer än vad man har fått in på den.

Jag vill inte märka ord, men bara för att förtydliga. De flesta inspelningar ägs av skivbolaget, så vid sampling behöver man dennes tillstånd. Jag har för mig att det inrättats någon instans där man snabbt och enkelt ska kunna cleara samplingar mot rimlig kostnad.

Vissa låtar t ex Robbie Williams "Millenium" där hela melodihooken är från en bondfilm eller Madonnas Hung Up (Abba -Gimmi....gimmi...) där står original upphovsmännen med som upphovsmän, men eftersom det inte är fråga om renodlad cover så står även de nya upphovsmännen med, ett sådant ingrepp i en låt kräver dock originalupphovsmännens/förlagets tillstånd.

/Xarl

Absolut! Det är skillnad på rättigheterna för själva inspelningen (som gäller i 50 år efter inspelningstillfället) och de ideella rättigheterna som upphovsmännen har tills 70 år efter deras död. Vill man göra en cover eller en bearbetning så är det alltså upphovsmännen som ska ge tillstånd - men vill man sampla en befintlig inspelning, så är det skivbolaget som ska ge tillstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...