Jump to content
Annons

Producers Seminar: Inspelning för studio


Andreas Hedberg

Recommended Posts

Hoppas det är okej att ta detta i denna tråd.

Någon som vet ett sjyst vandrarhem som ligger i närheten. Är city Hostels bra och nära lokalen vi ska vara i?

Och tills sist, vilka kommer? Ska bli kul att träffa er IRL iaf och jag ser verkligen fram emot detta seminarium 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hoppas det är okej att ta detta i denna tråd.

Någon som vet ett sjyst vandrarhem som ligger i närheten. Är city Hostels bra och nära lokalen vi ska vara i?

Och tills sist, vilka kommer? Ska bli kul att träffa er IRL iaf och jag ser verkligen fram emot detta seminarium 😄

MVH

Anders

Hej!

Gällande City hostels så ligger det ett på Flemminggatan 19, vilket är rätt nära seminariumet.

Jag har ingen aning om kvalitén. Se: http://www.vandrarhemstockholm.se/city/cityhostel.html

I övrigt finns det också vandrarhem vid Fridhemsplan som ligger en t-banehållplats från S:T Eriksplan som är den hållplats som ligger närmast seminariumet.

Se: http://www.vandrarhemstockholm.se/city/fridhemsplan.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas det är okej att ta detta i denna tråd.

Någon som vet ett sjyst vandrarhem som ligger i närheten. Är city Hostels bra och nära lokalen vi ska vara i?

Och tills sist, vilka kommer? Ska bli kul att träffa er IRL iaf och jag ser verkligen fram emot detta seminarium 😄

MVH

Anders

Hej!

Gällande City hostels så ligger det ett på Flemminggatan 19, vilket är rätt nära seminariumet.

Jag har ingen aning om kvalitén. Se: http://www.vandrarhemstockholm.se/city/cityhostel.html

I övrigt finns det också vandrarhem vid Fridhemsplan som ligger en t-banehållplats från S:T Eriksplan som är den hållplats som ligger närmast seminariumet.

Se: http://www.vandrarhemstockholm.se/city/fridhemsplan.html

Hej igen!

Missade att svara på sista frågan om vilka som kommer. Angående besökare så varierar detta en hel del. En del kommer från olika studior, en del från musikskolor och någon från TV4. En rejäl blandning alltså:-) Om du tänker på utställare så är dessa: Mikrofonen Sverige som bland annat har Microtech Gefell-mikrofonerna), Arva Trading som bland annat har Digidesign-produkter och SSL-produkter och slutligen Svensk Musik TTS AB som bland annat har har Shure och Washburn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Hoppas det är okej att ta detta i denna tråd.

Någon som vet ett sjyst vandrarhem som ligger i närheten. Är city Hostels bra och nära lokalen vi ska vara i?

Och tills sist, vilka kommer? Ska bli kul att träffa er IRL iaf och jag ser verkligen fram emot detta seminarium 😉

MVH

Anders

Vad jag förstår så frågar du vilka forummedlemmar som kommer?

Jag kommer, "Sounden" kommer. Tror det var fler som svarade i DEN FÖRSTA TRÅDEN.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas det är okej att ta detta i denna tråd.

Någon som vet ett sjyst vandrarhem som ligger i närheten. Är city Hostels bra och nära lokalen vi ska vara i?

Och tills sist, vilka kommer? Ska bli kul att träffa er IRL iaf och jag ser verkligen fram emot detta seminarium 😏

MVH

Anders

Vad jag förstår så frågar du vilka forummedlemmar som kommer?

Jag kommer, "Sounden" kommer. Tror det var fler som svarade i DEN FÖRSTA TRÅDEN.

Dt var först och främst forummedlemmar jag tänkte på, men infon om utställare var inte heller fel 😄 Tyvärr va det skitsvårt att få tag i ett vandrarhem, men nu fick jag tag i ett hotell som låg centralt iaf 😉

(hade helt glömt bort den första tråden om detta, men det va inte så många som hade skrivit där att de skall komma ändå), hm...börjar pirra lite i kroppen över att få åka nu alltså!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar på att ta bilen till seminariet.. vet någon hur det ser ut med parkeringsplatser i området? Går det t.ex att stå vid den där skolan? (billigt?!)

Kostar inte en spänn att stå på gatorna i kvarteret lö-sö. Du borde nog kunna hitta ett par lediga platser då mycket folk är ute och snurrar med sina bilar på helgerna. Vardag hade du kunnat få ett litet h-e..

Btw..Ska vi inte göra som i plugget..med ett av Stockholms bästa glasshak en bit därifrån så borde vi kanske ta och flytta ut hela klabbet till Vasaparken eller nåt 😏

Ska hursomhelst bli kul och intressant att vara där!

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Btw..Ska vi inte göra som i plugget..med ett av Stockholms bästa glasshak en bit därifrån så borde vi kanske ta och flytta ut hela klabbet till Vasaparken eller nåt 😏

Ska hursomhelst bli kul och intressant att vara där!

Vad säger du? Ölen är ju där inne 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Btw..Ska vi inte göra som i plugget..med ett av Stockholms bästa glasshak en bit därifrån så borde vi kanske ta och flytta ut hela klabbet till Vasaparken eller nåt :rolleyes:

Ska hursomhelst bli kul och intressant att vara där!

Vad säger du? Ölen är ju där inne 🙂

Ja..jag sa ju att jag tycker det ska bli kul och intressant 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla inblandade är på plats och laddar upp inför dagen. Alar och Lasse värmer upp mixerbodet och trumsetet, och resten av oss ställer allt i ordning.

Kanske bäst av allt: lokalen har air condition så om det är någon som behöver svalka sig så... :rolleyes:

Om någon vill komma men som inte är anmäld, ring Andreas Hedberg på 0707-444 65 63. Men det är nära nog helt fullsatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu gör vi årets kanske mest relevanta seminarium om inspelningsteknik för studio.

Föreläsare på detta Producers Seminar är Alar Suurna, ljudtekniker och producent på högsta nivå och har jobbat med bland andra Roxette, Sting, Ronan Keating och många fler. Tillsammans med välslipade trummisen, Lasse Hajagos, kommer han ge dig ett heltäckande grepp om ämnet inspelning och mixning.

Seminariet riktar sig främst till dig som har sysslat med musik ett tag - men oavsett instrument eller programvara. Ett flertal företag kommer också vara på plats för att visa sina produkter och tjänster.

Som alltid bjuder vi på god mat, och dryck finns att tillgå. (OBS! 18-årsgräns gäller för köp av öl).

Plats och datum:

Karlbergsvägen 77 i Stockholm (För karta och vägbeskrivning, klicka här!) T-bana: S:t Eriksplan.

31 maj klockan 13-19:30.

Skynda dig, vi tar endast emot 150 personer!

FÖR MER INFORMATION OCH ANMÄLAN: www.studio.se/seminar

EDIT: Seminarieprogram som pdf nedan /admin

seminarieprogram_20080531.pdf

Hej!

Detta är ju ett forum, så man måste få vara kritisk!

Jag känner mig helt ärligt lite lurad, vad hände egentligen på seminariet? Även om Alar uppenbart var duktig på att spela in musik så måste jag vidhålla att han inte var direkt bra på att hålla föredrag. Tidsschemat sprack ju redan i första sittningen, och efter detta så blev det bara mer och mer utdraget och struligt. Att han som föredragshållare inte ens kan hantera programmet var ju helt fantastiskt, sen att det var en sån pass röra på hårddisken att det tog fem minuter (mer?) att hitta projekt som han skulle ha som exempel gjorde ju inte saken bättre.

Förvisso var många delar bra, jag lärde mig mycket om trumsetet som instrument och lite om hur det kan mickas upp på bästa sätt. Dock kändes det som om det, de gånger mickningen inte lät bra, hade varit trevligt om föredragshållarna visat hur man kunde gjort det bättre. Jag undrar vad idén med hela grejen var annars, alla vet väl att man kan få ut ett dåligt ljud ur en mick om man sätter den fel? Det hade varit riktigt lärorikt ifall man först fått höra en dålig mickning, och sedan en bra på samma trumma, för att höra skillnaden, ungefär som när han visade t.ex. fasvändningen på virveln.

Sen att han konstaterade att vi hade "tur" när det visade sig att både pukorna och virveln kunde låta bra ihop med OH-mickarna kändes det bara konstigt, enligt mig borde inte en föredragshållare förlita sig på tur över huvud taget, särskilt då han inte direkt lär ha kommit dit gratis..😉

Hade det inte förresten varit bättre om Alar fått ta med sig egna mickar (och kunnat letat fram ett enligt honom bra ljud) än att använd Sennheisers paket? Han sade ju själv i början att föredraget skulle handla mycket om hur han jobbade (då det inte finns några regler..), men temat för föredraget var istället "det är inte såhär jag brukar jobba" (fel mickar (i ett kontor!), DAW istället för analogt vilket Alar själv använder, projekt som han inte spelat in själv som exempel, listan kan bli lång..)

När klockan var 18.45 (då programmet sade att seminariet skulle sluta, eller rättare sagt bryta för utställartid) var jag tvungen att springa iväg för att hinna med mitt tåg. Vid den tiden hade föredragshållarna hunnit avhandla trummor, trummor och mickning av trummor, samt en liten avstickare om gitarrmickning, vars nivå låg ungefär på tidningen Studios nybörjarnivå ("sätt en mick vid tolfte bandet, riktad lite mot hålet.."). Jag hade väntat ivrigt på information om:

inspelnings & mixningstips av trummor, gitarr, sång, bas och synt.

Hantering av effekter, equalizer, kompressor/limiter, expander/gate, hur man undviker frekvenskrockar, hur man får luft bredd & ljud i mixen, volymhantering och lyssningens betydelse med mera.

men det jag hade med mig i ryggsäcken därifrån var info om trummmor, bristfällig info om gitarr samt om hur man paralellkomprimerar med en svindyr kompressorplugg.. halleluja!

--

Kaffet var jättegott, samt cateringen. Hela kringarrangemanget med projektorn och högtalarna var bra (det störde i alla fall inte mig att det flimrade lite i projektorbilden..😉 Bra och kunniga utställare!

/PSG

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen att han konstaterade att vi hade "tur" när det visade sig att både pukorna och virveln kunde låta bra ihop med OH-mickarna kändes det bara konstigt, enligt mig borde inte en föredragshållare förlita sig på tur över huvud taget, särskilt då han inte direkt lär ha kommit dit gratis..😉

/PSG

Jag tror att tur i detta sammanhang var att just i ett tidsperspektiv och inget annat...

Jag tyckte att det var väldigt trevligt seminarie (den lilla stunden jag hann närvara),

det negativa i min mening må väll varit det super-a-la-80 tals trumsetet med 1000 pukor och cymbaler, vem spelar med sånna trumset idag ? 😉

Kunde gott å väl räckt med ett standard trumset.. 😛

//S

Link to comment
Dela på andra sajter

Kunde gott å väl räckt med ett standard trumset.. 😆

Tyckte det var ett riktigt trevligt seminarium. Och 4 pukor är väll inte alls ovanligt att man får jobba med som ljudtekniker? Många cymbaler var det, men tekniken för att micka upp överhänget är ju detsamma ändå. Tycker detta seminarium var bra på två sätt. Nummer ett är att man fick bekräftelse på det man gjort har man gjort "rätt", och nummer två var att man fick med sig lite detaljer som troligtvis kommer ge det där lilla extra (hoppas jag). Att sedan bara stå och prata med Lasse och Alar efteråt gav väldigt mycket tycker jag. Att tiden inte räckte till var jag förberedd på redan från början när jag läste att det skulle gås igenom trummor, så jag förväntade mig inte så mycket mer, och det var för trummorna jag åkte 😆

Jag tyckte om detta seminarium!

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att presentationen hade kunnat vara mer fokuserad och ha ett högre tempo. En dröm hade varit att de tagit in ett skramligt och ostämt replokalstrumset och mikat det med mikar vi vanliga dödliga har råd med. Antagligen hade det låtit ganska dassigt. Sen hade de kunnat steg för steg förbättra ljudet genom att stämma, dämpa, byta och flytta mikar etc.

Samtidigt tycker jag att jag lärde mig en hel del och att det var mycket intressant att höra Alar berätta om sin metod. Jag har själv inte varit så noga med att kolla fasen mellan virvel och overhead-mikarna till exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var faktiskt inte helt nöjd med detta seminarium...som tidigare sagt, all ära åt Alar Suurna men jag undrar om han inte var fel människa på plats egentligen. Eller rätt människa med fel utrustning helt enkelt!! 😛

Frågan är (för mig), var det här ett seminarium för att VI skulle lära oss nåt eller att Mr. Suurna skulle visa oss hur han jobbar (självbiografi liksom), eller både och? Oavsett så hade jag hoppats på att man skulle gå därifrån med en IQ cell extra inom musiken.

Men precis som "PSG" säger, vad lärde man sig egentligen? Jag lärde mig att micka trummor i ca 6 timmar (vilket iof ÄR strul att micka..mkt bra att veta) o vilka mickar som jag ska använda, men jag hade hoppats mer detaljerad info på sång och synth samt EQ's, delays, reverb o dess inställningar m.m. för det är den biten jag jobbar mest med och behöver utveckla mig i. När man väl kom till skott med mixning, EQ(det lilla man hann se) o dylikt så kunde ju han inte grejerna ens samt att skiten laggade!! Aldrig skulle jag ställa upp att demonstrera nåt i musikväg om jag inte kan hantera sakerna till 100%....hade varit bra om han hade fått så mycket av dom grejer han är bekväm med som möjligt.

Alar sa ju också på lite halvt allvar"...kan inte visa detaljerat mina hemligheter då alla kommer bara kopiera dom och sätt mig i konkurs"...inget jag begärde heller men han kunde gärna ha visat mer detaljerat hur EQ, komp m.m. funkar i action...det saknade jag mest!!

Sen tycker jag att Alar var ju...inte riiiiiiiiiktigt den där personen som vill (eller inte kan) tala inför folk men det är helt och hållet min åsikt och stannar så därefter. Jag hade ju velat lyssna på nån som har lite mer "go" i sig o vågat visa mer.

Det här seminariumet var ett mycket bra initiativ tagande, men som tyvärr för mig gick i backen....då hade jag hellre lagt dom 400 riksdalerna på Studio tidningen istället. Men ge inte upp...hur utvecklas man om man inte vet vad som har gått galet? Jag vet att ni kan fixa ett bättre seminarium nästa gång. 🙂

P.S. Tack för en underbar mat!!!! 🙂

Redigerat av Powel
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...