Jump to content
Annons

Är det fel att man vill framföra sina låtar på samma sätt som man har gjort dom på skivan?


waerner (oregistrerad)

Recommended Posts

waerner (oregistrerad)

Tja!

Jag är ganska ny i detta forum och detta är min första tråd. Jag spelar trummor i ett band där vi har hamnat lite på olika sidor. Vi har spelat in vår första platta nyligen och tänkte köra en spelning/releaseparty snart. Allt gick som det skulle, vi repade låtarna som vi har gjort dom på skivan(trummor,bas,2st el-guror, synt som kör allt möjligt+3st sång). Men när jag var iväg på semester så skulle dom andra passa på träna sång och strukturera upp gitarrerna(2 gitarrister) för att greppa om vem som skulle spela vad. Under det rep dom andra hade när jag var bortrest så körde dom halvakustiskt för att slippa den höga volymen och det är förståligt med tanke på att vi förut har kört helt elektriskt som det är på skivan, men dom tyckte att det lät så bra att dom ville köra några av låtarna på det sättet dom hade repat. Dom skickade mig ett sms och troligtvis vart det lite missförstånd mellan oss. Jag sa att jag var på eftersom jag trodde att dom menade att vi byter ut el-gurorna mot akustiska gitarrer, men resten kör som vanligt och det kunde jag acceptera. Men innan första repet vi skulle ha efter att jag kom hem från min resa fick jag en förklaring vad som var tanken med det akustiska. Syftet att jag skulle ändra min spelstil till dom låtar som dom tänkt köra akustiskt och att jag skulle bara köra tamburin på en av låtarna. Sen pratade de om att vi skulle stå samlade runt en stormembranare på spelningen och köra dom låtarna som var tänkt akustiskt. Detta kanske är lite för långt för det här forumet och att det låter lite löjligt och bitter, att det är bättre att ventilera gentemot mina bandmedlemmar istället. Men jag tog detta med dom på repet och dom tyckte jag var lite löjlig att jag ville spela låtarna som vi gjort på skivan och inget annat och jag sa att ville dom köra på det andra sättet fick dom köra utan mig. Dom undarde om jag inte kunde kompromissa. Men som sagt min fråga i denna stora förklaring är: Är det fel att man vill framföra sina låtar live på samma sätt som man har gjort dom på skivan? Det skulle vara intressant och veta vad folk tycker om detta.

Mvh

Wern Varan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fel och fel... Finns inget rätt eller fel i sammanhanget. Personligen tycker jag att det är kul om band gör en ny "take" på låtarna live, men det är helt och hållet en smaksak. Vill du inte spela på det sätt som dina bandkamrater föreslår ska du givetvis inte göra det, men att ställa ultimatum är nog ett bra sätt att bli kickad ur bandet. Försök istället hitta en kompromiss som alla är nöjda med.

Sen kan man diskutera det diplomatiska i att alla snackar ihop sig när du är borta. Det beror givetvis på hur det har skötts och hur ni "brukar" göra, men det låter inte helt schysst.

(PS. Passa på att presentera dig i forumet Medlemspresentationer vid tillfälle DS.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker också det kan vara kul och t o m nödvändigt med en och annan variant live, men i det här fallet så köper jag en del av din reaktion - Om jag förstår dig rätt så är det release för nya plattan..och den borde man väl till största del vilja presentera som den "ska" vara. Och om akustiskt..varför ersätta ditt sväng bakom trummorna. Du kan väl anpassa både spel, stickor och anslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, så är det. Mer än ett band har spruckit för man inte kan komma överens. Ibland är det så enkelt att man måste prata mycket med varandra för att förstå andras synpunkt. Ibland kanske det är lika bra att dela på sig som vänner, innan det blivit rejält surt och man börjar prata skit.

Ett sätt att se på det här är -- vad är det som är så himla bra på ett releaseparty med just att du spelar trummor precis som på skivan? De som är där kan ju lyssna på skivan hemma. Å andra sidan, vad är det som är så himla bra med att inte ha med trummorna? De som är där kan ju tro att ni låter på skivan som på partyt och bli besvikna.

Ett annat sätt att fundera kan vara så här -- vad är syftet med releasepartyt? Hur uppnår man det bäst? Kanske är syftet att någon journalist skall skriva himla bra om er så att det blir många skivor sålda? Hur gör man det bäst?

En liten lärdom -- det går inte att ändra på andra, man kan bara ändra på sig själv.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

dom ville köra några av låtarna på det sättet dom hade repat.

då antar jag resten av låtarna ska köras som det låter på skivan?

isf tycker jag nog det kan bli rätt coolt med lite variation - även om du får skramla lite tamburin istället för trummor på just dom låtarna

vad ska keyboardisten spela?

om iden är att köra alla låtar vid ett releaseparty på ett helt annat sätt än hur ni låter på skivan känns det rent objektivt rätt dumt

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Inget är rätt och fel.

Men såhär ser jag på saken:

Är man fan till ett etablerat band som släppt en CD, då ska de fan inte ändra på låtarna till deras skivturné - bara smågrejer isåfall som man brukar ändra på live. Anledningen till detta är att man lyssnat in sig på skivan och gillar det man hör, då vill man inte höra andra versioner av låtarna så det inte alls blir samma känsla osv för låtarna.

Ett demoband gör dock lite hur man vill. Om man verkligen tycker att en annan version än den inspelade versionen är bättre, då ändrar man på det. Men då ska man verkligen ha tänkt igenom detta så man inte känner för att ändra igen. Småsaker kan man alltid ändra, men när man ändrar nåt som påverkar karaktären för låten mycket - då ska man ha tänkt igenom ordentligt innan man ändrar.

I din situation så kan jag inte säga vad som är rätt och fel, det är ju smaksak. Vad är det som låter bäst? Försök förstå varandras tänk, varför tycker de att den andra versionen är bättre? Tänk/känn efter, är den verkligen sämre? Diskutera... kompromissa om inget annat går. Om du verkligen tycker deras version är helt fel - så argumentera för detta och ger de sig inte får väl du ge dig och helt enkelt skippa allt.

Men generellt så ska ju "originalet" ha "förtur" om man säger så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du säger ingenting om huruvida det låter BRA eller DÅLIGT i akustisk version - bara att du inte vill spela tamburin? På EN låt dessutom. Släpp på egot!! Ni är ett band, och du förstör jättemycket med den divainställningen. Kliv ur trummisrollen och lyssna efter med "objektiva" öron om deras förslag tillför något till ert framförande eller inte - och om du trots allt kommer fram till att det verkligen INTE gör det, utan att ni MÅSTE köra som ni gör på skiva, så ska argumentet INTE vara att "ja ni kan spela hur ni vill det angår ju inte mej men JAG ska tamefan spela som jag brukar", utan istället handla om precis på vilket sätt en akustisk låt eller två totalt förstör er spelning. Hint: det gör den förmodligen inte...

Ja det låter lite löjligt och bittert. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär tycker jag. Om man har ett releseparty för en skiva som man vill göra reklam för är det i min värld just skivan och dess låtar man vill göra reklam för. Därför har jag svårt att förstå varför och meningen med att ändra på soundet, som man gör i akustiska versioner, på något som den stora massan inte hört förrut.

Det är väl ändå skivan man vill sälja och visa upp, därav namnet "Releseparty"? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan säga atthade jag varit bjuden på release party och lyssnat på skivan och gillat det jag hört, och kommer till partyt och det är akustiskt och låter helt annorlunda så hade jag gått hem!

Variation är bra, men det ska vara inom rimlighetens gränser och en och annan låt! Sedan som sagt tycker jag att det var odiplomatiskt att ändra på allt när du inte är där! Och vaddå ett SMS ni är väl ett band för fan ring om det är så viktigt!

Hoppas att allt löser sig till det bättre, kompromissa om det går !

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker såhär,

Man ska aldrig spela en låt sämre live än vad man gör på skiva. Om det som upplevs som "bra" i en låt till stor del baseras på låtens produktion så bör man arra om den när man spelar live.

Om vissa låtar funkar bättre halvakustiskt live så är det väl bara så. Men i det läget skulle jag som trummis inte ta upp en shaker och kapitulera. Då skulle jag tänka lite längre och titta på udda percussion-instrument, vispar eller annat som kan ge låten en ny dimension, ungefär på samma sätt som de akustiska gitarrerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

På releaseparty skall musiken vara så lik plattan som möjligt, om man nu tänker framföra något alls live. På nästa spelning kan man tänka sig att framföra någon låt akustiskt, men inte för mycket. De blivande fansen blir förvirrade om ni inte låter som man har tänkt sig. Lika illa som det är att hamna på ett trubadur/visafton om man förväntar sig Hammerfall, är det att göra tvärtom.

Skoja runt med det akustiska på nästa spelning och se den här gången till att promota plattan ni har gjort istället för tvärtom. Sedan är det OK och riktigt roligt att skoja till musiken på senare spelningar. (Jag antar att ni inte har något bolag i ryggen som håller i releasen. De hade nog inte tillåtit det överhuvudtaget.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med TBruce, tror jag. Att spela i band handlar överhuvudtaget om att inte vara för insnöad på sitt instrument. Våran trummis kan t ex prata i termer som att "det är roligare att spela si eller så". Må så vara, men om det gör att låten som helhet blir sämre så är det ju bara att rätta in sig i ledet. Men det gäller såklart alla i bandet. En gitarrist kan ju inte stå och spela ett hysteriskt snabbt solo genom hela låten bara för att han tycker det är roligt om det inte passar in.

Vad som låter bra och inte är ju annars självklart en smaksak, går ju aldrig att säga att något är rätt eller fel. Men spelar man i ett band så får man väl helt enkelt rösta. Något rättvisare har jag svårt att tänka mig.

Ursäkta ett möjligen något osympatiskt svar. Men i ett band måste man kunna kompromissa, ibland till sin egen fördel och ibland till något man inte riktigt gillar. Tycker man det är alldeles åt skogen och känner att det inte funkar alls får man nog söka sig till någon annan orkester.

Fast jag ska inte sitta och kasta sten i glashus. Själv kompromissar jag sällan eller aldrig, utan ser till att driva igenom mina egna idéer. Det gäller bara att vara tillräckligt övertygande. Gitarrkollegan i bandet brukar säga att jag är som en politiker som inte går att diskutera med, eftersom jag alltid lyckas hitta en utväg mot andras argument. Själv vill jag såklart tro att det är för att jag faktiskt har bättre argument för min sak... 😉

Edit: Angående release-party, och live-spelningar överhuvudtaget. Själv tycker jag att det aldrig går att jämföra hur man framför en låt live och hur den låter på skiva. Det "ultimata" exemplet är förmodligen Queen. Det skulle såklart vara mot naturlagarna att framföra deras låtar som på skiva live, om man nu inte är typ 30 personer i bandet. Men dom sålde ju rätt hyfsat med skivor (ca 150 miljoner hitills) och drog mängder med folk till sina konserter. Det ena utesluter inte det andra, även om man inte låter samma på live och på skiva. Tror ärligt talat inte att det spelar någon som helst roll för skivförsäljningen om man spelar en eller några låtar lite annorlunda live på sitt release-party. Eller någon annan spelning heller för den delen.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen bryr jag mig inte ett dugg huruvida det låter som på skiva eller ej (även om det gäller ett releaseparty). Är det bra så är det bra. Tråkigt dock att ni är oense inom bandet. Kan trösta dig med att vi har haft spelningar där jag inte har haft nånting över huvud taget att göra i en låt. Då kan man ta en öl, gå på toaletten, hoppa ned på golvet och röja osv istället. Det ska ju vara kul också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se det utifrån publiken synvinkel.

Det är okej att köra en låt på ett annorlunda sätt för att ge publiken lite variation, eller för att ge dem nåt oväntat.

Men om publiken aldrig hört låtarna förut och ni kör en annan version än på skivan så kan den som gillar live-versionen kanske bli besviken när skivan köps. Den som har hört låten på skiva och gillar den kommer bli besviken med en annan version live.

Har publiken lyssnat så mycket på era låtar att de är mogna för en alternativ version?

Visst, gör gärna nåt annorlunda, men tänk på att även om ni hört låtarna 1000 gånger så kanske inte publiken har gjort det.

Fundera på om ni spelar för publiken eller för er själva.

Fundera också på om det är viktigare för dig att spela låten som du vill än att hålla ihop bandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte nog Queen rockade grymt på de konserter jag såg också. 😄 Inget jämrans trubadurande. ...men det var dock lite konstigt när de klev av scenen halvvägs inne i "Bohemian Rhapsody" och lät en tape spela alla fräcka körerna i operaavsnittet. Men det var demokratiskt för alla gick ut för att dricka pilsner samtidigt åtminstone. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan trösta dig med att vi har haft spelningar där jag inte har haft nånting över huvud taget att göra i en låt. Då kan man ta en öl, gå på toaletten, hoppa ned på golvet och röja osv istället. Det ska ju vara kul också.

Förmågan att njuta av nöjet att muta sig själv eller spela sparsamt för HELHETEN har ju inte alla tyvärr och då är det bra med en stark och övertygande röst som JJ Rockford beskriver sig själv i sitt band (så länge alla kan landa i argumenten förstås).

Men du Wearner - Om du inte kommer tillbaka och talar om hur diskussionerna gått så kommer vi att skicka en tamburin till dig med bara träramen kvar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Se det utifrån publiken synvinkel.

Det är okej att köra en låt på ett annorlunda sätt för att ge publiken lite variation, eller för att ge dem nåt oväntat.

Men om publiken aldrig hört låtarna förut och ni kör en annan version än på skivan så kan den som gillar live-versionen kanske bli besviken när skivan köps. Den som har hört låten på skiva och gillar den kommer bli besviken med en annan version live.

Har publiken lyssnat så mycket på era låtar att de är mogna för en alternativ version?

Visst, gör gärna nåt annorlunda, men tänk på att även om ni hört låtarna 1000 gånger så kanske inte publiken har gjort det.

Fundera på om ni spelar för publiken eller för er själva.

Fundera också på om det är viktigare för dig att spela låten som du vill än att hålla ihop bandet.

+1 all the way.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se det utifrån publiken synvinkel.

Det är okej att köra en låt på ett annorlunda sätt för att ge publiken lite variation, eller för att ge dem nåt oväntat.

Men om publiken aldrig hört låtarna förut och ni kör en annan version än på skivan så kan den som gillar live-versionen kanske bli besviken när skivan köps. Den som har hört låten på skiva och gillar den kommer bli besviken med en annan version live.

Har publiken lyssnat så mycket på era låtar att de är mogna för en alternativ version?

Visst, gör gärna nåt annorlunda, men tänk på att även om ni hört låtarna 1000 gånger så kanske inte publiken har gjort det.

Fundera på om ni spelar för publiken eller för er själva.

Fundera också på om det är viktigare för dig att spela låten som du vill än att hålla ihop bandet.

+1 all the way.

+2

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...