Jump to content
Annons

Studio tar sig an de vanligaste ljudkortsproblemen


Johan Royen

Recommended Posts

Halloj

Även UAD, Powercore och Liquidmix borde väl kunna landa under kategorin ljudkort..

Kan vara nyttig info för de som skall köpa eller vill expandera sina system,

vad man skall tänka på, hur koppla in flera kort (pci/pci, fw/pci eller fw/fw)..

Liquidmixen kan ge många gråa hår, liten tjurig burk om man inte får till det..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Just brus är en sådan sak som jag tycker det måste finnas bot mot, det spelar oftast ingen roll om det är ett ljudkort för 1000 eller 5000 det brusar ändå! FW kort som USB kort!

Sedan en annan liten intressant sak som ni kan ha med om ni vill angående Apogee Duet/Ensemble kort i Cubase, Cubase tycker att de lagt in "feuture" i Cubase som gör att när man startar programmet så drar volymen upp på max med dessa kort (kanske finns fler) Så man kan få en ordentlig hörselskada! Jag har fått lite klydd med mitt högra öra pga plötsliga höga volymer .. men hey vem stämmer man i Sverige ???

Lösningen på problemet var enkel efter att Apogee svarat fungerade Cubase med kortet, men jag sålde programmet och beslutade aldrig mer Steinberg. För så fort man ringde supporten här i Sverige så fick man bara nej vi hjälper inte dig för att du sitter på en intel mac ... hade du suttit på en PC eller en PPC Mac så hade vi hjälpt dig!

Här kommer lösningen citerat från Apogee

"The issue is a Steinberg bug. In fact they consider it a 'feature'. In a future version of software for Ensemble and Duet we will ignore any volume requests from any Steinberg application as it clearly can be dangerous.

In the meantime the workaround is as follows (due to the odd ways Steinberg implemented this)

Open AMS and there you have Default Output and System Output.

Default Output is the output used for any application which has no control to select an output device, a good example being iTunes.

System Output is the output used for the system-bleeps.

Steinberg applications will NOT change the output level if the Duet (or Ensemble) is used as System Output. So this is the only known workaround for the time being.

Note that in System Preferences Sound you can on the Sound Effects tab set the Alert Volume to off or disable the sound effects altogether.

This 'may' be an acceptable workaround for you in the meantime."

Min story 🙂

Låter som om Apogee har snålat in på en riktig analog potentiometer utan styr volymen digitalt (som innebär bitreducering).

Link to comment
Dela på andra sajter

Just brus är en sådan sak som jag tycker det måste finnas bot mot, det spelar oftast ingen roll om det är ett ljudkort för 1000 eller 5000 det brusar ändå! FW kort som USB kort!

Sedan en annan liten intressant sak som ni kan ha med om ni vill angående Apogee Duet/Ensemble kort i Cubase, Cubase tycker att de lagt in "feuture" i Cubase som gör att när man startar programmet så drar volymen upp på max med dessa kort (kanske finns fler) Så man kan få en ordentlig hörselskada! Jag har fått lite klydd med mitt högra öra pga plötsliga höga volymer .. men hey vem stämmer man i Sverige ???

Lösningen på problemet var enkel efter att Apogee svarat fungerade Cubase med kortet, men jag sålde programmet och beslutade aldrig mer Steinberg. För så fort man ringde supporten här i Sverige så fick man bara nej vi hjälper inte dig för att du sitter på en intel mac ... hade du suttit på en PC eller en PPC Mac så hade vi hjälpt dig!

Här kommer lösningen citerat från Apogee

"The issue is a Steinberg bug. In fact they consider it a 'feature'. In a future version of software for Ensemble and Duet we will ignore any volume requests from any Steinberg application as it clearly can be dangerous.

In the meantime the workaround is as follows (due to the odd ways Steinberg implemented this)

Open AMS and there you have Default Output and System Output.

Default Output is the output used for any application which has no control to select an output device, a good example being iTunes.

System Output is the output used for the system-bleeps.

Steinberg applications will NOT change the output level if the Duet (or Ensemble) is used as System Output. So this is the only known workaround for the time being.

Note that in System Preferences Sound you can on the Sound Effects tab set the Alert Volume to off or disable the sound effects altogether.

This 'may' be an acceptable workaround for you in the meantime."

Min story 😄

Låter som om Apogee har snålat in på en riktig analog potentiometer utan styr volymen digitalt (som innebär bitreducering).

Ja, helt klart ett väldigt oväntat fel av ett så respekterat företag som definitivt borde veta bättre. Att dessutom skylla på Steinberg är riktigt lågt, eftersom Steinbergs prioritering är att ljudet som kommer ut från Cubase ska vara i bästa möjliga skick - något som tydligen inte känns lika nödvändigt för Apogee... Jag är fortfarande chockad... 😎🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Just brus är en sådan sak som jag tycker det måste finnas bot mot, det spelar oftast ingen roll om det är ett ljudkort för 1000 eller 5000 det brusar ändå! FW kort som USB kort!

Sedan en annan liten intressant sak som ni kan ha med om ni vill angående Apogee Duet/Ensemble kort i Cubase, Cubase tycker att de lagt in "feuture" i Cubase som gör att när man startar programmet så drar volymen upp på max med dessa kort (kanske finns fler) Så man kan få en ordentlig hörselskada! Jag har fått lite klydd med mitt högra öra pga plötsliga höga volymer .. men hey vem stämmer man i Sverige ???

Lösningen på problemet var enkel efter att Apogee svarat fungerade Cubase med kortet, men jag sålde programmet och beslutade aldrig mer Steinberg. För så fort man ringde supporten här i Sverige så fick man bara nej vi hjälper inte dig för att du sitter på en intel mac ... hade du suttit på en PC eller en PPC Mac så hade vi hjälpt dig!

Här kommer lösningen citerat från Apogee

"The issue is a Steinberg bug. In fact they consider it a 'feature'. In a future version of software for Ensemble and Duet we will ignore any volume requests from any Steinberg application as it clearly can be dangerous.

In the meantime the workaround is as follows (due to the odd ways Steinberg implemented this)

Open AMS and there you have Default Output and System Output.

Default Output is the output used for any application which has no control to select an output device, a good example being iTunes.

System Output is the output used for the system-bleeps.

Steinberg applications will NOT change the output level if the Duet (or Ensemble) is used as System Output. So this is the only known workaround for the time being.

Note that in System Preferences Sound you can on the Sound Effects tab set the Alert Volume to off or disable the sound effects altogether.

This 'may' be an acceptable workaround for you in the meantime."

Min story 🙂

Låter som om Apogee har snålat in på en riktig analog potentiometer utan styr volymen digitalt (som innebär bitreducering).

Just brus är en sådan sak som jag tycker det måste finnas bot mot, det spelar oftast ingen roll om det är ett ljudkort för 1000 eller 5000 det brusar ändå! FW kort som USB kort!

Sedan en annan liten intressant sak som ni kan ha med om ni vill angående Apogee Duet/Ensemble kort i Cubase, Cubase tycker att de lagt in "feuture" i Cubase som gör att när man startar programmet så drar volymen upp på max med dessa kort (kanske finns fler) Så man kan få en ordentlig hörselskada! Jag har fått lite klydd med mitt högra öra pga plötsliga höga volymer .. men hey vem stämmer man i Sverige ???

Lösningen på problemet var enkel efter att Apogee svarat fungerade Cubase med kortet, men jag sålde programmet och beslutade aldrig mer Steinberg. För så fort man ringde supporten här i Sverige så fick man bara nej vi hjälper inte dig för att du sitter på en intel mac ... hade du suttit på en PC eller en PPC Mac så hade vi hjälpt dig!

Här kommer lösningen citerat från Apogee

"The issue is a Steinberg bug. In fact they consider it a 'feature'. In a future version of software for Ensemble and Duet we will ignore any volume requests from any Steinberg application as it clearly can be dangerous.

In the meantime the workaround is as follows (due to the odd ways Steinberg implemented this)

Open AMS and there you have Default Output and System Output.

Default Output is the output used for any application which has no control to select an output device, a good example being iTunes.

System Output is the output used for the system-bleeps.

Steinberg applications will NOT change the output level if the Duet (or Ensemble) is used as System Output. So this is the only known workaround for the time being.

Note that in System Preferences Sound you can on the Sound Effects tab set the Alert Volume to off or disable the sound effects altogether.

This 'may' be an acceptable workaround for you in the meantime."

Min story 🙂

Låter som om Apogee har snålat in på en riktig analog potentiometer utan styr volymen digitalt (som innebär bitreducering).

Ja, helt klart ett väldigt oväntat fel av ett så respekterat företag som definitivt borde veta bättre. Att dessutom skylla på Steinberg är riktigt lågt, eftersom Steinbergs prioritering är att ljudet som kommer ut från Cubase ska vara i bästa möjliga skick - något som tydligen inte känns lika nödvändigt för Apogee... Jag är fortfarande chockad... 😎🙂

Jag får säga att jag fattar inte mycket av vad ni menar!? Ni säger att det är Apogee som bär ansvaret eller? Kan ni förklara för jag ser det inte så men man kan ju alltid ändra sig 😉

Ja Apogee Duet och Ensemble har en Digital Potentiometer, jag tror att detta beror på att dessa kort är anpassade just till mac! För har man en analog potentiometer så innebär detta att man inte kan styra volymen via tangentbord och fjärrkontroll!

Menar du att digital potentiometer ger mer brus ? Bara så jag fattar allt rätt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket innebär att du sänker volymen i mjukvaran innan DA-omvandlare, d v s inte optimalt när det gäller ljudkvalité men bekvämt i vissa fall. Korrekt är att efter DA ha en passiv potentiometer så du kan styra ut maximal nivå ur ADn och på så vis använda alla bitar och koma så långt från brusgolvet som möjligt.

Håller med Claes att det är lite lågt av Apogee att skylla på Steinberg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det förekommer digitala volympotar på många andra ljudinterface också - men det brukar vara vanligast i budgetsegmentet. Det är därför jag är så förvånad att en tillverkare som Apogee tillåter sådant. Om du inte kör full volym ut, så får du ju aldrig full 24-bits upplösning ut till lyssningen - utan kör du på typ halva volymen, så kan du aldrig lyssna med högre upplösning än 12 bits. Hur kul är det...?

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det förekommer digitala volympotar på många andra ljudinterface också - men det brukar vara vanligast i budgetsegmentet. Det är därför jag är så förvånad att en tillverkare som Apogee tillåter sådant. Om du inte kör full volym ut, så får du ju aldrig full 24-bits upplösning ut till lyssningen - utan kör du på typ halva volymen, så kan du aldrig lyssna med högre upplösning än 12 bits. Hur kul är det...?

Du borde nog plugga på det binära talsystemet..

Halva volymen --> 23 bitar

Link to comment
Dela på andra sajter

Det förekommer digitala volympotar på många andra ljudinterface också - men det brukar vara vanligast i budgetsegmentet. Det är därför jag är så förvånad att en tillverkare som Apogee tillåter sådant. Om du inte kör full volym ut, så får du ju aldrig full 24-bits upplösning ut till lyssningen - utan kör du på typ halva volymen, så kan du aldrig lyssna med högre upplösning än 12 bits. Hur kul är det...?

Tror det är väldigt många som missar detta...

Edit: la till citat

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Troligtvis resonerar Apogee (och andra som snålar) att målgruppen inte sitter på högtalare som kan spela 130 dB utan kanske 115 dB max, om man sänker nivån till 85 dB digitalt före AD så ligger man fortfarande över 16 bitar (19 bit) även om man kommer närmare brusgolvet men det brukar ändå ligga så pass lågt nuförtiden så högtalarnas förstärkare brusar nog mer. Om man däremot sitter på monstermonitorer som kan pumpa ut 130 dB rent och sänker nivån digitalt till 60 dB så hamnar man under 13 bitar och då är det inte lika kul. Med om man har råd med sådana högtalare så kanske man inte kommer att hamna i denna situation…

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är fortfarande lite förvirrad men efter era kommentarer så för skojs skull gjorde jag så här att jag sänkte volymen på mina aktiva högtalare, vilket resulterade i att jag måste skruva upp volymen på ljudkortet för att höra bra! Jag upplevde att bruset försvann faktiskt ... kan ju ha en koppling eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

iMac och externt M-audio pro fast track USB:

Allt funkar fint när jag sitter vid datorn. 🙂

Går iväg tar en kopp kaffe. 5 minuters rast.

Kommer tillbaka: Inget ljud i monitorerna - Ingen kontakt med ljudkortet. 😉

Stänger av monitorerna.

Stänger av ljudkortet.

Sätter på ljudkortet och sedan monitorerna.

Nu funkar allt igen. 🙂

Går iväg o käkar lunch.

Kommer tillbaka: Inget ljud i monitorerna - Ingen kontakt med ljudkortet. 🙂

Stänger av monitorerna.

Stänger av ljudkortet.

Sätter på ljudkortet och sedan monitorerna.

Nu funkar allt igen. 🙂

Går iväg o käkar middag.

Kommer tillbaka: Inget ljud i monitorerna - Ingen kontakt med ljudkortet. 🙂

Stänger av monitorerna.

Stänger av ljudkortet.

Sätter på ljudkortet och sedan monitorerna.

Nu funkar allt igen. 🙂

Låter som att du har strömspararfunktioner aktiverade och att det är dessa som orsakar problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

iMac och externt M-audio pro fast track USB:

Är det en Agere-Mac?

Gäller Agere-problemet även USB-kort?

Agere tillverkar en FireWire-kontrollkrets som i vissa Mac-datorer ersatt Texas Instruments FireWire-kontrollkrets. Eftersom USB och FireWire är två helt olika sätt att överföra data gäller därför inte "agere-problemet" USB-ljudkort. Agere chipen används både i PC och Macdatorer.

EDIT: Förtydligande om att det inte enbart är Mac som i vissa fall använder sig av Agerechipet.

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket innebär att du sänker volymen i mjukvaran innan DA-omvandlare, d v s inte optimalt när det gäller ljudkvalité men bekvämt i vissa fall. Korrekt är att efter DA ha en passiv potentiometer så du kan styra ut maximal nivå ur ADn och på så vis använda alla bitar och koma så långt från brusgolvet som möjligt.

Håller med Claes att det är lite lågt av Apogee att skylla på Steinberg.

Apogee hade iallafall en lösning på ett Steinberg problem, till skillnad från Steinberg själva.

Diskussionen som Claes och Gilbert har om hurvida man får optimalt ljud låter jag passera förbi då den går mig över huvudet. Jag litar på att Apogee vet vad de sysslar med och att det inte är en slump att Apogees produkter anses ligga i toppskiktet vad gäller ljudkvalité.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett i mina ögon väldigt vanligt förekommande problem som kommer upp här på forumet är att personer inte har den kunskap som krävs för att man skall kunna välja ett ljudkort som passar för just deras behov. Forumet fungerar iofs som en väldigt bra "informationsbank" för de som inte är så insatta och tack vare detta forums medlemmar får de ofta svar på sina frågor. Dock är våra svar på forumet lika nyanserade och färgade som de svar man hade fått från olika försäljare eftersom vi alla har ett eget tycke och smak.

Därför tycker jag det hade varit bra om man tog upp grunderna för vad ett ljudkort verkligen gör, hur det fungerar och vad som krävs för att ett ljudkort skall fungera (datorn avgör) och att man samtidigt påpekar vikten av att först ställa upp en kravspecifikation för vad man kräver av sitt ljudkort innan man köper ett.

Eftersom ett ljudkort är beroende av datorn tror jag också att många hade fått hjälp om de förstod att det är skillnad på USB, USB2.0, FireWire400, FireWire800, PCI, PCI-E, PCI-Express osv men att alla dessa standarder används av alla datorer oavsett märke (Dell, Simens, HP, Mac, hemmabyggen osv.) men att allt inte är kompatiblet med alla datorer. Likaväl är det viktigt att användaren förstår att det är skillnad på Windows 98, XP, Millenium, NT, VISTA precis som det är skillnad mellan Mac OS X 10.1 och 10.5 eller Linux och UNIX men att de alla går under benämningen OperativSystem (OS). Det är också skillnad på alla DAWs (Cubase, Logic, FL-studio, Pro Tools) och dessa finns i olika versioner och stöder olika hård-/mjukvara och ja, är ditt ljudkort inte kompatiblet med något ovan får man problem.

En annan viktig sak är att man själv måste hålla koll på vilka tredjepartstillverkare av både mjuk- och hårdvara som fungerar tillsammans med just den hård-/mjukvara man själv använder.

Tycker att de allra flesta problemen uppkommer p.g.a okunskap hos användaren och jag får ofta uppfattningen att även latmasken (vem läser manualer?) är en stor bov i dramat. Avslutar med att citera farbror barbro från Nile City "Dät finns iiiiinnnngggaaaaa genvägar till dät perfäkta ljjjjjjuuuudät!".

Link to comment
Dela på andra sajter

Diskussionen som Claes och Gilbert har om hurvida man får optimalt ljud låter jag passera förbi då den går mig över huvudet. Jag litar på att Apogee vet vad de sysslar med och att det inte är en slump att Apogees produkter anses ligga i toppskiktet vad gäller ljudkvalité.

Det är just detta som gör oss förvånade, att Apogee väljer att tillverka en produkt med (troligtvis) bra ADDA-omvandlare (har dock inte lyckats hitta några specar...) men snålar med helheten viket får till följd att de flesta som köper den troligtvis aldrig kommer att utnyttja ljudkvalitén som skulle kunna ges till fullo. Apogee skulle i alla fall kunna informera om detta i manualen men inte ett ord om detta. De kanske tror att konsumenter som köper en så "billig" produkt inte skulle förstå skillnaden iallafall...?

EDIT: Stava...

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

iMac och externt M-audio pro fast track USB:

Är det en Agere-Mac?

Gäller Agere-problemet även USB-kort?

Agere tillverkar en FireWire-kontrollkrets som i vissa Mac-datorer ersatt Texas Instruments FireWire-kontrollkrets. Eftersom USB och FireWire är två helt olika sätt att överföra data gäller därför inte "agere-problemet" USB-ljudkort. Agere chipen används både i PC och Macdatorer.

EDIT: Förtydligande om att det inte enbart är Mac som i vissa fall använder sig av Agerechipet.

Missade att det var tal om USB-ljudkort... My bad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt ljudkortsproblem:

Efter en del strul med Cubase-ReWire-Reason så fick jag rådet att uppdatera drivrutinen till mitt ljudkort, ett Presonus Firebox.

Under uppdateringen fick jag en fråga om uppdatering av firmware också. Ingenting sas om ifall det var nödvändigt eller inte så jag valde att uppdatera, för säkerhets skull.

Efter uppdateringen kvarstod problemet med Cubase-ReWire-Reason. Men dessutom tappade ljudkortet kontakten med datorn titt som tätt.

Jag försökte backa uppdateringen av drivrutinen, men det funkade ju inte alls eftersom firmware då inte matchade drivrutinen. Men nån nedgradering av firmware fanns inte att tillgå.

Presonus användarforum ger ingen hjälp.

Från Presonus för jag goddag-yxskaft-svar.

4Sound skulle försöka hjälpa mig genom att kontakta Presonus eller återförsäljare, men efter 3 påminnelser har jag gett upp.

Alltså sitter jag med ett ljudkort som tappar kontakten med datorn då och då, och det verkar vara nåt jag får leva med tills ett eventuellt nytt ljudkort inhandlats.

Så att skriva nåt om uppdatering av drivrutiner och firmware tycker jag borde vara på sin plats!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Christian heter jag.

Jag kör Logic 8 och Saffire LE.

-Har problem med att ljudkortet inte fungerar efter att datorn

varit i vila, eller att datorn hänger sig.

Jag fick detta svar av Focusrite, som kanske kan vara till nån nytta.

Thanks for your email.

"We are aware of a bug in Apple's FireWire Audio Driver on Leopard, which causes a kernel panic when the driver is reinitialised after a certain amount of memory has been allocated by your OS. It sounds as though this is causing the problems you're having. Apple are looking into this issue, and there should hopefully be a fix for it in the near future. In the meantime, I would recommend disabling sleep mode on your computer to avoid this happening.

Please let me know if I can be of any further assistance.

Best regards

Andy Poole

Focusrite"

-Jag har dessutom en undran:

När datorn är avstängd så fortsätter den att ge ström till ljudkortet(firewire). Skall man dra ur

firewirekabeln, och kanske slita på kontakten eller låta ljudkortet ständigt vara på och kanske slita på det.

Jag vet, det är djupa grubblerier.

Hälsn.

Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar vara en hel del strul med Leopard:

"We have been working hard on supporting OS X Leopard since its introduction to

developers at WWDC in 2006 for many months (including some period of time prior to

Leopard's release). As is often the case with entirely new major OS versions, there

were some quick "dot" releases after introduction. Many of the problems that Apple

addressed in these dot releases were critical to improve OS X Leopard operations

(you can read about some of them on the support section of Apple's website). These

improvements and fixes were very valuable to a broad base of Mac users.

Unfortunately, the currently shipping OS X Leopard release, 10.5.2, contains some

changes that actually caused problems with Pro Tools (and some other apps as well).

In our case, the problems included audio interfaces not being recognized by the

computer, track counts dropping to near zero, and errors coming up during normal

operation. Some of you who may have experimented with Pro Tools and OS X Leopard

10.5.2 may have encountered some of these problems." *

* Dave Lebolt, general manager of Digidesign

Link to comment
Dela på andra sajter

mangoo (oregistrerad)

Här är lite tips om vad ni kan skriva om:

* Drivrutinerna till ljudkorten är alltid intressanta.

Jag har köpt ett TC Electronic Konnekt 24 D, ett bra FireWire-ljudkort som har en lång lista med klagomål på sina drivrutiner. Det är tydligen mycket att tänka på innan man köper ett FireWire-ljudkort. Vilket stöd finns i din dator för FireWire? Vad är det för kretsar som sitter på ditt FireWire-ljudkort? För att hitta information om detta: Lång forumtråd om Konnekt24D

Mer om ljudkortet

Tråd i detta forum

* Kompatibilitet med Sequencers/inspelningsprogram

Jag tycker det vore intressant att se en lista för vilka ljudkort och program som passar ihop. En del av detta styrs säkert av vilket OS du har. Men en del styrs säkert av hur bra en drivrutin och ett OS och ett sequencer-program pratar med varandra!? Och då skulle jag vilja se en lista över vilka ljudkort som verkligen är testade med respektive mjukvara (inte vilka som teoretiskt borde passa ihop). Jag har till exempel haft svårt att göra vissa saker i Sonar, som går alldeles utmärkt att göra i Cubase.

* Ljudkort och musik i Linux

Alltid intressant att läsa hur långt de kommit med sina projekt. Problem brukar vara att hårdvarutillverkare inte släpper iväg specifikationerna för sin hårdvara, så drivrutiner kan tillverkas till Linux, andra problem är att programmen inte är helt klara och att man ofta behöver göra nån slags fix själv för att det ska fungera tillfredsställande. Men stabilitet och låg fördröjning, "latency", verkar vara starka fördelar.

Ljud i Linux

Inspelningsprogram i Linux

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är lite tips om vad ni kan skriva om:

* Drivrutinerna till ljudkorten är alltid intressanta.

Jag har köpt ett TC Electronic Konnekt 24 D, ett bra FireWire-ljudkort som har en lång lista med klagomål på sina drivrutiner. Det är tydligen mycket att tänka på innan man köper ett FireWire-ljudkort. Vilket stöd finns i din dator för FireWire? Vad är det för kretsar som sitter på ditt FireWire-ljudkort? För att hitta information om detta: Lång forumtråd om Konnekt24D

Mer om ljudkortet

Tråd i detta forum

* Kompatibilitet med Sequencers/inspelningsprogram

Jag tycker det vore intressant att se en lista för vilka ljudkort och program som passar ihop. En del av detta styrs säkert av vilket OS du har. Men en del styrs säkert av hur bra en drivrutin och ett OS och ett sequencer-program pratar med varandra!? Och då skulle jag vilja se en lista över vilka ljudkort som verkligen är testade med respektive mjukvara (inte vilka som teoretiskt borde passa ihop). Jag har till exempel haft svårt att göra vissa saker i Sonar, som går alldeles utmärkt att göra i Cubase.

* Ljudkort och musik i Linux

Alltid intressant att läsa hur långt de kommit med sina projekt. Problem brukar vara att hårdvarutillverkare inte släpper iväg specifikationerna för sin hårdvara, så drivrutiner kan tillverkas till Linux, andra problem är att programmen inte är helt klara och att man ofta behöver göra nån slags fix själv för att det ska fungera tillfredsställande. Men stabilitet och låg fördröjning, "latency", verkar vara starka fördelar.

Ljud i Linux

Inspelningsprogram i Linux

Utmärkt inlägg!

Vill passa på att komplettera med att vissa FireWire-ljudkort kräver en egen dedikerad FireWire-buss (TC Electronics Konnekt 48 är ett sådant FireWireljudkort). Med detta menas att man med en iMac, där FireWire400 och FireWire800 delar FireWire kontroller, förmodligen får problem om man väljer att koppla in en extern FireWirehårddisk på FireWire800-porten och sedan ansluter ett FireWire-ljudkort till FireWire400 porten?

Vissa FireWireljudkort "bara fungerar" när man ansluter de medans andra kräver att man läser det finstilta och att nyttjar tillverkarens forum och FAQ. Det åligger väl alltid köparen att ta reda på fakta om inte en kunnig person hjälper till.

Ytterligare en tanke om FireWire och iMac. Borde det inte gå att använda sig av en FireWire800 till FireWire400 kabel för att aldrig överskrida bandbredden på 800MBit/s och därmed undvika avbrott i dataströmmen även fast man använder både FW800 och FW400 samtidigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Weller (oregistrerad)

Jag använder M-Audio Ozone med en laptop.

Problemet är när jag spelat in ljudfiler och ska spela upp dom. Då blir det en fördröjning av det ljudet jag spelat in...

Link to comment
Dela på andra sajter

jungersten (oregistrerad)

- Jag fattar inte mig på alla in och utgångar och hur de fungerar som: ADAT, SPDIF, Worldclock , AES/EBU, vad händer när man kopplar på en extra mickpreamp etc.

- EMU 1820: Varje gång jag startar datorn så går "latencyn tillbaka till ett defaultläge på 50 ms. Hur undviker jag det?

- Förklaring på vad som egentligen står i de tekniska beskrivningen til ett ljudkort som ex.vis signal/brus-förhållande, latency, ASIO-driver, vad är bra och dåligt, vilka saker är viktiga för oss köpare vad är det man skall betala för? vad är bäst - PCI, internt, externt, USB, USB II, firewire 400, firewire 800 vad är viktigt när det gäller den interna mixern?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, varför gör inte någon en typ av "Standard Latancy lista" som man kan ha som utgångspunkt när man ska hitta rätt i latency djungeln. För ljudkortstillverkarna gör det ju inte.

Ni borde ju kunna samla in rätt uppgifter ifrån alla läsare som redan hitttat rätt.

Jag menar då typ så här...

PCI kort med Intel P4 (2.8 - 3.2 ghz CPU) = de latency värden som i normalfallet är bra.

PCI kort med Intel P4 Dualcore = de latency värden som i normalfallet är bra.

PCI kort med Intel P4 Quadcore = de latency värden som i normalfallet är bra.

PCI kort med AMD = de latency värden som i normalfallet är bra.

OSV...

Och sen göra samma sak när det gäller USB, firewire, Och till sist PCI express.

MVH

Ricke Andersson

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte ett RME 9632 HDSP men upplevde att det blev en hörbar överstyrning (saturation), ungefär som mjuk analogband-distortion. Har skickat tillbaka för byte.

Problemet kan sitta i min signalkedja (Neumann TLM 103 via Vovoxkabel till Mackie Onyx mixer, sen ut via XLR och Vovoxkablar till RME). I sammanhanget ska nämnas att XLR line ut från Mackie Onyx ger 4dB högre utnivå än ut via teleplugg. Å andra sidan fick jag samma problem när jag skickade signalen via en Line Audio preamp direkt till RME.

Så nåt lurt är det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...